Bernardette Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Med små barn i hus er det betydelig mye mer å vaske. Det er også mye mere rot. Så jeg lurer; hvor rent er et rent hus med små barn? Er det fortsatt et ryddig hus om det ligger en del leker på gulvet? Hva med oppvaska fra i går, den står fortsatt på kjøkkenet. En bunke med nyvaskede klær som ikke har blitt lagt på plass i skap enda. Jeg har innsett at det alltid er noe å gjøre i huset når man har barn (som å sitte på Kvinneguiden f.eks? ) og det er ikke lett å ha et skinnende rent hus som alltid er ryddig.. Hører innimellom om "hus som alltid er skitne" når det er snakk om barn som ikke har det bra. Dette kombineres ofte med "foreldrene røyker inne, drikker hver dag og jobber ikke" m.m, men jeg lurer på dette med "skittent hus". Vil dere si at et hus med litt flekker på et bord fordi noen sølte juice for en time siden og det har ikke blitt tørket opp enda, en bunke med reine klær i en sofa (som venter på å bli lagt sammen og legget på plass), to tomme glass og en tom tallerken i stua som strengt tatt burde vært på kjøkkenet - og aller helst; allerede vasket opp og satt tilbake i skapet. Et par skitne sokker i et hjørne og en del leker rundt om kring. Er det et "skittent hus" ? 1
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg synes det er forskjell på skitt og rot. Det kan gjerne være litt rot rundt omkring i huset, men det er noe annet når golvet er skittent, flatene i fulle av støv, og bade/do er skitne. Litt rot, som leker på golvet, klær og aviser/blader tåler vel alle.
Gjest Dallandra Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Når det er snakk om skitne hus i forhold til barn som ikke har det bra, så er det nok en helt annen grad av skitt det dreier seg om. Det du beskriver er et rent og ryddig hus i bruk.
Twink Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Nå vet jeg ikke om jeg er helt kvalifisert til å svare siden jeg ikke har barn men gjør det allikevel jeg! Jeg synes det er stor forskjell på et skittent hus, og et rotete hus! Et skittent hus er for meg et hus hvor det rett og slett er masse skitt overalt, støv i alle kriker og kroker, masse gamle smuler, gamle flekker som ikke blir vasket og slike ting. For at et hus skal karakteriseres som skittent i mine øyne må man vaske minimalt, og ikke bry seg om det er skittent eller ikke. Hvis man har små barn er det jo viktig å opprettholde en viss renslighet i og med at de krabber rundt på gulvet og putter ting i munn. Et rotete hus er hvis det ligger leker og ting og tang rundt i hele huset, og som du beskriver med tøy som skal legges bort, og en del andre uferdige prosjekter. Hadde det sett slik ut hos en av mine enslige, single venninner hadde jeg nok tenkt at jøss, her var det rotete, men de av vennene mine som har barn tenker jeg ikke det samme hos. Om de skulle hatt det prikkfritt kunne de jo ikke gjort stort annet enn å fotfølge ungene for å rydde! Så min konklusjon er ihvertfall at rot er greit, skitt og møkk er ikke greit! Endret 4. oktober 2009 av Twink
Gjest imli Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg prioriterer i alle fall klesvask, oppvask og rydding. Tørker av bordet etter mat og prøver å sette vekk skitne tallerkner så sant det går. Det ligger litt leker utover gulvet hele dagen, men jeg går og rydder litt her og litt der hele tida så det ikke skal bli helt kaos. Støvsuging, vasking og sengeskift er annenprioritet. Prøver å få støvsugd og kanskje vasket gulvene en gang i uka, men innrømmer at det ofte blir skjeldnere. Samme med vaske badet... Skifter på sengene ca hver 14. dag. Annet husarbeid blir veldig skjeldent gjort...
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Vil dere si at et hus med litt flekker på et bord fordi noen sølte juice for en time siden og det har ikke blitt tørket opp enda, en bunke med reine klær i en sofa (som venter på å bli lagt sammen og legget på plass), to tomme glass og en tom tallerken i stua som strengt tatt burde vært på kjøkkenet - og aller helst; allerede vasket opp og satt tilbake i skapet. Et par skitne sokker i et hjørne og en del leker rundt om kring. Er det et "skittent hus" ? Herregud... Hvilket svar forventer du egentlig på dette banale spørsmålet? Er du bare ute etter bekreftelse på at du ikke har et skittent hus, eller mener du selv at det du beskriver er et skittent hus? Iåfall håper jeg du ikke jobber i Barnevernet... NOen ganger blir jeg forundret over hvor infantile spørsmål som stilles på KG. Trodde du ETT øyeblikk at noen ville karakterisere din (bagatelliserende?) beskrivelse som "skittent"? Er du 18?
Twink Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Herregud... Hvilket svar forventer du egentlig på dette banale spørsmålet? Er du bare ute etter bekreftelse på at du ikke har et skittent hus, eller mener du selv at det du beskriver er et skittent hus? Iåfall håper jeg du ikke jobber i Barnevernet... NOen ganger blir jeg forundret over hvor infantile spørsmål som stilles på KG. Trodde du ETT øyeblikk at noen ville karakterisere din (bagatelliserende?) beskrivelse som "skittent"? Er du 18? Det var da voldsomt da? Synes det var et helt ok spørsmål å komme med jeg, kan tenke meg at mange andre lurer på det samme. Har ei venninne som har helt støv på hjernen, og da hun fikk barn var hun helt fortvila fordi det ble rotete og støvete overalt. Hun hadde hverken tid eller ork til å rydde opp, og holde det slik hun alltid hadde hatt det tidligere. Det tok lang tid før hun klarte å innse at det faktisk var helt normalt å ha det mer rotete når man fikk barn, og at det faktisk så slik ut hos alle barnefamilier. Hun var første i vennegjengen som fikk barn, og hadde derfor ikke så stort sammenligningsgrunnlag.
la Flaca Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Det finnes jo ingen fasit på hva som er et skittent hus og ikke, det kommer an på. For meg er det viktigste å støvsuge gulvene og holde soverommene rene og ryddige. Skifter sengetøy en gang i uka, og støvsuger morgen og kveld. Men rot blir det, Og støv og skitt etter hund og katt som renner inn og ut hver dag. Man trives jo så mye bedre når alt er shina og ryggig, både store og små. Så jeg har egentlig ganske lav toleranse for rot og skitt, og syns alltid det kunne vært bedre.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Skittent hus, barnevern: Mangler gjerne skapplass, kommoder, tilstrekkelig opphengsmuligheter i entreen osv, slik at det faktisk ikke finnes muligheter til å holde orden, og det er konstant rot. Skittentøy og vasket tøy som ikke er tørket, ligger så lenge at det blir surt og evt mugner. Gardiner blir hos noen aldri trukket fra, og det luftes sjelden. På og under salongbordet ligger brukte bleier som bare er snurpet sammen, og colabegre og emballasje fra seveneleven, halvspiste skiver osv, og det har ligget der lenge. Oppvask blir ikke tatt. Vinduer blir ikke vasket, og det vaskes sjelden i kroker, under sofaer osv, og gulvvask skjer sjelden fordi det alltid ligger så mye på gulvet. Duker, sofaputer, gardiner og tepper blir ikke luftet, og ikke vasket. Osv, osv.
Gjest Gjest_Rosa_* Skrevet 4. oktober 2009 #10 Skrevet 4. oktober 2009 Herregud... Hvilket svar forventer du egentlig på dette banale spørsmålet? Er du bare ute etter bekreftelse på at du ikke har et skittent hus, eller mener du selv at det du beskriver er et skittent hus? Iåfall håper jeg du ikke jobber i Barnevernet... NOen ganger blir jeg forundret over hvor infantile spørsmål som stilles på KG. Trodde du ETT øyeblikk at noen ville karakterisere din (bagatelliserende?) beskrivelse som "skittent"? Er du 18? Jeg forstår trådstarters spørsmål veldig godt. Første gangen jeg var på KG, ble jeg involvert i en diskusjon om dette temaet, og da kom det fram at enkelte her inne (den gangen) mente det var skittent hos mennesker som blant annet hadde servietter/tørkepapir liggende på stuebordet, ikke hadde vasket vinduene, hadde sko hulter til bulter i gangen osv... (normalt rot) Jeg skal se om jeg finner den tråden igjen, men der ble det som jeg anser for å være "normalt rot" karakterisert som "det verste de noen gang hadde sett".
Bernardette Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 4. oktober 2009 Grunnen til at jeg spurte var vel fordi jeg blir litt inspirert av folks syn på hva et rent og ryddig hus egentlig er. Spesielt når det er barn inne i bildet. "Herregud som det ser ut hos dem, og de har jo barn!" f.eks.
Hedda-78 Skrevet 4. oktober 2009 #12 Skrevet 4. oktober 2009 Her i huset er det alltid litt rotete. Har stort hus, og klarer ikke å holde det ryddig i hvert rom til enhver tid. Kjøkkenbordet blir ikke tørket av etter hvert måltid, men kanskje annenhver dag. Oppvasken blir heller ikke tatt hver dag, men klarer stort sett å sette tallerkener etc inn i maskinen i løpet av dagen. Det ligger alltid leker utover gulvet på dagtid, men prøver å samle sammen lekene etter leggetid, men det blir ikke hver dag det heller. Støvsuger en til to ganger i uken, men det blir så ruskete at ettåringen plukker opp smuler fra gulvet og spiser dem innimellom... Vi har et stort og godt vaskerom, så skittentøy og rene klær som venter på å bli lagt sammen osv, er på vaskerommet og er ikke "synlig". Ikke alltid vi klarer å ta med tallerkener etc fra kjellerstuen og sette i maskinen, så de kan bli stående en dag eller to. Aviser/reklame blir samlet sammen og kastet i søpla kanskje annehver dag, så det ligger alltid ett eller annet papir og flyter. Har en intensjon om vaske hovedbadet hver uke, men i realiteten blir det nok annenhver uke. Jeg synes jeg rydder og rydder og rydder, men kommer liksom aldri i mål. Så det blir ryddet jevnlig, men ikke hyppig over hele huset. Dene ene dagen tar jeg stua, den andre dagen tar jeg kjøkkenet osv. Vindusvask er det jeg liker aller minst, og jeg har jo en kvadratkilometer med vindusflater å vaske, så det blir kanskje 1-2 ganger i året, litt mer på de mest synlige stedene. Så det er langt fra "barnevernmøkkete" her, men ikke så rent som jeg skulle ønske det var. Liker ikke overraskelsesbesøk, foretrekker å få beskjed først slik at jeg kan rydde unna det værste og dra over badet før det kommer gjester!
Pirana Skrevet 4. oktober 2009 #13 Skrevet 4. oktober 2009 Det er stor forskjell på rot og skitt. Med barn i huset så blir det både mer rotete og skittent. Skittent fordi våte barn klamper inn i gangen med gjørme og møkk, kanskje må forte seg på do med skoa på, søler litt her og der når de eter. Slik vaskes og tørkes opp fortest mulig. Rot fordi de ikke alltid er flinke til å legge ting på plass, slenger fra seg klær midt på badegulvet, strør leker utover både her og der. Min erfaring er at det er umulig holde det 100% rent og ryddig med barn i huset, så fremt man ikke går bak de hele dagen og rydder og vasker bak de hele tiden.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #14 Skrevet 4. oktober 2009 Skittent hus, barnevern: Mangler gjerne skapplass, kommoder, tilstrekkelig opphengsmuligheter i entreen osv, slik at det faktisk ikke finnes muligheter til å holde orden, og det er konstant rot. Skittentøy og vasket tøy som ikke er tørket, ligger så lenge at det blir surt og evt mugner. Gardiner blir hos noen aldri trukket fra, og det luftes sjelden. På og under salongbordet ligger brukte bleier som bare er snurpet sammen, og colabegre og emballasje fra seveneleven, halvspiste skiver osv, og det har ligget der lenge. Oppvask blir ikke tatt. Vinduer blir ikke vasket, og det vaskes sjelden i kroker, under sofaer osv, og gulvvask skjer sjelden fordi det alltid ligger så mye på gulvet. Duker, sofaputer, gardiner og tepper blir ikke luftet, og ikke vasket. Osv, osv. Det hele toppes ofte med innestengt røyklukt og overfylte askebegre.
Gjest gjest_fruen Skrevet 5. oktober 2009 #15 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg er enig med de fleste andre her; rot=ok, skitt=ikke bra. Men dette er ikke alltid så lett å gjennomføre i praksis! Vi bor i en relativt liten leilighet, med altfor liten lagringsplass, så vi sliter litt med å ha det ryddig til enhver tid. Vi har hund og et barn på 1 1/2 år, så jeg støvsuger stue og kjøkken hver dag. Ca annenhver dag drar jeg over badet, gangen og de åpne flatene på soverommene med støvsugeren også. Vasking blir gjort betraktelig sjeldnere, da dette er noe som må gjøres når barnet mitt sover, ellers går hun bare i veien/velter bøtta osv. Og når hun sover prioriterer jeg heller å lese pensum. Viktig at kjøkkenet er ryddig, da det er lite og svært synlig fra stua. Jeg tørker av benkeplater og kjøkkenbord etter hvert måltid. Prøver å være rask med å sette på plass rene kopper fra maskina, slik at vi til enhver tid kan sette inn skitne kopper, uten å måtte mellomlande i vasken. Synes også det er viktig å vaske flatene og vasken med Jif for å fjerne bakteriene også, og ikke bare smulene. Dette gjøres ca en gang i uka. Vet vi er litt dårlig på å skifte sengetøy, glemmer det rett og slett! Skifter på vår seng med 14-21-dagers mellomrom, ca hver 14. dag hos barnet vårt. Badet støvsuger jeg som sagt jevnlig, vasker gulvet kanskje en gang i mnd. Vasker badekaret før hver gang barnet vårt bader (annenhver dag), og både servanten og doet tas ofte. Men gulvet blir altså litt oversett. Føler vi har et normalt rent og ryddig hjem, det eneste jeg skammer meg over er altså sengetøyskiftet, men det jobber vi med å bli flinkere på!
Umuriel Skrevet 5. oktober 2009 #16 Skrevet 5. oktober 2009 Leker på gulvet plager meg overhodet ikke, det er en del av det å ha barn i hus. Om kvelden legger vi lekene på plass sammen med sønnen vår. Oppvasken tas hver ettermiddag, støvsuging gjøres ca annenhver dag. Ellers tas bad og soverom ved behov (en gang i uka ca), og vaskemaskinen og tørketrommelen går hver dag. Gulvene vasker jeg ved behov, noen ganger går det en mnd mellom hver gang, andre ganger to uker. Ellers er jeg enig i at rot er ok, skitt er ikke ok. Syns hygiene kommer foran estetikk.
Far til 2 Skrevet 5. oktober 2009 #17 Skrevet 5. oktober 2009 Det positive med denne tråden er at vi fikk gjort en general opprydning i helga, hvor begge barna måtte ta sine rom. Og det ble strøkent. Nå er det dessverre bare pappan's tur igjen ettersom oppvasken fra igår ikke fikk plass i oppvaskmaskinen + skoene i gangen må bli fjernet. (ble faktisk litt stolt over ungene denne helga ettersom de viste at de faktisk kan hvis jeg blir litt strengere i stemmen )
Fat Sally Lee Skrevet 5. oktober 2009 #18 Skrevet 5. oktober 2009 Nytt skitt og rot er greit, men gammel skitt og rot er ikke ok. Jeg mener huset bør være strøkent hver kveld, så man kan begynne på scratch igjen neste morgen. Med strøkent mener jeg at leker, oppvask, flekker og generelt rot ryddes vekk, slik at man kan stå opp neste morgen uten å vemmes over alt rotet, det er ikke noe hyggelig. Da unngår man at det baller på seg.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #19 Skrevet 5. oktober 2009 Her i huset er det alltid litt rotete. Har stort hus, og klarer ikke å holde det ryddig i hvert rom til enhver tid. Kjøkkenbordet blir ikke tørket av etter hvert måltid, men kanskje annenhver dag. Oppvasken blir heller ikke tatt hver dag, men klarer stort sett å sette tallerkener etc inn i maskinen i løpet av dagen. Det ligger alltid leker utover gulvet på dagtid, men prøver å samle sammen lekene etter leggetid, men det blir ikke hver dag det heller. Støvsuger en til to ganger i uken, men det blir så ruskete at ettåringen plukker opp smuler fra gulvet og spiser dem innimellom... Vi har et stort og godt vaskerom, så skittentøy og rene klær som venter på å bli lagt sammen osv, er på vaskerommet og er ikke "synlig". Ikke alltid vi klarer å ta med tallerkener etc fra kjellerstuen og sette i maskinen, så de kan bli stående en dag eller to. Aviser/reklame blir samlet sammen og kastet i søpla kanskje annehver dag, så det ligger alltid ett eller annet papir og flyter. Har en intensjon om vaske hovedbadet hver uke, men i realiteten blir det nok annenhver uke. Jeg synes jeg rydder og rydder og rydder, men kommer liksom aldri i mål. Så det blir ryddet jevnlig, men ikke hyppig over hele huset. Dene ene dagen tar jeg stua, den andre dagen tar jeg kjøkkenet osv. Vindusvask er det jeg liker aller minst, og jeg har jo en kvadratkilometer med vindusflater å vaske, så det blir kanskje 1-2 ganger i året, litt mer på de mest synlige stedene. Så det er langt fra "barnevernmøkkete" her, men ikke så rent som jeg skulle ønske det var. Liker ikke overraskelsesbesøk, foretrekker å få beskjed først slik at jeg kan rydde unna det værste og dra over badet før det kommer gjester! Bra innlegg! Godt å vite at det er flere av oss, jeg har faktisk ikke tid til noe mer enn dette jeg. Men barna mine har det bra, og de tar nok ingen skade av å vokse opp her. Nå har jeg investert i vaskehjelp, det er vel anvendte penger det!
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #20 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg synes det er en forskjell på rot og skitt som hoper seg opp, og "vanlig" eller uskyldig rot. Jeg kan godt ha det nokså rotete og litt møkkete en forholdsvis kort stund av gangen, men jeg må ikke til med gravemaskin og sterke desinfiserende midler når jeg rydder og vasker... De fleste (?) har det vel sånn at det av og til ligger noen klær, aviser og leker på feil sted og at det er noen flekker etter hund/katt/unger, og noen har litt mer rot enn det, men det er når det er synlig at man ikke har ryddet og vasket noe sted på lenge (mange dager, uker etc, avhengig av hvor det er) at det begynner å bli ukontrollert. Det bør være nokså lett og greit å få rydda opp og vasket over flatene, og det bør man vel gjøre relativt ofte. Jeg skal innrømme at jeg er litt sløv med noen ting, f eks har ot lett for å hope seg opp enkelte steder i huset, mens andre ting har jeg gode rutiner på, f eks kjøkken, oppvask, klesvask, bad, sengetøyskift. Har ikke barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå