Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Takk for tips ang søvn og mat :) Jeg har liggeammet hele tiden (på kvelden/natten), men prøvde å sitte da, men fikk så utrolig vondt i ryggen så jeg droppet det. Kanskje det ikke er like ille nå som jeg har gått ned i vekt.. :sjenert: I og med at vi ikke er fullt oppe i en halv porsjon grøt enda, så tilbyr jeg en halv porsjon på formiddagen og på ettermiddagen (som nevnt ovenfor), men i går fikk hun smake bittelitt på en av disse røde fruktposene. Var godt (og litt rart) tror jeg :) Sitter Ella forresten? Husker ikke når det kom med storebror, men her er hun ikke i nærheten av å kunne sitte selv hvis vi gir et lite forsøk på det ;) Det haster absolutt ikke, jeg bare begynte å tenke på det forleden mtp at vi har vært endel i selskap og da hadde det vært kjekt å kunne sette henne i en tripptrappstol. Mendxet kommer jo tidsnok ;)

Jeg har veldig få planer i januar, så jeg er veldig med på å treffes da :) Har bittelitt planer om å kanskje ta en titt på nyttårssalget (hvis slik finnes fortsatt, for nå er det jo stadig salg..), og så må jeg handle litt inn til 3 årsdag som vi feirer tre helger på rad nå i januar :fnise:

Nissen var her i natt gitt, og fylte på julestrømpene til begge barna ;) Tassen fikk litt småbiler, godis og doktorveske som falt veeeeldig i smak, så nå opereres det i hele stuen :fnise:

Lillesøster var så heldig å få sviskesaft og Nan2 :fnise: Og gave fra "Nissen" som egentlig er bestemor og der var det ull/silke body og tights i str 80 :nigo: Perfekt!

Vi åpner litt utover dagen i og med at det blir litt kjedelig for besøket vårt å kun åpne én gave mens barna åpner mange, mange. Tvn har faktisk ikke vært på enda, men vi har tatt opp Vennebyen Julespesial, så regner med at det blir sett på etterpå ;) Ah, julaften er magisk når du ser det gjennom barns øyne! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ella sitter ikke selv, nei. Hun er heller ikke i nærheten tror jeg ;-) Jeg tror det er først om et par måneder? Vet ikke helt, men er vel store variasjoner her også tenker jeg. Ella har så vidt begynt å krype og stå på knærne :)

De smoothieposene elsker Ella! Hun spiser lett opp en hel på en gang og klarer å spise hele uten hjelp også, så det er deilig.

Jul er virkelig magisk, jeg gleder meg sånn til Ella blir større og kan oppleve enda mer av den!

Vi får prates i januar, så får vi til noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Liten oppdatering sånn på nyåret ;)

- Tassen ble 3 år i går :hjerte: Vi feiret stille og rolig, men nå har vi selskap tre helger på rad, så det var helt greit med en rolig dag. Han var hjemme fra bhagen pga plan.dag, så man kan si jeg var litt sliten på ettermiddagen :) Det har vært veldig lite "roligtid" med lillesøster i desember pga 4. barnesykdom, forkjølelse hos oss alle og ferie. Mye kos, men nå er det litt godt at "hverdagen" som vi kjenner den begynner.

- Lillesøster er snart 7 (!!!!) måneder og sover fortsatt i sengen med meg :sjenert: Hun får grøt to ganger dagen og smakte eple og litt grønnsakspuré i går. Virker som det gikk fint, men hun likte absolutt ikke pureen :fnise:

Nettene går fint, men hun hadde en tendens til å våkne mye for et par ukers tid siden (som nevnt tidligere).

Virker som det er bedre nå hvertfall, så får vi se. Det endrer seg like fort som det bedrer seg..

Hun skal prøve å få flaske med mme imorgen av mannen. Dersom hun tar det (hun tar vanligvis flaske med vann til måltidene), så åpner det seg litt ift hva jeg kan gjøre. Jeg får ikke gjort noe foreløpig fordi hun er så avhengig av puppen, men det går jo over etterhvert. Jeg ammer mye fortsatt, per idxas er dagen sånn ut (omtrentlig):

07:30 Pupp

10:00 Grøt + vann (prøver på en hel porsjon, men blir ofte bare en halv fordi hun ikke vil ha mer)

12:30 Pupp

14-tiden Får smake "middagsmat" (dette er helt nytt) Får pupp etterpå ettersom måltidet/mengden er såpass lite

16-tiden Pupp

17:30-18 Grøt + vann (ikke fullt en porsjon, men nesten)

19 Kveldspupp

21:30 Pupp

23-23:30 Pupp

Så er det litt sporadisk utover natten og ettersom jeg bruker linser/briller ser jeg ikke klokken om natten :fnise:

Men stort sett blir det hvertfall 3-4-5 ganger frem til vi står opp 7:30-8.

- Dersom dere har noen innspill til hva jeg endre for å minske antall amminger på natten spesielt, så er jeg veldig interessert i å få høre om det :) Jeg vil fortsatt amme, men nå hadde det vært deilig om majoriteten av måltider er fastføde. Det gir henne jo mer i magen og kanskje lenger soveperiode uten oppvåkning på natten, samtidig som det gir meg mer frihet.

- Vektmessig ift meg selv så gikk jeg faktisk ned 1 kg i julen og nå er jeg minus 9 kg :nigo: Har veiedag nå på søndag, så er spent på hva vekten viser da, men jeg er uansett superstolt. Gikk ned 1kg i julen til og med! Selv med utskeielser og alt. Var på Elixia og trente med PT i stad og skal igjen på mandag. Deretter er målet å trene to ganger i uken, hvis barnepass og lillesøster går overens :) Det gikk fint i dag, men hun var trøtt og sulten stakkars, så jeg måtte ha en litt akutt exit. Og så er det så dårlig med parkering der, måtte kjøre rundt flere runder før noen endelig kom og ga meg plass ;) Jeg er fortsatt motivert og håper virkelig jeg har like stor motivasjon, ønske og vilje fremover. Og at jeg blir en av de menneskene som oppriktig syns trening er gøy! :fnise:

Riktig god nyttår til dere alle :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest "Sove uten gråt"? Det kan virke som hennes søvnassosiasjon er pupp. Altså, når hun våkner opp mellom to søvnsykluser (babyer har flere enn voksne da de er avhenging av den lette drømmesøvnen til å fordøye inntrykk og utvikle seg) så trenger hun pupp til å sove videre. Kan det være noe sånt? Da må du i så fall bryte denne assosiasjonen så hun kun ber om pupp grunnet sult og ikke som sovehjelp.

Flink du er til å gå ned i vekt :heiagjeng: Jeg er to kilo unna matchvekta. Eller, jeg var det før jula kom. Nå tør jeg ikke gå på vekta før jeg har hatt meg noen runder på Elixia, haha. Er redd jeg la på meg en kilo eller to, men det skal jo i teorien gå lett av om jeg bare er litt fornuftig med matinntaket og beveger mer litt. (Hører du kroppen? På tide å bevege seg litt mer enn å løfte på baby og fylle på sjokoladeskåla :ler:)

Edit: Kan ikke kodene godt nok, arg. Er det ikke heiagjeng altså? Lete litt.... :hoppe::duskedame: Duskedame var det visst.

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest "Sove uten gråt"? Det kan virke som hennes søvnassosiasjon er pupp. Altså, når hun våkner opp mellom to søvnsykluser (babyer har flere enn voksne da de er avhenging av den lette drømmesøvnen til å fordøye inntrykk og utvikle seg) så trenger hun pupp til å sove videre. Kan det være noe sånt? Da må du i så fall bryte denne assosiasjonen så hun kun ber om pupp grunnet sult og ikke som sovehjelp.

Flink du er til å gå ned i vekt :heiagjeng: Jeg er to kilo unna matchvekta. Eller, jeg var det før jula kom. Nå tør jeg ikke gå på vekta før jeg har hatt meg noen runder på Elixia, haha. Er redd jeg la på meg en kilo eller to, men det skal jo i teorien gå lett av om jeg bare er litt fornuftig med matinntaket og beveger mer litt. (Hører du kroppen? På tide å bevege seg litt mer enn å løfte på baby og fylle på sjokoladeskåla :ler:)

Edit: Kan ikke kodene godt nok, arg. Er det ikke heiagjeng altså? Lete litt.... :hoppe::duskedame: Duskedame var det visst.

Jeg har også tenkt på det egentlig, at hun trolig bruker puppen som assosiasjon til søvn.. Prøvde å ringe helsestasjonen for å få time hos helsesøster og snakke litt om diverse ift det og mat, men nådde ikke gjennom. Så får prøve igjen til uken :)

Forsøkte oss på MME på flaske tidligere i dag. Jeg gikk opp i andre etasje og mannen var nede med Lillesøster, men hun drakk kun 20 ml på en halvtime og mye kom ut igjen.

Til dere som har gitt/gir MME, hvordan gikk dere frem? Og hvordan reagerte babyen i begynnelsen? Tenker kanskje at hun reagerer fordi det er nytt og rart, for hun drikker av flaske når vi gir vann.

I kveld skal jeg kose meg med litt sjokkis og cola zero, før veiedag og første av tre deler bursdagsfeiring for Tassen :danse::laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 3-åring i hus! Håper dere får en fin feiring!

Jeg sliter også med å gi mme på flaske. Hun får kanskje i seg 5 ml... Hun tygger bare på flasken egentlig så det er litt irriterende. Men nå smaker mme uten melk ganske grusomt syns jeg, så kanskje derfor, men vet jo ikke.

Sees til uka da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo evigheter siden tulla var baby føles det som, men jeg husker at det ble litt klabb første gangen hun fikk flaske også. Men allerede andre gangen gikk det fint, om jeg husker rett, og så ble det jo veldig mye flaske etterhvert.

Siden lillesøster tar vann på flaske, så må det være smaken tenker jeg.

Kos dere med feiring i morgen :)

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med flaske men hyppig amming på kvelden gir lengre søvn på natten. Enda du gir en del på kvelden synes jeg. Den assosiasjonen hadde Bumba til brystet, og du vet hvor bra jeg likte den boka! Rekommenderes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :klem:

Nå har jeg en liten ting å dele. Og nei, jeg er ikke gravid på nytt :fnise:

Jeg er 90% sikker på at jeg skal si opp jobben snart. Jeg har egentlig permisjon ut april, men skal uansett ta ulønnet ut august. Jeg har 100% fast stilling nå, men det er i Oslo sentrum og det tar meg nå litt over en times tid én vei til min nåværende arbeidsplass og det blir altfor langt med to små i barnehagen. I tillegg jobber jeg 9-17 for luselønn og jeg har ingen muligheter for utvikling (det er et firma med tre ansatte).

Planen er at jeg skal si opp (vet ikke helt når mtp permisjonsslutt, men samtidig har jeg lyst å ta ut de 5 ferieukene jeg har krav på. Har forøvrig 3 mnd oppsigelsestid). Når jeg sier opp kan jeg begynne å søke nye jobber i nærmiljøet og jeg tenker at så lenge jeg er innstilt på at jeg kan måtte ende opp med å ta en butikkjobb etter endt ulønnet perm og vi sparer, så går det bra. I tillegg får jeg kontantstøtte for å ha Lillesøster hjemme i juli-august (nå skal vel den være på 6000kr) pluss at jeg får fra NAV (litt usikker på summen her, men såvidt jeg har skjønt er den på 62,4 % av nåværende inntekt og så minus skatt).

Det skal ikke være all verden vi taper på det faktisk..

Det eneste "problemet" eller det som holder meg tilbake ift det å si opp nåværende jobb før jeg har fått ny, er egentlig hva andre syns (inkl potensiell arb.giver). Det skal også nevnes at det er omorganisering på jobb, så dersom jeg fortsetter der kommer jeg til å få ansvar for en egen avdeling, noe som jeg allerede vet innebærer mye jobb, og jeg tror rett og slett jeg ikke er i stand til det i min situasjon med to småttiser. I tillegg tror jeg ikke at jeg klarer å holde denne avdelingen ved like og at den kommer til å avvikles på sikt (pga mye konkurranse i markedet). Med avdeling mener jeg egentlig firma forsåvidt, men det er vanskelig å forklare, for dette er da ett firma som nå ekspanderer til to, med to forskjellige marked, om dere skjønner)..

Vet ikke helt hva jeg er ute etter fra dere, egentlig innspill på hvordan dere ville gått frem, både på oppsigelse, jobbsøking og ellers egentlig. Har ikke snakket med noen andre enn mannen om dette og han vil veldig gjerne at jeg gjør det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo helt fint begynne å søke jobber uten å si opp først, hvorfor gjør du ikke det? De fleste arbeidsgivere vil nok ha forståelse for at du ser deg om etter noe nytt med en times reisevei. Jeg skjønner deg i hvert fall veldig godt, hadde aldri orket å pendle den veien selv, i hvert fall ikke når du har de arbeidstidene du har. Hadde du begynt 7 og mannen din kunne levert i bhg. hadde det jo blitt annerledes, men når du jobber fra 9 - 17 er du jo ikke hjemme før etter at ungene har lagt seg nesten.

Du må også huske på at når du sier opp selv, så er det 8 ukers karantene på dagpenger fra NAV. Og det er fra du søker, så da må du søke umiddelbart etter at du er ferdig med oppsigelsestiden. Du må også være reell arbeidssøker, og da må du ha barnehageplass til begge ungene dine slik at du kan ta hva som helst av jobb når som helst. Så da får du ikke det før i august, om det er da dere har barnehageplass fra. Dette blir nok strammet inn på med den nye regjeringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg forklarer veldig dårlig. Men den delen / det nye firmaet min nåværende sjef ønsker at jeg tar over, kjøpte han akkurat av gründeren og daglig leder, som hadde så stor gjeld og ikke kunne drive det lenger (og klarte ikke skaffe nok inntekt til firmaet for å få det til å gå rundt). Så det gjør at jeg ikke har troen på at dette firmaet skal leve i særlig lang tid, for han som eide og drev det kan virkelig alt om markedet og er superflink i faget. Problemet ligger i altfor mange, og allerede veletablerte, firmaer som driver med akkurat det samme. Konkurransen på markedet er altfor stort til at dette bittelille firma (med kun meg isåfall) kan gå rundt.

Vet ikke om det hjelper på forståelsen, men jeg syns det blir dumt å begynne med dette firmaet når jeg vet at det ikke kommer til å gå og da etter en stund se meg om etter ny arbeidsplass. Dårlig gjort ovenfor eier også syns jeg, når eneste ansatt ikke har troen på firmaet. Og hva gjør jeg når barna er syke? Jeg kommer til å ha dårlig samvittighet til oppover ørene og ufattelig mye arbeid som venter når jeg kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Jeg synes det viktigste for deg må være å sikre deg selv og familien din, så når det er sånn, er det bare å si opp ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke svaret ditt før etter at jeg postet innlegget over Marmot :)

Takk for innspill forresten. Skjønner det du skriver ift NAV og dagpenger. Veldig fint å ha alle fakta før vi tar beslutningen.

Jeg har søkt to jobber, før jul, men i og med at jeg ikke kan begynne (eller skal begynne) før i slutten av august/sept så er jeg nok ikke interessant. Og i tillegg må jeg gi tilbakemelding til jobben om jeg er interessert i å drive den avdelingen/firmaet. Da er det lettere å si opp og være åpen om at jeg ikke kommer tilbake. De må jo være referanse i tillegg. Og hvis jeg vet med 99% sikkerhet at jeg ikke går tilbake dit, så kan jeg like gjerne si opp tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 3 mnd oppsigelsestid er det vel greit å si opp nå i januar? For da gjelder oppsigelsestiden februar, mars og april. Og påjeg skal egentlig ut i jobb igjen 21.april, men tviler på de vil ha meg tilbake i jobb en uke isåfall, etter å ha vært borte (pga sykmld) siden oktober 2012.. Ikke at jeg har mulighet heller pga barnehageplass.. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er bare å si opp nå. Om du uansett skal ha ulønnet permisjon frem til august, så søker du bare om dagpenger 8 uker før hun begynner i barnehagen, så begynner karantenetiden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er bare å si opp nå. Om du uansett skal ha ulønnet permisjon frem til august, så søker du bare om dagpenger 8 uker før hun begynner i barnehagen, så begynner karantenetiden din.

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feriepenger skal man vel få uansett?

Jeg vet ikke hvordan det er faktisk... Men det er helt klart noe jeg vil ha med meg!

Er dette isåfall noe jeg bør nevne i oppsigelse eller hvordan ville dere gjort det?

Siden firmaet er såpass lite, så føler jeg meg skikkelig utilpass når jeg må spørre om sånne ting. Regnskapsavdelingen består av en mann som jobber 70% stilling, men den 70% stillingen er fordelt på både regnskap og andre oppgaver. Og så er vi to til :fnise: Ah, kjenner på en lettelse at jeg ikke skal tilbake dit! Jeg trenger et større miljø, definitivt!! Hvor ting er mer på stell og det ikke blir like personlig hvis jeg spør om sånne ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om det er veldig riktig av deg å bytte jobb ja :) blir spennende å se hva du ender opp med!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...