Neytiri Skrevet 31. juli 2011 #2621 Del Skrevet 31. juli 2011 Vår er enda inne hos oss, skulle gjøre det når mannen var hjemme sist like før etårsdagen hennes men vi vil gjøre det ordnlig og hadde ikke penger da til de tinga vi skulle kjøpe til inredning, så blir nå etter ferien vår som er slutten av august. Jeg har ikke vært klar før bare rundt en måned siden, merker nå at hun våkner ofte når jeg legger meg, så blir deilig å få henne in på eget rom......men man skal føle seg klar mener nå jeg og ikke etter hva andre gjør eller ikke gjør. Jeg kjenner mange som har barna inne hos seg lenge, stort sett er det de som ammer(naturligvis) eller de som har ikke flere rom. treff til høsten kunne jeg tenkt meg å komme på, hvis det er ikke på en skoledag da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 1. august 2011 Forfatter #2622 Del Skrevet 1. august 2011 Vi prøver å få til en dag som det passer for flest mulig Gleder meg masse til å se dere alle igjen - føles så lenge siden, selv om det bare er en måneds tid siden vi var hos Siebaeo.. Ja, tiden flyr og tenk - nå kan de faktisk sitte.. Eller.. Det bildet på face overdriver nok litt, for han sitter ikke på egenhånd enda og han har kun sitti i tripptrappen et par ganger Han liker det ikke helt og siden han ikke sitter på egenhånd enda synes jeg det er unødvendig at han settes i tripptrappen for mye. Men det måtte jo dokumenteres første gang han satt i den Takk for innspill ang. overflytting til eget rom Jeg er enig i at man må selv føle på når det føles riktig for en selv, og jeg merker at jeg begynner å bli klar snart. Det eneste er at jeg fortsatt nattammer og det er faktisk den eneste gangen jeg ammer. Han nekter å ta puppen lenger fordi det går for tregt og syntocinonen hjelper heller ikke særlig.. Han får drømmemåltid ca 22:30 som alltid og da spiser han litt. På natten tar han puppen helt fint og noen ganger på morningen også, rundt 6 når han våkner. Utover det har jeg veldig store problemer med å amme han, selv når vi er hjemme og jeg skrur av alt (tv, radio etc). Jeg vil fortsatt at han skal få MM og jeg vil ikke miste produksjonen, så jeg pumper og gir flaske. Det virker som at det er bedre for han, for han blir skikkelig utålmodig når melken kommer for tregt..Jeg har lyst å amme mer, men er litt fortvilt over det hele når jeg prøver å legge han til ofte, men han vil ikke suge mer enn et par tak og blir krakilsk og vil opp.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 2. august 2011 #2623 Del Skrevet 2. august 2011 Lilletassen 7mnd Gratulerer til sjarmgutten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 2. august 2011 #2624 Del Skrevet 2. august 2011 Oi, sju måneder! Gratulerer! Håper alt står bra til med Dine-familien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 4. august 2011 Forfatter #2625 Del Skrevet 4. august 2011 Ja, tiden flyr virkelig! Jeg føler meg definitivt ikke klar for å begynne å jobbe igjen, så det er godt vi har bestemt oss for at jeg skal ta ulønnet permisjon til mars (mammapermen ender egentlig i starten av desember). Må bare få kontakt med de på NAV for å få litt hjelp til ting.. Hvor tidlig bør man si fra til arbeidsgiver når man ønsker ulønnet permisjon? Jeg har ikke et godt forhold til sjefen og h*n kommer til å bli skikkelig sint, men jeg tenker rett og slett å sende en mail til både hovedledelsen og sjefen min. Men da vil jeg jo ha ting i orden med NAV og det kan nok ta sin tid.. Kanskje jeg skal prøve meg på å gå til mitt lokale kontor nå som mannen får ferie fra helgen av.. Våkne fra 5 i natt forresten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 4. august 2011 Forfatter #2626 Del Skrevet 4. august 2011 Kom til å tenke på at jeg ikke har nevnt at jeg nesten ikke ammer lenger.. Utrolig trist! Lilletassen vil nesten ikke amme på dagtid og selv kvelden er det vanskelig.. Natten går det kjempe fint, så da får han stort sett 1-2 måltider. Klarer også å få til litt på morningen før vi går ut av sengen. Merker jeg har mistet masse melk de siste par ukene hvor det har vært sånn som nå. Jeg vil veldig gjerne delamme til han er rundt 1 år og jeg fikk fint til fullamming til han var 6 måneder. Men nå synes jeg det er vanskelig.. Bruker syntocinon nesespray, men selv med det vil han ikke amme på dagtid (svært sjelden han vil). Det tar veldig på å amme på natten, for jeg sover stort sett et par timer, så er det på'n igjen.. Han våkner veldig tidlig på natten synes jeg, så jeg er interessert i å nattavvenne snart kjenner jeg.. Lurer også på om han får nok mat iløpet av dagen. Sånn ser det ut foreløpig: ca kl.6 pupp ca kl.10 1 porsjon grøt med en frosset fruktpurébit ca kl. 13:30-14 Litt middagsmat (det er veldig vanskelig å få i han middagsmat, så noen ganger blir det litt grønnsakspureer, grøt blandet med middagsglass etc) Han får ikke en hel porsjon, kanskje en halv ca kl.18 1 prosjon kveldsgrøt med en frosset avokodaobit (i isbitform). Innimellom der prøver jeg å amme og gi melk så mye han vil ha, men har stort sett pumpet og gitt flaske. Han elsker MM, men det er puppen han har slutten å ta.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 4. august 2011 #2627 Del Skrevet 4. august 2011 Kom til å tenke på at jeg ikke har nevnt at jeg nesten ikke ammer lenger.. Utrolig trist! Lilletassen vil nesten ikke amme på dagtid og selv kvelden er det vanskelig.. Natten går det kjempe fint, så da får han stort sett 1-2 måltider. Klarer også å få til litt på morningen før vi går ut av sengen. Merker jeg har mistet masse melk de siste par ukene hvor det har vært sånn som nå. Jeg vil veldig gjerne delamme til han er rundt 1 år og jeg fikk fint til fullamming til han var 6 måneder. Men nå synes jeg det er vanskelig.. Bruker syntocinon nesespray, men selv med det vil han ikke amme på dagtid (svært sjelden han vil). Det tar veldig på å amme på natten, for jeg sover stort sett et par timer, så er det på'n igjen.. Han våkner veldig tidlig på natten synes jeg, så jeg er interessert i å nattavvenne snart kjenner jeg.. Lurer også på om han får nok mat iløpet av dagen. Sånn ser det ut foreløpig: ca kl.6 pupp ca kl.10 1 porsjon grøt med en frosset fruktpurébit ca kl. 13:30-14 Litt middagsmat (det er veldig vanskelig å få i han middagsmat, så noen ganger blir det litt grønnsakspureer, grøt blandet med middagsglass etc) Han får ikke en hel porsjon, kanskje en halv ca kl.18 1 prosjon kveldsgrøt med en frosset avokodaobit (i isbitform). Innimellom der prøver jeg å amme og gi melk så mye han vil ha, men har stort sett pumpet og gitt flaske. Han elsker MM, men det er puppen han har slutten å ta.. Som jeg sa i boka til Siebaeo så har han det opptatt med alt annet rundt seg gjetter jeg. Husk at etter 6mnd så vil utdrivningen gå saktere hos fleste kvinner så det er lurt UANSETT om du bruker sprayen at du stimulerer brystet bra før du legger han til. Gjerne håndmelk ut litt sånn at du har melk når han legges ved. etter 6mnd vil også mange kvinner oppleve at de har lite eller ingen melk, dette har mye med at melken er stabilisert så bra og man opplever ikke spreng lenger. Det vil også være vanskeligere å pumpe ut mengder sånn som man gjorde tidligere.........og igjen som jeg sier alltid, dette er IKKE en god indikator over om du har nok melk eller ikke Som jeg ser det er det litt likt problemet vi hadde.........jeg tror du kan faktisk inføre frokost, da vil han få fire måltider dagen og kanskje sove enda bedre på natta. kl10 er vel for sent spesielt hvis han våkner så tidlig som jeg husker........jeg pleier alltid å gi morrapuppen og så endten sover vi en time til eller to........så får hun frokost. Du kan jo prøve nattavenne men beholde ammingen på morningen og så tilby han puppen på dagen når du føler for det og så på kvelden, du kan ikke noe annet en å tilby og vil han ikke så respekterer man det ikke sant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 4. august 2011 #2628 Del Skrevet 4. august 2011 Så leit dette med ammingen. Skjønner tankene dine, også er det dette båndet mellom mor og barn. Hadde aldri trodd jeg ville føle det slik, men ammingen gir meg en helt spesiell følelse, et ekstra nært knyttet bånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 4. august 2011 #2629 Del Skrevet 4. august 2011 Jeg ville innført et måltid til ja Fra Goffel var ca 6-7 mnd har han spist 4 ganger i døgnet og pupp litt sånn når det passer. Vi har nå måltider ca kl 8, 11, 14.30 og 18. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 5. august 2011 #2630 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg skulle egentlig til å skrive akkurat det samme som Pupsilure har gjort Fire måltider om dagen var det som ga bedre netter her, tror tulla var ca 7 mnd når vi hadde fin rytme på fire måltider om dagen. Her er det mat kl 8, 12, 16 og 19. Og når Lilletassen blir litt større, kan jo lunsjen være brødbiter, fram til da ga jeg vel mest frukt til lunsj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilina Skrevet 5. august 2011 #2631 Del Skrevet 5. august 2011 Måltider her har vært 7(melk), 9-10(grøt eller brødskive, 13(yoghurt/frukt), 15(middag og 18(grøt eller brødskive) har også kanskje litt melk på dagtid når hun har lur, men ikke alltid hun vil ha. Og vann til hvert måltid Inførte flere måltider i 4 mnd alderen og hun sov natten igjennom fra 4,5måned, men da ble hun lagt på eget rom i tillegg. Kan hende hun våkner litt innimellom nå og da, men det er fordi smokken er borte og hun sovner med en gang igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 7. august 2011 Forfatter #2632 Del Skrevet 7. august 2011 Takk for svar alle sammen! Jeg prøvde meg bittelitt på en mikroskopisk liten bit brødskive og Lilletassen "kastet opp" både den og litt av grøten. Har kjøpt inn laksefiléter, poteter og brokkoli, som jeg har tenkt til å koke og fryse ned. Lyst å bruke litt urter også, men er det noen man ikke skal bruke på så små barn? Ville ikke kjøpe i butikken i går i tilfelle det er noen man skal styre unna. Får kanskje prøve å innføre litt flere ting, for skjønner vi gir litt lite mat. Men det er vanskelig når han brekker seg og viser tydelig tegn til at han ikke liker det vi gir (middagsmaten + brødskiver). Så får teste ut litt fisk og mer hjemmelaget, så får vi se.. Får jeg i han noe middagsmat, så er det 1/3 av et middagsglass for 6 måneder.. Synes det er altfor lite nå som vi har prøvd i flere uker. Men kan jo ikke gi opp så klart. Nå har mannen ferie og vi kommer til å satse på å få ordnet Lilletassens rom, slik at han kan sove der inne og forhåpentligvis sove bedre om natten. Det går veldig greit nå faktisk, for vi har på aircondition hele natten og den bruker noe sinnsykt, så han får ikke med seg at pappan "bråker" om natta Og jeg sover godt også, så da er det jo fint, hihi. Vi fikk forresten til å legge han i vognen for natten da vi var hos bestevenninnen min på torsdag. Han ble lagt der etter samme kveldsrutine som hjemme, så tok vi har opp og i bilsetet 22:15 ca, så hjem og pupp før han ble lagt i sengen sin. Funket kjempe bra, så det har åpnet litt flere dører for oss. Skal gjøre det samme når vi skal i bursdag tirsdag (det er også der Lilletassen skal sove på lørdag), så da får han trent seg da også. Litt skummelt å teste ut nye ting, men det motiverer når det funker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 7. august 2011 #2633 Del Skrevet 7. august 2011 Vi har det veldig likt ang maten.. Middag er overhode ikke populært og han brekker seg og styrer. Grøt er superdupert, samme med frukt og liknende. Brød med prim er greit men ikke så mye han spiser. En ting du kan prøve er sånne mellommålrtider fra Småfolk med frukt, yoghurt og havre. Jeg har også hatt litt ekstra grøtpulver i fordi jeg var redd han ikke fikk nok. Går ned på høykant. Nå kam jeg gi han små biter av banan som jeg biter løs og gir på tur f eks. Litt lei meg for at han ikke er glad i middag, men det er vist vanligere enn jeg trodde.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 7. august 2011 #2634 Del Skrevet 7. august 2011 Takk for svar alle sammen! Jeg prøvde meg bittelitt på en mikroskopisk liten bit brødskive og Lilletassen "kastet opp" både den og litt av grøten. Har kjøpt inn laksefiléter, poteter og brokkoli, som jeg har tenkt til å koke og fryse ned. Lyst å bruke litt urter også, men er det noen man ikke skal bruke på så små barn? Ville ikke kjøpe i butikken i går i tilfelle det er noen man skal styre unna. Får kanskje prøve å innføre litt flere ting, for skjønner vi gir litt lite mat. Men det er vanskelig når han brekker seg og viser tydelig tegn til at han ikke liker det vi gir (middagsmaten + brødskiver). Så får teste ut litt fisk og mer hjemmelaget, så får vi se.. Får jeg i han noe middagsmat, så er det 1/3 av et middagsglass for 6 måneder.. Synes det er altfor lite nå som vi har prøvd i flere uker. Men kan jo ikke gi opp så klart. Nå har mannen ferie og vi kommer til å satse på å få ordnet Lilletassens rom, slik at han kan sove der inne og forhåpentligvis sove bedre om natten. Det går veldig greit nå faktisk, for vi har på aircondition hele natten og den bruker noe sinnsykt, så han får ikke med seg at pappan "bråker" om natta Og jeg sover godt også, så da er det jo fint, hihi. Vi fikk forresten til å legge han i vognen for natten da vi var hos bestevenninnen min på torsdag. Han ble lagt der etter samme kveldsrutine som hjemme, så tok vi har opp og i bilsetet 22:15 ca, så hjem og pupp før han ble lagt i sengen sin. Funket kjempe bra, så det har åpnet litt flere dører for oss. Skal gjøre det samme når vi skal i bursdag tirsdag (det er også der Lilletassen skal sove på lørdag), så da får han trent seg da også. Litt skummelt å teste ut nye ting, men det motiverer når det funker Et tips som funket for oss når vi begynnte med brød. Riste det, og ha i lange strimler med litt smørbart som avokado, leverpostei eller lignende. da holdt hun selv og gnagde litt på det, fikk hun små biter brakk hun seg bare......litt og litt prøvde jeg en og en bit og da gikk det ned. Gi vann mellom bitene så de får skylt det ned. Middag er ikke så lett å få barn til å spise, Bumba var flink en periode, og nå vil hun ikke ha hvis ikke den er mellom en wrap eller i en scrambled egg blanding. Anbefaler deg å gi middag, og avhengig av hvor mye eller lite han spiser så gir du han litt grøt og sviskemos til dessert........dette er noe som vi ble anbefalt og har funket veldig bra. Jeg har også innimellom laget middag i isbitformer, lagd så grøt og blandet to eller tre isbiter ut i, da får hun i seg næringen men smaker mer av grøten....funker utmerket. Urter kan du bruke, du kan bruke stort sett alle krydder untatt salt, jeg bruker til og med chili og cajennpepper og hun virker som hun liker det bedre! I fiskmat liker jeg dill og hvitløkspulver Blir lettere med mye det eldre dem blir og man vet ikke før man tester Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 7. august 2011 #2635 Del Skrevet 7. august 2011 Det ble spist veldig lite middag her også i mange uker, før det plutselig løsna. Og jeg putter alt av krydder og urter i maten hennes, unntatt salt. Persille og hvitløk er fint, for eksempel. Også er det veldig vanlig at de brekker seg, det trenger ikke å være så farlig (men man synes jo synd på dem, såklart). Jeg har lest at man skal prøve en type mat veldig mange ganger før man kan vite at de ikke liker det. Og noe Lilletassen ikke liker nå, kanskje han elsker om to uker. Så det gjelde rå ikke gi opp og forsøke seg i det små! Og gode tips fra Neytiri; gi litt grøt el.l. etterpå om du er redd han ikke får i seg nok. Så bra at det fungerte å legge han borte Det gjør det jo litt enklere å være på besøk på kveldstid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusle Skrevet 8. august 2011 #2636 Del Skrevet 8. august 2011 Innom og hilse på Håper det løsner med maten etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky1 Skrevet 8. august 2011 #2637 Del Skrevet 8. august 2011 Ser det er mange som sliter med amming og spising. M var ikke spesielt interessert i fast føde den lille tiden vi prøvde. Eller, hun var interessert frem hun fikk forstoppelse.. Kanskje derfor Haha, var så gøy å se grimasen første gang hun fikk avokado. De bebissene legger ihvertfall ikke skjul på hva de mener På en måte så gleder jeg meg litt til ammingen er ferdig. Det er veldig hyggelig og lettvint, men jeg blir så utrolig slapp av det. Blir ofte kjempekvalm og orker ingenting. Nå pumper jeg rundt 250 ml i tilegg, så kanskje ikke så rart. Går ikke ned i vekt av det heller, for ender med at jeg hiver i meg alt mulig og har ikke ork til å trene. Sjekk ut dagboka mi ang treff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 8. august 2011 #2638 Del Skrevet 8. august 2011 Har ikke så veldig mange tips når det gjelder middagen, da det stort sett har gått greit hele tiden.. Men det høres lurt ut å supplere med litt grøt etterpå Jeg merker ihvertfall at J trenger mye mer mat nå enn tidligere, fra å drikke max 100 ml NAN til lunsj (som hun får når jeg er på jobb), før sommeren, sluker hun nå 200 og vil gjerne ha enda mer. Så det høye aktivitetsnivået gir absolutt utslag på hvor mye mat de trenger! Ha en fortsatt fin mandagskveld Dine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chr1989 Skrevet 8. august 2011 #2639 Del Skrevet 8. august 2011 Ny her inne og synes det er koselig å se "prøvere" som nå sitter med barn! Gratulerer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 8. august 2011 #2640 Del Skrevet 8. august 2011 I dag hadde vi fiskeboller i hvit saus til middag (min barndoms absolutt livrett ) og Bolla likte det!! Kanskje det kan prøves? Fin og mild smak.. Vi hadde ikke karri i sausen hans men det var kokt med løk i så den satte jo litt smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå