Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Alison. Ser at du har god peiling. Til hvilken rentesats tror du jeg ville fått bundet renten min (i 10 år), dersom jeg tok opp et lån i dag? 60 K i EK, 170' i studielån, 360 K bruttoinntekt pr år.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg er ikke Alison men tillater meg å svare likevel. For å kunne si noe om dette må du si hvor stort lån det er snakk om, og hvilken belåningsgrad det er snakk om.
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 bare flott det, tusen takk 100 % belåningsgrad, lån 1 570 000 ser at med ett avdragsfritt år, vil jeg med en renteprosent på 4 betale 5 350,-/mnd. Renteprosent på 7, uten avdragsfritt: 11 200,- og det klarer jeg ikke i dag. Jeg har utgifter/forbruk på 10 000 i dag og klarer ikke spare mer enn det heller (netto 20 000 pr mnd) og samtidig leve sunt. Kan renteprosenten hoppe opp til 7 % i løpet av ett år?
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 bare flott det, tusen takk 100 % belåningsgrad, lån 1 570 000 i lånesummen har jeg inkludert studielånet... lån til selve boligen beregner jeg til 1 400 000
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Et så stort lån vil du mest sannsynlig ikke få. Dette gir en belåningsgrad på langt over 4 prosent, noe som er svært mye med tanke på din inntekt. Hvis du ikke kan betjene lånet med avdrag idag, hva gjør at du vil være i stand til det i fremtiden? En bank vil ikke låne ut penger hvis du ikke kan sannsynliggjøre at du på et tidspunkt vil kunne betale avdragene også. Forøvrig, finansportalen.no er et greit hjelpemiddel hvis du ønsker å sammenligne flere banker. 10 års fastrente hvis du kommer deg innenfor 80% ser jeg at er tilgjengelig ned i 5,3% nominellt
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Hei, Fastrenten for 10 år ligger for tiden på ca. 5,4% og oppover. Mulig du kan finne tilbud som er litt under 5,4%. Disse rentene er stort sett publisert på nettsidene til bankene. MEN, et annet spørsmål er om du får dette lånet av banken.. Jeg tror neppe du får et så stort lån basert på 360k brutto årslønn og 100% finansiering. (Beklager om jeg sprekker drømmen din..)
Lilly_A Skrevet 3. oktober 2009 #7 Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Tviler på du får låne mer enn ca. 1,2 mill. Fastrentelån kan ikke endres på, så da kan man vel ikke ha avdragsfritt? Mulig noen gir det dersom det er avtalt på forhånd da.. Edit: Fastrentelån krever jo også at man er innenfor en viss sikkerhet mener jeg på. Endret 3. oktober 2009 av Lilly_A
babord Skrevet 3. oktober 2009 #8 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg har fått beskjed om at man ikke kan ha fastrente og avdragsfrihet samtidig i alle fall..
Alison Skrevet 3. oktober 2009 #9 Skrevet 3. oktober 2009 Alison. Ser at du har god peiling. Til hvilken rentesats tror du jeg ville fått bundet renten min (i 10 år), dersom jeg tok opp et lån i dag? 60 K i EK, 170' i studielån, 360 K bruttoinntekt pr år. Fastrenten for 10 års binding ligger vel fra ca 5,3 % og oppover. Hvis du skal ha 100 % belåningsgrad må du være oppmerksom på at du sannsynligvis ikke får mulighet til å binde hele lånet. Et førstehjemslån blir gjerne delt i to, der hovedlånet kan ha lang løpetid, men topplånet vanligvis skal betales ned i løpet av 10 år. Da er det kun den delen av lånet med best sikkerhet du kan gjøre regning med å kunne binde renten på. Når du binder renten får du et mindre fleksibelt lån. Du bør derfor ikke binde renten hvis du har planer om å flytte, refinansiere eller lignende i løpet av bindingsperioden. Da kan det komme til å koste deg dyrt hvis det blir beregnet overkurs på lånet ditt. 100 % belåningsgrad, lån 1 570 000 ser at med ett avdragsfritt år, vil jeg med en renteprosent på 4 betale 5 350,-/mnd. Renteprosent på 7, uten avdragsfritt: 11 200,- og det klarer jeg ikke i dag. Jeg har utgifter/forbruk på 10 000 i dag og klarer ikke spare mer enn det heller (netto 20 000 pr mnd) og samtidig leve sunt. Kan renteprosenten hoppe opp til 7 % i løpet av ett år? I dagens marked er det veldig vanskelig å få 100 % belåning. De fleste må stille med minst 10 % egenkapital. 1.570.000,- blir et alt for høyt lån for deg alene. Det vil ikke være forsvarlig å ha mer enn +/- 1,1 mill. totalt i lån (alle lån inkl.). Du kan ikke regne på hva du klarer å betale med avdragsfrihet. Lånet skal tross alt betales tilbake igjen. Hvis du vet at inntekten din vil bedre seg veldig etter et år eller to kan det være forsvarlig, men i motsatt fall kan du få store økonomiske problemer når avdragene begynner å løpe. Du får heller ikke avdragsfrihet på hele lånet når du har 100 % belåning. Fullfinansiering er i utgangspunktet en risiko for både lånetager og banken. Skulle det på toppen vært avdragsfrihet på hele lånet en periode, vil risikoen være enda større. Vi har ingen garanti for at boligprisene holder seg. Tvert imot blir det snakket om at det bygger seg opp en boligboble som kan sprekke når som helst. Da kan du plutselig sitte med en bolig som er mindre verd enn det du har i lån. Det er ikke forventet at renten skal gå opp helt til 7 % i løpet av et år, men det er det ingen som vet sikkert. Vi skal ikke lenger enn et år tilbake i tid før vi så renter på 8-tallet.
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2009 #10 Skrevet 3. oktober 2009 takk for alle svar (og til deg: heller knuste drømmer enn knust økonomi, så går fint at du sier det rett ut kan google det, men spør dere: hva er nominell rente?
Alison Skrevet 3. oktober 2009 #11 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg har fått beskjed om at man ikke kan ha fastrente og avdragsfrihet samtidig i alle fall.. Mulig at det er slik i enkelt banker, men slett ikke alle. Der jeg jobber er det mulighet til å ha både fastrente og avdragsfrihet, men kun på den delen av lånet som har best sikkerhet. Topplån har ikke mulighet til fastrente.
Alison Skrevet 3. oktober 2009 #12 Skrevet 3. oktober 2009 takk for alle svar (og til deg: heller knuste drømmer enn knust økonomi, så går fint at du sier det rett ut kan google det, men spør dere: hva er nominell rente? Det er rentsatsen ekslusiv gebyrer og omkostninger. Effektiv rente er inkludert alle gebyrer og omkostninger.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #13 Skrevet 3. oktober 2009 Nominell rente er den løpende renten. Effektiv rente er medregnet alle andre kostnader som f.eks. etableringsbegyr, termingebyr. Skal du sammenligne ulike banker så ta utgangspunkt i den effektive renten, da det er denne renten som gir det virkelige bildet på hvor mye lånet koster deg.
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2009 #14 Skrevet 3. oktober 2009 en annen ting er vel at jeg vil kunne få førstehjemslån (til bedre betingelser?) eller lån i husbanken (til gode betingelser?). Har aldri hatt boliglån før.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #15 Skrevet 3. oktober 2009 Hei igjen, Nominell rente er renten du betaler på lånet (f.eks. 5% rente på 1.000.000 er 50.000 i året i renter). Effektiv rente inkluderer derimot alle gebyrer. Dvs etableringsgebyr, termingebyr + evt andre gebyr. Dette viser den reelle kostnaden på lånet og gjør det mulig å sammenligne totalkostnaden mellom forksjellige pristilbud fra bankene.
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2009 #16 Skrevet 3. oktober 2009 takk igjen til alison og alle som svarer
Alison Skrevet 3. oktober 2009 #17 Skrevet 3. oktober 2009 en annen ting er vel at jeg vil kunne få førstehjemslån (til bedre betingelser?) eller lån i husbanken (til gode betingelser?). Har aldri hatt boliglån før. Du kan søke startlån via kommunen. Dette er veldig gunstige lån, og de viker også prioritet i forhold til andre banker, noe som gjør at de fleste bankene godtar startlån som egenkapital. Hvis du ikke har eid bolig tidligere kan du få førstehjemslån. Da får du lav rente på hele lånet, og ikke bare på den delen som er innenfor den beste sikkerheten.
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2009 #18 Skrevet 3. oktober 2009 ca hvor stort beløp og til ca rente vil du/dere anta jeg kan få av kommunen? og ca hvor stort og til ca hvilken rente kan jeg anta at et førstehjemslån vil innebære? presser de siste dråpene ut av appelsina for å sjekke realismen i drømmene mine
Alison Skrevet 3. oktober 2009 #19 Skrevet 3. oktober 2009 ca hvor stort beløp og til ca rente vil du/dere anta jeg kan få av kommunen? og ca hvor stort og til ca hvilken rente kan jeg anta at et førstehjemslån vil innebære? presser de siste dråpene ut av appelsina for å sjekke realismen i drømmene mine Med din inntekt får du nok kun toppfinansiering (10 % for førstegangskjøpere og 20 eller 25 % for de som har eid bolig tidligere). Startlån er for å hjelpe folk inn på boligmarkedet. Det er mulig å få enda mer i startlån enn det jeg har nevnt, men det gjelder stort sett for de som ikke klarer å skaffe seg lån i vanlig bank. Kontakt kommunen din for å se hva slags muligheter du har. Renten på startlån er jeg ikke oppdatert på for å være ærlig, men startlån er gunstige lån. Ikke så lett å svare på hva slags rente du kan forvente. Det kommer helt an på banken og hvordan de legger opp disse lånene. Den aller laveste renten er som regel også forbeholdt de største lånene (over 2 mill), men renten på førstehjemslån er stort sett bra.
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2009 #20 Skrevet 3. oktober 2009 bare for å rydde opp i begrepene: husbanken gir startlån, mens alle bankene gir førstehjemslån? takk for svar begynner å bli litt optimist igjen på lørdagskvelden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå