Lurvina Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Har et lite strikkeprojekt som jeg vil ha med på en flytur, og synes det stod litt uklart på sidene jeg fant. Det stod at det ikke var lov å ha med spisse gjenstander, også var det en liste med slike gjenstander, men strikkepinner stod ikke der.
Gjest salma Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Min gamle tante (noen og sytti) ble fratatt broderisaksen sin. Den er langt mindre enn strikkepinner, men litt skarpere. Kan du ikke ringe flyselskapet og spørre?
Virvel Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 Det skal være lov, men hør for sikkerhets skyld. Disse folka er alt annet enn konsekvente. F.eks. er det tillatt med sakser som har blad under en viss lengde (husker ikke nøyaktig hvor mange cm), slik som neglesakser, men jeg vet om flere som har blitt fratatt slike likevel. Og selv har jeg blitt stoppet med en (nokså butt) neglefil i håndbagasjen. Men strikkepinner, det var greit!
ringblomst Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har aldri opplevd å blir fratatt strikkepinnene mine i sikkerhetskontroller i innland og utland. Første gangen jeg skulle ha med strikketøy spurte jeg i innsjekkingen, så jeg kunne legge strikketøyet i innsjekket bagasje, men de bekrefet at det er lov å ha med på flyet.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har aldri opplevd å blir fratatt strikkepinnene mine i sikkerhetskontroller i innland og utland. Første gangen jeg skulle ha med strikketøy spurte jeg i innsjekkingen, så jeg kunne legge strikketøyet i innsjekket bagasje, men de bekrefet at det er lov å ha med på flyet. Eg fekk beskjed i innsjekking på tur til England i sommar at strikkepinnar ikkje var lov, men hadde hørt frå før at bambuspinnar var dei einaste som var lovlige. Trur ikkje dei er heilt klare på sine eigne reglar.
Tante Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Det er ihvertfall lov i Norge. Mamma og syklubben har reist på utallige utenlandsturer og aldri fått noen problemer. Selv har jeg reist både til Frankrike, England, tsjekkia og Bulgaria med strikking uten problemer.
Lille meg :) Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Da jeg reiste til USA i mai ble jeg spurt om jeg hadde med meg strikkepinner på en ekstra sikkerhetssjekk før jeg gikk om bord på flyet. Ifølge vakten var det vanligvis lov å ha med dette, men det var ikke tillatt når man skulle til USA.
Alsana Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Eg tek alltid med meg bambuspinnar berre sånn i tilfelle, og det har alltid gått bra. Til og med i Tyskland og London, der eg har fått for meg at dei kan vere ganske strenge. Og ein treng ikkje å ta med seg saks, berre ta med ei lita boks med tanntråd! Så kan ein rive av garnet der i staden.
ringblomst Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 Da jeg reiste til USA i mai ble jeg spurt om jeg hadde med meg strikkepinner på en ekstra sikkerhetssjekk før jeg gikk om bord på flyet. Ifølge vakten var det vanligvis lov å ha med dette, men det var ikke tillatt når man skulle til USA. Jeg har reist til USA 5 ganger de siste 3-4 årene, og det har aldri vært et problem, sist gang nå i august. Men det er nok dessverre slik at det nok kommer an på hvem man treffer på i sikkerhetskontrollen. Var på Flesland at jeg ble fratatt en håndkrem som var under 30 ml igjen av, men konfiskert fordi det stod 150 ml på etiketten. Den var helt grei hos sikkerhetskontrollene på Heathrow og JFK.
LilleBille Skrevet 6. oktober 2009 #10 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har blitt fratatt både hårspenne (klype) og neglesaks - så jeg ville ikke tatt sjansen på det.
Gjest Alabama Skrevet 6. oktober 2009 #11 Skrevet 6. oktober 2009 Pappa greide å få med seg både shampo, såpe, parfyme, neglsaks osv gjennom sikkerhetskontrollen fordi de fant en vinflaske i sekken som tydeligvis trakk all oppmerksomheten..
Aurela Skrevet 6. oktober 2009 #12 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg mener å ha hørt at strikkepinner i tre er lov, men jeg ville også sjekket, evt. spurt når du sjekker inn, så du kan legge den i den innsjekkede bagasjen om de sier nei.
Pingting Skrevet 6. oktober 2009 #13 Skrevet 6. oktober 2009 I stedet for å spørre i et forum og få 15 ulike meninger, kan det i saker som dette lønne seg å google litt og finne seriøse nettsteder og regelverker man kan henvise til (skriv det gjerne ut og ta med!). Om det blir krangel i sikkerhetskontrollen er det greit å ha et papir som sier svart på hvitt at du har rett Her er EU-kommisjonens liste over forbudte gjenstander. Dette reglementet er felles for hele EU. Det samme reglementet finnes også f.eks. på Gardermoens sider.Strikkepinner står ikke nevnt spesifikt, men reglene åpner for at personalet på den enkelte flyplassen kan "utøve skjønn". Mao. blir det noen ulike praksiser - og det ser du jo fra svarene her også. flypassasjer.no hevder at det er tillatt, og hos SAS står det spesifikt at det er lov å ha med. Et godt tips kan jo da være å sjekke nettsidene til det flyselskapet du skal reise med.
Gjest Gjest_Siw_* Skrevet 7. oktober 2009 #14 Skrevet 7. oktober 2009 I stedet for å spørre i et forum og få 15 ulike meninger, kan det i saker som dette lønne seg å google litt og finne seriøse nettsteder og regelverker man kan henvise til (skriv det gjerne ut og ta med!). Om det blir krangel i sikkerhetskontrollen er det greit å ha et papir som sier svart på hvitt at du har rett Her er EU-kommisjonens liste over forbudte gjenstander. Dette reglementet er felles for hele EU. Det samme reglementet finnes også f.eks. på Gardermoens sider.Strikkepinner står ikke nevnt spesifikt, men reglene åpner for at personalet på den enkelte flyplassen kan "utøve skjønn". Mao. blir det noen ulike praksiser - og det ser du jo fra svarene her også. flypassasjer.no hevder at det er tillatt, og hos SAS står det spesifikt at det er lov å ha med. Et godt tips kan jo da være å sjekke nettsidene til det flyselskapet du skal reise med. Smart! Og en smart ting å gjøre er å printe ut disse sidene og ta printen med seg! Min mann pleier å ha en sånn bitte liten swiss army knife i bagen sin. Denne har knivblad som er innenfor det målet som er lov. Ikke alle sikkerhetsfolk vet at denne er lov viser det seg. Noen er helt på bærtur og sier nei nei denne kan du ikke ha med. Vi viste da frem printen fra Gardermoens egen nettsiden og da måtte sikkerhetsmannen gi seg!
Pingting Skrevet 7. oktober 2009 #15 Skrevet 7. oktober 2009 Og en smart ting å gjøre er å printe ut disse sidene og ta printen med seg! Min mann pleier å ha en sånn bitte liten swiss army knife i bagen sin. Denne har knivblad som er innenfor det målet som er lov. Ikke alle sikkerhetsfolk vet at denne er lov viser det seg. Noen er helt på bærtur og sier nei nei denne kan du ikke ha med. Vi viste da frem printen fra Gardermoens egen nettsiden og da måtte sikkerhetsmannen gi seg! Haha, så bra! Jeg er skikkelig sær på sånt, og irriterer meg når folk ikke kan reglene ordentlig. Men jeg har samme erfaring som deg: det hjelper å ha det svart på hvitt (jeg dyttet en gang en hel lov på en kassadame som hadde fått det for seg at det var 18-årsgrense på sigarettpapir).
Gjest Frosk Skrevet 7. oktober 2009 #16 Skrevet 7. oktober 2009 Lurt å printe!! (Linsevæske går under "medisinsk nødvendige væsker" som altså er lov å ha med seg i større kvanta enn 100 ml, men dét er det mange i sikkerhetssjekken som ikke har fått med seg. Så jeg printet en epost fra en "seniorrådgiver ved konsernstab sikkerhet" hos Avinor, der han bekrefter at kontaktlinsevæske kan tas med i større beholdere enn 100 ml, og slår i bordet med den når noen vil ta fra meg linsevæsken min ) Ellers så har jeg flydd mye med strikkepinner, og aldri fått problemer
Lurvina Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 10. oktober 2009 Takk for svar. Nå har jeg kommet tilbake fra turen min med flyet. Jeg tok ikke sjansen på å ta med strikkepinnene, men ser i ettertid at jeg kunnet ha gjort det uansett om det var lov eller ikke siden de som sjekket veska ikke så nedi i det hele tatt. Jeg kom gjennom kontollen med væske som ikke lå i plastposen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå