Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff, det høres akkurat ut som kveldene her innimellom det. Vi holdt også på sånn i går kveld/natt, men her tror jeg mye av problemet ligger i at hun rett og slett er skikkelig overtrøtt innimellom.. Det skal ikke være lett asså.

Jeg måtte også slutte å sove med bh, orket det bare ikke. Nå lekker ikke jeg så voldsomt mye lenger, mest når jeg ammer, men jeg ligger på et stort håndkle, og så har jeg en gulpeklut som jeg holder foran den andre puppen når jeg ammer.. Hjelper også å trykke inn brystvorta når jeg merker at jeg begynner å lekke (men det er det jo ikke alltid man gjør om natta da..) :)

Håper kvelden idag blir mye bedre :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sove med en ammesinglet? De er kanskje mer behagelige? Eller hvis du har andre stramme singleter i mykt stoff.

Skrevet

Huff, så slitsomt med sånne kvelder! :klemmer: Vet så altfor godt hvordan det er! Man blir gal! Og man har kort lunte... Godt dere fikk snakket om det etterpå. Husk at det blir bedre når han blir større. I verste fall har du det gående i 3-4 mnd til. Og etter det er det bare kos :nigo:

Kanskje han var overtrøtt. Goffel sliter skikkelig med å roe seg når han er det. Eventuelt kanskje du bør sjekke nakken for sikkerhetsskyld? At han er sterk i nakken allerede kan dessverre være et tegn på nakkelåsning. :sjenert:

Husk å søke barnehage nå som han har fått personnr :jepp: Lurt å gjøre det med en gang, for de får nummer i køet etter når søknaden blir sendt inn :jepp:

Har dessverre ikke noen tips om lekking om natten, sover uten bh selv, men jeg lekker ikke noenting :)

Det er forresten koffein i sjokolade, har jeg nettopp funnet ut. Så hvis han reagerer på koffein bør du prøve å holde deg unna sjokolade også! Lettere sagt enn gjort ;)

Håper dere fikk en fin trilletur :sol:

Skrevet

På tirsdag skal jeg på babysang kl 11, så det passer dårlig. Men onsdag er fin :jepp: Da er det fysio for Goffern kl 13.30 på din helsestasjon. Men kan gjerne komme før det :nigo:

Ang kolikk så er definisjonen at barna gråter i mer enn 3 timer 3 dager i uka i 3 uker :) Og jeg tror de kan få det senere enn 4 uker også, dessverre. Men er ikke helt sikker.

Skrevet

Da jeg dro fra barsel sa de at om han ikke fikk kolikk i løpet av de tre første ukene, var faren over. Men jeg vet ikke om det er sant da..

I begynnelsen da jeg lakk melk, sov jeg med ammeinnlegg jeg teipet fast med sånn hvit "legeteip". Jeg orker bare ikke sove med BH. Nå lekker jeg kun når jeg ammer, og da legger jeg en klut under det brystet jeg ikke ammer fra og et håndkle under Murmel hvis jeg ammer liggende.

Skrevet

Da får vi bare se an den kolikken... :sjenert: Tror ikke det er det han har altså, men siden han skriker så utrolig på kveldene (stort sett hver kveld, i går var vi pån igjen til kl.23 og da la vi oss), så får vi se det an. Kan også være han er overtrøtt, for det var han i stad og da hylte han i over 1 time. Han sovnet ved puppen, men så legger jeg han alene i kurven og da våkner han etter maks 5 min og hyler, og da roer han seg ikke ned før nærmere 1 time. Hva kan man gjøre med overtrøtte babyer egentlig?? Annet enn å prøve å få de til å sove?

I går la vi oss kl.23 som sagt, amming kl.01:30 og ny ammerunde og bleieskift kl.4:30 og så stod vi opp og ammet rett før 10 i dag.

Han har begynt å sove ved siden av meg om natten og blitt dårlig på å sove i kurven.. Han har ikke sovet oppå meg på lenge da, siden forrige uke, så sånn sett er det lettere å sove godt nå. Men det skal bli godt når han ønsker å sove mest i kurven sin - da får vi alle tre sove best tenker jeg.

Får prøve å sove uten ammebh i natt tenker jeg og heller legge et håndkle under og kanskje tape på ammeinnlegg som Iril sier. Men det blir fort upraktisk når man ammer i løpet av natten, for da må jeg stå opp og ta ny tape kan jeg tenke meg.. Koselig med amming altså, men det blir godt når han tar matpause på natten! :natti:

Skrevet

Høres veldig likt ut som da vi oppdaget at Bumba hadde låsning i nakken........ta en tur til manuell terapaut, det er gratis for barn og de jobber både med muskel og ledd. at han er allerede så sterk i nakken kan desverre være en av tegnene som Pupsi sa.

Anbefaler absolut å sove uten bh på natta, da får brystene puste.....så her er det ikke topp heller på meg........men jeg lekte og lekker enda endel.....har tisselaken under lakenet for å ikke ødelegge madrassen........når jeg ammer i senga har jeg to tjukke gulpekluter under Bumba, og tynn gulpeklut over det brystet jeg ikke ammer fra..........husker i begynnelsen var det litt vått, men det måtte bare være sånn, klarte ikke bh døgnet rundt!

ellers finnes det nattabher, har ikke prøvd selv, men skal være veldig gode da!

og ja som Pupsilure sier, er koffein i sjokolade, derfor jeg måtte første månedene slutte å spise det.......nå kan jeg drikke brus uten koffein og litt sjokolade og hun tåler det......så er ikke evig ;)

Skrevet

Bør nok ta turen dit ja - takk for tipset :)

Pupsilure - vet du om de har manuell terapeut på helsestasjonen her? Eller hvor jeg kan få tak i det på denne kanten?

I stad hadde jeg min første skumle opplevelse som forelder. Lilletassen har skreket i hele dag og det eneste som har hjulpet er puppen, så han har hengt i puppen i hele dag omtrent. Han har ikke sovet mer enn maks 10 minutter intervaller et par, tre ganger i dag, så han har vært utrolig overtrøtt og sikkert overstimulert også.

Vi la oss i sengen i et litt kjølig rom og skulle liggeamme istad mens mannen holdt på i kjelleren i blokka. Han sovnet tilsynelatende ved puppen, men lå veldig urolig og bevegde seg mye.

Så plutselig gulper han ut gjennom både munn og nese og lagde kvelningslyder. Jeg rakk ikke tenke annet enn å løfte han opp og prøve å fjerne gulpen fra nese og munn og holdt han loddrett opp mot brystet mitt og fikk ut alt. Jeg ble så utrolig redd og etter han var rolig og jeg hadde "kontroll" over situasjonen, begynte jeg å gråte fordi jeg ble så redd. Ikke var mannen der heller..

Lilletassen var rolig og lagde ingen lyd mens jeg holdt han godt inntil meg og snakket rolig til han.

Men fy hvor ekkelt det hele var!

Er det flere som har opplevd det eller lignende? Nå er jeg jo redd for at jeg ikke skal merke en lignende situasjon hvis jeg sover eller ikke er i rommet, for jeg vet ikke hva som ville skjedd om jeg ikke var rett ved siden av...

Skrevet

Snuppa har også hatt noen skikkelig sprutgulper innimellom, senest en isted.. Den ene gangen hadde hun det mens hun lå på ryggen i lekegrinda, men allikevel hadde hun ikke noen problemer med å få det ordentlig ut. De sier jo det at det ikke er noen fare for at babyer blir kvelt av sitt eget gulp (hvis det hadde vært det, hadde det nok ikke blitt anbefalt at de skal ligge på ryggen og sove)

Men det er fryktelig ekkelt, og jeg ble også skikkelig redd første gangen!

Jeg har aldri funnet ut av hvorfor det skjer, men har lagt merke til at de gangene det skjer har hun liggi veldig lenge ved puppen, så kanskje det rett og slett har blitt for mye mat.

(For vår del tidligere idag var det nok kombinasjonen masse melk først, også gav vi henne tran etterpå.. Er nok lurest å gi tran først gitt :P )

Men det er når sånne situasjoner oppstår at man virkelig får følt på morsfølelsene, og følelsen av hvor uendelig mye disse små betyr for oss.. :hjerte::)

:klemmer:

Skrevet

Ja, du har rett i det.. Var bare så utrolig ekkelt! Men det er godt å vite at J også har gjort det samme og klart å få det unna selv.. For nå ble både jeg og mannen så engstelig at vi ikke tør å sove i natt tenkte vi og det blir jo helt håpløst om vi ikke skal få gjort fremover..

Han har hengt på puppen i hele dag, så kan jo komme av for mye mat faktisk..

Skrevet

Om de ikke får gulpet ut av munnen, svelger de det bare igjen, så det er nok ikke noe å bekymre seg for. Men ekkelt, ja. Håper dere fikk dere litt søvn! :klemmer:

Skrevet

Du kan trekke in og ut pusten igjen Dine :kose:

Du har mest sannsynlig hatt noen økedøgn nå da du har beskrevd at han har ligget mer til puppen en vanlig. Når da din kropp produserer mer og han drikker og drikker så kommer overskuddet opp igjen, dette kan noen ganger komme som sprutegulp. Det som er så bra med morsmelk er at de kan ikke overspise på det, derfor man kan også bruke pupp til trøst og slikt for den fordøyer fort og som sagt de gulper opp det de ikke har plass til. Babyer har også en refleks at hvis de ligger på rygg og gulper snur de faktisk hodet......jeg fikk helt panikk på sykehuset når jeg ga Bumba mat og la henne igjen og gikk å lagde meg på rommet mitt.....for husket ikke å legge hodet hennes på siden og tenkte hun blir kvalt hvis hun gulper, men hver gang jeg hentet henne lå hodet på siden og noen ganger så man gulp, spesielt etter vitaminer.

noen barn kan gulpe mer hvis de får tran, vi valgte å ikke gi tran og fortsette på Dvitamindråper, men tran er da billigere så der må man velge.

Dere går igjennom hva alle oss andre har, og det meste er normalt snuppa :klem:

Skrevet

Manuellterapeut har de på L senter :jepp: det er hun jeg har gått til. Kjempeflink og koselig! :tommelsmil: Helt gratis og du trenger ingen henvisning, men kan være vanskelig å få time....

Skjønner godt at det var ekkelt med gulpingen, har vært redd for det noen ganger jeg også. tror det er ganske vanlig, og at babyene klarer å snu hodet for å få det ut.

Har ikke fått med meg om du har svart på om vi skal møtes til uken. Det er visst ikke babysang neste tirsdag, så jeg kan tirsdag allikevel. Eventuelt onsdag :)

Skrevet

Tusen takk for gode råd og tips dere! :klem: Har roet meg litt ned nå, men det var skikkelig skummelt i går.. Heldigvis har han ikke gulpet sånn igjen, bare vanlig gulping. Han har fortsatt å skrike masse og i dag fikk jeg pratet med fysioterapeut på helsestasjonen vår og fått time førstkommende mandag kl.12. Så det skal bli godt å se hva hun sier, hvorvidt hun tror det kan være nakkelåsning eller ikke.

Natten gikk heldigvis fint og vi fikk alle sove litt, men merker jeg er veldig var for om det skal skje igjen, så jeg prøver å ta han opp nesten hvert 5.minutt når jeg ammer, for å se om han trenger å rape eller få ut noe luft.

Pupsilure* Begge dagene passer igrunn for meg, så skal bare høre med mannen om han har noen insigelser, så møtes vi en av dagene? :)

Skrevet

Fint! Si fra hvilken det blir når du vet du :)

Da skal han sikkert til samme fysio som Goffern :jepp: Hun er kjempegrei!! :nigo:

Skrevet

Så bra :) Håper hun kan finne ut av hva det er, for det er så kjedelig når vi prøver alt og ingenting funker.. Utrolig slitsomt!

Nå har vi hatt besøk hver eneste dag denne uken og får besøk nå kl.13, og det kan jo kanskje ha noe å si ift at han blir overstimulert og trenger mer ro? Han merker nok helt sikkert på oss at vi prøver å ordne og fikse her, og så blir jeg stressa fordi jeg ikke rekker gjøre annet enn å amme feks.

Komfyren vår har streiket, så i går skulle mannen og svoger på Elkjøp og kjøpe ny og tok dermed med seg vår gamle. Elkjøp hadde kun dyre komfyrer, så nå står vi uten til onsdag kveld (endte opp med å bestille på Lefdal på nettet, fordi ingen butikker hadde komfyrer i vårt budsjett). Så blir spennende å se hva vi kan lage med micro og vannkoker... Tips??

Skrevet

Det hørtes slitsomt ut med så mye besøk! :dåne: Orker ikke det nå engang jeg ;) Folk forventer ikke at alt skal være på stell :)

Det kan godt hende at han blir overstimulert :jepp: Har sett tegn til det her noen ganger. Det er mye inntrykk å bearbeide for et lite hode :kose:

Kjedelig at dere må klare dere uten komfyr da! Tips? Hmmm... Fjordland :ler: Nudler? Wienerpølser? kyllingsalat med brød til. Tror det finnes en egen kokebok, og sikkert masse tips på nett, om ting som kan lages i micro :jepp: Har sett på Oprah at folk lager porsjonskaker i micro oppi et krus :lol: Helt sant!

Skrevet

Oi, en helt egen kokebok... :fnise: I dag blir det trolig sushi, så da tenker jeg på hvilke fisker jeg kan spise og hva jeg bør holde meg unna?? Skal jeg holde meg unna scampi også?

Og i forhold til smoothies (som trolig blir kveldens snacks), er det noen bær som jeg bør styre unna eller er alt fritt frem? Vet ikke om noen bær som gjør meg oppblåst, har liksom ikke tenkt på det tidligere.. :vetikke:

Noen som har noen gode smoothietips? Blandinger som er ekstra gode? :)

Blir forhåpentligvis en tur i butikken etterpå og da blir det helt sikkert noen porsjoner fjordland.. :gjeiper: Og imorgen skal vi bort på middag, så det er et problem mindre (ift mat)

Skrevet

Hold deg unna jordbær, mer vet jeg dessverre ikke :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...