Gå til innhold

Leve livet som vanlig mens man prøver?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Til alle dere prøvere: Jeg lurer litt på hvordan dere gjør det med alkohol mens dere prøver. Mannen min og jeg har diskutert oss frem til at vi begynner å bli klare for barn, men at vi ikke skal stresse med det. Er begge 27 år og i jobb, så hvis noe skjer så er det bare fint. Vi ser ikke på oss selv som prøvere, men har lagt bort p-pillene og lar naturen gå sin gang. Problemet er at jeg synes det er litt vanskelig å leve livet som normalt... Har kuttet ned på alkohol, men synes det er problematisk når jeg blir tilbudt vin til maten for eksempel. Vil jo ikke gjøre noe som kan være skadelig i tillfelle, men har ikke lyst til at det skal bli masse styr rundt det. Hvis jeg finner ut at jeg er gravid er det selvfølgelig slutt på alkohol, men hva gjør man i den perioden man prøver? Det kan jo potensielt ta flere år... Setter man livet på vent i mellomtiden? Lever ellers sunt og røyker ikke. Har forresten begynt å ta folat, noe som føles veldig rart siden vi ikke egentlig "prøver".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen avstår fra alkohol, andre ikke. Jeg gjorde det ikke, for ingen vet hvor lang tid det tar før en blir gravid. Har også lest at barnet ikke får næring fra mor før mellom uke 4 og uke 6 (det går gradvis), så sånn sett er det vel greit å ta et glass vin i ny og ned. Hadde ikke drukket meg full, men et par glass hadde jeg fint kunnet unt meg.

Skrevet

Jeg holder meg unna alkohol mellom EL og IKM. Ser ikke på det som noe stort offer. Små mengder skader vel kanskje ikke så mye, men om noe skulle være galt med babyen ville jeg ha fått dårlig samvittighet fordi jeg drakk selv om jeg visste at jeg kunne være gravid. Selv om det mest sannsynlig ikke hatt noen sammenheng hadde jeg nok ikke klart å la være å tenke på det. :)

Skrevet

Takk for svar, FireFairy og Bestee. Fint å lese om hva dere andre gjør. :)

Jeg holder meg unna alkohol mellom EL og IKM.

*kremt* Hehe, er jo ganske ny i gamet og har liten peiling på hva alle forkortelsene betyr. EL skjønte jeg, men jeg måtte google IKM. ;) Men det høres ut som en veldig praktisk løsning, for da slipper jeg å tenke på det. :)

Skrevet

Hvis jeg prøvde å bli gravid hadde jeg glatt kuttet ut både drikking og røyking umiddelbart - faktisk tror jeg at jeg hadde sluttet et par måneder FØR jeg planla å begynne å prøve, slik at jeg kunne svare alle "er du gravid?" spørsmål med "nei, jeg bare ønsker en livsstilsendring og prøver å leve sunnere" istedenfor å lyve. Ønsker jo ikke å fortelle folk det umiddelbart når jeg er gravid og samtidig hater jeg å lyve - så å forebygge på denne måten høres jo ideelt ut.

Skrevet

Røykinga slutta jeg med mange måneder før vi begynte å prøve, vi hadde ingen babyplaner da, så jeg slutta av helt andre grunner. Men dersom jeg fortsatt hadde røyka da vi bestemte oss for å prøve, hadde jeg slutta på dagen.:jepp:

Skrevet
Hvis jeg prøvde å bli gravid hadde jeg glatt kuttet ut både drikking og røyking umiddelbart - faktisk tror jeg at jeg hadde sluttet et par måneder FØR jeg planla å begynne å prøve, slik at jeg kunne svare alle "er du gravid?" spørsmål med "nei, jeg bare ønsker en livsstilsendring og prøver å leve sunnere" istedenfor å lyve. Ønsker jo ikke å fortelle folk det umiddelbart når jeg er gravid og samtidig hater jeg å lyve - så å forebygge på denne måten høres jo ideelt ut.

Høres fint ut det, men når du er prøver på 2-3-4-5 året, så tar du deg nok et glass eller to når du er ute i hyggelig lag ;) (Røykingen burde en vel slutte med om en ønsker å bli gravid eller ikke ;) )

Jeg mener en skal leve som normalt fram til en blir gravid, noe også legene sier :) En stresser bare kroppen unødvendig med å tenke på det hele tiden. Og ja, jeg vet det ikke er lett å ikke tenke på det hele tiden. Brukte selv 9 år på å få en liten en.

Skrevet
Høres fint ut det, men når du er prøver på 2-3-4-5 året, så tar du deg nok et glass eller to når du er ute i hyggelig lag ;) (Røykingen burde en vel slutte med om en ønsker å bli gravid eller ikke ;) )

HEAR HEAR!

Gjest Chiffon
Skrevet

Jeg sluttet ikke å drikke mens jeg prøvde, men nå har jeg et veldig begrenset inntak uansett. Flatfylla ville jeg nok droppet mellom EL og IKM, men et glass vin det tok jeg.

Skrevet
Jeg sluttet ikke å drikke mens jeg prøvde, men nå har jeg et veldig begrenset inntak uansett. Flatfylla ville jeg nok droppet mellom EL og IKM, men et glass vin det tok jeg.

Jeg vet ikke helt om jeg kan si at inntaket er begrenset, men holder meg unna flatfylla de to ukene. Men jeg kan godt drikke både ett og tre glass vin mellom el og ikm. Har prøvd nå lenger enn jeg vil tenke på, og hadde blitt smårar dersom jeg skulle levd som om jeg var gravid halve året.

Gjest Chiffon
Skrevet
Jeg vet ikke helt om jeg kan si at inntaket er begrenset, men holder meg unna flatfylla de to ukene. Men jeg kan godt drikke både ett og tre glass vin mellom el og ikm. Har prøvd nå lenger enn jeg vil tenke på, og hadde blitt smårar dersom jeg skulle levd som om jeg var gravid halve året.

I min verden er et til tre glass vin begrenset, men det spørs vel på hvem man spør :)

Skrevet

Når man har et normalt sexliv, og har kuttet ut all prevensjon, så er man en prøver i praksis, selv om man ikke gjør det til en sport eller en tvangsgreie, som folk som er mer ivrige, eller har måttet bli mer målbevisste, gjør.

• 2 uker senere...
Skrevet

Samme her - hadde nok blitt smårar ja! I begynnelsen var jeg VELDIG bevist på dette med alkohol og drakk ikke mellom EL og IKM, nå har jeg vært prøver leeenge og skal jeg ut på middag eller fest med venner tar jeg meg noen glass vin uansett når det er i pp.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg levde helt som normalt. Men så er jeg ikke røyker som kun tar meg ett glass rødvin når jeg skal drikke alkohol til maten.

Prøvingen to i overkant av to år. Da vi ENDELIG fikk klaff ble det to kvelder med ett glass rødvin mellom EL og positiv test. Det tok jeg med knusende ro.

Nå er vi i gang med ny prøving og tenker på samme måte denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...