Gå til innhold

ADHD og økonomi -Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg har en lei tendens til å utsette oppvasken til neste dag. Heldigvis har ikke dette like store konsekvenser for meg som om jeg skulle rotet med økonomien min

Noen områder i ens liv må man bare ta ansvar og være en ansvarlig person. Tuller man det til med økonomi eller arbeidsliv kan det få alvorlige konsekvenser. Å kunne beherske mtp økonomi, slik at man kan leve et normalt liv er ikke en impuls man bør kontrollere, det er en impuls man hvis man skal være en del av et moderne samfunn

Og det er da vitterlig derfor hun spørr om hjelp. Er faktisk ikke alle som har lært seg å kontrollere det ansvaret, eller som i dette tilfellet, kanskje ikke har de rette forutsettningene til å tilegne seg den lærdommen på 1 2 3.

Det er viktig å huske på at det faktisk er ganske komplekse hjernefunksjoner som styrer impulskontroll, og mye handler om det eksiterende tankesettet. Det er ingen her som sier at det skyldes ADHD'en, men det kan være en av flere faktorer. Det er ingen som er født med en innebygd økonomisk sans, dette er noe som man tilegner seg. Og har man læringsvansker i utgangspunktet så sier det seg selv, at det tar tid før man tilegner seg den kunnskapen man trenger for å styre impulsene mtp økonomi.

Skrevet

Det er seriøst ingen, og jeg mener ingen som skal få lov til legge til grunn noen abstrakte "kanskje" attributter når det er snakk om impulskontroll. Klarer man ikke å styre seg selv, da må en la noen andre gjør det for en. Man får ikke bruke dette til unnskyldning, desverre

Hadde dere vært like forståelsesfulle hvis impulsen var å stjele ting, eller selvskading, kanskje tom. voldelig oppførsel? Nei, dette godtar vi ikke som unnskyldning da, og skal ikke godta det i andre situasjoner heller

Skrevet
Det er seriøst ingen, og jeg mener ingen som skal få lov til legge til grunn noen abstrakte "kanskje" attributter når det er snakk om impulskontroll. Klarer man ikke å styre seg selv, da må en la noen andre gjør det for en. Man får ikke bruke dette til unnskyldning, desverre

Hadde dere vært like forståelsesfulle hvis impulsen var å stjele ting, eller selvskading, kanskje tom. voldelig oppførsel? Nei, dette godtar vi ikke som unnskyldning da, og skal ikke godta det i andre situasjoner heller

Jøje meg! Hvordan skal man noensinne lære om man aldri skal få rom til å lære?

Dersom noen driver med selvskading er det jo vedkommende selv som må slutte å gjøre det, ikke sant?

Samme med tyveri og vold.

Forandringen må skje i en selv.

Og det er det ts ber om hjelp til.

Skjønner ikke hva du er så sinna for?

Skrevet

Jeg hater urettmessig sympati og "kosete" oppdragelse. Noen ganger må man bare ta seg sammen og følge fornuften, ikke impulser.

Man skal ikke "lære" å la være å stjele eller "lære" å dra kredittkortet hver gang man føler for det. En skal bare la være!

De "beste" tipsene som en har kommet med til ts er jo ting som forhindrer henne i å bruke penger, ikke noen tips angående å være ansvarlig. Man lærer jo ikke av det, man er bare ikke i stand til å gjøre det. Samme med å legge en selvskader i tvangstrøye eller fengsle en voldsmann

Skrevet (endret)

Abstrakte attributter? neuroner, signalstoffer, hormoner, hjerneceller osv, er ikke abstrakte attributter. Selv om du ikke har noen forståelse av hvordan hjernens funksjoner er bygget opp, så er det ikke abstrakte funksjoner. Går ut fra at du ikke har tro på diagnoser (tenker på diagnoser ut fra et psykosomatisk perspektiv); kleptomani, ADHD, psykoser, generelle manier, tourettes.

Klart de kan jo bare ta seg sammen og leke friske, tror du det virkelig det fungerer?

Vi har for det meste sluttet å legge selvskadere i tvangstrøyer og voldsmenn som beviselig ikke er tilregnelige (pga diverse "hjerneskader") blir dømt til psykisk helsevern og ikke fengsel.

Men som sagt det bør da være bedre at ts ønsker å lære seg økonomi før hu må ty til kredittkort.

Og det var dagens avsporing

Endret av karisjima
  • Liker 1
Skrevet

Hei, TS, jeg sliter faktisk med omtrent nøyaktig det samme selv!

Har du noe mer info om det med at du kan få hjelp/avksrive noe penger når du har adhd?

Mitt problem er ikke direkte at jeg sløser bort penger på ting jeg ikke trenger hle tiden, men mer det at jeg ikke en gang på tur til butikken for å kjøpe mat kan komme hjem uten å ha kjøpt en billion andre ting som jeg "VET" vi "MÅ" ha.

Noen som har noe nettsider?

Blir forresten utrolig sint når jeg ser folk si at folk med ADHD bare må lære å styre seg, eller at de må ta seg sammen.

Det ER faktisk en defekt i hjernen, og den HAR faktisk stor innflytelse over livene våre.

Ville dere sagt til en som var døv at han bare måtte lære seg å høre og slutte å "gnåle" om diagnosen sin? Eller til en autist at han bare måtte venne seg til å få klemmer?

Nei. Nettopp.

Nå spurte TS bare om noen visste om noe informasjon vedrørende økonomiske rettigheter man har med ADHD, siden det er noe om det.

Jeg mener også å ha hørt noe om det, og kunne godt tenke meg å vite mer om hva hjelp jeg faktisk har rett på, og om jeg har rett på'n.

Noen som har noen linker som er relevante for dette?

Skrevet

Jeg slår meg seriøst i pannen hvis en kan få støtte når man "sykdommer" som ADHD,ADD,ME....!

Enhver tosk kan jo gå til legen å få disse diagnosene, JA, det er faktisk så enkelt! Jeg ble forsøkt diagnosert med ADHD to ganger nå, nektet å godta dette. Jeg var vill og ustyrlig pga mye energi, ikke pga en hjernedefekt. Aldri om jeg skulle la livet mitt bli styrt av en difus diagnose som skal liksom være forklaringen på konsentrasjonsproblemer og hyperaktivitet. Jeg er den jeg er uavhengig hvilket navn eller "diagnose" en vil sette på min oppførsel.

Velger å tro at alle har utfordringer men bare de svake leter etter en unnskyldning for sine

Jeg kjenner også at jeg vil gjerne kjøpe mye mye mer enn det jeg går i butikken for. Må holde meg i skinnet når jeg går inn på Clas Olson eller byggmakker for ikke å gå ut derfra 20 lapper blakkere. Det handler om viljestyrke og ikke noe annet. Hvis jeg ikke klare å kontrollere meg selv der, hvordan skal jeg klare det i andre situasjoner? Hvordan skal jeg kunne ta vare på mine nærmeste hvis jeg ikke klarer å ta vare på meg selv engang? DET er min motivasjon for ikke å være et uansvarlig menneske som leter etter hyller til å legge sin skyld på

Gjest adhdKid
Skrevet

ADHD, ADD og ME er faktisk godkjente sykdommer.

ADHD og ADD er ikke hjernefeil, og det er ingen grunn til å føle seg fornærmet over at noen ville utrette deg for det, det er da en barnslig måte å gripe ting an på, mann23.

Det er dessuten heller ikke slik at "hvem som helst" kan få diagnosen.

Faktisk er det mange, spesielt jenter, som sliter veldig med å få en nødvendig utredning nettopp for disse tingene. Mange ganger når utredning faktisk blir foreslått er det mer for å kunne utelukke enn bekrefte disse.

Disse tre diagnosene er ting som joda, man kan ikke bruke dem som skjold, men andre må akseptere at det faktisk er diagnoser som gjør noe med stoffene i hjernen din og din forståelse av virkeligheten, og derfor faktisk har en effekt på hvordan man oppfører seg.

Det gjør meg sint når folk ser på dette som mote"sykdommer" eller "hjerneskader", for det som egentlig er, er jo bare at ting funker litt annerledes enn vanlig.

Klart man må tenke seg litt om og være bevisst på valgene man gjør, men en av de tingene adhd gjør mot en er jo nettopp at man blir usikker, sliter med å huske ting, sliter med å konsentrere seg om ting, plutselig får en idè som man nesten får fysisk vondt av ikke å iverksette (om det så bare er "trenger ikke jeg og samboer'n tomater, tro?", og sist, men ikke minst, IMPULSKONTROLL.

Der handler det ikke om å ta seg sammen. Det gjør vi faktisk allerede.

Problemet er at vi med adhd har så utrolig mange tanker og impulser på en gang at det blir oss helt UMULIG å skulle styre/skjule/kontrollere disse impulsene like bra som "vanlige" folk.

Men tro meg, de fleste av oss tar oss faktisk sammen mer enn "vanlige" mennesker ser/tror.

Gad visst hvordan verden hadde endt opp om alle med adhd faktisk lot være å ta seg sammen / styre seg, på en hel dag, jeg? :lur:

Og forresten, mann23, hvis du misliker alt og alle som har med diagnoser du ikke liker, hvorfor gidde å sløse bort tia di på å skrive i tråder som omhandler dem da?

Hvorfor ikke bare la oss råtne i det du synes er vår egen dumhet?

Hvem er dummest? Idiotene, eller idioten som prøver å endre idiotene?

Skrevet
Jeg slår meg seriøst i pannen hvis en kan få støtte når man "sykdommer" som ADHD,ADD,ME....!

Enhver tosk kan jo gå til legen å få disse diagnosene, JA, det er faktisk så enkelt! Jeg ble forsøkt diagnosert med ADHD to ganger nå, nektet å godta dette. Jeg var vill og ustyrlig pga mye energi, ikke pga en hjernedefekt. Aldri om jeg skulle la livet mitt bli styrt av en difus diagnose som skal liksom være forklaringen på konsentrasjonsproblemer og hyperaktivitet. Jeg er den jeg er uavhengig hvilket navn eller "diagnose" en vil sette på min oppførsel.

Velger å tro at alle har utfordringer men bare de svake leter etter en unnskyldning for sine

Jeg kjenner også at jeg vil gjerne kjøpe mye mye mer enn det jeg går i butikken for. Må holde meg i skinnet når jeg går inn på Clas Olson eller byggmakker for ikke å gå ut derfra 20 lapper blakkere. Det handler om viljestyrke og ikke noe annet. Hvis jeg ikke klare å kontrollere meg selv der, hvordan skal jeg klare det i andre situasjoner? Hvordan skal jeg kunne ta vare på mine nærmeste hvis jeg ikke klarer å ta vare på meg selv engang? DET er min motivasjon for ikke å være et uansvarlig menneske som leter etter hyller til å legge sin skyld på

Selvfølgelig er du den du er uavhengig av diagnose. Diagnose er ikke ment som en unnskyldning. Det er ment som en veiledning for behandlerne, slik at de skal vite hvordan de skal tilnærme seg akkurat dine utfordringer.

De aller fleste som får adhd-diagnosen i voksen alder opplever det som om de får livet i gave, i tillegg til en sorg over at de ikke har fått adekvat hjelp tidligere.

Jeg mener ikke at du skal godta noe du ikke ønsker å godta, du velger helt selv hvordan du ønsker å møte utfordringene du møter i livet, på samme måte som alle oss andre.

Jeg er helt enig med deg om at man er selv ansvarlig for sine egne handlinger, og kan ikke skylde på omstendighetene.

Jeg forstår bare ikke helt det synet du har på diagnoser. Det er ikke sånn det fungerer i virkeligheten. Høres ut som du lar deg styre av dine egne fordommer akkurat her.

For ordens skyld er det kun leger og psykologer som har rett og plikt i Norge til å sette diagnoser. For min egen del ville jeg aldri godtatt en psykiatrisk diagnose fra en fastlege. Fastlegens hovedfunksjon er å henvise til de rette instanser, og dersom jeg trenger noe mer enn allergitabletter eller sykemelding, vil jeg til en spesialist. Jeg håper og tror at de aller fleste er like ansvarlige i forhold til sine plager.

Skrevet

LilleLu: Tror nok ikke at ADHD/ADD gir grunnlag for noe økonomisk støtte akkuratt. Men som alle andre har man mulighet til å få økonomisk rådgivning hos bank eller NAV sosial. Mange med ADHD benytter også psykolog, som også kan hjelpe deg med ulike verktøy for å kontrollere impulser osv.

Mann23: Jeg er fullstendig enig i at det er mange som gjemmer seg bak sykdommer, og som gjerne "faker" symtomer på uregistrerbare/difuse sykdommer. Eller som blir diagnostisert i tidlige barneår, og som blir sykliggjort og ansvarsfraskrevet.

Men det er også de fatisk er syke/har sykdommen, som ikke bare har et enormt energinivå. Og de kan trenge (avhengig av hvilken grad de har ADHD) veiledning i økonomiske spørsmål, endring av tankesett for å styre impulskontrollen.

Skrevet

Og til dere som mener at det handler om kontroll og vilje; hva med å prøve å bli like god i basket som shaqil o'neal?! Det er ikke ALLE som kan det, om de så trener 20 timer i døgnet i årevis! Alle kan ikke kunne alt. Noe må man ha hjelp til, noe kan man lære seg og noe gjør man lett som en plett. Alle har litt av alt, noen har mer av det ene eller det andre. Mangfold kalles det. :)

Skrevet

Hei igjen, ser at denne tråden sporer helt vilt av, men det er forsåvidt greit.. :) Jeg har fått masse gode svar, og koselige støtteerklæringer, så da må jeg vel si meg fornøyd? :fnise:

Når det gjelder mann123, jeg må si at jeg fikk diagnosen da jeg var 18, etter et helt liv som kasteball og problembarn. Det var utrolig deilig å endelig få svar, hjelp og medisiner, og ikke minst fullføre vgs! (takk til ritalinen..) At du er sint på verden fordi du sikkert har hatt det vanskelig er tydelig, og jeg kan forstå det. Jeg hadde også behov for å hate alt og alle en gang, og jeg er bare veldig glad for at jeg har en diagnose nå som gir meg krav på den hjelpen jeg trenger for å klare nesten alt.

Jeg tar utdanning, jeg har jobb og venner og samboer som elsker meg (selv om han synes jeg er litt håpløs innimellom). Jeg skal klare dette med penger, akkurat som at jeg skal klare alt det andre. Det tar bare litt lengere tid. :sjenert:

Jeg er 100% enig at det er for mange som får diagnoser, og tror veldig mye kunne vært gjort med f.eks kosthold, men å si at man bare skal ta seg sammen er latterlig. som Lillelu sa; Skal man be en døv person om å ta seg sammen og høre etter? Det blir bare latterlig. Helst skulle jeg vært uten medisiner selvsagt, men når jeg ser hvordan de hjelper, så kan jeg ikke slutte. På en dag med medisin kan jeg skrive 6 sider på en skoleoppgave, uten klarer jeg 1 side i året. Over sikkert 100 forsøk. Det er bevis nok for meg. :)

Skrevet

Nå har ikke jeg lest de andre svarene du har fått, men jeg kan komme med litt tips og råd fra egen erfaring iallefall.

Selv har jeg ikke ADHD, men jeg har en samboer som har det. Han har, i motsetning til deg, stålkontroll på ökonomien, men det spiller egentlig ikke noen rolle her.

Det er måten man takler et problem på.

Först og fremst så burde du sette deg ned og fortelle alt til din samboer - hvordan du föler deg, hva du tenker om dette, ja alt.

Så tror jeg at den förste lösningen er å la din samboer ta kontroll over dine penger (om du stoler på ham til å la ham gjöre dette), og rett og slett få penger en gang om dagen, uka, mnd eller hva dere finner ut av.

Min samboer sier selv her at om han ikke hadde klart å kontrollere sitt eget forbruk, så er dette lösningen for ham.

Det er jo ikke lett for noen andre å fortelle noen med ADHD hva de burde gjöre hehe, det har jeg prövd för, derfor er det så flott at du selv tar tak i ditt eget problem.

Frem til du har begynt hos psykolog og kanskje fått en del råd om hvordan du selv kan takle dette, så burde derfor din samboer kontrollere pengene, og at du deretter tar tilbake mer og mer av kontrollen.

Kan det väre en lösning for deg kanskje?

Skrevet

Først til trådstarter - send meg gjerne en PM om du vil, - jeg har en mann med sykdommen og jeg er den som har den økonomiske oversikten her. Kan gjerne fortelle deg litt om hvordan vi har ordnet det om du vil ha flere tips. (Har ikke lyst å skrive så mye om det her ute)

Noen ganger må man bare ta seg sammen og følge fornuften, ikke impulser.

Jeg har en mann som faktisk prøver å "ta seg sammen" hele tiden, jeg. Likevel er økonomi et vanskelig område for han hele tiden. Det er en del av sykdommen, dessverre. Men han gjør så godt han kan, selv om det betyr at det ikke alltid går så knirkefritt som det gjør for meg når jeg tar meg sammen...

Det er jo ikke lett for noen andre å fortelle noen med ADHD hva de burde gjöre hehe, det har jeg prövd för

Amen :fnise:

Annonse
Gjest trampolina
Skrevet

Hei TS

Vil bare gi deg skryt for den positive innstilingen til å gjøre noe med problemet ditt ..og jeg vet at du kommer til å klare det !!!

Det som er en stor fordel når man har adhd er at man kan bli ganske oppslukt av ting og for å si det sånn jeg sparte 75000 på 6 mnd ...fordi jeg ble helt hektet på det ;-)

Satt og overførte beløp til sparekonto hver mnd. Alt av små penger gikk på bøsse ,pantet jeg flasker puttet jeg disse pengen på bøssa isteden for å trekke det av på handle lappen. Jeg sjekker priser i butikken... ja det går sport i det og det er faktisk gøy å spare.

Men det er viktig å ha en ting å spare til ... vi(jeg) sparte til syden tur ...og når turen kom hadde vi masse lommepenger og jeg kunne bruke penger ganske uhemmet i 14 dager :-)

Men du er godt igang. Budsjett er en lur ting. og flere kontoer.

Jeg har en egen spare konto i skandia banken utenom den vanlige banken min. Der overfører jeg sparepenger til. Jeg har ikke kort til denne kontoen. Så dvs om jeg kjenner et snev av trang til impuls kjøp får jeg ikke tak i pengene på minuttet ...det vil gå ca 1 døgn å få overført pengene til en konto jeg har kort til ...og da har trangen til å bruke pengene lagt seg :-)

Og når det gjelder denne tåpleig diskusjonen rundt adhd ...* rister på huet *

Det er mye uvitenhet rundt i denne verden sier jeg bare !!!!

Men jeg forventer ikke at alle dere NTere skal vite alt heller ...men dere bør være kloke nok til å ikke dømme mennesker for en lidelse dere ikke har kunnskap om.

og en siste ting : ADHD er ingen sykdom, det er en nevrofysiologisk funksjonshemming ...bare sånn for å gjøre det enda litt vanskeligere ;-)

Lykke til TS

Dette kommer til å gå så det suser * tommel opp*

Har du behov for å treffe andre i samme situasjon er du velkommen inn på forumet til www.bokstavbarna.com Der vil du møte mange i samme situasjon som deg selv, eller pårørende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...