Gå til innhold

Pelargonium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt inn en stor hagepelargonium i stua, og den har blitt kjempestor og blomstrer ennå. Lurer på hvordan jeg best mulig kan få den til å overleve vinteren, slik at jeg kan plante den ut som en sterkere plante til neste vår. Noen tips fra folk som har erfaring her?

Hva bør jeg gjøre? Hva må jeg ikke gjøre? Kan den fortsatt stå i varm stue, eller bør den stå kjøligere? Kan den settes ned i kjelleren (ikke frost) og vannes sparsomt? :sjenert:

Gjest Gjest_Cecilie_*
Skrevet
Jeg har tatt inn en stor hagepelargonium i stua, og den har blitt kjempestor og blomstrer ennå. Lurer på hvordan jeg best mulig kan få den til å overleve vinteren, slik at jeg kan plante den ut som en sterkere plante til neste vår. Noen tips fra folk som har erfaring her?

Hva bør jeg gjøre? Hva må jeg ikke gjøre? Kan den fortsatt stå i varm stue, eller bør den stå kjøligere? Kan den settes ned i kjelleren (ikke frost) og vannes sparsomt? :sjenert:

Gjest Gjest_Cecilie_*
Skrevet

Hei,

jeg har også en flott pelargonia som jeg tok inn for et par dager siden. Jeg er ingen ekspert, men jeg har fått forklart at den skal klippes kraftig ned, settes kjølig og vannes svært sjelden, kanskje bare en gang pr. måned.

Cecilie

www.ordenhjemme.no

Skrevet

Hmm...om den skal klippes kraftig ned, blir den jo ikke stor og flott, slik jeg hadde tenkt meg til neste vår? Her venter jeg til flere har uttalt seg, siden jeg er redd for å gjøre en skikkelig bummert som ikke kan rettes opp igjen.

Men: takk for svar! :)

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Hei,

jeg har også en flott pelargonia som jeg tok inn for et par dager siden. Jeg er ingen ekspert, men jeg har fått forklart at den skal klippes kraftig ned, settes kjølig og vannes svært sjelden, kanskje bare en gang pr. måned.

Cecilie

www.ordenhjemme.no

Sånn gjør vi det hjemme også. Og de blir store og flotte hvert år. Hvis du lar den stå varmt, får den ikke den "hvileperioden" den trenger for å komme tilbake sterkt neste vår, og vil ikke holde seg så stor og flott som den er nå videre.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Glemte å si en ting til: Tidlig vår tar du planten opp i stua og lar den få begynne å sette skudd inne i stua der det er varmt og sol gjennom vinduene, når det blir varmt i lufta (mai/juni kanskje) kan du sette plantene ut og ha de ute hele døgnet.

Gjest også pellargonia
Skrevet

Har akkurat samme problemstilling. Hvor mye skal den klippes ned da? Er redd for å ta for mye.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Pleier å klippe den ned til sånn ca 5-10 cm tipper jeg... Kanskje litt mindre...

• 7 måneder senere...
Skrevet

Trenger sårt litt hjelp fra noen som har peiling på pelliser!

Jeg kjøpte noen pelargoniaer i våres, av typen dronning Ingrid, og har de stående i vinduskarmene da jeg ikke har hage eller balkong slik at de kan stå ute. De vokser og trives, men jeg lurer på hvordan jeg skal holde de ved like utover sommeren.

Jeg er raskt ute med å knipe av visne blomster, men når en hel blomsterklase etterhvert har visnet/blitt knipet av, skal jeg da klippe ned stilken, og isåfall hvor mye skal klippes av?

Ser også at det vokser noen grønne "spir" ut av enkelte blomsterklaser. Hva er dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...