Gjest Gjest_Per_* Skrevet 9. november 2009 #101 Del Skrevet 9. november 2009 Magnus du sementerte nå min påstand, om at du tror alt du leser her og der er den eneste sannhet. Har du noensinne skrudd på en bil i det hele tatt?? (Skifte hjul teller ikke!!) Refleksjonsnivået virker ikke spesiellt høyt! Helt legitimt at du hverken liker SUV-er selv, eller forstår at mange velger slike foran mer ordinære biler. MEN som jeg har påpekt før, dette må da få være opp til hver enkelt, eller kanskje ikke?? - Mercedes GD er grei nok den, men den og Hummwee'n er to helt forskjellige biltyper. Derfor er det alltid interessant for andre allierte å prøve hverandres kjøretøy. -Noen av de sk. pansrede GD'ne, er DE som kavaleriet fikk som erstatning for Leo (Leopard Tanks) Og mange er skeptisk til disse, siden det ikke alltid er så lurt å lesse enda mer vekt på en allerede motorsvak bil. Joda, det finnes et par versjoner, pansrede og litt mer motorsterke versjoner (GD 290, 94 hk(119hk med turbo og mellomkjøler), anskaffet av forsvaret for bruk i Irak og Afghanistan. Men det er dog ennå en GD, som ikke er så veldig motorsterke. Igjen, hvorfor er LC90/120 SÅ populære også i denne sammenheng...upansrede..?? Humwee er som du indirekte innrømmer, en usnop bil, annet enn i åpent lende. Jeg har kjørt Passaten min på flate marka, oppå fjellet. Men det beviser ikke akkurat noe som helst.. LR og Humwee er konstruert for forskjellig type terreng! Selv om de begge utmerket godt kan benyttes både i ørken og i norsk skauterreng. Men på hvert sitt spesialfelt utklasser de hverandre. Og morsomt at du nevner forgjengeren til Powerwagen' til MOPAR, men hadde ikke 3314 fra "Søta bror" vært et bedre eksempel på bra feltvogn fra gamle dager? Og alle 5x'ne fra Dodge var utmerkede 3/4-tonns våpenbærere. Men det har da vært en utvikling. Og du vet at AUDI startet sin 4wd-"karriære" med nettopp militærkjøretøy? Og sier 181 deg noe? Og, ja! Jeg har kjørt flere typer GD, og jeg er ikke så veldig imponert. Angående Dakar-biler: Jeg skrev basert på vanlige biler i handelen. Implisitt i dette ligger det at BILENE er kraftig ombygget, både i Chassis, Driverk og Motor. (Påsto ikke noe annet!) Men man bruker vel ikke Karbonfiber og Kevlar, i deler som kan komme i direkte kontakt med elementene, gjør vi vel? Disse materialene benyttes for at de er l e t t e, samtidig som de er STERKE At man ser seg nødt til å lette bilen, når man faktisk legger til vekt i form av forsterkninger sier seg vel selv, gjør det ikke? At du kommer deg frem til de hyttene som du frekventerer med en Audi Allroad, siden veiene der er å regne som noe humpete, betyr ikke at alle andre også kan greie seg med en slik bil. Noen skogsveier har dype traktorspor, som av og til fører til at du har bare 3 hjul i bakken samtidig. Da kan en MB 270 GLK, eller en BMW X5 være ett bedre kompromiss mellom terrengbil og landevegsmaskin. Og når du så ser en av disse fæle SUV'ne gli forbi deg inni OSLO, så antar du med en gang at siden du ser ei dame inni der at: Sitat...[de som har en] "SUV uten en ripe i lakken [ikke] tar seg bryet med å ta sertifikatet BE... Jeg kan ihvertfall ikke se for meg at de som sitter og sminker seg samtidig som de kjører SUV er interessert i å ta et kurs i sikker kjøring med tilhenger..." SITAT SLUTT (mine endringer i parantesene). Unnskyld meg, men har du gått helt av hengslene?? Når et par har gått til anskaffelse av en slik fin og blank SUV (som du betegner det), skal ikke dama da få benytte denne inni OSLO. Og at den er nyvasket, blank og fin trenger ikke bety annet enn at de tar godt vare på den. Og det virker noe sjåvinistisk på meg når du benytter stereotypier som at damer kun "sitter og sminker seg" inni bilen. DAMER kan være like bra sjåfører som deg, ja endog bedre sjåfører! OG til informasjon, så tar vel også jentene lappen på henger. Skulle nå egentlig bare mangle at ikke de også kan ta sin tørn bakom rattet, med vogna på slep. Og når jeg skriver at man IKKE kjører med rett fart etter forholdene, hvis man sklir på veien (eller ut i grøfta) og så velter, så mener jeg såpass høy fart at førerkortet beslaglegges uansett i tilfelle politikontroll. Dette vil si i hastigeter på mellom 120 km/t og 130 km/t. I svingen! Jeg skal innrømme at dette har jeg gjort selv, på stålis, og traff en stykke tørr asfalt midt på veien på gal side av midtlinja. Og denne bilen (LC90 med henger) var ikke i nærheten av å tippe, faktisk så var ingen av hjula i lufta. Men i såpass høy hastighet, så kan ting skje. Og jeg lurer på en ting. Hvordan i huleste kunne du finne på å kjøre i terrenget med en Audi Quattro (Allroad), som i realiteten er en stv. som kun er hevet noen cm?? Du var vel ikke i tillegg så frekk at du reklamerte på bilen hos Möller-forhandleren? Og har ikke hytteområdet rundt Kvitfjell, veier som kan sammenliknes med en vanlig nord- eller vest-norsk grusvei? Og akkurat der er vel kanskje ikke behovet for hverken 4-wd eller SUV det største. MEN har du tenkt på at det kanskje er slik at det er andre grunner til at eierne av disse bilene har nettopp den bilen du har? Grunner som jeg har nevnt i de forrige innlegg? Og hvordan har du som (jeg oppfatter som) et urbant menneske, rota deg opp på fjellet? Var det ikke indre Oslo du snakket om?? Lykke til på Hegnar Online, Autofil og på www.mil.no. Så kan du "utdanne" deg videre der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Per_* Skrevet 9. november 2009 #102 Del Skrevet 9. november 2009 Ser at du, Automax-Magnus hadde et innspill til? Jeg skrev om amerikanere, fordi at de av mange også oppfattes som SUV. Ingen annen grunn, egentlig! Og jeg gidder ikke lage noen ny tråd, hvorfor skulle jeg det. Er det ikke nok et en ignorant luring stiller spørsmål med andre folks bilvalg?? Og så kan jeg fortelle deg at det er faktisk lettere for en 60-70 åring, som er litt stiv i leddene, å komme seg inn i en bil av typen Honda CR-V, Toyota RAV4 o.l, enn i eksempelvis en Passat eller en BMW 320. Dt er da vel ingen som anskaffer seg en Honda CR-V (siden du drar frem akkurat denne modellen) i den tro at den er en SITAT: "Fullblods terrengbil" SITAT slutt! Trodde du det, stakkars?? Angående dekk, så snakker jeg ikke om kontenantale versus nordiske vinterdekk. Kontinentale vinterdekk, kan forresten ha noe for seg også i Norge , under gitte forhold. Nei, jeg mente selvfølgelig A/T dekk sammenliknet med M/T dekk. Mange større 4-hjulstrekkere i "Land Cruiser-klassen", leveres faktisk med vanlige C merkede lastebildekk, som ikke egner seg utenfor allmenn vei! All Terrain og Mud Terrain dekk er faktisk dekk som er laget for å benyttes Off-road, men som også i mer eller mindre grad duger On-road! Og har man sett ett Knobby-dekk tilhørende en Volvo-Felt, så skjønner man kanskje hvorfor et M/T dekk kan være direkte uegnet på norsk vinterføre. Et pigget A/T derimot, kan konkurrere med mange vanlige vinterdekk hva veigrep angår. Spesielt hvis dette seipes ytterligere. Jeg skjønner ikke at du gidder å blottlegge så til de grader dårlig kunnskap om det tema du nå diskuterer! Ha en fin dag, Magnus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 9. november 2009 Forfatter #103 Del Skrevet 9. november 2009 MEN som jeg har påpekt før, dette må da få være opp til hver enkelt, eller kanskje ikke?? Ja, men er det så jævla vanskelig å svare på hvorfor du kjøper den uten å blande inn gamle damer med stive ledd? - Mercedes GD er grei nok den, men den og Hummwee'n er to helt forskjellige biltyper. Derfor er det alltid interessant for andre allierte å prøve hverandres kjøretøy. -Noen av de sk. pansrede GD'ne, er DE som kavaleriet fikk som erstatning for Leo (Leopard Tanks) Og mange er skeptisk til disse, siden det ikke alltid er så lurt å lesse enda mer vekt på en allerede motorsvak bil. Joda, det finnes et par versjoner, pansrede og litt mer motorsterke versjoner (GD 290, 94 hk(119hk med turbo og mellomkjøler), anskaffet av forsvaret for bruk i Irak og Afghanistan. Men det er dog ennå en GD, som ikke er så veldig motorsterke. Det er mulig du er en utmerket mekaniker på "ammrikanere", men forsvarets kjøretøy har du null peiling på. Til opplysning så er ikke dagens pansrede G-klasse en erstatter til en stridsvogn (eller tanks som du kaller det (du sier vel gassmaske også?)). I avdelingen jeg jobbet i (i flere år med å kjøre pansret G-klasse) kjørte vi med langt kraftigere biler enn den tradisjonelle 290en med manuell kasse. Før du uttaler deg mer om kjøretøyene forsvaret benytter seg av foreslår jeg at du tar et kurs i regi av Hæren. Unnskyld meg, men har du gått helt av hengslene?? Når et par har gått til anskaffelse av en slik fin og blank SUV (som du betegner det), skal ikke dama da få benytte denne inni OSLO. Og at den er nyvasket, blank og fin trenger ikke bety annet enn at de tar godt vare på den. DAMER kan være like bra sjåfører som deg, ja endog bedre sjåfører! OG til informasjon, så tar vel også jentene lappen på henger. At en arbeidsbil er ripefri betyr en ting; den har ikke blitt brukt som en arbeidsbil... Det burde du vite som påstår å ha kjørt så mye i terrenget. I tilfelle du lyver på deg erfaring i terrenget så kan jeg informere om at grener er et rent helvete for lakken din. Og det med kvinnen som sminket seg var et eksempel. Jeg kan godt ta mannen som barberer seg eller leser morgenavisen i stedet. Da er du ikke opptatt av sikkerheten når du kjører bil. Da er du en "verdensmester". Og når jeg skriver at man IKKE kjører med rett fart etter forholdene, hvis man sklir på veien (eller ut i grøfta) og så velter, så mener jeg såpass høy fart at førerkortet beslaglegges uansett i tilfelle politikontroll. Dette vil si i hastigeter på mellom 120 km/t og 130 km/t. I svingen! Da kunne du sagt det med en gang. Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. Jeg skal innrømme at dette har jeg gjort selv, på stålis, og traff en stykke tørr asfalt midt på veien på gal side av midtlinja. Og denne bilen (LC90 med henger) var ikke i nærheten av å tippe, faktisk så var ingen av hjula i lufta. Men i såpass høy hastighet, så kan ting skje. Tøff du er... Og jeg lurer på en ting. Hvordan i huleste kunne du finne på å kjøre i terrenget med en Audi Quattro (Allroad), som i realiteten er en stv. som kun er hevet noen cm?? Du var vel ikke i tillegg så frekk at du reklamerte på bilen hos Möller-forhandleren? Nei. Vi ble inspirert av en test i et tysk magasin hvor en Allroad kom seg til toppen av en liten alpinbakke mens alle de andre bilene slet allerede i starten. Vi måtte prøve noe tilsvarende om sommeren. MEN har du tenkt på at det kanskje er slik at det er andre grunner til at eierne av disse bilene har nettopp den bilen du har? Grunner som jeg har nevnt i de forrige innlegg? Igjen: ER DET SÅ JÆVLA VANSKELIG Å KOMME MED NOEN SERIØSE ARGUMENTER SOM IKKE ER TÅPELIGE PÅSTANDER OM HVOR MYE EN SIVIL BESSERWISSER VET OM FORSVARETS KJØRETØY OG DERMED ER EKSPERT PÅ Å KJØRE OPP NED I EN TRETOPP? Lykke til på Hegnar Online. Du trenger ikke presisere det flere ganger. Jeg har forstått at du ikke liker folk som tjener mer enn deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 9. november 2009 Forfatter #104 Del Skrevet 9. november 2009 Dt er da vel ingen som anskaffer seg en Honda CR-V (siden du drar frem akkurat denne modellen) i den tro at den er en SITAT: "Fullblods terrengbil" SITAT slutt! Trodde du det, stakkars?? Nei, men det gjorde du i et tidligere svar. Når det faktum at f.eks. CR-V kommer litt til kort, så er det fordi at mange ikke er klar over at de ikke trekker på alle 4 med en gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Per_* Skrevet 9. november 2009 #105 Del Skrevet 9. november 2009 Max Magnus! Så du er altså en sånn en som bare fordi at du jobber, eller har jobbet i forsvaret, så tror du at du har peiling på absolutt ALLE forsvarskjøretøyer?? Sjantis? eller Oberst? Javel! Hvilken feltvogn var det Audi laget da? Og hva var det Audi dro med seg videre til de sivile bilene fra denne? Hva har en 181 med 2. verdenskrig å gjøre? Hva er forgjengeren til P92/P93? Og hva var spesielt med M44A2 versjonen som Norge hadde? Finnes det noen NM130 på sivile hender? Hvor kan sivil beskue en slik? Hva er spesielt med denne? Hva betyr BV206 AN? Enn BV206 DN? Hva var forskjellen på en 202N og en 202NF1?? Jeg har kjørt 6x6 kjøretøy både med og uten sperrer, på veien og i terrenget....I tillegg til å skru på dem! Påstår ikke at jeg kjenner til absolutt alle kjøretøyer forsvaret har /har hatt! Men noen av dem kjenner jeg godt nok til. Og hvis du nå jobber i det sivile liv, går det bra å legge bort alt "mottatt slutt"-tøvet....Du vet det som av og til gjør tidligere forsvarspersonell mer eller mindre lite brukbare som ledere i det sivile Næringsliv? Og jeg har aldri påstått at jeg hverken er utdannet eller har jobba som mekaniker, så det med lønna mi vet du lite om!! Jeg har heller ikke påstått at CR-V er noen som helst terrengbil! Jeg har faktisk påpekt, eksplisitt, at den faktisk knapt nok er dugelig som 4-hjulstrekker. Dette er faktisk, en sk. liten SUV, som har en viss popularitet blandt den eldre garde ..bl.a.! Hverken mer eller mindre. Og personlig så får jeg ikke plass til mitt legeme i slike biler uansett. Kjører forøvrig Passat til daglig. Eier ikke noen SUV, men jeg omgås folk som eier større kjøretøy. I tillegg så har noen av oss ærlig jobb, der det hørte med, i blandt, å kjøre større firmabiler med og uten 4-hjulstrekk. Ikke alle som kan "jobbe" i Norges største barnehage og frese rundt i grønne/khaki klær, og i tillegg kreve betaling , vettu! Eneste jeg interesserer meg for der i gården er deler av kjøretøy-historien. Og hvordan kan du nekte for sannheten? Sannheten var jo at det skulle bli slutt på Panservogner på Setermoen, og at gutta der skulle bli oppsatt med GD med stålplater og strekkmetall. Ble de ikke det, da? At enkelte utgaver av GD'n var pansret og hadde litt mer maskin enn 88hk vet jeg jo, sa jeg! Men det er ikke poenget heller. DAUE på vegen er de likevel! (Og hvorfor skulle jeg orke å ta et kurs i Hæren? Alle vet jo at det er i Luftforsvaret og Marinen kompetansen er samlet. Det meste av Hærens personell består jo mest av kanonføde med estimert,gjennomsnittlig levetid på 15 sekunder, i tilfelle krig. Levetiden for befal og underoffiserer ligger vel på 20 sekunder eller noe slikt? Det er jo ikke mer enn en luftvernartillerist! Det var det nå hvertfall for over 20 år siden. Og etter hva man hører om enkelte soldater fra Telemark Bataljon, så var det ikke dem som fant opp kruttet, men de var kanskje litt for nært når det smalt! ) Svar på spørsmålene over, du! Så kan du jo bevise din viten, og få anerkjennelse for akkurat dette! Hvis ikke kan du jo slutte å tøve "mainnskit"! Du burde vite at de skogsveiene, der man benytter en såpass dyr bil som eksempelvis en BMWX5, så henger ikke greinene innover veien slik som du kanskje er vant til i fra din tid i forsvaret. Man kutter ned skogen i 4-5 meters bredde fra hver veiskulder! Og da blir det ikke riper, slik som det haugevis av GD'r har blitt utsatt for. Går dere forsvarskarer INN for å herpe utstyret med vilje? Når man ser på det som bys frem på Avhendingsauksjonene, skulle man faktisk tro det. Kanske er du blitt "avhendet" også? Du skrev at Damer i blanke SUV'er sitter og sminker seg! Og at du nå liksom tar deg inn ved å legge til at det ikke bare liksom er damer som sminker seg, men også menn som barberer seg i bilen!!? Unnskyld, de pusser ikke tennene også? Jeg foreslår at hvis det er Mr. Bean du henter inspirasjon fra, så kaster du disse dvd'ene! Er vel ingen som holder på slik i trafikken. Kom med bilde-bevis, om du kan! Ang. det med å kjøre etter forholdene. At jeg eksempelvis måtte illustrere fartsbegrepet mtp. veiforholdene, det er utrolig! Skjønte du ikke det? Tror du virkelig at SUV'er liksom bikker over for ett godt ord. Du må faktisk kjøre fortere enn forholdene tillater, noe som i de fleste tilfeller betyr at du MÅ over fartsgrensen på stedet! (SITAT: "Forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet!!" Sitat Slutt. Jabb, jabb! Fælt som dere forsvarsgutter er opptatt av barbering! Dette lå implisitt i min forklaring i det første innlegget, men DU? Ja, du måtte ha dette EKSPLISITT forklart!!) Kan man kjøre bil, så vet man å bremse akkurat passelig ned før sving! Dette kan du faktisk se hvis du se F1 fra Monaco...Du som utdanner deg i bilviten ved å se på TV og lese på internett! Eneste bil jeg har sett som velta i en sving (en 90 graders høyresving) var faktisk en GD240....i 60 km/t. Kanskje det er "her" du henter ditt erfaringsgrunnlag fra?? Og selvfølgelig kjørte jeg for fort med den Land Cruisern, at jeg hadde det travelt er heller ikke noen unnskyldning. Man plikter å oppføre seg i trafikken. Men kom ikke å fortell at jeg ikke snakker sant om kjøregenskapene til bilen! Bare for å ha sagt det: NEI, det er IKKE tøft å kjøre så fort at man må benytte motgåendes kjørefelt for å ta inn eget kjøretøy. Man skal tenke på sine medtrafikanter! Og ikke la seg irritere over deres bilvalg etc. Og når det gjelder å kjøre opp og ned tretopper, så er vel dette en sport som soldater og befal (offiserer også?) liker å "kose" seg med. Hvertfall, så herpes kjøretøyene så mye at de ikke ser ut når de kommer for salg! Og det herpes og lekes faktisk såpass mye at av og til så må sivilt politi etterforske tullskapen, FØR kjøretøyet frigis for salg til oss (dumme?) sivile! (Ja, jeg har faktisk sett den der totalvrakede Arctic Trucks Land Cruiseren som stod knust i auksjonshallen på Elvenes, Salangen med taket nedi forsetene! Den som ble trukket fra salg første gangen , fordi det sivile politiet ikke var ferdig med etterforskningen av hendelsen enda. (DA!) Og Neste gangen så var det en kronidiot av et befal som fyrte i gang bilen, enda radiatoren stod klint inn i kamremmen!! Si meg evner de ikke bruke det mellom øra, eller handler de KUN iht. ordrer??) Og angående det å være seriøs, så går jeg med vilje i strupen på dine lite reflekterte argumenter! MEN hva er så veldig seriøst med dine påstander, om jeg får spørre? Det er jo du som er avendsjuk på folk som faktisk ser seg råd til å kjøpe dyrere SUV'er, samt holde dem rene og i god stand! Det tolker jeg som at det er du som har problemer med at noen av oss andre debattanter her faktisk ser oss råd til å kjøpe nettopp det vi ønsker i kjøre rundt i! Grunnen til at folk ønsker å kjøre SUV har jeg nå ramset opp to ganger, på en seriøs måte! Og hva som ikke er seriøst mtp på akkurat den biten inviterer jeg deg til å evt. svare konkret på! Leser du gjennom mine innlegg, så skjønner du kanskje....NEI, jeg må vel si det eksplisitt! JA, jeg har sportsbil, med masse "heslige" hestkrefter og høyt dreiemoment. OG den har jeg kun for å tilfredstille mitt egoistiske behov for kjøreglede! Ikke er det plass til så mye bagasje i den heller, og den drikker bensin. BUT, So What!!?? Og jeg hva jeg egentlig tjener, det skal du...Ikke bry deg så mye med! Men jeg kan forsikre deg om at NAV kommer jeg ikke til å stifte bekjentskap med om jeg så satte meg på ræva i ett år! Hvilket jeg ikke har noen som helst planer om! Jeg leser både fagartikler, og bladet til Trygve Hegnar, samt noen andre, inkludert "Sjøfartstidende"! Men jeg ser ingen grunn til å opptre blærete på dette forum av den grunn! At jeg er direkte "frekk" mot deg, det kan du takke deg selv for! Som man roper i skogen, får man som oftest svar! Og siden du anbefalte Kurs i forsvaret, så kan jeg anbefale at du hvertfall kjøper deg noen bøker om kjøretøyers oppbygning, konstruksjon osv. Legg gjerne til et par bøker om motorteknikk, og motorstyring også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 10. november 2009 Forfatter #106 Del Skrevet 10. november 2009 Max Magnus! Så du er altså en sånn en som bare fordi at du jobber, eller har jobbet i forsvaret, så tror du at du har peiling på absolutt ALLE forsvarskjøretøyer?? Javel! Hvilken feltvogn var det Audi laget da? Og hva var det Audi dro med seg videre til de sivile bilene fra denne? Hva har en 181 med 2. verdenskrig å gjøre? Hva er forgjengeren til P92/P93? Og hva var spesielt med M44A2 versjonen som Norge hadde? Finnes det noen NM130 på sivile hender? Hvor kan sivil beskue en slik? Hva er spesielt med denne? Hva betyr BV206 AN? Enn BV206 DN? Hva var forskjellen på en 202N og en 202NF1?? Jeg har kjørt 6x6 kjøretøy både med og uten sperrer, på veien og i terrenget....I tillegg til å skru på dem! Påstår ikke at jeg kjenner til absolutt alle kjøretøyer forsvaret har /har hatt! Men noen av dem kjenner jeg godt nok til. Du har sporet fullstendig av. Hva i alle dager har dette med SUV å gjøre? Kan du gi meg tekniske spesifikasjoner på samtlige Ferrarier som har blitt produsert mellom 1950 og 1990? Og hvis du nå jobber i det sivile liv, går det bra å legge bort alt "mottatt slutt"-tøvet....Du vet det som av og til gjør tidligere forsvarspersonell mer eller mindre lite brukbare som ledere i det sivile Næringsliv? 1: Hva snakker du om? 2: Ved å komme med en påstand om at militære ledere er uønsket i næringslivet (som forøvrig skrives med liten forbokstav), beviser det at du ikke besitter en slik stilling ihvertfall... Ikke alle som kan "jobbe" i Norges største barnehage og frese rundt i grønne/khaki klær, og i tillegg kreve betaling , vettu! De som holder til i den barnehagen, som du så voksent kaller det, risikerer livet sitt for å eventuelt beskytte sånne rasshøl som deg. Jeg går heller i strid enn å stå på sidelinjen og sippe fordi Forsvarets materiell er så ræva. Og hvordan kan du nekte for sannheten? Sannheten var jo at det skulle bli slutt på Panservogner på Setermoen, og at gutta der skulle bli oppsatt med GD med stålplater og strekkmetall. Ble de ikke det, da? Akkyrat den situasjonen du viser til kan jeg ikke dokumentere, men jeg vet at FLO ikke kjøper inn pansrede biler som erstattere til stridsvogner. Vi som kjenner litt til om pansring av biler vet grunnen til nettopp dette. Hvorfor er forøvrig klassifisert informajson, så det er ikke noe vits i å spørre. Der har du forresten "bevis" på at jeg har gjort noe annet enn å lese på mil.no At enkelte utgaver av GD'n var pansret og hadde litt mer maskin enn 88hk vet jeg jo, sa jeg! Men det er ikke poenget heller. DAUE på vegen er de likevel! Igjen; hvor har du det fra at de er "daue"? Ja, de gamle pansrede 290ene i khaki med manuell kasse er noen trege jævler, men tiden forandrer seg vel? La meg gi deg et hint: Ser du G-klasser med sort metallic, fargede sidevinduer, blålys, militære skilter og uten andre merker som sier noe om motorstørrelse ++, da har du blitt forbikjørt av noe annet enn de "daue" du har sett bilde av en eller annen gang... Mer enn det du ser med det blotte øyet trenger du ikke vite om de bilene. Du burde vite at de skogsveiene, der man benytter en såpass dyr bil som eksempelvis en BMWX5, så henger ikke greinene innover veien slik som du kanskje er vant til i fra din tid i forsvaret. Man kutter ned skogen i 4-5 meters bredde fra hver veiskulder! Og da blir det ikke riper, slik som det haugevis av GD'r har blitt utsatt for. Jeg ikke om en eneste vei som ikke er asfaltert hvor skogen er nede 4-5 meter på hver side av veien. Gi meg gjerne et luftfoto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 10. november 2009 Forfatter #107 Del Skrevet 10. november 2009 Du skrev at Damer i blanke SUV'er sitter og sminker seg! Og at du nå liksom tar deg inn ved å legge til at det ikke bare liksom er damer som sminker seg, men også menn som barberer seg i bilen!!? Unnskyld, de pusser ikke tennene også? Jeg begynner å tro at du er et 14 år gammelt troll. Er det derfor liksom er i ordforrådet ditt? Er vel ingen som holder på slik i trafikken. Kom med bilde-bevis, om du kan! Det kan bare være to årsaker til at du ikke har sett dette før. 1: Du bor på det mest gudsforlatte stedet i Norge og ser aldri kø annet enn i kassen på Joker rett før ølsalget stenger. 2: Du kjører ikke på langt nær så mye bil som du påstår. Jeg sitter ikke og tar bilder av noen for å bevise det for en fjott på et forum. Det holder vel at jeg siterer følgende melding fra VG Nett: "- En annen vanlig ting er alle de som skriver tekstmeldinger på telefonene sine mens de kjører. Og blir det litt kø, kommer avisene frem. Da sitter de og leser mens de kjører, forteller Jan Yngvar Tømmerholt, som også er i forbundsstyret til Norges Lastebileier-Forbund (NLF)." At en annen lastebilsjåfør har sett dette overrasker nok også deg: "- Jeg ser ofte folk som sitter med hunden på fanget mens de kjører. Ofte sitter hunden på førerens fang og har potene på rattet, mens de «begge» kjører bilen." Kilde: http://mobil.vg.no/artikkel.php?artId=548049 Ang. det med å kjøre etter forholdene. At jeg eksempelvis måtte illustrere fartsbegrepet mtp. veiforholdene, det er utrolig! Skjønte du ikke det? Tror du virkelig at SUV'er liksom bikker over for ett godt ord. Du må faktisk kjøre fortere enn forholdene tillater, noe som i de fleste tilfeller betyr at du MÅ over fartsgrensen på stedet! (SITAT: "Forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet!!" Sitat Slutt. Jabb, jabb! Fælt som dere forsvarsgutter er opptatt av barbering! Dette lå implisitt i min forklaring i det første innlegget, men DU? Ja, du måtte ha dette EKSPLISITT forklart!!) Det virker som du bor på landet, men du har vel ikke kjørt så mye bil som du påstår? Alle veier har svinger hvor fartsgrensen er raskere enn det forholdene tilsier at du kan kjøre. Ang. det med å barbere seg: Spør moren din. Hun har helt sikkert hørt det før. Det har ingen ting med Forsvaret å gjøre... Kan man kjøre bil, så vet man å bremse akkurat passelig ned før sving! Dette kan du faktisk se hvis du se F1 fra Monaco... At en som har førerkortet på noe annet enn tråsykkel kan komme med en sammenligning av å kjøre bil med å kjøre Formel 1 skremmer meg... Eneste bil jeg har sett som velta i en sving (en 90 graders høyresving) var faktisk en GD240....i 60 km/t. Kanskje det er "her" du henter ditt erfaringsgrunnlag fra?? Jeg tipper det var du som dro en dimmevelt. Sa du at jeg ødela Forsvarets materiell? Og angående det å være seriøs, så går jeg med vilje i strupen på dine lite reflekterte argumenter! Egentlig ikke. De eneste argumente du har kommer med for hvorfor folk i Oslo kjøper SUV er at de trenger de for å trekke tilhengere og sitte høyt. I såfall er det JÆKLA mange som bruker helt hinsides tunge tilhengere i Norges største by. At de vil sitte høyt er derimot et argument som er notert. MEN hva er så veldig seriøst med dine påstander, om jeg får spørre? At jeg ikke kommer med påstander, men fakta. Det er jo du som er avendsjuk på folk som faktisk ser seg råd til å kjøpe dyrere SUV'er, samt holde dem rene og i god stand! Det tolker jeg som at det er du som har problemer med at noen av oss andre debattanter her faktisk ser oss råd til å kjøpe nettopp det vi ønsker i kjøre rundt i! JA, jeg har sportsbil, med masse "heslige" hestkrefter og høyt dreiemoment. OG den har jeg kun for å tilfredstille mitt egoistiske behov for kjøreglede! Ikke er det plass til så mye bagasje i den heller, og den drikker bensin. BUT, So What!!?? Jeg har da aldri sagt jeg har noe imot biler som bruker masse drivstoff, koster mye penger eller som ikke tilfredstiller andre behov enn eierens kjøreglede? Det finnes svært lite jeg ønsker meg mer enn en megagarasje med alle verdens tenkelige og utenkelige raske biler. Og siden du anbefalte Kurs i forsvaret, så kan jeg anbefale at du hvertfall kjøper deg noen bøker om kjøretøyers oppbygning, konstruksjon osv. Legg gjerne til et par bøker om motorteknikk, og motorstyring også. Og det har med SUV hva da? Jeg foreslår at du kjøper en tykk bok om algoritmer og databaser og legger ved noen bøker om javaprogrammering og UML. Siden du bruker en PC mener jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smørbukk Skrevet 11. november 2009 #108 Del Skrevet 11. november 2009 For å komme tilbake til tema: Jeg har kjørt stor SUV i tjue år. Jeg har hatt både LandCruiser, Range Rover, Defender og Gelândewagen. Idag kjører jeg en ny LR Discovery. Dessuten har jeg en vanlig bil til daglig bruk. Mine grunner er følgende: -Plass. Jeg har kone, to tenåringer og to bikkjer. Det er ikke mulig å få plass i en vanlig stasjonsvogn. Selv om grunnflata i bagasjerommet ikke er større enn i en stor stasjonsvogn kan jeg bygge i høyden. Jeg kunne nok hatt like stor eller større plass i en Transporter e.l. -Lasteevne. Jeg trekker jevnlig både stor båt og andre store hengere som er for tunge for de fleste biler -Framkommelighet. Det er det viktigste for meg. Jeg er på hytta hver helg hele vinteren. Den siste milen opp går på dårlig brøyta vei. Jeg kunne vanligvis klart meg med en mindre firehjulstrekker eller med kjettinger på en vanlig bil. Men i løpet av de siste fem årene på hytta har jeg trukket opp rundt tjue biler fra brøytekantene og parkeringsplassen. Flere av de har vært høye stasjonsvogner med 4wd ala Audi allroad. Dessuten går jeg på jakt hele høsten og på tur resten av året, og kjører ofte på gårdsveier og grusveier. De fleste plasser kunne jeg klart meg en vanlig bil, mange plasser ville det tatt knekken på bånnpanna. Men med denne er jeg sikker på å komme fram stort sett alle steder der er lov å kjøre. Dessuten skal jeg ikke bare kjøre på veien men parkere også. Med discoen kan jeg sette bilen opp langs en kant eller på skrått i en grøft og vite at jeg kommer opp igjen. Jeg er fullt klar over farene ved å skli med en så stor bil og tar mer hensyn når jeg kjører den enn med andre. Men noen sinke i trafikken er jeg ikke. -Komfort. Bilen er god å kjøre. Ikke som en personbil, men mye bedre enn de ombygde varebilene jeg har prøvd. Når vi reiser på langtur med familien er det god plass til alle. Når jeg er på jakt slenger jeg lett en hjort baki uten å være redd for blod eller graps. Jeg kan bruke den til alt, noe du ikke kan si om alternativene. Sånn ser den ut også. Når ungene snart flytter kommer jeg nok til å gå ned et hakk og kjøpe en kort defender eller noe sånt. Men jeg kommer ikke til å slutte å kjøre slike biler. Om noen lattenisser skulle synes jeg er harry bryr meg midt i ryggen. At kona sminker seg i stille kø på vei til jobb av og til betyr ikke at jeg kommer til å kjøpe Transporter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Sprett Skrevet 11. november 2009 #109 Del Skrevet 11. november 2009 Ikke et vondt ord om Audi Allroad! Jeg satt godt plantet med begge høyrehjulene på Defenderen nede i en snøfylt grøft. Bare de to hjulene på veien gikk rundt (svakheten ved kun senterdiffsperre). En Audi Allroad på jevnt snøunderlag hadde ikke noe problem trekke meg opp. Ellers så har jeg også trukket utallige biler av alle mulige slag i gang og opp av grøfter. Største problemet er gjerne at folk ikke har med slepetau, ikke vet hvor slepekroken skal skrues inn, har mistet slepekrok eller har et latterlig svakt slepetau fra Shell... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Per_* Skrevet 11. november 2009 #110 Del Skrevet 11. november 2009 Magnus! De slengbemerkningene om forsvaret var nå egentlig ment, nettopp for å "trekke" deg opp litt! Hvis du tok deg personlig nær av dette, så ber jeg om unnskyldning! Men jeg er faktisk også av den formening at ledelsen i samme forsvaret prioriterer utenlandsoppdrag foran Norge som sådan. MEN det er et politisk spørmål! Men det er en kjennsgjerning at personell som tidligere har tjenestegjort over lengre tid i forsvaret, kan få "problemer" med sine underordnede i en bedrift e.l. HVIS de ikke tar inn over seg at en ordre/beskjed i det sivile ikke nødvendigvis oppfattes slik som en ordre gitt i militær sammenheng. I det sivile vil alltid en beskjed fra sjefen kunne bli gjenstand for en viss for fortolkning. Hovedsaken er at jobben blir gjort, ikke hvordan. DER vet jeg at ENKELTE personer med bakgrunn i fra forsvaret, ikke greier å justere seg ift. til det paradigme-skiftet dette er. Spesielt ift moderne lederskap med "flat" organisasjons-struktur. Men bevares,selvsagt finnes det personer som justerer sin adferd såpass mye at man ikke kan greie å gjette at de har tjenestegjort som offiser. Men noen lyser av dette. Og gir uttrykk for frustrasjon, når de ansatte ikke gjør nøyaktig som sjefen har gitt beskjed om. Og da får du et skifte av fokus, som ikke er positivt for inntjeningen. Alle bør trekke i samme retning, hele tiden! Og ikke fokusere på andre forhold. Og når det gjelder betegnelsene jeg "hostet opp", så er alle disse betegnelser på militære kjøretøy, som har vært i bruk i Norge mellom 1960 og 1995/2005. Bortsett fra (Audi)Iltis og VW181, en enhver med interresse for forsvarsbiler , vet om disse av naturlige årsaker. Norges svar på M44A2 er rett og slett god gammal M621/23/24. Iltis er opphavet til Quattro. 181 likner på KdF Kübel (mer er det IKKE.) Og selvsagt vet jeg at det finnes kjøretøyer innenfor forsvaret som ikke kan sammenliknes med de gjengse, være seg mht. pansring eller effekt (AMG Geländewagen?). OG selvsagt er dette graderte opplysninger, det skjønner jeg også! Og når jeg bad om bilder av damer i SUV som sminker seg, (eller menn som barberer seg), så mente jeg at dette er unntak fra regelen. Det er nok relativt få som holder på slik. SMS? Ja, det kan kanskje være mer plausibelt. Uansett, så er kanskje mange i trafikken litt for uoppmerksom, til og med når begge henda er på rattet. Men det gjelder i alle kjøretøyer, og ikke spesielt for de som kjører SUV. Og jeg har observert mye, fra ENKELTE i bil. Men det er ikke en generell konklusjon ang adferd bak rattet. DE fleste oppfører seg (tilsynelatende, jfr. tidligere kommentar?) bra i bil. Men som sagt, om de virkelig er "helt med", det kan man ikke vite. Jeg skal også innrømme at du ikke var den eneste som tok vel hardt i. PÅ de skogsbilveiene jeg har frekventert, så er nok greinene akkurat passelig langt unna siden på bilen. Og til neste vår kan det hende at det må beskjæres. SÅ der overdrev jeg litt! Men ingen fare for riper, dog! Av og til bruker jeg stor forbokstav som en effekt, jeg er klar over at vi ikke bor i England. (Og at næringsliv ikke skrives "Næringsliv".) Men det var Du som startet den galeien, med lønn og yrke, og vet ikke hva. Joker?? Hva er det? Spøk til sides , jeg handler på Mega, OBS! og Rema1000. Den kommentaren fra Monaco Grand Prix, var for å sette ting litt på spissen, og i perspektiv. Selv disse førerne, med maximal Down-Force, må bremse seg inn før sving. KRAFTIG! Behovet for å redusere farten før sving, kjenner den erfarne sjåfør på bilens oppførsel før svingen. Angående "Dimmvelt", så har jeg aldrig forstått poenget med akkurat dette. Men det jeg skrev om akkurat den GD'n som velta. DEN kommentaren hadde nå egentlig dobbel bunn! Det var ikke så mye GD'n som at Sjåføren 1.) Kjørte i 60 km/t 2.) Holdt denne farta i en sving! Nettopp dette med avpasning av fart, før sving! Så du forresten ..Atle G i BROOM på TV2 igår.(Måtte litt inn på nettsiden til TV2) den BMW X1'n så ut til å ha rimelig bra egenskaper, til liten SUV å være! Og jeg presiserer: Folk kjøper Mercedes og BMW fordi de har preferanser for slike merker. OG så liker noen av dem å sitte høyt. Og andre igjen mener at de kanskje også har behov for å dra henger. Da blir svaret Mercedes eller BMW SUV. Om de egentlig trenger være seg SUV, Mercedes/BMW eller hengerfeste, ja se det er en annen sak. MEN dette er deres valg. Et valg som ikke bør settes spørsmål ved, av oss andre trafikkanter. Du foreslo Kurs i Hæren. Jeg ser ikke helt hva dette har med militære kjøretøyer å gjøre? (Annet enn muligens en liten bit av det slike kurs omhandler.) Men ved å kjøpe/lese bøker om kjøretøyers oppbygning, samt bøker om motorstyring, vil du få en bedre forståelse av hva som vektelegges i konstruksjon av forskjellige typer 4-hjulstrekkere. Du må ha en relevant bok/ relevante bøker, selvfølgelig! Da vil du oppdage at en SUV, er ikke bare en SUV bestandig. DET er store forskjeller. Og hva angår eldre, for eksempel, så går enkelte av dem for eks. (vi tar igjen denne, hva?) en Honda CR-V, selv om denne ikke har det mest optimale 4-hjulstrekk-systemet. Simpelthen fordi at de vil ha en bil som de sitter høyt i, (dette godtar du?) og for at selgeren påstår at 4-hjulstrekken er ett pluss i tillegg. Så "dumt", og så enkelt. Og det må de få lov til, eller? Når folk kjøper seg bil, så er det ikke alltid rasjonelle argumenter som legges til grunn. Og selv om argumentene som legges til grunn er rasjonelle, så er det selv ikke da sikkert at man egentlig har behov for det man argumenterer for. Kanskje skal man svært skjelden, eller aldri kjøre med henger, eller få seg hytte på fjellet. Men uansett må det da være greit at de anskaffer seg en slik bil som de har lyst på??! Og du må også få lov å mene det du mener om dette. Men derfra, til å sette såpass store spørmålstegn ved deres motiver..? Det er der JEG reagerer! Men vi får bare enes om å være uenige! Men store i "kjeften", ja det er vi nok begge! (Og ja, jeg har hatt en kollega som kom fra forsvaret. Han laget store problemer for seg selv ved å tviholde for mye på prosedyrer han hadde med seg i "bagasjen". Han greide å bli såpass upopulær, både blandt gutta på golvet og blandt de andre lederne, at det faktisk gikk ut over inntjeningen. Han sluttet i bedriften, og mange av gutta på golvet var der da jeg "moverte" videre. Og misnøyen, var da snudd til felles arbeidsglede for både alle i bedriften, som da fokuserte på felles mål.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 11. november 2009 Forfatter #111 Del Skrevet 11. november 2009 For å komme tilbake til tema: Jeg har kjørt stor SUV i tjue år. Jeg har hatt både LandCruiser, Range Rover, Defender og Gelândewagen. Idag kjører jeg en ny LR Discovery. Dessuten har jeg en vanlig bil til daglig bruk. Mine grunner er følgende: (...) Takk! Det er et slikt svar jeg har drømt om alle disse 6 sidene. Ingen grunn til at jeg må kommentere eller bevise noe som helst, bare en grunn til kjøpet av bilen. Nå ble jeg for en gangs skyld glad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 11. november 2009 Forfatter #112 Del Skrevet 11. november 2009 Uansett, så er kanskje mange i trafikken litt for uoppmerksom, til og med når begge henda er på rattet. Men det gjelder i alle kjøretøyer, og ikke spesielt for de som kjører SUV. Og jeg har observert mye, fra ENKELTE i bil. Men det er ikke en generell konklusjon ang adferd bak rattet. DE fleste oppfører seg (tilsynelatende, jfr. tidligere kommentar?) bra i bil. Men som sagt, om de virkelig er "helt med", det kan man ikke vite. Det er klart. Uoppmerksomme mennesker finnes overalt. Jeg forsøker ikke med denne tråden å kalle alle som kjører SUV for noen idioter som ikke kan kjøre. Men det jeg skrev om akkurat den GD'n som velta. DEN kommentaren hadde nå egentlig dobbel bunn! Det var ikke så mye GD'n som at Sjåføren 1.) Kjørte i 60 km/t 2.) Holdt denne farta i en sving! Nettopp dette med avpasning av fart, før sving! Det er dette som er litt av essensen i at det er skummelt med så mange mennesker som kjører SUV. Ihvertfall da jeg tok sertifikatet (B) så lærte vi aldri noe om velting o.l. Det var ikke et tema. Nå som vi vet at veldig mange SUVer velter etter utforkjøringer og lignende ulykker, er det ikke lurt at også kjøreopplæringen utvikles i samme takt? Jeg vil tro at mange velger store biler pga sikkerhetsaspektene, noe som er forståelig. Men du planlegger aldri å kollidere og plutselig kommer du utenfor veikanten og da velter du lettere i den store og sikre bilen. Vet alle de som kjører barna til barnehagen dette? Eller er de så overbevist om at størst er tryggest at dette går i glemmeboken? Så du forresten ..Atle G i BROOM på TV2 igår.(Måtte litt inn på nettsiden til TV2) den BMW X1'n så ut til å ha rimelig bra egenskaper, til liten SUV å være! Nei, jeg har dessverre ikke fått se den nye versjonen av Broom enda. Jeg er ganske nyskjerrig på hvor likt det er Top Gear. Hva synes du? Snakker om Top Gear. Sesong 14 starter 15. november på BBC Og hva angår eldre, for eksempel, så går enkelte av dem for eks. (vi tar igjen denne, hva?) en Honda CR-V, selv om denne ikke har det mest optimale 4-hjulstrekk-systemet. Simpelthen fordi at de vil ha en bil som de sitter høyt i, (dette godtar du?) og for at selgeren påstår at 4-hjulstrekken er ett pluss i tillegg. Så "dumt", og så enkelt. Og det må de få lov til, eller? Selgere er noen sniker, men jeg forstår godt at folk vil sitte høyere. Men uansett må det da være greit at de anskaffer seg en slik bil som de har lyst på??! Og du må også få lov å mene det du mener om dette. Men derfra, til å sette såpass store spørmålstegn ved deres motiver..? Klart de kan kjøpe den bilen de har lyst på. Folk må gjerne kjøpe en Peel P50 og mene det er verdens beste kjøp. Jeg vil bare vite hvorfor? Som du selv skriver: "Når folk kjøper seg bil, så er det ikke alltid rasjonelle argumenter som legges til grunn." Det er vel ikke rasjonelt å velge den største biltypen på markedet når over halvparten av landets kvinnelige sjåfører opplever det som ubehagelig å parkere i og Høyre i Bergen har fremmet et forslag om egne parkeringshus for kvinner (nei, jeg tuller ikke)? - Vi snakker om et eget areal der det tydelig formidles at plassene er reservert kvinnelige bilister. Vi snakker om godt opplyste og overvåkede plasser som gjerne er litt bredere enn øvrige parkeringsplasser http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article687294.ece Det er også interessant å vite at i boken «Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart» refereres en engelsk undersøkelse av lukeparkering. Bare 23 prosent av kvinnene klarte å lukeparkere ved første forsøk. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Damer-over...est--95522.html Med andre ord vil det si at i overkant av 25% av befolkningen synes det er vanskelig å parkere i parkeringshus, mens nesten 60 % av befolkningen generelt ikke klarer å lukeparkere på første forsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_per_* Skrevet 12. november 2009 #113 Del Skrevet 12. november 2009 SUV er mann! Hvordan kan jeg ellers vise fram manndommen min? Skal jeg liksom gå uten bukse blant folk? Det hadde vel dere jenter likt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 12. november 2009 Forfatter #114 Del Skrevet 12. november 2009 SUV er mann! Hvordan kan jeg ellers vise fram manndommen min? Skal jeg liksom gå uten bukse blant folk? Det hadde vel dere jenter likt? Hva skjedde med de reflekterte svarene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 12. november 2009 #115 Del Skrevet 12. november 2009 Vi har ikke SUV, men vi vurderer å anskaffe en slik. Idag har vi en BMW 3 serie stv. En formidabel bil som bruker 0,4 liter med drivstoff på mila, og som har fenomenale kjøreegenskaper under normale forhold. Problemet vårt er at kommunen brøyter så dårlig på vinterstid at vår bil blir for lav. (bakkeklaring) Dermed vurder vi nå å kjøpe en BMW X1. Den er omtrent like stor som den bilen vi har fra før, bruker 0,15 liter mer per mil men samtidig har den de nødvendige cm høyere bakkeklaring slik at vi kommer fram om vinteren. Vi er klar over at en slik bil har høyere tyngdepunkt og at firehjultrekken gir en falsk trygghet på glatt føre. Vi må derfor tilpasse kjørestilen etter kjøretøyet. Aller helst skulle vi beholdt den bilen vi har, men kommunens manglende vintervedlikehold på veiene i nabolaget gjør at vi antakeligvis tvinges til å kjøpe en høyere bil med drift på alle fire hjul. Vi er ellers godt kjent med definisjonen på en bil med firehjulstrekk. Det er en bil du kan bruke til å kjøre deg fast på steder der det er umulig for andre å hjelpe deg løs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #116 Del Skrevet 12. november 2009 Hva skjedde med de reflekterte svarene dine? Kan jo hende det er en annen person som kaller seg det samme. Så lenge man er gjest og ikke registrert kan man kallle seg hva som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #117 Del Skrevet 12. november 2009 Vi har ikke SUV, men vi vurderer å anskaffe en slik. Idag har vi en BMW 3 serie stv. En formidabel bil som bruker 0,4 liter med drivstoff på mila, og som har fenomenale kjøreegenskaper under normale forhold. Problemet vårt er at kommunen brøyter så dårlig på vinterstid at vår bil blir for lav. (bakkeklaring) Dermed vurder vi nå å kjøpe en BMW X1. Den er omtrent like stor som den bilen vi har fra før, bruker 0,15 liter mer per mil men samtidig har den de nødvendige cm høyere bakkeklaring slik at vi kommer fram om vinteren. Vi er klar over at en slik bil har høyere tyngdepunkt og at firehjultrekken gir en falsk trygghet på glatt føre. Vi må derfor tilpasse kjørestilen etter kjøretøyet. Aller helst skulle vi beholdt den bilen vi har, men kommunens manglende vintervedlikehold på veiene i nabolaget gjør at vi antakeligvis tvinges til å kjøpe en høyere bil med drift på alle fire hjul. Vi er ellers godt kjent med definisjonen på en bil med firehjulstrekk. Det er en bil du kan bruke til å kjøre deg fast på steder der det er umulig for andre å hjelpe deg løs. Så lenge man kjører i normale hastigheter vil ikke et noe høyere tyngdepunkt ha noe å si, men man må være oppmerksom på at en firehjulstrekker gjerne slipper bråere enn en bakhjulsdrevet bil og en skrens er vanskeligere å rette opp, i det minste annerledes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pi Skrevet 18. november 2009 #118 Del Skrevet 18. november 2009 *** Relevant og representativ historie. Håper forøvrig du har kommet deg så godt som mulig av skadene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #119 Del Skrevet 18. november 2009 Mange drittseker rundt om i landet vel livet e langt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #120 Del Skrevet 26. november 2009 Tenkte denne eartikkelen er aktuell: "Bare 2 av ti solgte SUV-er av typen Nissan Qashqai har trekk på alle fire hjulene. De bare ser ut som firehjulstrekkere. Av de 1934 solgte Nissan Qashqai som var solgt ved utgangen av september i år var fattige 387 utstyrt med firehjulstrekk." http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=590340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå