Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Jeg synes å huske at det bare var sånn en periode.. ;) Altså at det var Bollas døgnrytme. Jeg hadde mye melk og han la på seg masse i starten (gulpet veldig lite) så jeg tror ikke han manglet mat akkurat :fnise:

Kanskje du bare må følge rytmen hennes i starten? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi høres ut som din. Hun spiser masse og så gulper hun opp alt igjen og vil ha mer... Har ingen tips ang det, men jeg har også en søvnig baby på dagtid som sover hele tiden, men på kvelden når vi skal sove er hun lys våken. Det jeg gjør er å holde henne våken ved å legge henne på en matte på gulvet og synge og prate med henne. Også har jeg henne litt på magen. Da pleier hun å våkne og holde seg en stund. Hvor mye sover din i døgnet? Min jente kan sove opptil 21 timer i døgnet hun. En skikkelig sovebaby foreløpig ;)

Ha en fortsatt god helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm ok.......har hun da lange strekk hun sover på dagen også?

ett barn som ammer mye på natta(sent på kvelden 23?+) får som regel ikke nok på dagen, det er jo alt de gjør i begynnelsen. Du har det vel mørkt når hun er våken så sent på natta? Å markere fra dag og natt kan være lurt, det lærte jeg på nyfødtintensiven og det hjelper jo på etterhvert at de skjønner dag fra natt......som nyfødt gjør de jo ikke det.

Hun sover stort sett ikke mer enn 2 timer i strekk på dagtid, men hun har også sovet 4 timer (fredag da vi var i Sverige og kjørte mye). Det var da vi fikk problemet på kvelden, ved at hun var våken når vi først ville sove. Jeg har forsøkt å amme annenhver time når det virker som hun har lyst på mat, men "alt" kommer opp igjen.. Vanskelig det der..

Har det mørkt på natten ja, men må bruke et lite lys for å se når jeg ammer (wake up light).

Jeg synes å huske at det bare var sånn en periode.. ;) Altså at det var Bollas døgnrytme. Jeg hadde mye melk og han la på seg masse i starten (gulpet veldig lite) så jeg tror ikke han manglet mat akkurat :fnise:

Kanskje du bare må følge rytmen hennes i starten? :vetikke:

Tror nok du har rett - at jeg bare må følge hennes rytme nå i starten. Og jeg skal jo ikke klage, for hun gråter foreløpig veldig lite, kun når det er noe. Og hun sover jo, så jeg får sove på natten når hun sover altså, men det er utrolig slitsomt å være tobarnsmor når Tassen krever ganske mye fra 5:30-20 og hun krever sitt mellom det + kvelden og natten. Noen ganger har jeg sett naboer som tusler rundt i ettermiddagssolen og bare nyter sommeren (tilsynelatende) og jeg kjenner en form for misunnelse fordi ting er så hektisk her om dagen. Ikke misforstå, jeg er utrolig glad vi har fått lillesøster og hun var jo like planlagt som storebror, men allikevel kan det være overveldende å være tobarnsmor når man ikke føler man strekker til i den ene eller andre veien og man er litt ekstra emosjonell.. :sjenert:

Jenta mi høres ut som din. Hun spiser masse og så gulper hun opp alt igjen og vil ha mer... Har ingen tips ang det, men jeg har også en søvnig baby på dagtid som sover hele tiden, men på kvelden når vi skal sove er hun lys våken. Det jeg gjør er å holde henne våken ved å legge henne på en matte på gulvet og synge og prate med henne. Også har jeg henne litt på magen. Da pleier hun å våkne og holde seg en stund. Hvor mye sover din i døgnet? Min jente kan sove opptil 21 timer i døgnet hun. En skikkelig sovebaby foreløpig ;)

Ha en fortsatt god helg :)

Min sover kanskje like mye som din, kanskje litt i underkant, ca 18 timer kanskje? :klo: Vanskelig å si, for det varierer såpass mye. Fint å vite at det er flere gulpere, for det kan være slitsomt og frustrerende å se at hun gulper opp alt igjen etter å ha ammet. Jeg kan gjerne sitte og amme hver time for at hun skal være fornøyd, men det hjelper jo ikke når det kommer opp igjen, både ut av nese og munn. Det er ikke sprutgulp lenger, men det kommer veldig ofte opp igjen rett etterpå. Kan bli skikkelig lei meg fordi jeg ikke føler at hun får i seg, men det gjør hun jo tydeligvis. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre når hun gulper så mye... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps Neytiri, tar gjerne i mot tips til hvordan man ammer søvnige babyer/babyer som sover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr ikke gulping ofte at de rett og slett har fått mer enn nok?

Dersom vekta øker som den skal ville jeg ikke vært redd for det i alle fall. Om hun gulper ekstremt mye kan man kanskje sjekke at hu ikke sliter med refluks..? Spør HS kanskje? Men jeg er jo ingen ammeekspert (ut over å ha vært en ammemamma selv), her har nok Neytiri større kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for at hun gulper mer enn andre sånn sett, for Tassen var også en gulper. Og det er ikke sprutgulping, bare gulping hvis du skjønner ;) Men jeg tenker kanskje å ringe Ammepoliklinikken på Riksen, for der fikk jeg super hjelp sist. De tilbyr veiledning til de som har født på Riksen, så det er fantastisk.

Alt med amming går greit synes jeg, men det er bare slitsomt ift gulpingen.

Snakket nettopp med en venninne som var her og hilste på istad og barna hennes var også gulpere, så hun kjente godt til problemet ;) Men hadde ingen tips egentlig, så dersom dere andre har noen så er det flott :)

Begynte å gråte da Tassen slo meg i stad, litt hormonella og myyyyye trassing og testing hos storebror for tiden. Er ikke bare-bare å være tobarnsmor når det er såpass liten aldersforskjell. Det var helt andre boller da vi hadde kun én!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem: Skjønner at det er tøffe tak! Og begynner å innse alvoret.. :daane:

Det er lov til å slippe noen tårer. Og så er det kanskje greit å se at mamma blir lei seg også..? ;)

Skrev i boka til Pupsilure; uke 28 er min første permisjonsuke og Bolla har bhg-ferie.. Så vi tar gjerne mot besøk! Og det er lekeplass rett utenfor om barna trenger å løpe litt av seg. Og det går til og med an å ta med mat og tepper og ha picnik i bhg som er stengt så barna kan løpe fritt mens vi ser på.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å føle på det du føler uansett hvor stor aldersforskjell det er mellom dem. Det er ikke så kult å slite når andre tilsynelatende har det enkelt. MEN man må jo igjennom den perioden, en eller annen gang, så det kan like gjerne være nå som en annen gang. Når jeg sliter, kommer du til å ha det såkalt enkelt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Når jeg leser her om dagen, så skjønner jeg at jeg har glemt absolutt alt rundt dette med å ha er spedbarn :fnise: men vi hadde mye gulping vi også og særlig på natta tok det mye tid. Husker jeg fikk råd om å legge henne i vognbagen med hodet litt opp (bøker under) og da ble det lettere for henne å få gulpa på natta. Tror ikke det kan være sånn at de gulper opp overskuddet/får for mye mat egentlig, for tulla fikk jo for lite mat de første månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så slitsomt med trassing fra Tassen samtidig som du passer babyen! Hvor er mannen din når dette skjer? Skjønner at jeg har litt av hvert i vente ja... Jeg har, som Pusla, glemt alt om hvordan det er å ha et spedbarn, så dette kan bli spennende! Forhåpentligvis kommer kunnskapen tilbake til meg når vesla kommer ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Skjønner at det er tøffe tak! Og begynner å innse alvoret.. :daane:

Det er lov til å slippe noen tårer. Og så er det kanskje greit å se at mamma blir lei seg også..? ;)

Skrev i boka til Pupsilure; uke 28 er min første permisjonsuke og Bolla har bhg-ferie.. Så vi tar gjerne mot besøk! Og det er lekeplass rett utenfor om barna trenger å løpe litt av seg. Og det går til og med an å ta med mat og tepper og ha picnik i bhg som er stengt så barna kan løpe fritt mens vi ser på.. :fnise:

Jeg vet at mange ikke vil vise for barna sine at de er lei seg og gråter, men jeg tror det er litt sunt jeg... Selvfølgelig hulker jeg ikke og er helt fra meg foran han, jeg tenker jo på og ser hvordan han opplever situasjonen. Samtidig tror jeg det er fint at han ser at det er lov å få ut følelser istedet for å la de bygge seg opp og eventuelt skjule de.

Vi har ferie i uke 28 og blir gjerne med dersom jeg orker å ha med begge barna.. :sjenert: Skal prøve å få det til altså, for jeg har veldig lyst :hug:

Jeg kommer nok til å føle på det du føler uansett hvor stor aldersforskjell det er mellom dem. Det er ikke så kult å slite når andre tilsynelatende har det enkelt. MEN man må jo igjennom den perioden, en eller annen gang, så det kan like gjerne være nå som en annen gang. Når jeg sliter, kommer du til å ha det såkalt enkelt :jepp:

Du har nok rett, man "må" jo gjennom det en eller annen gang, hvis man velger å få flere barn da ;)

Jeg tror nok det kan være mye lettere å få nr.2 dersom det er større aldersforskjell mellom barna fordi eldstemann skjønner mer og kan gjøre flere ting selv, for nå er Tassen fullstendig avhengig av oss for alt, samtidig som lillesøster selvfølgelig er det også. Og vi koser oss også, men jeg synes det er litt viktig å få frem at det kan være skikkelig slitsomt og utmattende også, og ikke minst tøft å dele hjertet sitt i to. Jeg vet rett og slett ikke om jeg hadde klart å dele det i flere :sjenert:

:klem:

Når jeg leser her om dagen, så skjønner jeg at jeg har glemt absolutt alt rundt dette med å ha er spedbarn :fnise: men vi hadde mye gulping vi også og særlig på natta tok det mye tid. Husker jeg fikk råd om å legge henne i vognbagen med hodet litt opp (bøker under) og da ble det lettere for henne å få gulpa på natta. Tror ikke det kan være sånn at de gulper opp overskuddet/får for mye mat egentlig, for tulla fikk jo for lite mat de første månedene.

Hadde glemt mye ang spedbarn jeg også, men så kommer det på et mystisk vis kjapt tilbake (mye av det) ;) Vi har hevet hodeenden på lekegrinden og hun sover i sengen med oss om natten, så da prøver jeg å legge henne litt på siden og gjerne i armene mine med hodet litt opp. Supert tips, for det hjelper!

Huff, så slitsomt med trassing fra Tassen samtidig som du passer babyen! Hvor er mannen din når dette skjer? Skjønner at jeg har litt av hvert i vente ja... Jeg har, som Pusla, glemt alt om hvordan det er å ha et spedbarn, så dette kan bli spennende! Forhåpentligvis kommer kunnskapen tilbake til meg når vesla kommer ut!

Mannen min er her når det hele skjer, men det er meg han ofte trasser mot og da bør det også være jeg som sier i fra. Mannen er flink til å hjelpe til, men selv om ofte det er han som tar seg av det hvis jeg ammer feks, så er det fryktelig slitsomt. Tassen kan skrike og bli skikkelig sint hvis vi sier fra til han og han har begynt med høyere stemme både hjemme og i bhagen (muligens for å markere seg? :klo: )

I dag har det gått bedre fordi han har vært i bhagen og fått ut energi der, men i helgen var det grusomt, rett og slett fordi vi tok fri fra bhagen fredag og da blir han fort utålmodig fordi det ikke skjer nok. Og dette med tur fredag, Teknisk Museum med pappan sin lørdag + besøk og besøk på søndagen. Myyye energi på gutten vår og ikke noe søvn på dagtid lørdag eller søndag og da merker vi det ekstra godt dessverre.

Kunnskapen dukker nok raskt opp når lillesøster kommer ut til dere skal du se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis mannen din har ferie kan jo han ha Tassen og du og lillemor komme vel?? ;) Det hadde vært veldig hyggelig å se dere. Og kanskje du har godt av en tur ut med bare dere jentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at det sikkert er lurt at det er du som konfronterer Tassen med det han gjør, når det er deg det går utover. Jeg merker at jeg noen ganger kan bli litt irritert på mannen dersom jeg irettesetter A for noe, og han sier nøyaktig det samme som meg rett etterpå, i en skarpere tone. Jeg vil ikke at det skal bli sånn at han er den strenge som hun hører på, men jeg den veike som hun kan ignorere.

Jeg er VELDIG spent på hvordan A reagerer på lillesøster, og syns det er moro og interessant å lese om hvordan det er for dere!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok rett, man "må" jo gjennom det en eller annen gang, hvis man velger å få flere barn da ;)

Jeg tror nok det kan være mye lettere å få nr.2 dersom det er større aldersforskjell mellom barna fordi eldstemann skjønner mer og kan gjøre flere ting selv, for nå er Tassen fullstendig avhengig av oss for alt, samtidig som lillesøster selvfølgelig er det også. Og vi koser oss også, men jeg synes det er litt viktig å få frem at det kan være skikkelig slitsomt og utmattende også, og ikke minst tøft å dele hjertet sitt i to. Jeg vet rett og slett ikke om jeg hadde klart å dele det i flere :sjenert:

Jeg har full respekt for at det nok er vanskeligere med en liten baby når alderforskjellen til barn nr 1 en liten. Det er noe av grunnen til at jeg vil ha 3-4 års aldersforskjell, helst 4 år. Samtidig så skulle ønske jeg bare kunne bli ferdig med det. Liker det å låne ut kroppen min, hvis du skjønner, så kan gjerne bare låne ut over en lengre periode, istedenfor å få en smakebit på hvordan det er å eie den igjen. Jeg vet jo at det bare er midlertidig :fnise: Når ammingen er ferdig nå, så er det jo bare å jobbe for å få tilbake kroppen igjen. Vil tro det er mer motiverende nå som det blir din kropp igjen (hvis dere ikke ønsker fler barn da). Jeg har ikke klart å fått trent slik som jeg egentlig burde. Vet at forfall venter :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her går det plutselig flere dager før jeg får skrevet.. Dagene flyr jo! Nå er det torsdag allerede (er det ikke??) og helgen starter igjen i morgen..

Lillesøster har sovet hver natt, men får mat kanskje 2 ganger midt på natten. Så lenge både hun og jeg sovner igjen med en gang, så gjør det meg ingenting. Vi står ikke opp før i 10 - tiden og det går generelt veldig greit føler jeg. Tassen har roet seg ned litt de siste dagene ift sjalusi, så det gjør det også mye lettere. I går savnet jeg han skikkeiig mens han var i bhagen, så det var godt å få han hjem.

Det er ikke alltid like mye gulping etter hvert måltid, men en venninne nevnte refluks i går etter å ha sett henne gulpe etter å ha ammet. Tror ikke hun har det egentlig, men nå kjenner jeg ikke så mye til det, kanskje noen av dere har vært bort i det? Hun gråter sjeldent, bare når det er noe, og er en (foreløpig) harmonisk og god liten baby.

Og du har rett Becky, det er forhåpentligvis lettere denne gangen med trening, for sist visste jeg at det ikke var lenge før neste forfall meldte seg :fnise: Blir fort sliten av en 20 min gåtur, så har ikke blitt så mye gåing enda (regnet høljer ned her om dagen også, så ikke særlig fristende da), men denne gangen gleder jeg meg til å få tilbake kroppen (selv om det er 20 kg til jeg når ønskevekt).

Skal prøve å få kommet Siebaeo, må bare se an planene først og ikke minst hvordan formen er ;) Det varierer veldig ift hvordan natten har vært og hvordan det går med Tassen, men jeg håper vi får det til :)

Cypress, jeg føler det samme som deg noen ganger også. Skikkelig irriterende når mannen gjentar det samme rett etterpå! Har prøvd å ta det opp med han noen ganger, men tror ikke han tenker over det når han gjør det. Gleder meg til å følge med på dere fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært innom tanken på refluks her og pga slit med gulping på minsten, og da snakker vi gulping så spruten står, ikke bare en gang men gjerne tre på rad. Det er definitivt ikke overskuddet han gulper, det er til tider alt han har fått i seg. Men når vi nevnte det for helsesøster så mente hun ikke det var det fordi han legger så godt på seg.

Har du merket noen sammenhenger med når hun gulper? Er det hver gang hun spiser? Overstimulering? Her i huset tror vi sistnevnte fordi han er verre de dagene vi er utenfor huset eller har besøk. Men når de er så små (våre er ca like gamle mtp utvikling av kroppen siden vi hadde nesten lik termin) så er ikke spiserøret fullt utviklet, så det kan bare være forbigående også. Men se gjerne etter om det er noen sammenhenger med når hun er på sitt verste, og er du i tvil om refluks så ta det opp med hs eller legen. Det er ett døgn på sykehus med sonde for å måle ph verdien i spiserøret for å få en avklaring på det. Er det refluks får hun muligens medisiner som skal fortykne melka så den ikke kommer så lett opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar Lollipop :klem: Supert å få input fra en som opplever det samme :)

Jeg skal prøve å se etter sammenheng nå fremover. Hun gulper ikke alt hver gang og storebror var også en gulper, så jeg tror egentlig ikke det er refluks som sagt, men greit å være obs på det synes jeg. Nå skal jeg veie henne i morgen og se om hun har gått opp i vekt, så det blir spennende. Hun gulper ofte hvis jeg tar henne opp etterpå for å rape faktisk.. Jeg lar henne ofte bli liggende på natten når jeg liggeammer og da kommer det faktisk sjeldent opp igjen. Hva kommer det av mon tro? :klo:

Er litt engstelig for at det ikke er bra at hun ikke blir tatt opp for å rape på natten, men det er fordi hun sovner og virker absolutt ikke plaget av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en liten trang til å reise og oppleve noe etter måneder "innestengt" i leiligheten.. Vi har ingen ferieplaner annet enn en uke i Danmark i høst, så har noen noe forslag som vil passe for Tassen på straks 2.5 år og hvor det går an å ha med ganske nyklekket baby? :) Hadde vært deilig å gjøre noe i løpet av de 3 ukene mannen og Tassen har ferie, men det kan ikke bli altfor stress (feks å fly) heller.. Hmmm

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en liten trang til å reise og oppleve noe etter måneder "innestengt" i leiligheten.. Vi har ingen ferieplaner annet enn en uke i Danmark i høst, så har noen noe forslag som vil passe for Tassen på straks 2.5 år og hvor det går an å ha med ganske nyklekket baby? :) Hadde vært deilig å gjøre noe i løpet av de 3 ukene mannen og Tassen har ferie, men det kan ikke bli altfor stress (feks å fly) heller.. Hmmm

:sol:

Dyreparken i Kr.sand ;):nigo:

Hei forresten :ler: Jeg er tidenes dårligste til å skrive her inne for tiden, men leser litt innimellom :) (og har lite tips å komme med når det gjelder gulping..)

Tenkte på deg når jeg fikset håret til venninna di til bryllupet forresten, det hadde vært veldig koselig å fått til å treffes i løpet av sommeren :) (skulle gjerne vært med på treff hvis jeg hadde vært i byen da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt på dyreparken også, for der var vi i fjor og det var veldig koselig :) Litt langt å kjøre, men vi får se hva vi finner på ;) Tror vi skal prøve å få lånt hytta til tanten min også, for der er det litt man kan gjøre også ;) Er du hjemme i sommer eller kommer du hitover en tur? Hadde vært veldig koselig å få til et treff :danse:

Og hei til deg også :fnise: Venninnen min nevnte det at du hadde fikset håret hennes, de var her dagen etter og hilste på lillesøster for første gang ;) Har ikke sett bilder enda, men hun var veldig fornøyd med resultatet ;) Hørte bryllupet var bra, gleder meg til å se bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...