Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

ADHD og økonomi -Hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget nå
Skrevet

Hei! Jeg velger å logge meg ut for denne..

Jeg er ei jente i 20-årene som trenger hjelp. Jeg har ADHD, med alt det som følger med, og er helt udugelig når det kommer til penger. Jeg klarer ikke å holde kontroll på forbruk, jeg har dårlig impulskontroll og bruker generelt ekstremt mye penger på ingenting.. Nå har jeg samboer, han jobber i nordsjøen og tjener veldig bra, så vi har ikke pengeproblemer akkurat, men det er sikkert bare et spørsmål om tid før han blir lei av at jeg bare bruker pengene hans og ikke bidrar. (Jeg jobber deltid i en matbutikk, og tjener 4-5000,- i mnd. Det går fort unna for å si det sånn.) :tristbla:

Så selv om vi har nok penger (eller rettere sagt; HAN har nok penger), så blir jeg fryktelig lei meg hver gang jeg innser at kontoen min er tom (jeg har ca 12000,- inn der hver mnd pga en utleieleilighet, dette skal være max av hva jeg skal bruke), og jeg har brukt alt for masse penger på alt for lite (ihvertfall så har jeg ikke sjans til å redegjøre for hvor pengene ble av.) :tristbla:

Jeg mener kom igjen! 12000,-!! Det er jo drittmasse penger!! Og jeg bare roter dem vekk.. Og vi krangler om dette ca hver 3.mnd, når han oppdager at alle pengene er borte og jeg ikke husker hva jeg brukte dem på. Og så lover jeg å skjerpe meg, men så.. Jeg vet ikke jeg.. Jeg vil så veldig gjerne ha kontroll!!

Og folk lever med familier på 5 for 12000,- i mnd, og jeg er bare 1.. Men ihvertfall.. Det jeg egentlig lurer på er om det finnes noe hjelp å få for meg? For selv om vi ikke blir blakke, så sparer vi ingenting, og det er egentlig helt latterlig med tanke på hvor mye han tjener. Og han er forresten helt lost når det kommer til økonomi han også. Og vi har begynt å tenke på barn, men det er kanskje ikke det lureste når vi ikke klarer å styre oss når vi bare er to..

Finnes det f.eks rådgivere i banken (dnbnor) som kan hjelpe? Eller har jeg krav på hjelp i forbindelse med ADHD'en? Jeg starter hos ny psykolog i november håper jeg..

Sorry for et rotete innlegg, men jeg er veldig lei meg nå.. Og det er sikkert mange som synes jeg er skikkelig teit og har luksusproblemer, men da må de tenke på at hvis jeg mister samboeren min fordi han ikke gidder mer, så har jeg hverken hus, bil eller noe, og 4-5000,- i inntekt. Så jeg trenger hjelp, for jeg elsker ham så utrolig høyt og vil ikke at han skal bli lei av meg! :trist:

Skrevet

Du sier du har dårlig impulskontroll - hvor dårlig da? Klarer du å stoppe når kontoen er tom, eller kjører du kredittgrenser og kredittkort for alt de er verdt?

Nettbanken har en del løsninger du kan bruke for å bremse forbruket - hvis du har selvkontroll nok til ikke å gå inn og ødelegge dem, da. For eksempel:

1. Gå i banken og skaff deg en sparekonto, en regningskonto, og en "ekstrakonto". Ikke få kredittgrenser på noen av dem. Sørg for at du kun har bankkort på brukskontoen.

2. Sett deg ned sammen med samboeren og opprett følgende automatiske overførsler til å gå hver lønningsdag:

- en ca. sum for å dekke månedens regninger til regningskontoen (alle regninger bør betales fra denne kontoen. I nettbanken ser du da enkelt hva du må betale neste måned, og hva du har tilgjengelig)

- en liten sum du har råd til å spare, til sparekontoen

- det som er igjen av lønnen, minus de pengene du trenger første uka, til "ekstrakontoen"

3. Sett så opp automatiske overførsler fra ekstrakontoen og til brukskontoen en gang i uka, med det beløpet du gir deg selv lov til å bruke på en uke.

Dette er en engangsjobb som tar dere en time, toppen. Og som ihvertfall begrenser mengden penger du har tilgang til, til enhver tid. Jeg tipper banken kan hjelpe til med å sette opp noe sånt - men det er nok også grensen for hva de kan gjøre.

Lykke til, uansett!

Skrevet
Hei! Jeg velger å logge meg ut for denne..

Jeg er ei jente i 20-årene som trenger hjelp. Jeg har ADHD, med alt det som følger med, og er helt udugelig når det kommer til penger. Jeg klarer ikke å holde kontroll på forbruk, jeg har dårlig impulskontroll og bruker generelt ekstremt mye penger på ingenting.. Nå har jeg samboer, han jobber i nordsjøen og tjener veldig bra, så vi har ikke pengeproblemer akkurat, men det er sikkert bare et spørsmål om tid før han blir lei av at jeg bare bruker pengene hans og ikke bidrar. (Jeg jobber deltid i en matbutikk, og tjener 4-5000,- i mnd. Det går fort unna for å si det sånn.) :tristbla:

Så selv om vi har nok penger (eller rettere sagt; HAN har nok penger), så blir jeg fryktelig lei meg hver gang jeg innser at kontoen min er tom (jeg har ca 12000,- inn der hver mnd pga en utleieleilighet, dette skal være max av hva jeg skal bruke), og jeg har brukt alt for masse penger på alt for lite (ihvertfall så har jeg ikke sjans til å redegjøre for hvor pengene ble av.) :tristbla:

Jeg mener kom igjen! 12000,-!! Det er jo drittmasse penger!! Og jeg bare roter dem vekk.. Og vi krangler om dette ca hver 3.mnd, når han oppdager at alle pengene er borte og jeg ikke husker hva jeg brukte dem på. Og så lover jeg å skjerpe meg, men så.. Jeg vet ikke jeg.. Jeg vil så veldig gjerne ha kontroll!!

Og folk lever med familier på 5 for 12000,- i mnd, og jeg er bare 1.. Men ihvertfall.. Det jeg egentlig lurer på er om det finnes noe hjelp å få for meg? For selv om vi ikke blir blakke, så sparer vi ingenting, og det er egentlig helt latterlig med tanke på hvor mye han tjener. Og han er forresten helt lost når det kommer til økonomi han også. Og vi har begynt å tenke på barn, men det er kanskje ikke det lureste når vi ikke klarer å styre oss når vi bare er to..

Finnes det f.eks rådgivere i banken (dnbnor) som kan hjelpe? Eller har jeg krav på hjelp i forbindelse med ADHD'en? Jeg starter hos ny psykolog i november håper jeg..

Sorry for et rotete innlegg, men jeg er veldig lei meg nå.. Og det er sikkert mange som synes jeg er skikkelig teit og har luksusproblemer, men da må de tenke på at hvis jeg mister samboeren min fordi han ikke gidder mer, så har jeg hverken hus, bil eller noe, og 4-5000,- i inntekt. Så jeg trenger hjelp, for jeg elsker ham så utrolig høyt og vil ikke at han skal bli lei av meg! :trist:

Skrevet

Kommunen eller NAV skal kunne hjelpe deg med dette. Men pga. finanskrisen er det vel lange ventelister de fleste steder. :(

Ek_Erilar kommer med svært gode råd!

Dersom du sliter med å bruke kredittkort ol. for mye så legg inn en begrensning på deg selv - og klipp i stykker alle kredittkort du har allerede. En sånn begrensning gir man skriftlig beskjed om til de som styrer kredittopplsyningene (bare noen få firmaer) - og vips kan man ikke få kreditt (butter det på noe man ha, type strøm eller bytte telefonabonnement kan man midlertidig åpne sperren).

Men først av alt sette opp 3 kontoer. 1 man bruker, 1 til regninger og 1 til sparing.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har aldri rørt et kredittkort, og når det er tomt så er det tomt for å si det sånn. Jeg fikk et mastercard av banken en gang, det kastet jeg på vei ut. Jeg har ihvertfall såppas selvinnsikt.. :sjenert: Jeg har også sånne kontoer, men de blir ikke brukt. Men det burde vi selvsagt begynne med. Jeg liker faktisk å betale regninger, det gir meg en følelse av fornuft og kontroll, men det hender litt for ofte at de går over fristen fordi jeg glemmer det..

Nå sitter jeg og skriver en oversikt over faste utgifter og inntektekter. For å finne ut om f.eks noen av pengene kan "øremerkes". Regner med at det er mange som trenger hjelpen mer enn meg/oss på NAV ja, vi mangler jo ikke penger. Hvertfall ikke nå. Vi bruker forresten ALDRI penger vi ikke har, sånn med unntak av at vi begge har studielån og huslån da. Og det er jo bra sant? :roll:

Jeg tar gjerne imot flere råd! :jepp: Ting ser litt lysere ut idag da, men jeg vet aldri hvor lenge det varer.. :skjenert:

Skrevet

Å sette opp regnskap/budsjett er kjempelurt! Vet du at de fleste nettbanker har en slik funksjon? Noen er enklere/nyttigere enn andre. Du har dnbnor?! De har en kjempefin funksjon på dette området!

Glemmer du regninger så få inn avtalegiro på det du kan. Og få e-faktura på de som tilbyr det. Avtalegiro er at fakturaen trekkes automatisk fra kontoen, e-faktura at du får en elektronisk faktura fremfor en på papir (og du må inn i nettbanken og godkjenne fakturaen, akkurat som en på papir, men du slipper å taste inn alle detaljer - og ta vare på et papir...).

Kjempebra at du ikke lar deg friste av kreditt! :)

NAV kan hjelpe med andre ting enn pengestøtte. Sosialkontorene kan hjelpe med økonomiske råd. Slike som vi har gitt deg her. ;) Men du virker som om du er kapabel til dette selv (med våre gode råd :) ). :)

Skrevet

Ser du har fått masse gode råd. Dette kommer nok til å gå bra! Vil bare si at selv om det følger litt av hvert med diagnosen ADHD, så ikke forklar overforbruk med det. Det vil være mye lettere å ta tak i problemet hvis du ikke bruker diagnosen som "unnskyldning".

Ikke meningen å være frekk, men noen ganger kan man selv bidra til å forsterke trekk ved en diagnose.

Lykke til!

Skrevet

Det er også greit å utelukke kommentarer som "ta deg sammen" - nettopp med å opplyse om mulig årsak til "overforbruket". ;)

Skrevet

Det er helt klart hjelp å få. Du kan oppsøke økonomi-rådgivere som kan gi deg gode råd og tips til hvordan du skal kunne holde styr på økonomien din og hvordan dere kan bli bedre til å spare. Du bør først og fremst ta kontakt med banken din å høre om de har noen rådgivere der som kan hjelpe deg, hvis ikke får du garantert tips fra banken din om hvem du kan ringe eller evt. møte for å snakke om dette.

Det faktum at du faktisk vet at du har et sløseproblem er jo roten til at du kan snu det hele rundt og spare mer. Det er i hvert fall et stort steg i riktig retning. Lykke til :)

Skrevet

Det er mulig å ta kontakt med banken også. Der kan dere få satt opp en oversikt over hva dere har i inntekter og utgifter, og finne ut hvor mye dere kan bruke på hva. Dere kan få opprettet de nødvendige kontoene. I tillegg kan det være greit å få satt opp noen faste trekk (til regninger, buffer mm.). Det kan også være lurt å samtidig se på hva slags store økonomiske utfordringer dere ser for dere de nærmeste årene (boligkjøp, barn, ferie, oppussing osv.) og sette opp en plan for hvordan dere kan nå disse målene.

Det at ts ønsker å ta tak i økonomien sin før det blir for ille er kjempebra. Positivt at det ikke har blitt opparbeidet forbruksgjeld. Her trengs det rett og slett å endre vaner og bli bevisst på hva en bruker pengene på.

Skrevet

Ikke måte på hva man kan bruke ADHD som unnskyldning for..

Du bør ganske enkelt ikke ha tilgang til kontoer med mer penger på enn det som er passelig at du bruker!

Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig?

De fleste av oss liker å kjøpe ting, og det er veldig lett å bruke masse penger fort. Men de aller fleste skjønner at man må prioritere andre utgifter først. Men noen klarer aldri å styre dette, uavhengig om man har ADHD eller ikke, sånn er det bare. Man må vel lære av konsekvensene først og fremst. I ditt tilfelle blir vel konsekvensen at typen din ikke gidder mer. Da lærer du kanskje.

Men vil du unngå at det skjer, så bør du faktisk ta deg sammen. Ikke gjem deg bak diagnosen din, det blir for lettvint! Du kan selvsagt snakke med både den ene og den andre, eller ta et kurs i økonomi. Men jeg tror ikke dette kommer av uvitenhet, heller umodenhet og det faktum at det ordner seg alltid fordi du har en type som tar seg av pengeproblemene.

Hvis du virkelig ikke klarer å styre dette selv, foreslår jeg at han tar seg av økonomien og gir deg penger litt etter litt, som skal brukes til det han bestemmer. Og så kan han gi deg en viss sum som du kan bruke til det du vil.

Skrevet

Men hva for hjelp ser du etter?

du har fått mange råd nå og vet selv hva du gjør galt, så hva skal til for at du ikke sløser mer?

Skrevet (endret)

Jeg pleier å ta ut større mengder kontanter, og får kun fylle på lommeboken f.eks. hver mandag. Da har jeg det slik at hver mandag skal det være 1000 kroner i lommeboken (evt. kan du fylle på med 1000 nye hver mandag slik at du får mer penger den uken om du var flink og sparte forrige uke), og dette er pengene jeg kan bruke denne uken. Når du ser pengene på denne måten er det lettere å begrense forbruket, siden du ser at det bare er noen hundrelapper igjen og du vet du må spare. Disse pengene skal da rekke til alt av mat, kinoturer, kafeturer, klær osv.

Endret av Aurela
Skrevet

Så lenge du innser at du har "problemer", så er du faktisk allerede på god vei til å få en viss kontroll over økonomien :)

Du sier du skal begynne hos ny psykolog, og da har du jo en glimrende annledning til å jobbe med den dårlige impulskontrollen. Det handler i store trekk om å endre tankesett, og det er ikke bare bare å ta seg sammen. Det gjelder både med og uten noen form for diagnose.

Da du får inn penger, før automatisk 1000 kr (eller annen sum) på en sparekonto, som du ikke har tilgang til gjennom nettbank. Ute av synsfeltet, ute av sinn ;)

Når du er å handler, og finner noe du vil ha som ikke er en livsnødvendighet. Ja da går du ut av butikken og tenker over kjøpet i noen minutter. Kan hjelpe å få tingen litt på avstand, lettere å vurdere behovet.

Be samboeren din om hjelp, da ser han at du vil forbedre din økonomiske sans. Lag en avtale, at du kan ringe han hvis du kjenner at impulsen tar overhånd, så han kan snakke deg ned. Eller ring en venn.

Siden du ikke husker hva du bruker pengene på, skriv opp kjøp over 500 kr. Hvis du har selvkontrollen, spar på alle kvitteringer på både store og mindre summer.

Håper alt ordner seg for deg og dere.

Skrevet

Hei igjen alle sammen, og tusen takk for masse gode råd!

Det vi nå har gjort er å sette opp en oversikt over alle faste utgifter, og fordelt dem slik at noe skal trekkes fra min konto, og noe fra hans. Har satt opp fast trekk på 6500,- fra min brukskonto til regningskonto, og jeg skal da bruke disse pengene til å betale regninger. Da sitter jeg igjen med ca 6000,- på brukskontoen hver mnd, hvorav 4000,- skal tas ut i kontanter og brukes på mat (1000,- i uka). Etterhvert skal mat-beløpet justeres, men jeg vet ikke hvor mye vi bruker på mat så vi må pørve oss litt frem. De resterende pengene kan brukes på klær, interiørting, kino, kafebesøk ol. :)

Det skal også trekkes penger fra hans brukskonto til regningskonto for faste utgifter, så ihvertfall det kommer under kontroll. Babysteps vet dere. Alle penger som kommer til overs brukes uansett på oppussing av huset, samt en ferietur i året omtrent. I tillegg er jeg igang med å rydde opp i forsikringer, kvitte oss med noen som er unødvendige og sånn. :jepp:

Til dere 2 som har kritisert meg for å bruke ADHD'en som unnskyldning; Jeg oppgav diagnosen min fordi jeg mener det er en relevant opplysning. Det er et velkjent fenomen at personer med ADHD har dårligere impulskontroll og er dårlige på økonomi. ADHD er en liten (men ikke ubetydelig) hjerneskade, og selv om det ikke unnskylder noe, så er det helt klart en forklaring.

I tillegg har jeg fått tilbakemelding her på at jeg kan ha krav på (gratis) økonimisk veiledning nettopp på grunn av diagnosen min, og dette er faktisk temmelig viktig.

Det skal også sies at samboeren min, helt uten diagnose, er et nesten like stort økonomisk rotehue som meg, han bare bruker ikke særlig mye penger, siden han jobber mye på rigg, der det ikke er butikker.. Men han glemmer regninger og har null kontroll, så der er det ikke mye hjelp å få. :roll:

Så det er nok opptil meg, med GOD hjelp fra dere, å få ting på plass. Jeg føler at jeg har tatt en del skritt i riktig retning nå, så får vi se hvordan det går videre. :jepp:

Annonse
Gjest TS igjen, kom på en ting..
Skrevet
Hei igjen alle sammen, og tusen takk for masse gode råd!

Det vi nå har gjort er å sette opp en oversikt over alle faste utgifter, og fordelt dem slik at noe skal trekkes fra min konto, og noe fra hans. Har satt opp fast trekk på 6500,- fra min brukskonto til regningskonto, og jeg skal da bruke disse pengene til å betale regninger. Da sitter jeg igjen med ca 6000,- på brukskontoen hver mnd, hvorav 4000,- skal tas ut i kontanter og brukes på mat (1000,- i uka). Etterhvert skal mat-beløpet justeres, men jeg vet ikke hvor mye vi bruker på mat så vi må pørve oss litt frem. De resterende pengene kan brukes på klær, interiørting, kino, kafebesøk ol. :)

Det skal også trekkes penger fra hans brukskonto til regningskonto for faste utgifter, så ihvertfall det kommer under kontroll. Babysteps vet dere. Alle penger som kommer til overs brukes uansett på oppussing av huset, samt en ferietur i året omtrent. I tillegg er jeg igang med å rydde opp i forsikringer, kvitte oss med noen som er unødvendige og sånn. :jepp:

Til dere 2 som har kritisert meg for å bruke ADHD'en som unnskyldning; Jeg oppgav diagnosen min fordi jeg mener det er en relevant opplysning. Det er et velkjent fenomen at personer med ADHD har dårligere impulskontroll og er dårlige på økonomi. ADHD er en liten (men ikke ubetydelig) hjerneskade, og selv om det ikke unnskylder noe, så er det helt klart en forklaring.

I tillegg har jeg fått tilbakemelding her på at jeg kan ha krav på (gratis) økonimisk veiledning nettopp på grunn av diagnosen min, og dette er faktisk temmelig viktig.

Det skal også sies at samboeren min, helt uten diagnose, er et nesten like stort økonomisk rotehue som meg, han bare bruker ikke særlig mye penger, siden han jobber mye på rigg, der det ikke er butikker.. Men han glemmer regninger og har null kontroll, så der er det ikke mye hjelp å få. :roll:

Så det er nok opptil meg, med GOD hjelp fra dere, å få ting på plass. Jeg føler at jeg har tatt en del skritt i riktig retning nå, så får vi se hvordan det går videre. :jepp:

Og forresten; (Til GJEST) At samboeren min skal gi meg en liten sum hver uke/styre pengebruken min med jernhånd, er den mest idiotiske løsningen noensinne. Det eneste jeg oppnår med dette er å aldri klare å kontrollere pengebruken min, og det blir da helt motsatt av hva jeg ønsker!! Jeg har behov for å lære meg å styre pengene mine selv, ikke bli holdt i hånda. Du snakker om å ikke gjemme seg bak diagnosen, vel den metoden blir vel det nærmeste jeg kan komme.. :klaske: Oppgitt!

Skrevet
Og forresten; (Til GJEST) At samboeren min skal gi meg en liten sum hver uke/styre pengebruken min med jernhånd, er den mest idiotiske løsningen noensinne. Det eneste jeg oppnår med dette er å aldri klare å kontrollere pengebruken min, og det blir da helt motsatt av hva jeg ønsker!! Jeg har behov for å lære meg å styre pengene mine selv, ikke bli holdt i hånda. Du snakker om å ikke gjemme seg bak diagnosen, vel den metoden blir vel det nærmeste jeg kan komme.. :klaske: Oppgitt!

Siden du fremstilte deg som helt udugelig når det gjelder økonomi, og at du ikke klarer å la være å "blåse bort" penger på tull (selv om du tydeligvis vet at du må), og siden det er samboeren din som tjener (mye) penger, så synes jeg ikke dette er så dumt forslaginntil du selv klarer å styre økonomien.

Det var slett ikke ment for å fornærme deg, men det er faktisk en mye brukt metode; å bare ha tilgang på en bestemt sum for den perioden summen er ment å vare for. Det må selvsagt være anledning til å få tilgang om det skulle dukke opp noe viktig og uventet. Det er vel ikke så langt fra et (kanskje flere) av forslagene over her, om å sette inn 1000 kr. hver mandag. Hvis du ikke ble provosert av det, hvorfor er dette så mye verre? (Antagelig fordi jeg nevnte at du bruker diagnosen som unnskyldning?)

Vel, nok om det, det er en helt annen debatt i så fall..

Når dt er sagt, synes jeg ikke du virker så "lost" som du skal ha det til. Du vet hva du må, du vet konsekvensene, du vet hva du vil (og tydeligvis hva du IKKE vil), og du vet hva du har rett på av rådgivning...så da gjelder det vel bare å holde seg i skinnet når det gjelder økonomi, unngå fristelser og prioritere riktig. Slik vi alle må, med eller uten diagnose!

Skrevet

Hun fremstilte seg overhodet ikke som lost. Hun sier klart hva problemet er (sløsing, manglende kontroll, manglende impulskontroll).

TS vil lære! Det er kjempebra! Hun skjuler seg på den måten IKKE bak en diagnose. Da ville hun sagt "jeg kan ikke dette med penger, andre får gjøre dette for meg" eller "jaja, så bruker jeg for mye, sosialen får betale overforbruket mitt".

Til dere som sier at det bare er å ta seg sammen, prioritere annerledes og tenke seg om; har dere ingen områder i deres liv som dere ikke har fullstendig kontroll på - altså gjør ting dere ikke vil. Har dere alltid stålkontroll på alt? Vel, tenk på en slik ting du ikke har kontroll på - og neste gang du havner i en sånn situasjon tar du deg bare sammen. Umodent å ikke kunne kontrollere seg. /ironi

TS: vær du stolt av deg selv, du er kjempeflink!

Skrevet
Til dere som sier at det bare er å ta seg sammen, prioritere annerledes og tenke seg om; har dere ingen områder i deres liv som dere ikke har fullstendig kontroll på - altså gjør ting dere ikke vil. Har dere alltid stålkontroll på alt? Vel, tenk på en slik ting du ikke har kontroll på - og neste gang du havner i en sånn situasjon tar du deg bare sammen. Umodent å ikke kunne kontrollere seg. /ironi

Jeg har en lei tendens til å utsette oppvasken til neste dag. Heldigvis har ikke dette like store konsekvenser for meg som om jeg skulle rotet med økonomien min

Noen områder i ens liv må man bare ta ansvar og være en ansvarlig person. Tuller man det til med økonomi eller arbeidsliv kan det få alvorlige konsekvenser. Å kunne beherske mtp økonomi, slik at man kan leve et normalt liv er ikke en impuls man bør kontrollere, det er en impuls man hvis man skal være en del av et moderne samfunn

Skrevet
Hun fremstilte seg overhodet ikke som lost. Hun sier klart hva problemet er (sløsing, manglende kontroll, manglende impulskontroll).

TS vil lære! Det er kjempebra! Hun skjuler seg på den måten IKKE bak en diagnose. Da ville hun sagt "jeg kan ikke dette med penger, andre får gjøre dette for meg" eller "jaja, så bruker jeg for mye, sosialen får betale overforbruket mitt".

TS: vær du stolt av deg selv, du er kjempeflink!

Her tar du ordene rett ut av munnen på meg! Tusen takk for ros og forsvaring! :klemmer: Så da føler jeg at den delen av diskusjonen er avsluttet, og hvis det er noen som har flere råd (selv om jeg føler at det meste er dekket?), så kom gjerne med dem. :)

Og til mann23: Eeh, ja vel.. Antar du føler deg litt bedre nå som du har fått forklart meg hvordan ting fungerer i det moderne samfunn.. Jeg er sikker på at moren di er stolt.. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...