Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg snakker ikke om en dag, men konstant. Vi er en "ute-familie" så vi går ut uansett om det blåser og regner sidelengs, men det er klart vi korter inn på utetiden når det er skikkelig ufyselig siden minstemann er under året ennå. Men bortsett fra bibliotek, plastilina, maling/tegning, baking og andre hobbyting, lese bøker, lage "diskotek" på stua osv, osv - hva finner man på når det er dårlig vær i 3 måneder? Barna skal selvsagt også ha fri lek, men jeg syns tidvis det blir litt mye "sløvetid" når det blåser, regner og sludder helg etter helg...
Chiquita Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Hva mener du med sløvetid? Det er jo du som må sette grensene for om barna sløver eller ikke. Eller mener du dere voksne? Her i huset har barna ingen problemer med å aktivisere seg selv inne. Vi trenger ikke å organisere noen aktiviteter for at det skal være en trivelig dag inne. Og vi voksne har da vel alltids nok å gjøre vi også, så sløving blir det bare om vi "bestemmer oss for det". Slike dager er også fine hobby-dager, scrappe-dager, eller hva man nå vil gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg skjønner hva du mener. Vi går også mye tur, og er ikke fornøyde med at det har regnet i 2 mnd. i strekk nå... Vi blir litt rastløse av å ikke få gjort noe fysisk slitsomt... Hva med å svømme? Det er jo gøy! Er barna dine så store at de kan prøve klatring? Mange idrettshaller har jo klatrevegg, og det syntes mange barn er morsomt. Ellers foreslår jeg at du prøver å arrangere en fotballtrening/ håndballtrening/ kanonball med nabobarna (hvis dere har gymsal e.l. i nærheten som dere kan låne). Ellers må vi nok bare håpe på bedre vær snart...
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg har bodd i Bergen hele mitt liv, og ser ikke helt problemet. Ta på regntøy og støvler, og gjør akkurat det samme som dere gjør når det ikke regner, da vel? Hva er det regnet hindrer dere i å gjøre?
Leanne Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg har bodd i Bergen hele mitt liv, og ser ikke helt problemet. Ta på regntøy og støvler, og gjør akkurat det samme som dere gjør når det ikke regner, da vel? Hva er det regnet hindrer dere i å gjøre? Vel når minstemann er under 1 år, som ts skriver i sitt første innlegg er det ikke bare å ta på regntøy og støvler.... Barn som ikke kan gå er ikke lett å ha med ut i regnvær, da de krabber rundt i søledammene og blir fort iskalde på hendene.. Og å sitte i vogn ute mens storesøsken leker blir det ofte også protester på... Til ts: Jeg har selv to barn på 2 og 4 år. Jeg jobber selv i barnehage og jeg og barna er mye ute i løpet av uka, uansett vær.. Så hvis det er regn og mye vind blir vi ikke ute så lenge.. Inne leker barna sammen på rommet til et av barna, lager "kaffe og kaker", bygger med lego/duplo, lager togbane, tegner osv.. De aktiviserer seg selv stort sett hele dagen... Vi voksne bruker tiden til husvask, støvsuging, vaske klær, henge opp klær og andre artige oppgaver Noen ganger, når mor ikke har hundre andre ting som må ordnes, drar vi frem male saker, perler, eller bake utstyr og lager masse godt Ellers synes barna det er gøy å gå litt på et kjøpe senter og titte litt, så lenge de får gå på cafe og drikke kakao etterpå Og lekerommet på trenings senteret er jo også supert å være på.. Slik får jo mor trent litt også...
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Takk Leanne og første gjest som skjønte litt av saken er. Vi har det koselig vi, barna kan fint aktivisere seg selv og det kan være sunt å kjede seg litt. Men jeg/vi er nok av typene som føler det må være en del fysisk aktivitet også, ja. Derfor hender det at vi deler oss opp litt slik at en av oss er med mini, men det er jo moro å gjøre noe alle sammen også. Lekerom/barnepass på treningssenter var forresten en god idè - behøver jo ikke være mer enn 45-60 minutt og gøy for alle. Svømmehallen er jeg også glad i, men vannet blir fort for kaldt for mini. Men jeg har tenkt å besøke et par museum. Kansje ikke det første som slår en når man tenker på barneaktiviteter, men jeg kom på at det gjorde vi en gang med eldstemann og det var utrolig moro faktisk. Barnet likte det mye bedre enn vi ville trodd og kom med helt nye impulser og tanker ang kunsten enn det vi tenkte på.
Pirana Skrevet 3. oktober 2009 #8 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg ser ikke på konstant dårlig vær som en stor utfordring jeg, vi er ute mye uansett vær. I sommer har vi knapt sett sola, men har hatt gudene vite hvor mange meter med regn. Har kost oss masse ute allikevel. Ellers blir det lesing, brettspill, playstation, tv, baking, maling osv. En og annen tur i svømmehallen og kino blir det, stort anna er det ikke å finne på innendørs her i byen med unger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå