Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Ellers må jeg bare si, ang. brystene, kjøp sånne. Lufttørking er viktig, men det er ikke alltid man kan gå med puppene bare, og da er de der geniale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint å høre fra deg :klemmer:

Håper dere har fått hjelp på Riksen i dag, og at ammingen blir lettere :)

Goffern har sovet på meg i perioder han også, men nå gjør han aldri det lenger, så det var jo bare for en periode. Og det klarer man for babyen sin :rødme: Men det er slitsomt! :jepp: :jepp: Det som reddet meg var at jeg klarte å finne en god stilling å sove i. Jeg hadde puter bak ryggen og en ammepute under armene. Holdt babyen opp mot skulderen min, og la meg litt nedover, så jeg var i en mellomting mellom sitting og ligging :) Fungerte bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dine, så utrolig godt å høre fra deg!!! :hoppe:

Her står jeg klar til disposisjon om du vil, sender deg telefonnummeret mitt på PM om du føler du trenger hjelp med ammingen ;)

Ellers skal jeg prøve svare deg her med allerede det du lurer på :)

Kan si at mange også mente at samsoving kom til å være helt forferdelig for oss her å avenne. Kan nå si at dette skal hver enkel mor finne ut hva passer henne best, men her ser jeg ikke problemet i det. Ammende kvinner har ofte flere turer opp på natta for å gi mat i begynnelsen, og dette skaper en helt annen nærhet. Husk at barnet har vært inni magen hele sitt liv, og nå er det ikke trangt, varmt og godt lenger. Vi startet med vugge in på soverommet, lagde et reir om du skjønner, du tar 2 mellomstore håndklær og ruller dem rundt størrelsen på barnet sånn cca. tar så gulpekluter og legger over hele(kan også bruke skinn) så barnet ligger ikke direkt mot håndklærne hvis du skjønner. Dette er gjort på nyfødtintensiven for barna har jo vært enda kortere inni magen.....og gir dem trygghet.

I begynnelsen hos oss samsov vi endel på natta, noen netter kunne jeg legge hun litt fra meg i vugga, og andre ganger ikke. Veldig ofte sov hun oppå oss på dagtid(kan bli slitsomt), men det blir mindre og mindre av det har jeg skjønt, ikke ofte snuppa vil det i dag for å si det sånn.

De anbefaler i dag å legge spedbarn på ryggen for å sove, dette gjorde vi hele veien, men skjønner mange legger de på siden, for når Bumba ble litt eldre så begynnte jeg med det og hun sov veldig bra. Hun har forresten først nå begynnt med koseklut, jeg personlig liker ikke det for spedbarn å legge noe annet en brystet opp ved nesa, men det er nå bare meg :fnise:

Over til ammingen: Det aller første jeg tenker ved sårhet er at enten ammestillingen ikke er optimal eller at sugetak er feil. Du skriver at du er hoven og sår samtidig. Hoven er vanlig å bli da melken har kommet for fullt, den vil regulere seg etterhvert....godt tips er å ta en varm dusj og massere med flat håndflate i retning mot brystvorta til klumper er borte ;)

Jeg anbefaler alle kvinner som er først begynnt med amming å massere brystvorten sånn at utdrivningsrefleksen er kommet i gang FØR du legger barnet ved brystet......da vil de første sugetakene til barnet ikke bli så kraftige for de skjønner at det allerede kommer mat.

Etter HVER amming bruker du resten av melka som er på brystet, eller klemmer frem et par dråper til og smører brystvorta og hele areola. Lufttørk gjerne opp til 10min. Så setter du på purilan(eller så bruker jeg nå noe som heter ringblomsalve og den er SUPER! Bruk det etter hver amming også!

Ammestillingen er veldig viktig. Husk at dette er like nytt for deg sånn som for lilletassen, må læres og kommer kanskje ikke så naturlig som man skulle trodd.

Klassisk vuggestilling er vel den som blir praktisert oftest men ikke alltid den beste i starten etter min erfaring da barnet ligger feil for å få riktig sugetak:

La han ligge på siden med magen mot din mage, hodet tilbakelent på underarmen din. Pass på at hans underarm går rundt livet ditt. støtt ryggen hans med underarmen og holder stumpen eller bena med hånden eller la han ligge på ammeputen.

Liggende stilling er veldig god feks på natta eller hvis mor sliter med å sitte...denne kan være vanskelig med små barn, men ikke nødvendigvis. Her må man finne frem om det går med engang(tok meg lang tid med mine store bryster og lite barn).

Du ligger på siden med beina litt bøyd, og pute under hodet og eventuelt mellom knærne. La han ligge på siden mot deg mage-mot-mage inntil din kropp. Du kan støtte han ved ryggen med en filt eller håndkle som er rullet sammen. Evt rull fremover for å få han nærmere deg.

Modifisert vuggestilling likte vi bra i starten da du kan styre hodet på barnet bedre.(dette er veldig praktisert hos nybakte mammaer)

samme kroppsstilling som klassisk men du bruker dine armer omvendt. støtt ryggen hans med armen og bruker hånden til å støtte skuldre/nakke, altså hånda ved motsatt bryst. Så støtter du brystet med hånda som ligger på samme side som brystet. Du får bedre kontroll på hodet hans da. Senere kan man bytte til vanlig klassisk vugge.

Tvillingstilling har vært vår favoritt....her får barnet ligge helt avslappet og mor litt frie hender.

La han liggee ved din side på en pute. støtt hans nakke/rygg med hånden ved samme side som brystet. Din underarm støtter kroppen hans og løfter hodet til brystets nivå. Hans underarm bør gå under brystet han dier på.

Modifisert tvillingstilling har vi brukt nå mer da hun begynnte å bli distrahert men er også fin fra starten av.

Samme som valing tvillings. La han ligge på ammepute, men da la stumpen hvilde på den. fint er å ha beina opp ved sofa stolryggen fordi dette sikerer at hofene holdes bøyd og hjelper kjeven og tungen til å slappe av.

Sist men ikke minst hvordan du skal legge han til:

Hold brystet med C-bokstav(tommel over og fingre under. ikke hold ved areola, men på selve brystet.

Du kan stimulerer barnet til å gape med å kile leppene lett med brystvorta, eller dra den fra nesa og mot underleppen. Brystvorta bør være pekt mot nesa hans. Aldri gi brystet før han gaper høyt og da trekker du han inntil deg. Sikter du brystvorta mot ganen får han mer tak i brystet/areola sånn at det er mer synlig av det brune området over overleppen hans.

Hvis du er bekymret at han ligger for tett inntil med nesa og ikke får pustet har jeg lært å dra rumpa til barnet tettere mot meg etter hun har fått tak, holder man med en finger kan man risikere tette melkekanaler......barna får luft pga vikene ved siden av nesen ;)

Stikkord for å lege såre brystvorter:

*smøre med MM etter hver amming

*smøre med salve etter hver amming

*lufttørke så ofte man kan

*bruk av albueskjell eller melkoppsamlere kan være av god nytte

Ellers må jeg bare si, ang. brystene, kjøp sånne. Lufttørking er viktig, men det er ikke alltid man kan gå med puppene bare, og da er de der geniale.

De har kan jeg også skrive under, helt geniale spør du meg :nigo:

sorry ble kjempelangt innlegg, men føler jeg har noe å bidra med her :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Så godt å høre fra deg Dine :klemmer:

Har ingen lure tips å komme med når det gjelder amming, men det de skriver ovenfor her virker veldig bra. SKal selv ta de med meg når vi kommer til mars ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

Da er vi hjemme og prøver å nyte tiden. Jeg trivdes ikke på sykehuset i det hele tatt pga dobbeltrom og alle hensyn som måttes tas, så det er godt å være hjemme. Slitsomt å dele rom med en annen dame og babyen hennes når man aldri får sove. Det er så godt å være hjemme og ha mannen der som kan oppmuntre meg ift ammingen og som er der.

Vi hadde vår første lille gåtur alene istad mens Lilletassens bestemor passet han i de 15min vi var borte. Ganske bra synes jeg! (At jeg turte bevege meg ut uten gutten min...)

Det eneste jeg sliter med nå er ammingen. Er skikkelig sår og hoven på brystene og det er forsåvidt helt greit. Noen ganger vil ikke Lilletassen suge tak i puppen og kaver og hyler skikkelig (istad over 30 minutter) og jeg begynner å gråte fordi jeg ikke får det til og er sliten. Jeg har ikke sovet på 1 uke ca, annet enn to timer i natt, og jeg merker jeg er skikkelig sliten. Mannen prøver å hjelpe til ved å ta han litt, som i natt, men så er han sulten (skjønner godt hvilken lyd det er) og så er det på´n igjen.

Ikke lett det her, men i morgen har jeg time for ammehjelp på Riksen. Får håpe det hjelper, men det er jo ikke stort de får gjort når Lilletassen skriker og ikke vil ta tak i brystet... :sjenert:

Former brystet etter munnen hans osv, men får det ikke alltid til.. Noen ganger går det helt fint og han skjønner han skal suge. Råd anyone???

Ellers er Lilletassen det vakreste jeg har sett og jeg er skikkelig forelsket. Ser på han hele tiden og er skikkelig stolt over at jeg fødte han og at han er vår :hjerte:

Kommer tilbake med fødselshistorie og flere oppdateringer senere, må bare komme ajour hjemme først. Rekker aldri noen ting, for amming, bleieskift og kosing med han tar all tid. Han vil forresten ikke sove alene, men alltid oppå oss, og det er derfor vi aldri får sove heller... Hvertfall jeg. Tips?

Hei! Kjenner til det med søvn iallefall, det er grusomt! Jeg fikk det jo ikke til jeg heller, men jeg har troa på at dette går bra! Men angående det å sove, småen sov masse på brystet vårt..ulempen er at det er litt vanskelig å avvende han igjen. Men prøv å løft han over på noe som lukter deg, noe godt og varmt, f.eks saueskinn osv..Husk på nakken hans, at han liger like mye på hver side..!

Lykke til :klemmer::yvonne: !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere alle gode kvinner med gode råd! :klem:

Tusen takk for alle råd ang amming og soving - det føles mye lettere å vite at andre har hatt/har problemer med de samme områdene.

Ammingen har jeg heldigvis fått mer under kontroll og det føler jeg ikke er et problem lenger - heldigvis. Jeg fikk god hjelp på Riksen og bruker nå brystskjold og det fungerer strålende. Nå har jeg ikke velidg ømme bryster lenger fordi jeg ammer mer regelmessig (ca hver 2.5 til 3.time) og jeg har skjønt at det å håndmelke litt før jeg legger til Lilletassen og lar han smake og lukte på brystet med litt MM på før han blir lagt til med skjoldet. Etter jeg begynte å bruke skjold på fredagen, så har det ikke vært noe problem - bank i bordet. Og så har jeg kjøpt melkeoppsamlere, men de har jeg ikke prøvd enda.

Men hva tenker dere om å vekke barnet for å amme? I natt feks sov han så godt og da gikk det 4.5 time tror jeg, før jeg ammet igjen.. Tenker jo at han hadde våknet og skriki dersom han var sulten.. :sjenert:

Ang sovingen, så liker han fortsatt å sove mest på oss. Nå har han heldigvis blitt litt bedre på å sove på egenhånd (enten i vuggen eller på sofaen ved siden av oss), og vi fikk til 2 timer i dag tidlig. I natt derimot ville han ikke legges tilbake i kurven og sov på meg i en stilling hvor jeg halvveis satt, halvveis lå. Og jeg får sove i den stillingen faktisk. Men det er ikke optimalt, og vi ønsker at han skal kunne sove på egenhånd. Vi har kommet frem til at vi i natt skal prøve det med håndklærne og lage en "grop" på en måte, etter råd fra flere her inne. Vi bruker lammeskinn i både kurv og sprinkelseng (sprinkelsengen har vi ikke tatt i bruk enda). I natt ville han bare sove på meg, men i dag tidlig, etter en runde amming, så sov han hele to timer i kurven sin så fikk både mannen og jeg sove samtidig.

Han har permisjon 3 uker til (tar ut ferie samtidig), så vi prøver å få Lilletassen til å sove alene innen den tid, så jeg kan få litt fri på dagtid..

Så nå føler jeg det største problemet er sovingen faktisk.. Er mye mer opplagt etter noen timer søvn hver natt, heldigvis får jeg sove med han på brystet. Men både mannen og jeg sover bedre når han ligger i kurven, så vi håper på å få det til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der var du ja :klem:

Tips angående bruk av skjold(jeg brukte første 8ukene), er å ikke gi han det uten at han gaper, for jeg lot pumpa bare suge den in, men da blir teknikken veldig feil(sånn som flaske) og da hvis man skal avenne skjoldet(noe man bør prøve å gjøre) så må man lær å suge på nytt hvis du skjønner, heter vel å ta bryst og ikke suge.....men men....

Har hørt melkeoppsamlere er fine både til å få luftet brystene, og den samtidig gir et lite press på brystet, så har hørt enkelte føler de får mer melk av det.

Å vekke barn.....nå er det delte meninger om det, MEN hvis man skal amme og klare å ha nok melk så er nattamming 1-2 ganger anbefalt......4.5timer er jo bare fint etter min mening da.....men har man et barn som legger dårlig på seg må det vekkes en periode døgnet rundt....vi måtte vekke først hver 3 time, så trappet vi ned til hver 4 og så regulerte hun det selv. Fleste morsmelk barn våkner oftere på natta da morsmelk er lettere å fordøye, så de skal egentlig ikke trenge å vekkes generelt.

Ta en titt på netter angående Swaddling, enten google eller youtube.....dette er veldig effektivt for at barna skal føle seg trygge og kanskje du får han til å ligge litt selv å sove. Her funket swaddling på natta, men ikke på dagen, eneste gang hun sov alene var ute i vogna.....men det finner dere ut etterhvert! Pupsilure er veldig flink med swaddling så kanskje hun kunne vist deg ;)

ellers kjempegodt å høre fra deg, stå på, og gleder meg å få se lille nurket :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at ammingen går bedre :jepp: Og så deilig at mannen skal være hjemme i 3 uker.

Synes du ting er som du forestilte deg? Eller har du fortsatt litt sjokk? Altså at det er "sjokk-mye" å gjøre ;)

Ble det navnet du snakket om på treffet forresten? :) Det som er populært, men likevel veeeldig fint :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns ikke du trenger å vekke han, med mindre du har fått beskjed om å gjøre det.

du kan låne swaddlingteppe av meg hvis du vil, og jeg kan vise deg hvordan du gjør det :)

(skriver med en hånd, for jeg pumper meg. har hatt bernevakt i mange timer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner gjerne swaddlingteppe ja - det kanskje kan hjelpe :Nikke: Det er natten som er problemet her, så om det kan funke på natten er det fantastisk!

Bruker Goffel det når han ligger i egen seng? (Husker ikke helt hvordan du gjorde det... :sjenert: )

Da tror jeg ikke vi vekker han i natt hvis han ikke ønsker MM selv.. Han har lagt på seg bortimot alt siden fødsel og det var fredag og i dag er han akkurat én uke når klokken slår 20:53.. Helt utrolig - jeg kan gråte av mindre.. :rødme:

Går litt barseltårer her om dagen, så er veldig emosjonell og kan være kjempe glad, men gråte fordi jeg er så rørt over at jeg faktisk har født og at Lilletassen ligger her hos meg og virker veldig fornøyd.. :hjerte:

Da skal jeg prøve å huske på det med skjoldet - takk for tipset Neytiri!

Yes, ble det navnet som jeg fortalte om på treffet ;) Kunne ikke blitt noe annet og han er helt nydelig med lyst hår som er det mykeste jeg noen sinne har kjent på.. Ting er vel ganske som jeg forestilte meg ja, men jeg kan plutselig begynne å gråte fordi det plutselig går opp for meg hvor stort dette faktisk er og at jeg er så lykkelig at jeg ikke finner ord.. Det er rart med det å bli foreldre, selv om jeg ikke tror jeg føler meg som skikkelig mamma før han kanskje sier mamma eller annerkjenner meg med et smil. Han kjenner forskjell på meg og andre og det er jo selvfølgelig kjempe stas :rødme:

Har forresten gått ned 14 kilo siden jeg fødte.. Gikk ned 9kg bare på sykehuset og har gått ned ytterligere 5kg.. Men så er det alt vannet og alt i forbindelse med fødsel - kakene blir det nok vanskeligere med :sjenert:

Endret av Dine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre fra deg og at du føler det går bedre med amminga! :jepp:

Bare pass på at han får tømt puppene ordentlig når du bruker skjold. Jeg brukte skjold i noen dager her og, men opplevde at hun fikk i seg litt mindre enn til vanlig, så puppene ikke ble ordentlig tømt. Og på lang sikt er jo ikke det helt bra for produksjonen.. :) En periode, når sårene var blitt litt bedre, brukte jeg skjoldene bare bittelitt i begynnelsen på hver amming, sånn at jeg hadde de på på de første takene når hun sugde hardest. Også tok jeg de av underveis. :)

Det er så godt å høre at du koser deg med Lilletassen :rødme:

(Er veldig spent på navnet, så om du vil dele det må du gjerne sende det på PM når du har tid og ork.. :sjenert:)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at han får tømt puppene ordentlig når du bruker skjold. Jeg brukte skjold i noen dager her og, men opplevde at hun fikk i seg litt mindre enn til vanlig, så puppene ikke ble ordentlig tømt.

:Nikke: signerer hva Jesse skriver her! Jeg masserte alltid med flat håndflate mens hun sugde når vi brukte skjold(hjelper å tømme brystet bedre), og ja det bør avennes etterhvert for det kan være i lengden dårlig for produksjon og gi barnet mindre melk.

Når det er sagt, så kan jeg fortelle deg at Bumba la på seg i snitt 300g i uken i starten, og dette MED skjold.......så er ikke så ille som noen(da mener jeg en bestemt jordmor på sykehuset) skulle ha det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan komme ned til deg med et teppe hvis du vil :) Har tid nesten når som helst. Har noen småavtaler hver dag, men du bor jo ikke langt unna, så skal alltid få det til. Si fra når det passer du :)

Goffel bruker alltid swaddling :jepp: Både dagsøvn og natt. Prøvde uten for noen dager siden og det gikk svært dårlig. Han våknet om natten og lå å lekte alene i sengen i 2,5 time uten lys eller noe oppmuntring fra meg :dåne:

Wow, for en vektnedgang! :tommelsmil: På samme tid hadde jeg gått ned ca 8 kg. Og så ble det to til uken etter, men så var det stopp ;) Gikk opp 15 totalt.

Kan tenke meg dere koser dere med Lilletassen :rødme: Han var så nydelig på bildet :) Gleder meg til å se han! Babyen min ser vel diger ut i forhold tenker jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 kg?!! :hakeslepp: Hvor mye gikk du opp totalt igjen?

Synes navnet er kjempefint. Og det passer ekstra bra til mykt, lyst hår :rødme:

Ja, tenk, nå er du noen mamma :rødme: . Og ikke til hvem som helst heller :rødme: . (Åh, nå begynner jeg nesten å gråte av mine egne ord :dåne: . Nå skal det sies at jeg gråter av ALT om dagen :dåne: :ler: . Tips: Ikke tro at du er imun "pass it forward" selv om du har sett den mange ganger før :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh jeg vil og se bilde :rødme: og høre navnet for det husker jeg ikke.. :sjenert:

Tror du at du blir ed på treff Dine, eller er det for tidlig? :)

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere alle gode kvinner med gode råd! :klem:

Tusen takk for alle råd ang amming og soving - det føles mye lettere å vite at andre har hatt/har problemer med de samme områdene.

Ammingen har jeg heldigvis fått mer under kontroll og det føler jeg ikke er et problem lenger - heldigvis. Jeg fikk god hjelp på Riksen og bruker nå brystskjold og det fungerer strålende. Nå har jeg ikke velidg ømme bryster lenger fordi jeg ammer mer regelmessig (ca hver 2.5 til 3.time) og jeg har skjønt at det å håndmelke litt før jeg legger til Lilletassen og lar han smake og lukte på brystet med litt MM på før han blir lagt til med skjoldet. Etter jeg begynte å bruke skjold på fredagen, så har det ikke vært noe problem - bank i bordet. Og så har jeg kjøpt melkeoppsamlere, men de har jeg ikke prøvd enda.

Men hva tenker dere om å vekke barnet for å amme? I natt feks sov han så godt og da gikk det 4.5 time tror jeg, før jeg ammet igjen.. Tenker jo at han hadde våknet og skriki dersom han var sulten.. :sjenert:

Ang sovingen, så liker han fortsatt å sove mest på oss. Nå har han heldigvis blitt litt bedre på å sove på egenhånd (enten i vuggen eller på sofaen ved siden av oss), og vi fikk til 2 timer i dag tidlig. I natt derimot ville han ikke legges tilbake i kurven og sov på meg i en stilling hvor jeg halvveis satt, halvveis lå. Og jeg får sove i den stillingen faktisk. Men det er ikke optimalt, og vi ønsker at han skal kunne sove på egenhånd. Vi har kommet frem til at vi i natt skal prøve det med håndklærne og lage en "grop" på en måte, etter råd fra flere her inne. Vi bruker lammeskinn i både kurv og sprinkelseng (sprinkelsengen har vi ikke tatt i bruk enda). I natt ville han bare sove på meg, men i dag tidlig, etter en runde amming, så sov han hele to timer i kurven sin så fikk både mannen og jeg sove samtidig.

Han har permisjon 3 uker til (tar ut ferie samtidig), så vi prøver å få Lilletassen til å sove alene innen den tid, så jeg kan få litt fri på dagtid..

Så nå føler jeg det største problemet er sovingen faktisk.. Er mye mer opplagt etter noen timer søvn hver natt, heldigvis får jeg sove med han på brystet. Men både mannen og jeg sover bedre når han ligger i kurven, så vi håper på å få det til..

Koselig å lese om dere, Dine!

Angående vekking for å amme; det kommer ikke jeg til å gjøre...Blir litt for hysterisk! ;)

PS! Jeg vil gjerne få bilde og navn på PM! :jepp:

Endret av Sequax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...