Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Nå har vi funnet en leilighet vi liker skikkelig godt. Men det er selvfølgelig på FEIL side av byn i følge svigermor. Hun ringte i går for å fortelle om alle de leilighetene som ligger på hennes definisjon av riktig side av byn og som selvfølgelig er neste 500 000 over vårt budsjett..! Hun mener vi er dumme hvis vi byr på denne leiligheten og virker praktisk talt skuffet over oss..

Vi vet jo ikke så altfor mye om boligen enda, må fortsatt spørre megler om det har vært fuktskader der, det elektriske anlegget etc, men vi fikk en skikkelig god feeling da vi var der og vi kunne se for oss at vi trives godt frem til Lilletassen blir stor og skal på skolen, for da har vi tenkt å kjøpe nytt og større igjen. Men foreløpig må vi bare komme oss ut på markedet.

Det svigermor er redd for er vel hovedsakelig at vi ikke skal få fortjeneste på leiligheten og at vi kjøper katten i sekken annersagt. Vi tok med prospektet til familien min som bor i nærheten og både onkel, tante og morfar sa at det så veldig bra ut, men at vi må huske å spørre om det elektriske anlegget og fuktskader som sagt. Har lest en artikkel på nett nå ang hva det er lurt å spørre megler om, så den skal jeg ha klar til han ringer etterpå.

Det er så synd at svigermor ikke er glad på våres vegne, når det er hun som pusher at vi må komme oss ut på boligmarkedet. Hun må da skjønne at vi ikke kan bo oss i hjel og kjøpe noe såpass langt over hva vi har mulighet til, og ikke ønsker vi å låne penger av henne heller (særlig mannen) for da har hun plutselig sitt å si og kan nekte oss penger. Så det blir spennende å se..

Og så må jeg bare føye til at denne leiligheten her er på 84kvm, mens hun ser på leiligheter på rundt 65kvm til mer penger. Det er uaktuelt, det er jo blant annet derfor vi flytter!!

Synd at det skal være sånn og at man føler at man ikke får delt gleden ved at man finner et sted å flytte (forhåpentligvis) og at man føler at de ikke har lyst å komme på besøk engang omtrent.. Sa forøvrig det til svigermor i går: "kommer du på besøk om vi kjøper på*******?" og hun ble jo helt forferdet og sa "du må jo ikke si sånn Dine, det er ikke no morsomt.." og hun hang seg veldig opp i det merket jeg, hehe. Skulle bare spøke om det jeg da, men tydeligvis synes hun ikke det var så morsomt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klemmer: Huff! Jeg skjønner som sagt hvordan du har det! Vi får snakke mer om det på treningen etterpå :kose:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det får vi gjøre :Nikke:

Vi legger Lilletassen rundt 19, så hva om vi treffes kl.19.30 der? I går var vi litt sene pga visningen og fikk ikke lagt han før over 19:30, men i dag kommer svigermor på besøk (......) og hun skal trolig gå før han legger seg, så det skal nok gå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så synd at svigermoren din ikke kan glede seg med dere! Og hun burde jo forstå at 20 kvm mindre for en halv million mer enn deres budsjett ikke er aktuelt. Dette med å selge med fortjeneste om noen år har man ingen garanti for uansett, det gjelder jo på andre kanter av byen også det.

Spennende da, med en leilighet dere liker :) Og 84 kvm hørtes deilig ut!

Ha en koselig dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig Pusla.. Man er ikke garantert noe som helst selvfølgelig, men hun ser på prisvekst de siste årene..

Nå ringte forresten nettopp megler og meldte at det er en som har tenkt å legge inn bud i dag.. Pratet med pappa i går, som har bodd i samme borettslag tidligere, og han sa jeg skulle holde hodet kaldt og bare be megler ringe tilbake dersom det blir bud. Så det gjorde jeg :tommelopp: Og så klarte jeg å stille de fleste spørsmål fra denne siden, så jeg ble ganske så stolt faktisk ;)

Nå må jeg ringe pappa og høre hva vi skal gjøre videre og om han har tatt en titt på linken jeg sendte igår. Mannens jobb tillater ikke tlf, så jeg får ikke tak i han før han er ferdig på jobb.. :sjenert: Men må jo bare tekste han dersom det kommer inn bud, for da er det veldig interessant synes jeg! Wæææ, spennende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ikke hørt noe ang bud, men vi er begge skikkelig spente så jeg får ikke gjort noe annet enn å tenke på den leiligheten.. Hører vi ikke noe så kommer vi til å legge inn bud i morgen.. Men vi har jo aldri gjort det før, så vet ikke helt hvordan vi legger inn bud jeg.. :klo:

--------

Lilletassen er så morsomt for tiden. Han ler masse og skjønner at han kan tulle med meg, særlig når han skal legges i vognen og sove. Sliter veldig med den dagsovingen, men nå har vi hvertfall tatt opp en stor vifte vi hadde i kjelleren og skal sette den inn på soverommet fra kl.18, slik at det kanskje er litt kjølig når han legger seg. Dumme luftfuktighet..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende med leiligheten! :hoppe: Husker da vi kjøpte, gikk med vondt i magen i flere dager pga det gikk så treigt med budrunden :fnise:

Krysser fingrene for dere! :jepp:

Enig med luftfuktigheten nå, det er jo helt badstue jo! Skikkelig klamt..Og med en febervarm snuppe er ikke det en lett kombinasjon syns jeg!

Ha en fin kveld :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hvordan skal jeg få fakset da..?? Og hva trenger jeg å sende inn? Så utrolig teit, må styre med å fakse hit og dit da... Kjenner ingen med faks lenger og det er ikke bare-bare å dra steder hvor det er heller.. Teit system i disse internett og teknologidager..! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Det er derfor man legger inn skambud mens man er på visning, dersom det er aktuelt. F.eks. 100.000 eller noe sånt. For etter første budet kan man gi muntlig videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. Da skjønner jeg hvorfor venninnen min ga bud på 1 kr for noen år siden da jeg ble med henne på visning.. Men DET husket jeg så klart ikke.. Så nå må jeg da fakse inn.. Fant forresten skjemaet på baksiden av prospektet. Blir spennende å se hvem som har faks da, men er det noen offentlige steder som fakser for deg? Kan Posten gjøre det feks? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Kan du ikke bare stikke innom megleren og levere det? Faks virker veldig styrete, men jeg aner ikke.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være skriftlig ja. Du kan enten fylle ut budskjemaet hjemme og scanne det inn og sende pr.mail, eller faxe det, eller så må du gå og levere det.

Budskjemaet finner du antakeligvis på meglerfirmaets hjemmeside, eller så ringer du og ber de om å sende deg det pr. mail.

Men hvis det skulle bli aktuelt en annen gang, er det lurt som Marmot sier og legge inn et lavt startbud på visning bare for å ha det skriftlige i orden.

På budsjemaet fyller du inn hvordan du har tenkt til å finansiere det (og i hvilken bank), samt budet og hvor lenge du vil det skal stå.. (Men dette ser du jo på skjemaet, var bare mannen som pøste ut med informasjon her :fnise: Han er jo straks ferdigutdannet megler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, lurer nesten på det i såfall.. Faks blir altfor styrete! Har fyllt ut personalia for oss begge to, så får vi vente og se hva som skjer i morgen tidlig. Men jeg kjenner at jeg ikke klarer å vente altfor mye fordi vi har så lyst på den... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svaret ditt nå Jesse :) Tusen takk Jessemannen - her har vi jo en fagkyndig her :fnise:

Vi har faktisk scanner og da er det absolutt lettest å maile over det scannede dokumentet. Smart! Må bare få det bekreftet av han selvfølgelig, at jeg kan gjøre det..

Kan du høre med mannen din om hvordan han synes jeg bør gjøre det i morgen..? :sjenert: Vi er jo helt nye på dette her og vi har såpass lyst å få denne leiligheten at jeg ikke klarer å gå enda en dag uten å starte et bud.. Og det kan vel gå ganske lang tid fra man startet budrunden til man vet om man får eller ikke får leil.? For det er vel 12 timers "tenketid" man har fra en annen har lagt inn bud til du trenger å bestemme deg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere råd til å gå over takst eller? Og vet du hva leiligheter i det området pleier å gå for?

Kan jo være lurt å tenke litt over om man vil legge inn et relativt høyt bud tidlig for å skremme de andre, eller om man bare vil vente til slutten av budrunden og kaste seg med da.

Vi tok leiligheten med forkjøpsrett i obos. (to ukers ansiennitet :ler: ) Var ikke med i budrunden, men fikk overta til samme pris ;) (50 000 under takst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du høre med mannen din om hvordan han synes jeg bør gjøre det i morgen..? :sjenert: Vi er jo helt nye på dette her og vi har såpass lyst å få denne leiligheten at jeg ikke klarer å gå enda en dag uten å starte et bud.. Og det kan vel gå ganske lang tid fra man startet budrunden til man vet om man får eller ikke får leil.? For det er vel 12 timers "tenketid" man har fra en annen har lagt inn bud til du trenger å bestemme deg..?

Nå formidler jeg videre fra mannen her.. :ler:

Det er ikke 12 timers tenketid, men det første budet etter visning må stå minst til kl 12:00 neste virkedag (altså leiligheten kan ikke bli solgt før det)

Han mener at hvis dere vil ha den er det ikke vits i å sitte å vente på et bud, men det er heller ikke nødvendig å begynne så høyt.

Men jeg kom til å tenke på en ting; er det en OBOS leilighet? (det er jo ganske mange av de i området der dere bor), for hvis det er det, må dere huske forkjøpsretten som trer inn etter budrunden er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke OBOS leilighet, men USBL, så det er dermed forkjøpsrett ja.. Og megleren nevnte at det er et par interessenter som har forkjøpsrett, så muligheten er der for at vi faktisk ikke får leiligheten selv om vi evt skulle vinne en budrunde. Men sånn er det tenker vi, selv om vi begge kommer til å bli skikkelig skuffet.. (Vi har praktisk talt flyttet inn vi nå... :fnise: )

Forstår jeg det riktig at dersom jeg legger inn bud i morgen kl.10 feks, så må det stå til fredag 10.juni kl.12 før jeg vet om vi ligger høyest eller ikke? Såsant ingen byr imellom da såklart.. *Det gjør det jo ekstra nervepirrende, for sånn sett kan de andre interesserte legge inn rett før fristen liksom..*

(Hvis jeg forstår dette som sagt..hehe)

Vi har råd til å gå litt over takst, så med fellesgjelden kan vi gå ca 250 000 over takst..

Vi har begge SÅ sterk følelse av at vi får den, så vi har jo bare høye forhåpninger (som forøvrig holdt meg våken i går natt, når Lilletassen endelig sov godt...) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesse: Vet mannen din forresten om hvordan det med forkjøpsrett funker? Megler sa noe om at de i såfall har 2 dager på å bestemme seg etter høyeste bud, pga de utlyste noe samtidig eller noe (skjønte ikke det der..). Vanligvis står det visst om 20 dager eller noe har jeg lest om på nettet.. Kan du høre med han om det..? :sjenert:

Tusen takk for at du tar deg tiden forresten - det betyr mye!!!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...