Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Det er nok lurt å få det sjekket ja, du har jo hatt mye kynnere også så da skjønner jeg at de vil være sikre:) Gi oss oppdatering når du har vært der da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle sammen :klemmer:

Kontrollen gikk veldig fint og det er ingen modning eller åpning. Livmorhalsen var på ca 4 cm, så det skulle visst være veldig fint. Bra at hun ikke viser tegn til å komme ut nå, men samtidig kjedelig å vite at dette er normalt og at jeg kan fint gå sånn i ukesvis uten tegn til at det skjer noe. Jaja, ikke så mye å gjøre med.

Første milepæl nå er 37 uker og da kan jeg kanskje begynne å sette i gang ting på egenhånd... :jepp:

Hun veier ca 2.3 kg og ligger mellom 20-50 prosentil visstnok.. "Hun blir nok ingen stor baby" sa hun som undersøkte meg. Men det er vel normalt også tenker jeg. Godt å vite at hun har blitt såpass stor hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre :) 4 cm tror jeg er akkurat sånn det skal være. Selv om jeg skjønner utrolig godt at du er kjempelei er det jo aller best at hun blir der til termin (som altså starter 14 dager før termindato!) Krysser fingrene for at du akkurat når 38 uker og føder fort og greit med en supertrimma livmor! :jepp:

Håper du kommer litt opp av kneika og får en bedre innspurt! Vi går mot lysere og varmere tider! Unn deg en frisørtime, ansiktsbehandling, sitte på balkongen i sola. Plei deg selv og tenk på hvor fjernt dette er når hun endelig er her! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så godt å høre at alt var bra, det er det vitkigste. signerer siebaeo, du vil ikke føde for tidlig, de har det best inne så lengst som mulig....men skjønner så absolut plagene! Det kommer til å gå fort, før du aner det er du 2 barns mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Siebaeo og Neytiri :klem: Og jeg tar med meg at termin begynner 2 uker før, men at det er fint at hun holder seg inne til den tid ;)

Skal prøve å nyte tiden fremover og ikke tenke for mye på fødsel og være utålmodig. Det var greit å få det sjekket ut, for da er det liksom ikke noe å gå og lure på.

Jeg begynner å lure på om vi må ringe Sove Karin eller noe.. Tassen har hatt problemer med søvnen hele tiden, men nå begynner vi å bli skikkelig lei, irriterte og ikke minst oppgitte over søvnrytmen. Vi har kanskje sovet maks 10 netter i strekk siden han kom og nå som vi snart er på'n igjen må vi få orden på det her!

Han våknet nå kl.21:50 og vi har det fortsatt gående.. Vi merker at dersom han våkner etter å ha lagt seg for kvelden, så holder han stort sett alltid 4 timer før vi får han til å sovne igjen. Uansett tidspunkt på kvelden/natten. Vi snakker med rolig stemme, tar han aldri ut av rommet sitt, tilbyr vann osv osv, men ingenting funker. Mannen ligger på madrass der inne, men nå kom han nettopp inn til meg, oppgitt og sint fordi Tassen ligger og sier "pappa, pappa, pappa" osv hele tiden. Vi kan ikke fortsette å ha det sånn - vi blir jo gale!

Vi har vindu ut mot en gangvei og i kveld har det vært sykler som skrentee, trillekofferter, hunder og mennesker som går og det bråker ekstra mye pga grusen. Men sånn har vi jo bodd i snart to år og vi kan jo ikke flytte bare pga det heller (bråk tenker jeg på). Han sover ekstremt lett og må ha det kaldt på rommet, hvis ikke sovner han ikke. Han legger seg aldri sulten, får alltid tilbud om kveldsmat. Det er ikke bæsjebleie heller.

Vi vurderer skrikekur fra i morgen av, for mannen står jo opp i 5-tiden og da får han bare et par timers søvn på det meste. Ikke sover jeg heller og jeg får kynnere fordi jeg vblir stressa når jeg hører de der inne.

Sorry klagingen her, men jeg må få det ut og det er bedre å få det ut her enn å legge en frustrert og illsint status ut på fb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at alt er bra med Lillemor :) skjønner at dere er slitne pga søvnen til Tassen. Jeg ville helt klart tatt en skrikekur. :klem: har dere ikke gjort det før da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, vi gjorde det da han var rundt året tror jeg.. Problemet nå er at vi har vært så utslitte helt siden jeg ble gravid fordi vi har slitt med søvnen hans hele veien egentlig + at vi ikke ville at mannen skulle gjennomføre det alene siden jeg ikke har hatt krefter til det. Men nå holdt han på til nærmere 03 i natt og jeg sover såpass dårlig fra før at jeg har såvidt fått meg 2 timer på øye.

Nå har jeg nettopp levert, men skal hente rundt kl.11 fordi vi får familiebesøk til lunch. De bor i et annet sted i landet og er her bare i dag, så selvfølgelig måtte det bli etter en såpass slitsom natt.. Det blir nok sikkert hyggelig for det :)

Hvis vi skal bruke skrikekur igjen så er vi nødt til å gjøre det fra starten av, ikke etter to timer. Derfor prøvde vi ikke i går. Utfordringen er at han kan gå ut av sengen denne gangen + at mannen må ta størsteparten av jobben. Men nok er nok og jeg skal også sjekke ut litt litteratur rundt det og så nevnte tanten min at Ullevål driver med undersøkelse av barn med søvnproblemer. Har noen av dere hørt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke skrikekur er det verste for barn som er såpass stort som tassen din, men det må gjøres riktig og ikke bli skremmende for den lille. Kjempeviktig å lese seg opp ja :) Håper det fungerer. Har et vennepar med en unge som er veldig lik deres og jeg ser hvor utslitt de kan være til tider.

Angående Ullevål så vet jeg ikke. Prøvd å google?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for link Marmot :Nikke:

Han var stuptrøtt i går og bare sutret hele ettermiddagen (forståelig nok). Så vi la han 18:45 og han sovnet med èn gang. Han våknet ikke i det hele tatt før 05:45 i dag, så det er utrolig deilig. Kjenner meg sliten i dag og det er helt sikkert han også, men det er godt for oss alle å kunne sove litt. Det er en av svært få ganger han har sovet hele natten, så det er godt! :sleeping:

Jeg kommer allikevel til å lese litt på nettet og skal lese gjennom linken du ga Marmot. Det er greit å prøve ut litt forskjellig og skrikekur tror jeg nesten ikke funker for oss.. Men det er så lett å tenke i den retningen når ting står på som verst.

Men jeg må innrømme at vi gjorde feil ift skrikekur da vi prøvde det da han var rundt 1 år gammel. Vi utfførte skrikekur og lukket døren til soverommet hans hver gang (som vi alltid hadde gjort da han la seg), men da han nærmet seg 1 år begynte han tydeligvis å oppleve det som avvisning og kanskje at han følte seg forlatt og dermed skrek enda mer. Han sov best med døren lukket fra han ble lagt på eget rom rundt 8-9 mnd og frem til 1 år, mest fordi han ble plaget av lydene rundt. Men etter det har vi hatt døren hans åpen og det er først i ettertid at vi ser at vi gjorde feil og at han skrek mer fordi han følte som han gjorde. Det kommer vi ikke til å gjøre med nestemann og jeg får vondt inni meg av å tenke på at vi ikke skjønte det der og da. Men det positive i det er at jeg ikke tror han husker det og selvfølgelig så har vi lært og kommer ikke til å gjøre det igjen.

Men det skal sies at jeg tror nok skrikekur kan funke, men det er nok ikke noe for oss. Så vi får ta en dag/natt av gangen og håpe at når lillesøster kommer, så omstiller han seg veldig raskt ift nattesøvn og at han sover seg gjennom det.

Nå skal jeg til en venninne med baby på 2 mnd på lunch og så skal jeg på leting etter bag til å ha med på Føden. Vi har en stor Helly Hansen bag jeg er veldig glad i, men den er aaaaltfor stor (tror det er denne), men jeg trenger jo ikke en fullt så dyr og stor bag.. Tror vi begynner å komme ajour ift klær til Lillesøster og nå mangler vi egentlig bare å fikse sprinkelsengen (justere bunnen etter Tassen har brukt den), montere opp vugge, stellebord og kjøpe lekegrind. Og vaske tekstiler osv. Kjenner jeg gleder meg veldig til hun kommer :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Ja, det er klart skrikekur funker, dersom man som foreldre orker. Det er vel det det går i, for skrikekur er jo en avvisning av barnet og som foreldre må man selv kjenne på om man synes det er greit eller ikke. Det er jo lett for meg å si, men jeg tror også at urolige/vanskelige netter er en del av småbarnsfasen også.

Hvordan gjør dere det når han legger seg, bestemmer dere at han MÅ ligge stille og være stille, eller får han sitte/ligge i sengen sin og leke, bla i bøker osv. om han vil det? Jeg har jo den regelen at Murmel må være i sengen sin, men hva han gjør der, er opp til han. Han leker eller "leser" litt og legger seg ned og sovner når han er klar for det. Søvn er jo én av de tingene vi ikke kan tvinge frem, vi kan ikke bestemme at noen andre skal sove.

Å sove med åpen dør begynte Murmel plutselig med også. Jeg er glad det kom etter at han kunne snakke, for ellers er det ikke sikkert jeg hadde skjønt det jeg heller. Plutselig sa han "Trenger ikke lukke døra, mamma!", og da var det jo veldig greit. Jeg skjønner at du synes det er sårt, men jeg tror ikke det er noe å tenke på i det hele tatt. Han husker det ikke, og foreldre gjør tabber innimellom, sånn er det bare.

Godt å høre at dere har hatt en fin natt, det fortjener dere virkelig! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det krise om vi lukker døra.. :enig: Men han kan godt ligge å rope litt, kanskje til og med (trass)skrike en stund. Men da har vi jo døra oppe og roper litt inn til han "Nå må du sove", " det er natta nå", "kommer snart" osv ;) Så roer han seg stort sett alltid. Vi må av og til inn noen ganger, og synging har blitt standard. Men bare første runde, så blir det inn å gi vann, smokk evt hva det måtte være. men vi er restrikitve på det.. For det er jo bare uthaling av tid.. Han har med seg de bilene han vil, den boka han vil osv. Som oftest sovner han uansett. Han er jo trygg for han hører at vi er der. Tvn står kanskje på osv.

Så det er ikke sikkert det er "skrikekur" som må til.. Det kan være det er en lightvariant som viser at det er trygt å være der, vi er her ute, men du må klare deg litt selv nå. Og at det ikke er farlig. Jeg tror det er trygghet i å vise at vi mener at han er trygg og har det bra, og at han å høre på oss. Nå har vi kjøpt en sånn Kid Sleep klokke. Foreløpig jobber vi litt med at han skal bry seg om den om morgenen ;) men den er jo veldig koselig å se på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det nok veldig likt. Han må ikke sove og får lov til å sitte i sengen, synge osv og han får lov til å ha med seg leker inn når an legger seg. Men kveldene har stort sett ikke vært det store problemet, det kommer periodevis. Og vi lar døren står åpen nå og med tvn på samt at v snakker sammen mannen og jeg, så er han nok veldig trygg tror jeg. Får bare legge det bak meg det at vi ikke skjønte at han ble redd da vi lukket døren for en stund tilbake. Heldigvis lærer man ;)

Har også skjønt at man ikke kan påtvinge søvn, så om han ligger og snakker med seg selv eller synger til han sovner, så for all del, det får han lov til. Og så synger vi første gang når vi legger han, men ikke etter det. Han får ikke leker når han først har blitt lagt, men jeg pleier å være streng på at han ikke skal ut av sengen etter han har lagt seg. Men om han vil sitte er det ok.

Kanskje han skulle fått lov til å få en bok feks hvis han ikke får sovne når vi legger han? Det synes jo jeg også er hyggelig ;)

Men som sagt, problemet er stort sett selve nettene. Da er vi så slitne og vil ikke gi for mye. Fr det har vi vært strenge på helt siden han var 3-4 måneder. Og når han ikke roer seg når mannen legger seg der inne med han, så er det litt håpløst føles det ut. Ofte prøver han å sovne igjen, men får det ikke til.. Og da vet jeg liksom ikke hvordan vi skal hjelpe han.

Formen hans er mye bedre i dag og det gjør meg så glad å se han mer uthvilt. Spent på natten, men vi får håpe at den går like bra som i natt :)

Tusen takk for at dere tar dere tid til å skrive deres erfaringer og rutiner!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marmot

Høres ut som han ikke har lært å snu seg rundt og sovne igjen når han våkner om natten. Vet ikke om jeg har noen gode tips der, men har dere prøvd det Neytiri holdt på med? No cry sleep solution? Mener å huske det var noe der om at man kun skulle si det samme hele tiden, f.eks: "God natt, nå må du sove!" og aldri noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste No Cry Sleep Solution, men må friske det opp i såfall.. Nå har han sovet hele natten i helgen, bank i bordet, og det har vært utrolig deilig. I dag sov han til og med i sengen med meg etter mannen stod opp og hentet han inn til oss fordi han ropte. Da sov han litt over 1 time på armen min som også sovnet forøvrig :fnise:

Jeg sover selvsagt ikke hele natten og i natt har naboer plaget meg med krangler, fester osv. Men så lenge godgutten sover, så hjelper det mye.

Hurra for 34 uker og 2 dager i dag :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra han sover bedre, si fra om du har lyst å høre noe om no cry methoden ;)

Over grensen for modne lunger og 2 dager over det jeg gikk, dette er supert! 2dager til kan du kalle eg høygravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, høygravid om to dager.. :fnise: Føler meg forsåvidt sånn også, men hjelper det å være høygravid hvis man sitter og spiser Kvikk Lunch akkurat nå...? :sjenert::vetikke::laugh:

Ja, blir litt sånn :rodmer: for 34 uker og 2 dager selv :hjerte:

Det var utrolig godt med søvn i helgen og det aller beste er å se forskjellen det utgjør på Tassen. Han er en så god gutt, men ting blir så slitsomt uten skikkelig søvn på oss alle. Vi er begge veldig flinke til å fortelle hvor stolte vi er av han og hvor mye vi elsker han, og jeg merker godt at han synes det er gøy å høre. Og når vi da gjør skikkelig stas på han når han sover hele natten, så merker jeg at han blir stolt. Og det skal han jo bli :)

- Er det forresten noe i No Cry Sleep Solution boken som handler om oppvåkning om natten? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 34+2! Og hurra for gutten din som har sovet bra :) Håper det fortsetter sånn da.

Hvordan ligger du an mtp å gjøre klart til lille jenta da? Begynner du å komme i rute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...