Gå til innhold

Hjelp, bare usunn mat som er å spise!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er veldig frustrert, vet ikke hvorfor jeg skriver dette innlegget, det er ikke for å tröste meg selv, for jeg vet hvor megausunn jeg selv har värt, og at et innlegg ikke rettferdiggjör det. Likevel er det deilig å få det ut.

Jeg er på jentetur til Sverige, bor hos en bekjent av moren til venninna mi. Her er det bare superusunn mat å få! Bare hör på hva jeg har spist fra og med torsdag middag:

Smörbrödkake med loff, masse majones og leverpostei og rekesalat

Nudler og mexicansk posesuppe

Fredag:

To grovbrödskiver med hamburgerrygg og makrell i tomat + et glass melk.

Eple

Foccasiabröd og en banan

Taco med vanlig, fett kjöttdeig og en hvit lompe

To grovbrödskiver med makrell i tomat og hamburgerrygg

Lördag:

To brödskiver med hamburgerrygg og makrell i tomat

Flöteis (ben&jerry, 1 kule)

Potetmos og kjöttboller

Og nå skal vi spise bestilt pizza til middag, og jeg har allerede fått i meg nok fett for to dager som det er!

Jeg vet det höres skikkelig dumt ut, men jeg blir kjempelei meg og dette ödelegger ferien min. Ikke får jeg i meg noe särlig frukt og grönt, og jeg stapper i meg fett og raske karbohydrater. I tillegg til dette trener jeg ikke disse dagene, får ikke muligheten til det her, og vi legger oss ganske sent og i dag er andre dagen vi skal drikke. Drakk riktignok veldig lite i går, og har ikke lyst til å drikke så mye i dag heller, men når vi skal väre ute hvor det er kjempekaldt og lenge, så kan jeg ikke ikke-drikke heller..

Huff, hör på meg da.. Men det at vi skal ha pizza til middag, det var dråpen for meg som er på bedringenes vei etter anoreksi..

Er det veldig fält det jeg gjör mot kroppen min nå? Tenker på alt fettinntaket, for lite vitaminer og mineraler, alkohol, ikke trening, og vått og kaldt og forkjölet holdt jeg på å si. Vi er her i 4 dager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er da ikke farlig å spise litt fett så lenge mengden er normal.

Taco med én hvit lompe er overhodet ikke mye.

Fire dager utenfor ditt vanlige spisemønster fikser du fint, tenk på hvor mange dager det er i et år. Vi har alle et par dager i året hvor ting ikke går som det skal, det være seg på matfronten eller andre områder. :)

(de fleste har vært igjennom russetid, fadderuker og festivaler som varer lengre enn fire dager og inneholder uhorvelige mengder alkohol og ustabilt kosthold, de fleste har overlevd dette fint med normal vekt og et lykkelig liv)

Endret av Glynis
Skrevet

Takk for svar :)

Off, er skikkelig lei meg på grunn av dette nå.

Skrevet

Syntes det der hørtes ganske normalt ut jeg. Ikke så langt unna hva jeg spiser hver dag, så det ville jeg ikke bekymret meg over :)

Gjest Foodtale
Skrevet

Det gjør absolutt ingenting. Prøv å kjenn på følelsene dine nå. Prøv å kjenn på den dårlige samvittigheten. Kjenn at det ikke er farlig. For det er absolutt ikke det. :klemmer:

Skrevet

Du bør ikke ha noe som engang ligner dårlig samvittighet for hva du har spist, det er alt annet enn mye mat! Kos deg :klemmer:

Skrevet

Okey :)

Men hva med alkohol da? Jeg som liksom skal väre så innmari snill og god mot kroppen min og gi den sunn mat (selv om jeg ikke er snill og god, for den får jo i de dårlige periodene ikke nok mat). Jeg mener, jeg er jo ikke engang 18 år, selv om jeg blir det om en knapp måned. Er det veldig usunt å ha noen kvelder innimellom hvor jeg drikker og blir i godt humör? Kanskje litt FOR godt i går, men ikke noe fyll, for jeg var klar i hodet og husker alt fra kvelden, og kjenner meg ikke noe fyllesyk i dag (og jeg vet hvordan DET föles, for den smellen gikk jeg på en gang). Likevel er det jo masse kalorier og sukker i f. eks. rusbrus og cider!

Alkohol er jo gift! Er det dårlig gjort ovenfor en snart 18 år gammel kropp å drikke? Jeg trener veldig mye og er redd for at dette kommer til å gå ut over kondisen.

Skrevet

Jeg synes ikke den lista ser usunn ut i det hele tatt jeg. Joda, kanskje ikke bare rent kjøtt og rene grønnsaker, men mitt kosthold er ca. 100% verre. Det er nok psyken din som forteller deg noe som ikke stemmer (og det vet du nok innerst inne)

En liten uke med et slikt kosthold ødelegger ingenting. Om du går tilbake til et litt mer sunt kosthold etterpå, vil kroppen justere seg tilbake. Kanskje du blir litt luftig i magen noen dager, men jeg synes ihvertfall det er verdt det innimellom.

Det er LOV å kose seg, man skal IKKE gå rundt og ha dårlig samvittighet, spesielt ikke i ferien.

Skrevet

Ja, det er kalorier i rusbrus og cider.

Men du trenger kalorier. Du er undervektig og litt ekstra kalorier et par ganger i uka skader ikke.

Kroppen din tar ikke skade av litt sukker, fett eller alkohol i blant.

Skrevet

Men føler du at du trenger tillatelse for å være i godt humør da? :klem:

Jeg synes ingenting er i veien med kostholdet du ramser opp, men hvis du ønsker det mer frukt og grønt kan du kanskje si det til den som handler inn? Og hvis du vil kan du jo kanskje ta deg en liten løpetur mens de andre gjør noe annet? Og du kan alltids legge deg tidligere om du vil det.

Jeg tror du har godt av denne ferien her altså, men jeg vet at ofte så har folk med spiseforstyrrelser problemer med å sette grenser, og hvis du blir flinkere til å sette deg selv først, så trenger du kanskje ikke å styre så mye med maten. Du må ikke gjøre det venninnene dine gjør, hvis du ikke vil det :) Jeg har riktignok ikke spiseforstyrrelser, men hvis jeg er på ferie med folk over flere dager, er jeg pent nødt til å trekke meg litt tilbake fra tid til annen. Jeg klarer ikke å være "på" hele tiden. Det trenger ikke å være mye, men å rusle en tur alene, eller ligge alene på rommet og høre på ipod, det synes jeg egentlig er det beste. Da er det mye enklere for meg å kose meg den tiden vi er sammen.

Vet ikke om dette gjelder for deg i det hele tatt, fikk bare følelsen at du gjør mye du egentlig ikke vil :klem:

Skrevet
Vet ikke om dette gjelder for deg i det hele tatt, fikk bare følelsen at du gjør mye du egentlig ikke vil :klem:

I og med at TS er på GOD vei ut av en spiseforstyrrelse kan det nok virke slik, men det blir lettere og bedre etterhvert som hun tar nye store steg ut av forstyrrelsen og inn i sitt nye og herlige liv uten den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...