Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest acnemia
Skrevet

jeg har en god del kviser i ansikt, på brystet og masse på ryggen (særlig akkurat hvor behåstroppene ligger!)

jeg har hørt at potetmel hjelper... pudre ansiktet før man legger seg? jeg prøvde igår men... skal det bare være et tynt lag?? for jeg tok et tykt lag for å være sikker på at det dekket alle kvisene da men da falt jo alt sammen av! skikkelig rot og grisete ble det... skal jeg pudre det like lett som om det var vanlig løst pudder eller no?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke potetmel hjelper - men jeg vet jo ikke. Her har kanskje andre erfaringer.

Noen tips, som kanskje kan hjelpe en del på vei:

Daglig dusj, masse varmt vann, og kaldt mot slutten - for å lukke porene, rent håndkle - bytt hver gang, som vaskes i 95 grader - altså kokvask.

Rens med Cleasil hudvann, bruk rene bomullpads.

Ikke brunkrem og pudder osv. Samler bare bakterier - dersom huden er betent. Unngå det i alle fall i størst mulig grad, og la huden hvile om du kan. Helst ikke noenting, men kanskje du trenger fuktighetskrem om du har blandingshud.

For å "reparere" innenfra er det viktig å spise sunt, lite saltholdig mat, og lite fett og sukker.

Spis masse grønnsaker, grovt brød, fisk og frukt. Gjerne noe med hvitløk flere ganger i uka.

Har lest et sted at du kan smøre hvitløkstrekk (ha hakket hvitløk/ evt. hvitløkspulver) i en dl. vann, la det stå par timer elle mer - og smøre på, f.eks. før du går og legger deg, men husk å dusje neste morgen. Jeg kan ikke garantere for at det hjelper, har som sagt kun lest om det. Men skader ikke prøve.

Har også lest at det hjelper å smøre på ufortynnet solhatt, - men solhatt kan du kanskje med fordel også innta som drikke, fortynnet i vann.

Sol skal hjelpe, huden blir "tykkere" - nå når det lir mot høst, kan du kanskje ta solarium en til to ganger i uka. Ikke klem på kvisene - jeg ville kanskje oppsøkt hudpleier, som kan gi deg gode råd. Det koster ikke all verden, ring og sjekk priser. Er det en videregående skole i nærheten med hudpleierlinje, så får du det rimeligere, og vel så bra.

Tror ikke det er så lurt å fikle og klemme på kviser, i alle fall ikke før du vet hvordan du skal gå fram. Her er nok hygiene viktig, rense med desinfiserende hudvann, helt rene hender, ren bomull som byttes underveis osv. (like viktig som om du skal ta hull i ørene) Pluss at om du klemmer, kan du risikere at du gjør vondt verre, fordi du klemmer betennelsen innover, og det sprer seg og blir vondt verre.

I en periode ville jeg kanskje latt være å bruke bh - til huden får roet seg. Evt. bruke sports-bh.

Skrevet

Jeg tror ikke potetmel virker, men kanskje for å tørke ut kvisene. Da ville jeg heller kjøpt meg en boks med talkum og dryss det på brystet før du legger deg. Litt grisete, men blir jo deilig å glatt i sengen da. Talkum fungerer på "lette kviser", ikke slike som sitter dypt. Da burde du heller gå til legen for å få noen sterkere kremer som kan ta knekken på kvisene.

Skrevet

Potetmel hjelper!

Først og fremst, ikke bruk talkum. Det har (veldig ofte) parfyme i seg, og det virker ikke heldig på huden.

Potetmel er et rent naturprodukt, som vil kunne tørke ut kvisene dine. Det er ikke et renseprodukt.

Pass på at huden din er helt ren, og at du har rent sengetøy. Så tar du en ren bommulsdott som du dypper i potetmel, og pudrer områdene med kviser. Pudre det på samme måte som med pudder, ja! En natt er ikke nok, men jeg tror at du etter 5-6 netter bør kunne se litt forskjell, det kunne nemlig jeg!

Lykke til

Skrevet

Det er mange som bruker potetmel og som har fått gode resultater faktisk. Men ikke bruk Clearasil, det gjør bare problemet værre.

Skrevet

Synes Vega gav et veldig bra svar, og er veldig enig i det med å veksle mellom kaldt og varmt vann i dusjen. Kviser på brystet eller/og ryggen kan også komme av f.eks balsam eller hårkur som du har skylt ut rett før du går ut av dusjen, som legger seg på rygg/skulder/bryst og dekker porene. Så viktig å vaske kroppen etter du har vasket håret ferdig. og Bader du i klorvann kan kvisene bli fler!

Tror ikke potetmel er en god løsning i lengden ihvertfall!

Gjest Anonymous
Skrevet

Javisst, jeg kan garantere deg at potetmel funker, jeg bruker det selv av og til. Ikke bare mot kviser, men også mot irritert hud. Lenge leve potetmel!!!! Det er bare en hake ved det; Det har lett for å falle av! For å "pudre" kvisene på ryggen gjør du følgende:

Finn frem en pute. Legg deg ned på gulvet. Så klasker du potetmel oppå kviseorådet. Jo mer, jo bedre. Så kan du legge deg til å sove, eller lese et blad i et par timer. Jo lenger potetmelet får virke, jo bedre vil resultatet bli.

Dette høres kanskje sprøtt ut, men tro meg det virker! 8)

MEN: Jeg kan ikke garantere at kvisene dine vil forsvinne helt, men de vil i alle fall bli mindre! :)

Gjest Bleiemamma
Skrevet

Potetmel er et vindundermiddel mot bleieutslett, så jeg ser ikke bort i fra at det også kan virke mot kviser.

Skrevet

Potetmel hjelper ikke for store kviser, nei - der må det andre midler til. Har selv brukt det på småkviser, samt at jeg har pudra på etter at jeg har klemt. Visstnok vanlig å bruke på gamlehjem for utslett o.l.

Skrevet

Starie skrev at man ikke skal bruke Clerasil hudvann - vet du er hudpleier - om jeg husker rett. Men hvorfor ikke bruke hudvann? Renser ikke dette de tilstoppede porene og hemmer bakteriveksten? Trodde dette hudvannet inneholdt sprit, og gjorde rent...

Er det evt. andre hudvann hun kan bruke? Vet det finnes noe på apoteket, som jeg brukte da jeg var ung - noe skikkelig spritholdig hudvann som svir noe helt forbanna j..... - men husker ikke hva det heter... (dr. .....`s hudvann eller noe sånt)

Skrevet

Clearasil inneholder alkoholer som tørker ut overhuden. Underhuden produserer da mer fett for å kompensere for fukt-tapet (fett binder fukt) og resultatet blir en enda mer fet og tilstoppet hud.

Ansiktsvann er vel og bra det, men UTEN skadelige alkoholer.

Skrevet

Ok. Skjønte at det hadde noe med uttørking å gjøre - men fint svar du ga. Har ikke sett det på den måten.

Skrevet

Mannen min var endel plaget av dype kviser på ryggen da vi ble sammen. Jeg behandlet det med teatree-olje, og de forsvant raskere enn lynet.

Det hadde jeg jammen glemt, kom på det når jeg leste det med solhatten! Da er det faktisk på tide å kjøpe en ny flaske, og se om ikke den tar solkviser på brystet også... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...