Gå til innhold

SUV - hva er vitsen?


Max Magnus

Anbefalte innlegg

For meg kan det virke som vitsen med SUV er å aldri kjøre fortere enn 60 på landeveiene (og helst ikke mer enn 40-50 hvis det er en liten sving på veien) sånn at vi som kjører vanlige biler kan irritere oss over å måtte ligge 20 kilometer under fartsgrensen. Lastekapasiteten i de SUVene jeg har vært borti kan umulig ha vært større enn en litt stor stasjonsvogn, man har mere drivverkskomponenter som kan gå i stykker, dårligere kjøreegenskaper og høyere forbruk. På plussiden kan det jo nevnes at fremkommeligheten på dårlig føre gjerne er noe bedre, og den kan ofte dra relativt tunge tilhengere/campingvogner. Men så kan man jo spørre seg om man egentlig er fornuftig å ofre kjøreegenskaper, vedlikeholdskostnader og drivstofforbruk for å være HELT sikker på at man kommer seg opp den siste småbratte bakken til hytta 4 ganger i året.

Du har skjønt hva jeg mener. :jepp: Terrengbil til å kjøre i skogen med forstår jeg - BMW X3 til å kjøre til jobben med: what's the point?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er vel i bunn og grunn like treg som kommer med et svar om ikke har noe med selve spørsmålet å gjøre. Når jeg snakker med folk som har SUV bruker de nettopp sikkerhet og terreng som årsak til kjøpet.

Sorry, ut i fra innlegget ditt, synes jeg du virker en smule treig. At du i ditt lille hode klarer å komme frem til INGEN svar på innlegget mitt, og på bakgrunn av det tenker at SUV er dritbra får meg til å tro at du er en skikkelig rødstrømpe som har et behov for å tråkke ned på dumme og stakkarslige menn.

Så du mener kvinnene i min familie er latterlige? Smålig oppførsel som ikke passer seg utenfor ungdomsskolen unge frøken.

Å, tråkket jeg på mandommen din? Huff da, det var leit. Håper du kommer deg.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det at du har kjørt i terrenget med saken å gjøre? :klø: At du har kjørt i terrenget og har klart å grave fram en video med en bil som ikke er bra i terrenget betyr ikke at SUV'er generellt er upasset til terrengkjøring.

Jeg kan bevise at veldig mange SUV'er har ekstra stor lasteplass, jo. At det finnes "motesuv'er" med liten plass betyr ikke at veldig mange har ekstra stor plass.

Du sier at SUV'er er dårlig i terrenget, og ikke har ekstra plass. Det kan jeg bevise er feil.

At du klarer hoste opp noen få eksempler som stemmer med dine påstander, er ikke det samme som at påstandene dine gjelder for samtlige SUV'er.

a: At TS har erfaring i terrengkjøring har nok noe å si

b: Det er for meg uforståelig at du fremdeles ikke forstår at TS ikke kunne brydd seg mindre om din "ammrikaner" og skrenten opp

til hytta. TS snakker om biler som Porsche Cayenne og Mercedes GLK!

c: Du kan ikke bevise en dritt. Du kommer med grunnløse påstander.

d: TS har i det minste tatt seg bryet med å lete frem en video. Du klarer ikke bevise at børstraktorne faktisk virker opp noen hytteskrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg er tildels enig med TS i deler av budskapet: det er helt sant at mange SUV-eiere ikke trenger SUV, og at det er mange SUV-er som er helt nytteløse til alt annet enn å kjøre til og fra hytten i Kvitfjell ;)

Jeg lo så jeg grein av Top Gears test av BMW X3...

Da regner jeg ikke Geländewagen, Defender og Land Cruiser som SUV-er.(Litt språkspikk: det heter ikke Gelenderwagen. Bilens navn henspeiler på terreng, Gelände på tysk, ikke på rekkverk/gelender.)

Det er ikke ulovlig om man kjører på sin egen private bakkeskrent.

Hvis bakkeskrenten din ligger i utmark, så er det faktisk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels enig med TS i deler av budskapet: det er helt sant at mange SUV-eiere ikke trenger SUV, og at det er mange SUV-er som er helt nytteløse til alt annet enn å kjøre til og fra hytten i Kvitfjell ;)

Jeg lo så jeg grein av Top Gears test av BMW X3...

Da regner jeg ikke Geländewagen, Defender og Land Cruiser som SUV-er.(Litt språkspikk: det heter ikke Gelenderwagen. Bilens navn henspeiler på terreng, Gelände på tysk, ikke på rekkverk/gelender.)

Hvis bakkeskrenten din ligger i utmark, så er det faktisk det!

Hvis bakkeskrenten ikke er utmark, så er det faktisk fullt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man skal ha SUV!

De er så nette og lukeparkere med på Majorstuen...

Særlig når de har fete piggdekk....

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke at folk som bor midt i byen og ikke kjører utenfor byen må ha en SUV. Som til og fra jobb-bil er det jo mange andre rimeligere alternativer.

Selv har vi en mitsubishi pajero. Vi kjøpte den fordi vi har behov for en bil med mye plass (det er en varebil), vi har bratt vei opp til hytta som er vanskelig å komme opp med vanlig bil vinterstid. Mannen driver med jakt og kjører mye på dårlig traktorvei på høst og vinter. Og vi bor landlig til med mye dårlig vei vinterstid.

Vi har rett og slett behovet for en skikkelig firhjulstrekk i det daglige liv.

At den ikke fungerer som terrengbil er for vår del helt uproblematisk da vi ikke kjører i terrenget om man da ikke regner med traktorveiene vi fint forserer.

Jeg tror forøvrig dette kanskje er feil forum å poste en slik tråd i, da de ferreste her har behov for en terrengbil, men kanskje flere enn meg har behov for en bil som kommer seg bedre fram enn en vanlig bil.

Hva andre mener om vårt behov når det kommer til bil er for oss helt likegyldig, da vi har funnet bilen som passer for oss. Så får andre finne bilen som passer best for dem.

Allikevel er jeg enig når det kommer til ressonementet angående byfruer i blanke SUV for å frakte barna til og fra balett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet tidligere i 3 år med å kjøre i terrenget (utenfor stier og skogsveier), men jeg vet jo ikke hva jeg snakker om...

- Eksempel på at SUVer er ikke egnet til å kjøre i terreng (spol til 3:20):

http://www.youtube.com/watch?v=O_g5VyFdHIg

- det er ikke ekstra god plass i en SUV

Dette blir bare ord mot ord. Du kan ikke bevise at det er større plass, jeg kan ikke motbevise.

Du mener at det ikke er mer plass i (toyota for eksempelets skyld) en Rav4 eller Landcruiser enn i en Corolla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell
Hvis bakkeskrenten ikke er utmark, så er det faktisk fullt lovlig.

Ja, hvis grunneier (enten det er du eller noen andre) tillater det, så er det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel SUV eiere som eier den kun for status, eller som har innbilt seg at de trenger den til hytta. Eller de som mener den tar seg godt ut ved siden av hytta...

Har steforeldre som alltid har kjøpt SUV for å komme seg på hytta, en lang bratt bakke jeg gang på gang har besteget problemfritt med en saab 900 og en saab 9-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at det ikke er mer plass i (toyota for eksempelets skyld) en Rav4 eller Landcruiser enn i en Corolla?

? Hva er det for en sammenligning? For det første, Rav4 er mye mindre enn Landcruiser. For det andre må du sammenligne biler i samme størrelse. Rav4 er kortere enn en Corolla, men siden Corolla bare er i sedan vil Rav4 ha større bagasjeplass.

Å sammenligne Landcruiser med Corolla blir det samme som å sammenligne Slottet med en leilighet i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk som bor midt i byen og ikke kjører utenfor byen må ha en SUV. Som til og fra jobb-bil er det jo mange andre rimeligere alternativer.

Selv har vi en mitsubishi pajero. Vi kjøpte den fordi vi har behov for en bil med mye plass (det er en varebil), vi har bratt vei opp til hytta som er vanskelig å komme opp med vanlig bil vinterstid. Mannen driver med jakt og kjører mye på dårlig traktorvei på høst og vinter. Og vi bor landlig til med mye dårlig vei vinterstid.

Vi har rett og slett behovet for en skikkelig firhjulstrekk i det daglige liv.

At den ikke fungerer som terrengbil er for vår del helt uproblematisk da vi ikke kjører i terrenget om man da ikke regner med traktorveiene vi fint forserer.

Jeg tror forøvrig dette kanskje er feil forum å poste en slik tråd i, da de ferreste her har behov for en terrengbil, men kanskje flere enn meg har behov for en bil som kommer seg bedre fram enn en vanlig bil.

Hva andre mener om vårt behov når det kommer til bil er for oss helt likegyldig, da vi har funnet bilen som passer for oss. Så får andre finne bilen som passer best for dem.

Allikevel er jeg enig når det kommer til ressonementet angående byfruer i blanke SUV for å frakte barna til og fra balett.

Det er dette jeg mener. Det finnes folk som dere som faktisk trenger stor bil og andre som overhodet ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel SUV eiere som eier den kun for status, eller som har innbilt seg at de trenger den til hytta. Eller de som mener den tar seg godt ut ved siden av hytta...

Har steforeldre som alltid har kjøpt SUV for å komme seg på hytta, en lang bratt bakke jeg gang på gang har besteget problemfritt med en saab 900 og en saab 9-3

Akkurat. Har et godt eksempel jeg også:

Jeg er overhodet ikke en verdensmester bak rattet, men da jeg var 18 skulle jeg til Norefjell med en Ford Mondeo stasjonsvogn. Vi skulle parkere ved varmestuene / restauranten omtrent midt i bakken og begynte å kjøre opp. Det var utrolig glatt, men jeg passerte mange SUVer på vei opp dit som ikke taklet dårlig vei. De sto rett og slett og spant på snødekket som var utenfor veien fordi de håpet på bedre feste. Dette er noen år siden nå og det forbauser meg at folk fremdeles kjøper disse bilene på bakgrunn av terrengegenskapene. Jeg presiserer igjen at det gjelder SUVer av typen vestkanttraktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat. Har et godt eksempel jeg også:

Jeg er overhodet ikke en verdensmester bak rattet, men da jeg var 18 skulle jeg til Norefjell med en Ford Mondeo stasjonsvogn. Vi skulle parkere ved varmestuene / restauranten omtrent midt i bakken og begynte å kjøre opp. Det var utrolig glatt, men jeg passerte mange SUVer på vei opp dit som ikke taklet dårlig vei. De sto rett og slett og spant på snødekket som var utenfor veien fordi de håpet på bedre feste. Dette er noen år siden nå og det forbauser meg at folk fremdeles kjøper disse bilene på bakgrunn av terrengegenskapene. Jeg presiserer igjen at det gjelder SUVer av typen vestkanttraktorer.

Er nok også mange som tror de bare kan gasse opp en glatt isete bakke når de har SUV, men nok om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del litt akterutseilte mennesker som tror at SUV er kult og bra, selv om man bor på Günerløkka og jobber på Majorstua, og kjører til hytta en gang i året (den hytta bestefar bygde ved å kjøre opp og ned hver helg i fire år på70-tallet, med Ladaen sin- så SÅ utrolig vanskelig var det neppe å komme opp dit).

Men det er jo definitivt yesterday's news. SUV er ukult, de er treige, svære, høye, småharry biler som mange menn tror de ser tøffe ut i. "Penisforlenger" er et ord som popper opp her, og konene til de mennene som synes at slike biler er tøffe, er antagelig stolt av penisforlengeren de også.

Selv hadde jeg gitt en SUV på båten framfor en gammel stasjonsvogn, for med mindre SUV er fire meter lang har den neppe samme volumet der. Jeg har kjørt både RAV4 og gammal Passat, og gir sistnevnte thumbs up på bagasje. RAV'en fikk da for svarte ikke plass til en barnevogn en gang :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SUV-Jatakk

Synes SUV er bra greier jeg.

Jeg har en X3 som jeg har tilgang på og velger den mot vanlige biler gang på gang.

Det å sitte litt høyere, enklere å legge ting i bagasjerommet, enklere å sette seg inn er bare flere ting jeg setter pris på i det daglige.

Det at den er litt høyere enn vanlige(ikke cross-versjoner) stasjonsvogner hjelper kanskje ikke så mye på vintern men jeg tror det har litt å si for å ikke havne "oppå" snøen de dagene det kan ha noe å si.

Hvorfor velge BMW SUV istedenfor noe annet er vel like "flåsete" som å velge noe annet merke fremfor noe annet. Man liker det bedre og har tilfeldigvis råd til det.

Hvorfor kjøpe noe som er dyrere? Den større dyrere motoren istedenfor den lille?

Volkswagen istedenfor Skoda?

Skoda istedenfor Kia?

Det at noen tror det bruker enorme mengder mer i bensin og at de må være bensinslukende jævler bare fordi det er en SUV er ett bedre spørsmål synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sendte like gjerne en epost til Bertel O. Steen for å få en liten oppklaring i hvorfor det produseres SUV. Her er svaret jeg fikk:

Hei!

Det er ingen tvil om at det er få biler som slår G-wagen i terrenget, ettersom det er kombinasjonen av låsbare differ både foran, i midten og bak og lavgir som er det beste for fremkommelighet. På denne måten får man en direkte mekanisk fremdrift på alle fire hjul til enhver tid. Imidlertid har disse "tøffe" firehjulstrekkerne andre ulemper i forhold til vanlige tohjulstrukkede personbiler. Disse inkluderer dårligere kjørekomfort, høyere vekt og økt forbruk. De aller fleste bilister i Norge kjører bilen sin utelukkende på vanlig, asfaltert vei, men møter kanskje utfordringer angående brøytekanter, mye snø, veistubben til hytta etc et par ganger i året. For disse er det personbilens komfort som er det viktigste de største deler av året. Men i tillegg ønsker de økt fremkommelighet et par ganger i året når det skulle trengs. Resultatet blir da at mange velger en SUV - med andre ord et kompromiss mellom en personbil og en terrrengbil. Når det er sagt så er det naturligvis stor forskjell mellom kvaliteten på firehjulssystemet på de forskjellige SUVene - det avanserte 4Matic systemet til GLK kommer seg frem på steder der både Tiguan og CR-V blir nødt til å gi opp, og sitter ikke fast før nervene til sjåføren har gitt opp løypa uansett! Med andre ord - en SUV er kompromiss, mens G-Wagen ikke er det!

Håper dette svaret hjelper!

Ok. Et godt svar fra den norske forhandleren. Men jeg ble ikke noe klokere av den grunn. Hvorfor ikke kjøpe en Volvo XC70 eller lignende som gir deg nesten den samme sikkerheten som en vanlig personbil?

http://www.dinside.no/372046/xc70-klar-sos...abel-nesten-suv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Trygg Trafikk: SUV er farligere enn du tror:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Article...licOpen;ID=2630

Google er noe dritt!

***

I denne linken står det IKKE at SUV er farlig for sjåføren, det står at de er farlige for dem som kolliderer med dem - og det er kanskje nettopp poenget med å kjøpe SUV.

Om en Fiesta får fem stjerner i NCAP-test, og en SUV får kun én, vil fortsatt alle i Fiestaen dø om de to frontkolliderer med hverandre.

Selv prioriterer jeg egen familie foran alle andre, og vil ikke ha noen betenkeligheter med å kjøpe SUV. Den som kommer over i mitt kjørefelt med Prius får takke seg selv.

Jeg har forøvrig slike ting som jakt, båttrekk, bikkje og lastkapasitet å tenke på. Jeg synes det er bedre å ha én bil som dekker alle disse behovene enn å ha én for trekkraft og én som familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...