Gå til innhold

Trådløst internett avhengig av stasjonær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet inn i ny leilighet og har uttak i veggen til internett. Internett er oppe og går, via en kabel fra veggen til min bærbare maskin. Har kun den, og har altså ingen stasjonær.

Spørsmålet mitt er:

Hvordan fikser jeg at den bærbare blir trådløs - så slipper jeg å ha to ledninger koblet til den?

Ledningene er irriterende og i veien...den ene ledningen sørger for lys til skjermen/elektrisitet utenom batteriet, og den andre ledningen har en "klips" på seg da den kobler til internett.

Har ikke telefon, kun mobil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha en trådløs router. Ring og hør med dem som sender deg regningen for abonnementet.

Skrevet

Ja, det er greit, kan kjøpe en slik.

Men sist jeg hadde en slik, var den stasjonære jeg dengang da hadde koblet inn i veggen med ledninger - og den bærbare kunne fritt få vandre rundt i huset fordi jeg hadde trådløs router.

Men nå er jeg i ny bolig og har ingen stasjonær. Kan man likevel bruke trådløs router, mener du?

Skrevet
Ja, det er greit, kan kjøpe en slik.

Men sist jeg hadde en slik, var den stasjonære jeg dengang da hadde koblet inn i veggen med ledninger - og den bærbare kunne fritt få vandre rundt i huset fordi jeg hadde trådløs router.

Men nå er jeg i ny bolig og har ingen stasjonær. Kan man likevel bruke trådløs router, mener du?

Ja, hvorfor ikke?

Gjest En gjest
Skrevet

Ja det kan du, såfremt den bærbare har trådløst nettkort, og det har alle nyere maskiner. Jeg sitter og skriver på en trådløs bærbar nå, og har ingen stasjonær. Det du trenger er altså en router med trådløs sender/mottaker og en PC med trådløst nettverkskort. Så må du sørge for at disse finner hverandre igjen.

Hvis du har en gammel laptop uten trådløst kort går det an å kjøpe løst, selv om det er færre av dem i salg nå, ettesom nesten alle bærbare har innebygd kort.

Trådløs router kan du kjøpe i en hvilken som helst butikk som selger datautstyr, hvis du ikke får en fra firmaet som leverer Internett til deg.

Skrevet
Ja det kan du, såfremt den bærbare har trådløst nettkort, og det har alle nyere maskiner. Jeg sitter og skriver på en trådløs bærbar nå, og har ingen stasjonær. Det du trenger er altså en router med trådløs sender/mottaker og en PC med trådløst nettverkskort. Så må du sørge for at disse finner hverandre igjen.

Hvis du har en gammel laptop uten trådløst kort går det an å kjøpe løst, selv om det er færre av dem i salg nå, ettesom nesten alle bærbare har innebygd kort.

Trådløs router kan du kjøpe i en hvilken som helst butikk som selger datautstyr, hvis du ikke får en fra firmaet som leverer Internett til deg.

Har jo hatt trådløst internett før på denne maskinen, så regner med at det er et trådløst "kort" i den.

Gir internettleverandører gratis trådløs router til kundene?

Skrevet
Gir internettleverandører gratis trådløs router til kundene?

Nei, men disse koster ikke mange hundrelappene og er veldig verdt hver en krone.

Noen få kan gi ut slike ifm. nytt abonnement, men det hører med til sjeldenhetene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...