Leo Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Man leser ofte at kattunger ikke kan være ute før de er minst 7 - 8 måneder eller enda eldre. At kattens retningssans ikke er ferdig utviklet før den tid er helt riktig og de kan ikke slippes ut helt på egenhånd før de er (nesten) voksne. MEN de må få sjansen til å venne seg til utelivet før de nærmer seg ett år hvis man forventer å ha en katt som skal trives ute, fange mus etc. Kattungen jeg fikk i sommer har derfor fått lov til å være ute hele tiden. I begynnelsen var det kun under oppsyn av to voksne () og når vi ikke kunne være helt konsentert satt hun i et stort hundebu. Da hun ble litt større (12 - 16 uker) lot vi henne være ute i bånd og slapp henne løs i 10 - 15 min. av gangen mens vi passet nøye på. Etter at hun ble kastrert da hun var fire måneder har vi latt henne slippe løs, men har selvfølgelig hatt henne under oppsyn. Som katter flest vil hun ut når det skumrer og blir mørkt og da har jeg fulgt henne. (Kattunger er vanligvis hos moren til de er rundt et halvt år har jeg lest og det stemmer bra med utviklingen hos katten). Jeg har altså en del timer i hagen med en kattunge som øver på å blir jeger. Jeg har også tenkt en del på at når jeg velger å ha en katt som beveger seg fritt når den er ute, så tar jeg samtidig en risiko. Jeg risikerer å miste et kjæledyr jeg er veldig glad i og dessuten har investert mye tid og penger i. (Har regnet ut at selv om man får en gratis kattunge, så koster det et sted mellom 4.000 og 6.000 kroner å oppfostre den til en voksen katt hvis man skal kastrere, vaksinere, chipmerke og dessuten gi dem godt för fra veterinær/faghandel). Når jeg slipper ut katten min, kan den bli påkjørt, drept av andre katter, bli innestengt eller blir tatt av større rovdyr. Den forrige katten vår forsvant bare, men jeg føler at det ble litt lettere fordi jeg vet at han fikk alt han trengte av mat, veterinærhjelp osv. her. Å legge begrensninger på kattens bevegelesfrihet fordi man selv er engstelig blir bare dumt og egoistisk. Ble et langt innlegg dette, men poenget er altså at jeg synes det finnes en mellomting mellom å overbeskytte dyr og å gi dem det de trenger for å leve et godt dyreliv. Min drøyt fem måneder gamle kattunge jakter i skrivende stund mus på jordet bak huset og jeg har vinduet åpent og følger med... Fra dag en har jeg lært henne at når jeg roper på henne og hun kommer, så vanker det en godbit. Til nå er hun det lydigste dyret jeg har hatt hånd om . For at hun ikke skal forbinde belønningen med å bli innestengt/fanget lar jeg henne stort sett velge selv om hun vil gå ut igjen eller ikke. Hun kom nå forresten, uten å bli lokket på og da fikk hun en godbit og tilbud om å gå ut igjen.
Gjest Gjest Aurora M. Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg er enig med deg i at når man har anskaffet seg katt, så bør man bestrebe seg etter å la katten få utfolde seg mest mulig etter sin natur. Du er en ansvarsfull matmor som passer på katten din, så den gradvis får venne seg til sin frihet. At du har lært den å komme når du kaller på den er også et kjempepluss. Når det er sagt er det dessverre mindretallet av katteeiere som orker å prioritere å bruke den tiden det tar å gjøre dette. Jeg har mange års erfaring med frivillig arbeid for å berge bortkomne og husløse katter, og det er et faktum at de aller aller fleste kattene som forsvinner fra sin eier og ender opp som streifende, sultne stakkarer, er under 1 år gammel. Og da selvsagt som oftest fra eiere som ikke har brukt den tiden det tar å gradvis venne kattene til å bli hjemmekjære før de slipper dem ut. Det stemmer ikke at de trenger denne erfaringen fra de er små for å trives ute og bli gode musejegere. Pusina mi som jeg har nå, var hovedsaklig innekatt i over 1 år, og det tok ikke mer enn 1 uke fra hun var sluppet fri og til hun kom hjem med den feite musa. De har det simpelten i seg. Den løva igjen.. (husker ikke hva han het) som bodde i en leilighet i London til den ble stor, klarte seg også utmerket etter at den ble sluppet fri i sitt rette element. Så mitt råd er enda (generelt sett) å vente til katten er 5-6 måneder og kastrert, så får det være opp til hver enkelt om de vil invistere den tiden det trengs å bruke for å la pus ha et trygt uteliv før den tid. Noe som for noen betyr hundebur i hagen som i ditt tilfelle, sele (som jeg sverger til), eller konstant fotfølging i flere måneder. Jeg leser stadig innlegg som "Men jeg slapp ut katten min alene da den var 13 uker og det gikk helt fint". Da vil jeg si at det er godt at du hadde flaks! Min bestefar røykte 30 sigaretter om dagen, spiste feit og usunn mat, rørte omtrent ikke på seg, og ble 95 år. Ikke dermed sagt at det er å anbefale alle det samme. Aurora M.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Men jeg lurer på en ting anngående dette temaet.. Hvor tid kan jeg begynne å tilvenne kattungen å være ute under tilsyn? Å hvor lenge skal jeg prøve å ha katten ute den første gangen?
Gjest Glør Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Det stemmer ikke at de trenger denne erfaringen fra de er små for å trives ute og bli gode musejegere. Pusina mi som jeg har nå, var hovedsaklig innekatt i over 1 år, og det tok ikke mer enn 1 uke fra hun var sluppet fri og til hun kom hjem med den feite musa. De har det simpelten i seg. I forhold til å bli gode jegere bør de ha trening fra de er 3 måneder gamle. Det har blitt ført statistikk på det, og katter som fikk jakte fra 3 måneders alder fanger vesentlig mer mus enn de som begynte som voksne. Så dersom man har katt for å holde huset musefritt bør man la katten begynne tidlig. Og så lenge man er ute sammen med katten går det helt fint å la den gå ut fra den forlater moren. Etterhvert som man merker at katten har en forståelse av hvor den går kan den også være ute på dagtid, så lenge du er i nærheten. Ute alene om natta bør de ikke være før de er 6-8 måneder, siden det er da andre rovdyr er aktive, og faren er størst for at kattunger blir ett bytte. Trives ute gjør de nesten uansett, der er min erfaring at jo større del av livet de har vært sperret inne, jo mer opptatt blir de av å være ute, når de først får lov. Endret 4. oktober 2009 av Glør
Gjest Gjest_Aurora M._* Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 I forhold til å bli gode jegere bør de ha trening fra de er 3 måneder gamle. Det har blitt ført statistikk på det, og katter som fikk jakte fra 3 måneders alder fanger vesentlig mer mus enn de som begynte som voksne. Har du noen linker til denne statistikken? For dette er helt nytt for meg, i tillegg til at det strider mot all min erfaring. Jeg har omplassert katter på 2-3 år som har vært innekatter hele livet, og som fanger masse mus. Jeg har også opplevd katter som har vært ute hele livet som aldri har vært noen gode jegere. Aurora M.
Gjest Glør Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Leste det i en bok om katter og adferd, av Desmond Morris. Og dette er snakk om forskjeller som ikke nødvendigvis vi mennesker ser, siden katten ikke kommer hjem med alle mus den fanger. Katter som ikke er så dyktige jegere fanger noen mus de også, men mest når bestanden er stor, og de er lette å ta. Mens dyktige katter kan ta over 50 mus på en dag. Også er det selvsagt noen som har bedre eller dårligere genetetisk utgangspunkt enn andre, siden det alltid vil være individuelle forskjeller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå