Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg er far til tre barn (under 10 år) og irriterer meg grønn for tiden. Mine barns venner lesses ned av merkeklær, spill mm. i tillegg til is og godis jevnlig på hverdager. Hva er dette? Det er unger som banner til foreldrene og snakker nedsettende om andre barn. Jeg har selv god råd og kan kjøpe hva som helst til barna, så det er ikke snakk om misunnelse. Opplever andre det samme, eller er alle i den "andre" gruppen?
PiriPiri Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg er litt enig...har bare et lite barn som ikke krever så mange ting anda, men jobbet med barn og unge i noen år og det er MANGE som er helt villt bortskjemte. Pappagutter- og jenter som tror alt kan kreves og som selv aldri har blitt stilt krav til... Ja, dette er en form for foreldresvikt. Å skjemme bort barn ved å gi dem inntrykk av at alt kommer servert på gullfat her i livet kan umulig være bra. Hva lærer barn av det? Jeg tror mange foreldre "kjøper" seg fri, "kjøper" seg god samvittighet, "kjøper" seg ut av konflikter, etc... Håper ikke jeg blir sånn selv!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 Opplever mye av det samme som deg, og er i samme kategori ("streng" mamma). Jeg er klar over at vi alle ønsker det beste for våre barn, men mange er i ferd med å ta dette for langt. Hva med å lære seg til å spare til noe, finne gleden over faktisk å ha fortjent noe, å måtte lære seg å vente og finne forventningen til noe som ligger frem i tid? Godis er til lørdag og spesielle anledninger. Jeg gjør mye sammen med barna og prater mye med dem, prøver å få dem til å forstå hva som er ekte verdier i livet, for å si det litt banalt. Selvfølgelig er det stor stas med ei Dieselbukse, men om ikke noe vil være venn med deg fordi buksa kommer fra Cubus, hva sier det om dem da? Så her går det i en god blanding av vanlige kjedeklær og ett og anna merkeplagg. Barna får alt det de trenger, og mer til, men de får ikke alt opp i fanget "gratis" på sølvfat. Her i huset nytter det i alle fall ikke å prøve å vriste ting ut av oss ved å være ufordragelig. Det verste er at en del foreldre ser dette, men jeg hører alikevel ofte; "jammen det er jo sånn det er blitt nå. Alle andre får jo sånn, eller gjør sånn, så da må jo nesten Per få også". "Eller alle jentene skal ha DKNY nå, det er blitt helt vanlig det, så man får jo bare følge på..." MÅ man det???
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 Nei, det må ikke være sånn. Og jeg sitter ofte igjen med et inntrykk av at det er litt "lav status" mennesker som prøver å dytte seg selv opp litt på den sosiale rangstigen med merkeklær og (for) dyre biler. I min omgangskrets er det gjerne de med gode inntekter og god utdannelse som holder igjen på merkeklær osv. Se bare mot England hvor noen merker har slitt fordi "bermen" har omfavnet de. Stå imot, og vis at du har et hode å tenke med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå