Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Tusen takk for gode ord og råd Airam!! Jeg må slutte å bære gutten vår og så må jeg rett og slett ta det mer med ro. Liker ikke at det er tegn på mdoning såpass tidlig, men heldigvis er det nok ikke verdens undergang om hun kommer nå. Jeg har legetime imorgen (kontroll pga rhesus negativ og ekstra blodprøver), så er det jordmortime neste uke tror jeg. Kommer til å snakke med de begge om det, men føler ikke at legen kan like mye om det som jordmoren. Kanskje hun kan sjekke meg uten å gjøre det verre? :klo: Eller er det bare dumt i tilfelle det setter i gang noe?

Jeg er 32 uker på lørdag, men jeg synes godt hun kan holde seg der inne fem,seks uker til.. Om det skjer noe om et par uker som det gjorde med deg, så vil jeg være 34-35 uker på vei.. Kanskje jeg bør lese litt m prematurbarn, for det kan jeg virkelig ingenting om.. Samtidig er jeg litt "redd" for at jegoverdriver og så kommer hun to uker etter termin :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en sånn situasjon er det ingenting som heter å overdrive! Les deg opp litt på premature om det gir deg trygghet tenker jeg, who cares om di så går til tida - det er jo isåfall bare flott! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp er ikke noe dumt, skulle ønsket jeg gjorde det når legene advarte meg det. Magisk grense er 34 uker, da lungene er modne nok selv...jenter bruker ofte være sterkere en gutta. Barn blir beregnet premature frem til uke 37, så du vil jo helst ha henne inne over den grensen....det er veldig ulikt hvordan premature har det, tross Bumbas undervekt ved fødsel var hun sterk og ble spisebarn som de kaller det på nfi, betyr bare barn som trenger å legge på seg og lære seg ta in maten selv :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg (med jobben hans involvert) har avtalt at han kommer senere på jobb og da leverer Tassen i barnehagen tirsdag, onsdag og torsdag hver uke. Så får jeg hvilt meg ekstra lenge de morningene. Utrolig deilig og ikke minst en stor lettelse! I dag leverte jeg og det gikk kjempe fint, men det er nok fordi jeg har tatt det med ro de dagene som har vært.

Jeg var på legekontroll i dag, men legen sjekker ikke hvordan babyen ligger, vann i kroppen osv.. :sjenert: Det er det alltid jordmor som gjør, men jeg skal dit på onsdag tror jeg det er :klo:

Legen likte imidlertid ikke at jeg hadde regelmessige og sterke kynnere, men det ser ut som det hjelper når jeg tar det med ro. Akkurat nå dytter lillemor veeeeldig opp i det høyre ribbenet. Sist jeg var hos jordmor lå hun med hodet ned og ryggen på høyre side, så det er nok rumpen hun skyver oppover. Ikke akkurat behagelig!

Leste litt om prematurbarn i går og jeg håper virkelig hun holder seg inne til 37 uker! Men egoistisk sett så håper jeg hun kommer mellom uke 37 og 40, for tanken på å skulle gå 8 uker til er slitsom.. Uansett er det nok ikke altfor lenge til, det er jo maks 10 uker til hun kommer og med alt jeg har vært gjennom til nå, så er vel det overkommelig også.

Har tittet litt på nettet etter både ny jobb og bolig.. Kommer ikke til å bytte jobb før neste år selvfølgelig, og det er bare en tanke.. Men en som frister, for jeg har lyst på høyere lønn ettersom min er ganske dårlig. Og så er det slitsomt å gå opp og ned 3 etasjer hver gang vi skal gjøre noe.. Merket hvor lettvint det var med uteplass i påsken og hvor mye mer vi var ute + det var så utrolig lettvint! *Drømmer meg bort til rekkehuset vårt...* :rodmer::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest airam90

Tusen takk for gode ord og råd Airam!! Jeg må slutte å bære gutten vår og så må jeg rett og slett ta det mer med ro. Liker ikke at det er tegn på mdoning såpass tidlig, men heldigvis er det nok ikke verdens undergang om hun kommer nå. Jeg har legetime imorgen (kontroll pga rhesus negativ og ekstra blodprøver), så er det jordmortime neste uke tror jeg. Kommer til å snakke med de begge om det, men føler ikke at legen kan like mye om det som jordmoren. Kanskje hun kan sjekke meg uten å gjøre det verre? :klo: Eller er det bare dumt i tilfelle det setter i gang noe?

Jeg er 32 uker på lørdag, men jeg synes godt hun kan holde seg der inne fem,seks uker til.. Om det skjer noe om et par uker som det gjorde med deg, så vil jeg være 34-35 uker på vei.. Kanskje jeg bør lese litt m prematurbarn, for det kan jeg virkelig ingenting om.. Samtidig er jeg litt "redd" for at jegoverdriver og så kommer hun to uker etter termin :sjenert:

Jeg har sjekket meg to ganger på livmorhalsen nå uten at det har skjedd noe :)

Tror at vist dem er veeeldig forsiktig så skal det nok gå fint! :)

Men ja, alltid greit å være litt forberedt på prematur. Veldig skremmende og nytt. Er jo så skjørt og lite.

Men jeg tror nok du skal fint klare å gå lenger uten å si noe helt sikkert altså.

Det beste er jo om dem holder seg inne til uke 35-36 :) Men det er jo ikke bare bare å gå rundt med dette kynnertullet heller. Auau!

Jeg føler også at jordmor kan MYE mer enn legen min, så jeg går kun til henne og til legen kun for sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd jordmødrer i norge har ikke lik utdanning som sverige. Her går du kun til legen om du trenger sykemelding, det er de som er spesialisten, jordmødrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marmot

Man kan fint velge å bare gå til jordmor her også, jeg var hos lege i uke 11, ellers var jeg der kun når jeg trengte noe medisinsk. Var ikke hos fastlegen min mer enn den ene gangen i uke 11, fordi jeg var så ofte på sykehuset pga. alle komplikasjonene mine. I mitt neste svangerskap kommer jeg heller ikke til å gå til lege med mindre jeg trenger sykemelding, ser ikke vitsen med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohh trodde bare legen kunne ta blodsukker og slikt? synes det var deilig å dra til en som både er spesialisert og som viste at hun brydde seg. Synes ikke fastlegen brydde seg mye tom når jeg var der dritsyk for å få sykemelding........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Nei, blodsukkermålinger kan jo hvem som helst gjøre, det er et bittelite stikk i fingeren. Sykepleiere (som jordmødre er før de spesialutdanner seg) kan jo også ta blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot har rett, man kan velge. Jeg har vært så mye dårlig, så derfor har det blitt naturlig at jeg har gått annenhver. I dag måtte jeg få forlenget sykemld i tillegg og det har jeg fått hver gang fordi jeg har gått 1 gang i mnd. Det har fungert helt fnt, men reagerte litt på nå at hun ikke sjekket særlig ting. Men blodprøver og sånn ble tatt og blodtrykket var fint (100/65). Jeg har blitt tett fulgt opp pga hyperemesisen og diverse, så jeg har stort sett vært til kontroll hver 14.dag/3.uke.

Nå har vi holdt på i over to timer med å få Tassen til å sove og endelig sover han! Sitter inne på rommet hans med stol nå, men nå skal jeg hoppe til køys snart kjenner jeg! Han ble lagt 19 og sovnet 21:35. For en kveld! Kom masse ut av sengen sin og hylte da han ikke fikk viljen sn. Nå gjenstår det å se hvor lenge han sover før han begynner igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ikke fått lest alt her, men ser at du sliter endel med kynnere ja.! Jeg hadde så mye at jeg ikke kunne gå en periode, der er forferdelig slitsomt, men det kan bli bedre, men som alle har sagt , du må slappe av, men det er ikke enkelt, så jeg gidder ikke skrive det engang! Hehe

Kjedelig er det, men hold ud, så er du veldig heldig så får litt avlasting:)

Håper alt står bra til med kommende storebror :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom med en :klem:

Håper kynnerne roer seg. Det er utrolig slitsomt.. Jeg har det i perioder selv, men har ikke merket om de var regelmessige eller noe.

Ha en fin dag! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luremegpå, Neytiri, Marmot og Siebaeo :klem:

Heldigvis sovnet han i går og sov til kl.06:15, så natten gikk fint. Men mannen og jeg sovnet ikke før sent og var begge stuptrøtte i dag tidlig. Nå har guttene mine dratt på hytta med svigers og de kommer nok til å kose seg. Men hvorfor jeg setter i gang med å skikkelig tute når de drar, det vet jeg ikke... :trist:

Eller.. Jeg vet jo at det er litt flere hormoner i omløp om dagen og de gjør det for at jeg skal få slappe av, men det er nok den dårlige samvittigheten som gjør det. Jeg føler ikke at jeg fortjener en kveld alene, særlig siden kynnerne er mer normale igjen og ikke regelmessige. Er det mulig?! Hvorfor kan jeg ikke bare kose meg når det skjer hvert skuddår omtrent (nå var starten av november sist, så det er jo ikke så lenge siden, men før det hadde jeg ikke vært alene hjemme over en natt på over 5 år!!) Mange av oss kvinner er så flinke til å ha dårlig samvittighet.

Hadde det vært en av dere som skrev det ville jeg sagt at det var velfortjent og så bra at du fikk slappe av når formen ikke har vært på topp i det siste. Men det går vel over til kvelden håper jeg. Og jeg vet jo at de begge kommer til å storkose seg, så det er hos meg problemet ligger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg det der - dårlig samvittighet for alt. Du vet jo at det er tull, så jeg håper virkelig du klarer å skyve det unna og kose deg med alenetid :klem: og vet du, selv med god form og ingen svangerskap, så fortjener man en kveld alene av og til :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 100 % enig med deg Pusla. Hvem som helst fortjener en alenekveld i ny og ne, så jeg skjønner så godt poenget ditt ;) Det føles litt lettere nå og det vil nok bli bedre, men det er så unødvendig at man skal få dårlig samvittighet for sånne ting. :frustrert:

Vi var forresten på Babyshop i stad og kjøpte reisetrille på 25 %. Vi endte opp med denne som jeg tror blir fin til både storebror og lillesøster. Betalte 1050 kr ca, men det er da uten regntrekk og bøyle. Tenker at vi rett og slett ikke trenger det.. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme trilla som vi har :jepp: men vi har bøyla og det er jeg glad for. Kanskje ikke så nødvendig nå lengre når de er over to år, men vi kjøpte den jo tidligere. De sitter litt tryggere med en gang med bøyla synes jeg da, men det er jo smak og behag. Og det er jo bare å kjøpe den seinere. Regntrekket har vi ikke brukt, så ikke så nødvendig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det med den bøylen jeg også.. Den var ikke på salg, så jeg kan evt kjøpe med den når vi henter vognen, for vi måtte bestille. Men det passer i grunn veldig bra, for vi har jo ikke all verden av oppbevaring og det haster jo ikke. Blir spennende å skulle pakke med to vogner til to barn..! :daane:

Føler nesten det er mer utavdegsjælopplevelse enn det å få første barn, det var jeg på veldig mange måter forberedt på og jeg opplevde det ikke som et sjokk. Men denne gangen er det litt mer skummelt på en måte..

Jeg får tenke at vi har jentekveld vi her hjemme og så er guttene på guttetur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...