Jesse Skrevet 28. juni 2013 #4821 Skrevet 28. juni 2013 Har faktisk tenkt på dyreparken også, for der var vi i fjor og det var veldig koselig Litt langt å kjøre, men vi får se hva vi finner på Tror vi skal prøve å få lånt hytta til tanten min også, for der er det litt man kan gjøre også Er du hjemme i sommer eller kommer du hitover en tur? Hadde vært veldig koselig å få til et treff Og hei til deg også Venninnen min nevnte det at du hadde fikset håret hennes, de var her dagen etter og hilste på lillesøster for første gang Har ikke sett bilder enda, men hun var veldig fornøyd med resultatet Hørte bryllupet var bra, gleder meg til å se bilder Ja, det er jo et lite stykke å kjøre, spesielt med to små (og for å være ærlig liker jeg Dyreparken mye bedre om våren og tidlig høst, for da er det ikke så stappfullt der! Så tips til helgetur til høsten )Hadde planer om å være mye i storbyen i ferien, men så ble det litt endringer i planene, og den uka jeg hadde der nå nettopp var så hektisk. Så jeg aner faktisk ikke helt hva det blir til. Vi har to uker i mannens ferie som foreløpig er helt åpne, så forhåpentligvis får vi til noen dager der ihvertfall Så godt hun sa hun var fornøyd men var jo ikke akkurat så veldig mye jeg gjorde på forloverne da men Hun er veldig hyggelig! Håper du får en fin helg Dine Vi skal ha første natta med J i stor seng idag - veldig spent på hvor mange ganger jeg må følge henne inn ikveld
Dine Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #4822 Skrevet 28. juni 2013 Nevnte en liten helg der til høsten for mannen nettopp og det var en super idé, så det kommer vi til å gjøre Takk for tips! Vi skal en uke til Danmark til høsten også, så da får vi litt ferie fremover Veide lillesøster på helsestasjonen i stad og hun har lagt på seg 400 gram på halvannen uke Hun har lagt på seg ca 690 gram siden fødsel for 16 dager siden, så hun får tydeligvis i seg nok Helsesøster mente gulpingen bare var at hun gulper det overflødige og at jeg ikke skal bekymre meg. Så da gjør jeg ikke det
Dyregod Skrevet 30. juni 2013 #4824 Skrevet 30. juni 2013 (endret) Det er like mye som min jente har gått opp på like lang tid Og hun er oogså en gulper. Men det har blitt litt bedre nå da. Deilig med ferietur da Endret 30. juni 2013 av Dyregod
Dine Skrevet 30. juni 2013 Forfatter #4825 Skrevet 30. juni 2013 Så morsomt Dyregod, virker som vi har fått litt like jenter foreløpig da I dag tidlig hadde vi skikkelig sprutgulp igjen stakkars, etter normal gulping i mange dager. Måtte ta henne i dusjen for første gang ettersm hun fikk det i håret og over alt. Det likte hun godt, for hun skrek ingenting og sovnet mens vi dusjet sammen Det eneste med denne gulpingen var at det var så ekkelt, for øynene hennes rullet liksom litt rett før hun gulpet skikkelig, så jeg ble litt engstelig for at det var en form for anfall eller noe.. Har du vært borti det Dyregod? Har ikke lagt merke til det tidligere, men nå lå jeg og så på henne hele tiden. Jeg vet at hun helt sikkert lå for lenge på puppen i morges, for jeg sovnet og vet ikke hvor lenge hun har ligget der og spist (1min eller 20, det vet jeg jo ikke..) I tillegg hadde det kun gått to timer siden forrige mating ca og da hadde hun ikke spist på nesten 5 timer fordi hun sov så godt. Vanskelig det med gulping altså.. Men hun får jo i seg nok tydeligvis, er bare så ekkelt når det kommer så mye og det med øynene..
Dyregod Skrevet 30. juni 2013 #4826 Skrevet 30. juni 2013 Så morsomt Dyregod, virker som vi har fått litt like jenter foreløpig da I dag tidlig hadde vi skikkelig sprutgulp igjen stakkars, etter normal gulping i mange dager. Måtte ta henne i dusjen for første gang ettersm hun fikk det i håret og over alt. Det likte hun godt, for hun skrek ingenting og sovnet mens vi dusjet sammen Det eneste med denne gulpingen var at det var så ekkelt, for øynene hennes rullet liksom litt rett før hun gulpet skikkelig, så jeg ble litt engstelig for at det var en form for anfall eller noe.. Har du vært borti det Dyregod? Har ikke lagt merke til det tidligere, men nå lå jeg og så på henne hele tiden. Jeg vet at hun helt sikkert lå for lenge på puppen i morges, for jeg sovnet og vet ikke hvor lenge hun har ligget der og spist (1min eller 20, det vet jeg jo ikke..) I tillegg hadde det kun gått to timer siden forrige mating ca og da hadde hun ikke spist på nesten 5 timer fordi hun sov så godt. Vanskelig det med gulping altså.. Men hun får jo i seg nok tydeligvis, er bare så ekkelt når det kommer så mye og det med øynene.. Hun har rullet med øynene endel, men vet ikke om det er i forbindelse med gulpinga. Det virker mer som hun gjør det når hun eri ferd med å sovne. Men gulpinga kommer jo ofte når hun er litt søvnig. Jeg syns det høres ut som om det er normalt, i hvert fall i følge hs. Hun sa at sprutgulp kan forekomme ofte i starten fordi noen babyer har litt umoden lukkemuskel, men at det etter hvert vil gå over. Men om du er bekymret kan du jo ringe hs imorgen?
Dine Skrevet 1. juli 2013 Forfatter #4827 Skrevet 1. juli 2013 Tror kanskje du har rett Dyregod.. Hun blir jo veldig døsig ofte av å spise, så kan ha vært derfor og så var det tilfeldigvis i forbindelse med sprutgulpen. Hun ruller ofte med øynene når hun er trøtt og rett før hun sovner. Ingen sprutgulp etter den i går hvertfall Ammet hver 3.time i natt, men passet på at det var maks 5 min (ammer bare 1 bryst av gangen) og så rapte jeg henne etterpå. Er litt trøtt i dag fordi det er mer styr enn å bare liggeamme og så sovne, men hvis det gjør det bedre for henne ift gulpingen gjør jeg jo det så klart.
Dine Skrevet 1. juli 2013 Forfatter #4828 Skrevet 1. juli 2013 (endret) Fødselshistorie (obs! langt innlegg) I flere uker før termin hadde jeg hatt mange modningsrier og regelmessige kynnere/rier som jeg våknet av på natten. Kynnerne begynte ganske kraftig i uke 12 og vi var inne til undersøkelse i uke 32/34 fordi vi trodde kanskje at ting var på vei til å skje. Ingen modning og livmorhals på 4 cm, så alt var fint. I påfølgende uker fortsatte kynnerne/riene å være regelmessig hver 3.dag/natt og jeg begynte å bli rimelig sliten og lei. Noen dager ønsket jeg bare at fødselen skulle bli overstått ettersom jeg begynte å grue meg, mens andre dager nøt jeg virkelig det å bare ha ett barn og synes det var helt greit at fødselen ikke skulle komme med det første. Overtidskontroll den 7.juni, 1 cm åpning og lite modning. Den helgen hadde jeg veldig mange maserier som var en del kraftigere enn tidligere. Natt til 11.juni våknet jeg av regelmessige kynnere/rier igjen, men de dabbet av etter et par timers tid. Så sov jeg godt til jeg våknet ca kl.07:30, hvor Tassen og Mannen skulle av gårde på jobb og i barnehage. Jeg skjønte at noe hadde skjedd nedentil og reiste meg opp for å sjekke om det kunne være blod eller muligens vannet som gikk. Da jeg reiste meg kjente jeg at det rant væske tvers gjennom truseinnlegget og trusen og ned på gulvet. Det var klart og ikke misfarget eller blod, så jeg tenkte at dette var deler av vannet som gikk. Jeg gikk ut i gangen for å stoppe Mannen fra å dra på jobb og sa ”jeg tror vannet har gått, så det er nok lurt at du blir hjemme i dag”. Han leverte Tassen i barnehagen og vi fortalte at Lillesøster trolig kom til å komme den dagen. Vi ringte svigermor som skulle ta seg av Tassen når fødselen satte i gang og forberedte oss psykisk på at nå skulle det skje. Ingen regelmessige rier startet, så vi dro i butikken og handlet godt inn med varer så det var unnagjort. Jeg ringte Rikshospitalet og ble enige om at jeg skulle komme inn til undersøkelse senere den dagen, men komme inn før dersom riene begynte regelmessig. Klokken 17 hadde fortsatt ingenting skjedd, annet enn noen rier i løpet av dagen som var litt sterkere enn tidligere, men ingenting regelmessig. Svigermor var hos oss kl.16:30, vi spiste middag og Mannen og jeg var på Rikshospitalet kl.18:30. På Riksen møtte vi en jordmor og en jordmorstudent som skulle undersøke om det var fostervannet som hadde gått og eventuell modning/åpning. De kjørte CTG for å sjekke rier/babyens hjertelyd i ca 20 minutter. Deretter konstanterte de at det ikke var fostervann etter å ha sjekket ved hjelp av et redskap som ble ført inn i underlivet som skulle vise hvorvidt det var fostervann eller ikke, på samme måte som en graviditetstest (husker ikke hva det heter). Den viste negativ, så jordmoren mente det ”vannet” som hadde gått hjemme var slimproppen eller en slags beskyttelseshinne. Jeg ble veldig skuffet fordi jeg var så klar for at fødselen var i gang, men fikk opp motet da jordmoren sa hun skulle sjekke om de kunne ta vannet, ettersom hun så at jeg var så sliten. Hun konstanterte 2 cm åpning, men kunne tøye til 3 cm og alt lå til rette for å ta vannet, men hun måtte ha det godkjent av jordmoren som var vaktsjef den kvelden. Jeg ble lagt inn på en fødestue, men før jeg rakk å få på meg den fantastiske sykehusskjorten begynte riene. De var ikke helt regelmessige med èn gang, men ganske kraftige og jordmor bestilte epidural ved 3 cm fordi jeg ønsket det tidlig denne gangen. Tydeligvis var det den lille tøyingen av livmorhalsen som skulle til for å sette meg i fødsel. Før epiduralen kom tok jeg en dusj og fikk klyx for første gang. Au! Tror ikke jeg holdt den særlig lenge inne, for den hadde ikke veldig effekt. Riene tok seg veldig opp og gikk regelmessig på 4 minutter mellom hver gang. Epiduralen kom ved 4 cm og det er betydelig forskjell å føde med og uten epidural! I fødselen med Tassen fungerte den ikke slik den skulle og jeg kjente smertene uansett. Denne gangen kunne jeg spise litt underveis, huske på væskeinntaket og slappe av litt til og med. En helt annen opplevelse! Jeg brukte ikke noe annen smertelindring enn epidural, men det fungerte veldig bra. Vi snakket med jordmor og 2 årstrass ettersom hun også hadde en 2 år gammel sønn og jeg måtte nesten klype meg selv for å skjønne at jeg faktisk var i fødsel og kunne føre samtale og nesten ”kose meg” sånn som jeg gjorde. Plutselig kjente jeg skikkelig trykk nedentil, men ikke direkte presstrang og jordmor sa jeg hadde 7 cm åpning. Fordelen denne gangen, sa hun, var at jeg var annengangsfødende og dermed ikke nødvendigvis trengte å vente til 10 cm for å presse. Jeg skulle bare la kroppen bestemme når jeg følte for å presse og når jeg måtte prøve å puste meg gjennom riene. Nå fungerte ikke epiduralen, men det visste jeg, fordi jordmødrene ønsker at du skal kjenne presstrangen og dermed hjelpe til selv (forståelig nok). På under 15 minutter fra jeg begynte å kjenne presset nedentil begynte jeg å presse og Lillesøster var ute. Det gikk veldig raskt på slutten, men det var jo grusomt vondt å presse selv om man hadde fått epiduralen. Jeg opplevde selve utdrivningsfasen verre denne gangen, men det er nok fordi det skjedde såpass fort og hodet kom i en superfart nedover. Hun var 9 dager på overtid, men når hun først skulle komme så ville hun ut! Kl.03:16 den 12.juni var hun ute og målene var 3690 gram, 52 cm og 36 rundt hodet. Jeg trengte ikke å sy. Legeundersøkelsen dagen etter viste en fin og sunn baby. Fra riene begynte til hun var ute gikk det 7 timer. Dagen etter dro vi hjem fordi jeg var i fin form og Lillesøster hadde sluttet å gulpe opp fostervann (som hun gjorde det første døgnet). Mannen tok med Tassen på ettermiddagen den 12.juni for å hilse på Lillesøster for første gang og det var et rørende øyeblikk. Han koste og klemte på både henne og meg, men synes det var skummelt da hun gråt og da ville han hjem. Heldigvis gikk det over og han fikk alt som vi hadde lovet nå i 9 måneder: kjeks, rosiner, sjokolade og smoothie. Glemte helt å gi storebrorgaven, men den fikk han da vi kom hjem dagen etter. Denne gangen synes jeg at jeg fikk en drømmefødsel og det hadde ikke vært like skummelt å skulle føde igjen. Formen i ettertid har vært fin og selv om jeg delte rom med en hyggelig jente, så var det utrolig godt å komme hjem og hele familien var komplett. Endret 1. juli 2013 av Dine
Jesse Skrevet 1. juli 2013 #4829 Skrevet 1. juli 2013 For en fin fødselshistorie Hørtes virkelig ut som at du fikk den fødselen du ønsket deg! (Nå ble jeg skikkelig verpesjuk her.. )
Dine Skrevet 1. juli 2013 Forfatter #4832 Skrevet 1. juli 2013 Tusen takk Jesse, Cypress og Siebaeo Følte jeg hadde en veldig fin fødsel, så sitter igjen med bare fine minner Deilig å ha en slik opplevelse etter en litt dramatisk fødsel sist (som absolutt ikke var dramatisk, bare uhyre mer vondt enn jeg hadde trodd
Dyregod Skrevet 1. juli 2013 #4834 Skrevet 1. juli 2013 Så bra at du fikk en fin fødsel, det er godt å kunne tenke tilbake på det med gode minner. Veldig fin historie, koselig å lese Den første og siste del av fødselen var ikke så ulikt min
Pupsilure Skrevet 2. juli 2013 #4836 Skrevet 2. juli 2013 Det var en fin fødselshistorie takk for at du fortalte
Dine Skrevet 2. juli 2013 Forfatter #4837 Skrevet 2. juli 2013 Tusen takk for at dere leste den Godt å skrive ned fødselen, så tar jeg vare på historiene til senere og barna kanskje vil lese de. Har Tassen sin et sted også, men turte ikke lese den før denne fødselen... Spent på når Kate Middleton føder forresten jeg.. Var alene med begge barna fra 18-21:30 i går. Første timen gikk supert takket være at Lillesøster sov og Tassen så Pelle Politibil på DVD Kl.19 skulle jeg begynne med kveldsstellet og da bestemte Lillesøster seg for å våkne. Etter ti minutters tid var det kaos og Lillesøster hyyyylte av full hals fordi hun var sulten og Tassen begynte å gjøre abligøyer fordi oppmerksomheten plutselig ble rettet mot henne og han så muligheten for å være lenger oppe. Så da ammet jeg mens jeg gikk, ordnet på rommet hans og mens jeg sang. Hun glapp puppen endel, skrek og jeg ble mer og mer stresset fordi Tassen ikke ville høre og gjorde alt han kunne for at han skulle slippe å legge seg. Det tok over 1 time før han sov og da sovnet Lillesøster også, men det var hakket før jeg begynte å gråte fordi det ble så mye styr. Ikke bare-bare det her merker jeg! Det er nok ekstra ille fordi det var første gang, begge trengte meg på likt og ja, det hele kom litt ut av kontroll. Mannen hadde dårlig samvittighet da han kom hjem, men jeg overlevde jo Var nok litt ekstra emosjonell fordi jeg hadde sovet lite natten i forveien. I dag er Tassen 2.5 år forresten Han er så fin, selv om han tester grenser til tider. Jeg får imidlertid lov til å gjøre mer nå da, enn for to uker siden. Da fikk jeg ikke lov å synge på kvelden, lese bøker, kle på han osv. Tror det var fordi han var sur pga Lillesøster. Nå går det fint og han er mer mammagutt igjen, men jeg tror jeg må forvente at det går opp og ned. Prøver å ta vare på de fine stundene i mens hvertfall
siebaeo Skrevet 2. juli 2013 #4838 Skrevet 2. juli 2013 Koselig å lese her Ang treff. Jeg tror jeg må si at det blir mandag jeg (og ikke tirsdag som jeg sa som alternativ). Vi skal reise sydover til svigerfamilien, og jeg har ikke noe lyst til å utsette det så lenge siden jeg har lyst til å reise hjem et par uker før termin.. Håper du får til å komme! Det hadde vært veldig hyggelig (og terskelen er lav for det aller meste, men det vet du sikkert ) Vi tåler litt hyling og kan hjelpe deg med byssing og sånn!
Dine Skrevet 2. juli 2013 Forfatter #4839 Skrevet 2. juli 2013 Da skal jeg prøve å få kommet på mandag Prøver å få med meg begge barna, for nå har jeg Lillesøster i Ergobababyen for første gang og virker som hun trives, for nå sovner hun.. Tusen takk for flott demonstrasjonsvideo Marmot! Godt å høre at terskelen er lav for det meste, det gjør det mye lettere Og så kan vi jo eventuelt bare bli et par timer, for da er nok store og små slitne uansett tenker jeg. Når klokkeslett tenker du? Jeg må nok ta det litt nærmere ift hvordan natten har vært osv, men jeg holder av mandagen og håper vi får kommet
Dine Skrevet 4. juli 2013 Forfatter #4840 Skrevet 4. juli 2013 Æsj, to av Tassens beste venner i barnehagen skal slutte nå Har lest at det er flere av dere som opplever det med deres barn og nå skjer det med oss også.. Han leker spesielt med 3 barn i barnehagen og to av de ser han ikke mer etter i morgen tror jeg. Huff, kan begynne å gråte av det kjenner jeg, for jeg synes det er så trist på hans vegne. Det er flere på hans avdeling som slutter nå pga flytting. Hun ene bytter bhage fordi det er for mye styr mtp de ansatte (har nevnt noe av dette tidligere) og det er ofte altfor få ansatte. Vi ser etter ny bolig for tiden, men er litt i tvil om vi skal flytte i permisjonen eller vente. I utgangspunktet hadde det vært deilig å flytte i løpet av permisjonen mtp at jeg er hjemme og ikke i jobb + at lillesøster forhåpentligvis slipper å begynne i èn bhage for å så bytte i løpet av kort tid igjen. Vi flytter nok uansett i løpet av de neste to årene, men nå som moren min har flyttet inn i borettslaget og vi ikke har et godt forhold, så er det en ekstra faktor. Vi kan se soveromsvinduene hennes og hun ser rett på barnehagen og lekeplassen vi er endel med Tassen, så jeg føler hun kan "overvåke" oss. Huff, høres jo helt fælt ut, men sånn er det når man ikke er særlig close. Nå skal vi ikke flytte mer etter neste gang og derfor er det ekstra viktig å finne et område hvor barna kan gå på skole og vi vil at de skal vokse opp, og det er ikke barebare. I tillegg jobber vi begge i sentrum, så det må være grei avstand med kollektiv transport. Og så må vi ha råd til det, så da må vi lenger utenfor byen..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå