Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Til Jehovas Vitner
Skrevet (endret)

Til Jehovas vitner

Hører dere er imot blodoverføring og at dere tar begrunnelsen fra Apg 15,28 "Den Hellige Ånd og vi har besluttet ikke å legge noen annen byrde på dere enn de helt nødvendige ting, 29 at dere holder dere borte fra hedensk offerkjøtt, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel."

jeg ser ikke sammenhengen mellom forbud blodoverføring og dette bibelverset. for å sette det på spissen: dersom en forbispaserende hadde begynt å blø, hadde dere som JV gått rett forbi da? siden dere skal holde dere borte fra blod

nå kan metoden blodoverføring diskuteres, det kan godt hende det finnes bedre metoder/alternative metoder, men jeg tror ikke alternativene til enhver tid er tilgjengelige, og i slike tilfeller: burde ikke JV heller verne om livet?

tilslutt: en artikkel som stiller spørsmål ved JV's syn på blodoverføring med begrunnelser med utgangspunkt i Bibelen, i håp om å komme litt på bølgelengde med dere:

http://www.iclnet.org/pub/resources/text/apl/jw/jw-087.txt

Blood Transfusions: Sustaining the Purpose of God

By David Henke, Watchman Fellowship, Columbus, GA

Blood as used in the Bible is a symbol; it is not sacred in,

and of, itself. The thing symbolized, life and redemption,

specifically the life and redeeming blood of Christ, are what

are sacred. Does the refusal of a transfusion by a Jehovah's

Witness, perhaps resulting in death, uphold the sacredness God

required for blood as a symbol? Or, does it do violence to the

sacred reality of the symbol, life and redemption?

Innlegget redigert. Iht. KG`s regler. Resten av innholdet kan leses i linken.

Strix, mod

Endret av Strix
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Til Jehovas vitner

Hører dere er imot blodoverføring og at dere tar begrunnelsen fra Apg 15,28 "Den Hellige Ånd og vi har besluttet ikke å legge noen annen byrde på dere enn de helt nødvendige ting, 29 at dere holder dere borte fra hedensk offerkjøtt, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel."

jeg ser ikke sammenhengen mellom forbud blodoverføring og dette bibelverset. for å sette det på spissen: dersom en forbispaserende hadde begynt å blø, hadde dere som JV gått rett forbi da? siden dere skal holde dere borte fra blod

nå kan metoden blodoverføring diskuteres, det kan godt hende det finnes bedre metoder/alternative metoder, men jeg tror ikke alternativene til enhver tid er tilgjengelige, og i slike tilfeller: burde ikke JV heller verne om livet?

Jovisst. Det ÅNDELIGE livet! Hvis du mener selskapet Vakttårnet så lar jo disse nå sine medlemmer velge selv om de vil ta til seg blodets innhold eller "spise" andre deler av sine medmennesker.

For oss som er de VIRKELIGE vitner for Jehova - som også kalles kristne i Bibelen - så er spørsmålet om vi vil spise/ta til oss folks - altså menneskers - organer inklusive blod etc. Da det ikke var noen mennesker på den duken som kom ned fra himmelen foran Peter mener vi det er rett å avstå fra å føre andre menneskers kroppsdeler inn i vår kropp. Slik praksis har en betegnelse og det er KANNIBALISME.

Skrevet (endret)
Slik praksis har en betegnelse og det er KANNIBALISME.

Nå lager du din egen definisjon av begrepet, ikke akkurat redelig.

Si meg kysser JV, hvordan unngå overføring av spytt ?

Hvordan får JV barn, uten overføring av kroppsvæske ?

Dette er også kannibalisme for deg..

Endret av Midgard
Skrevet
Nå lager du din egen definisjon av begrepet, ikke akkurat redelig.

Si meg kysser JV, hvordan unngå overføring av spytt ?

Hvordan får JV barn, uten overføring av kroppsvæske ?

Dette er også kannibalisme for deg..

"For den hellige Ånd og vi har besluttet...at dere avholder dere fra...blod.Hvis dere OMHYGGELIG holder dere borte fra disse ting vil det gå dere godt." (Apgj. 15: 28,29)

Dette er til de kristne. Hva angår hedninger som deg Midgard kan du gjøre akkurat som du vil. Drep,driv hor,snyt på skatten,ran,lyv etc. etc. Paulus sa: "Hvis ikke dette er sant,så kan jeg like godt "ete og drikke" for i morgen skal jeg dø."

Skrevet
"For den hellige Ånd og vi har besluttet...at dere avholder dere fra...blod.Hvis dere OMHYGGELIG holder dere borte fra disse ting vil det gå dere godt." (Apgj. 15: 28,29)

Dette er til de kristne. Hva angår hedninger som deg Midgard kan du gjøre akkurat som du vil. Drep,driv hor,snyt på skatten,ran,lyv etc. etc. Paulus sa: "Hvis ikke dette er sant,så kan jeg like godt "ete og drikke" for i morgen skal jeg dø."

Hva fan har dette med meg å gjøre. Jeg har ingen problemer med hverken å gi eller ta i mot blod.

At du flyger i strupen med person angrep viser jo hvor lite argument du har. Til helvete med bibelen, du sier at blodoverføring er kannibalisme. Det er ord DU må forsvare, å komme men noe patetiske vers fra en eventyrbok underbygger ikke påstanden din.

Så hvorfor er ikke overføring av andre kroppsvæske som sperm og spytt kannibalisme ?

Skrevet
Hva fan har dette med meg å gjøre. Jeg har ingen problemer med hverken å gi eller ta i mot blod.

At du flyger i strupen med person angrep viser jo hvor lite argument du har. Til helvete med bibelen, du sier at blodoverføring er kannibalisme. Det er ord DU må forsvare, å komme men noe patetiske vers fra en eventyrbok underbygger ikke påstanden din.

Så hvorfor er ikke overføring av andre kroppsvæske som sperm og spytt kannibalisme ?

Fordi det er Jehova som bestemmer hva som er tillatt.Å tilføre seg andre menneskers kroppsdeler er kannibalisme.Blodet er eksplisitt nevnt. Han har for eksempel sagt at drap ikke er tillatt. Men samtidig vil han om kort tid avlive sine fiender på jorden i Harmageddon. Det betyr at Jehova gjør som han selv vil.Tror ikke det bittelille kvinnemennesket Midgard har så mye å stille opp med her gitt. Men jamen er jeg glad vi snart er kvitt disse hans fiender. Skal vi si 14-17. nisan neste år? Håper det! Så frem til da - lykke til med ordgytingen Midgard.Tomme tønner romler mest!

Skrevet
Til Jehovas vitner

for å sette det på spissen: dersom en forbispaserende hadde begynt å blø, hadde dere som JV gått rett forbi da? siden dere skal holde dere borte fra blod

Det er å ta blod inn i kroppen det her er snakk om,ettersom jødene hadde forbud mot å spise blod. De kristne fikk beskjed om at blodforbudet fortsatt gjaldt for dem. Om legen ber deg avholde deg fra alkohol,mener han vel ikke at du ikke kan drikke alkohol men gjerne sprøyte det rett inn i årene? Tror ikke du er så dum nei.

Må ellers bare si at mange JV er leger og sykepleiere over hele verden, og kristne har full anledning til å hjelpe disse. Men altså - IKKE med blodoverføring. Er det forresten noen som tør å ta blod lenger da?

Skrevet
Nei selvsagt er blodforbudet til de kristne. Ikke til hedninger som Midgar som forviller seg inn i religiøse rom.Jesus sa: "Den som vil holde ett av budene må holde dem alle". Så du kan gjøre akkurat som du vil Midgard. Helt frem til lønningsdag. Det er først da du betaler.(Og vi får lønn)

Blodoverføring IKKE kannibalisme. Og forbudet er bare gjeldende inne sekter som JV. Ikke kristne generelt.

Og det er bud som har med at man ikke skal lyve. Du har et stort problem med dette budet. Så da du ikke greier å holde alle kan du likegodt ta deg en tur til blodbanken.

Skrevet (endret)

La oss lese Apg 15 og ikke bare vers 28-29.

hndler ikke denne fortellingen i Apostlenes gjerninger om hvordan noen blandingsmenigheter med jødekristne og hedningekristne skulle klare å bestå som menigheter uten å "snuble" hverandre? De hedningekristne skulle slippe å bli omskåret, men skulle også holde seg unna blodmat, som var et tabu for jødene. Se også Rom 14, som omtaler forholdet til mat: Det er ikke hva man spiser som er viktig, men motivet, samtidig som vi skal passe på å ikke føre andre til fall gjennom våre gjerninger.

Så handler ikke da Apg 15 om praktiske ordninger for sameksistens og samhold i en konkret situasjon? Prinsippet som lå bak var i så fall: Vis hensyn til hverandre.

Det dreide seg forresten om dyreblod som ble inntatt som mat, noe som etter Moseloven var forbudt fordi blodet er hellig, ikke hellig i kraft av seg selv, men fordi blodet er symbol på livet til det dyret som ble slaktet. Og derfor skulle blodet gis tilbake og ikke spises. Dette var en regel som de hedningekristne selvfølgelig ikke hadde vokst opp med.

Ved blodoverføring slakter man heldigvis ikke den som er kilde til blodet. Kilden er heller ikke et dyr, og det er ikke snakk om å innta blodet som mat. Mat blir fordøyd, det skjer ikke med blod som overføres.

Enn videre, om det så hadde vært imot lovens bokstav å ta imot menneskeblod i form av transfusjon (ikke engang ortodokse jøder har et slikt forbud), så har Jesus erklært i evangeliene at man kan bryte loven for å berge liv, for loven er til for menneskene, ikke motsatt. Jesus var som kjent ikke fariseer.

Endret av skoreim
Skrevet

Men er JV en homogen gruppe? Vil ikke de også kunne være forskjellig? Det er jo ingen kristne som er like, noen er mot sex før eksteskap, andre ikke.

Skrevet
Men er JV en homogen gruppe? Vil ikke de også kunne være forskjellig? Det er jo ingen kristne som er like, noen er mot sex før eksteskap, andre ikke.

Vakttårnet har forlatt Bibelen og det de stod for tidligere - akkurat som de israelittiske kongene forlot Jehova i forbildet. Bibelen forteller at det skulle gå slik,og Jesus sa: "Mon jeg finner troen når jeg kommer". (Elton,gr., ikke parousia)"Men noen blant dere har jeg behag i",sier åpenbaringsboken. Det var de som "holdt fast ved det troverdige ord".

Skrevet
La oss lese Apg 15 og ikke bare vers 28-29.

Så handler ikke da Apg 15 om praktiske ordninger for sameksistens og samhold i en konkret situasjon? Prinsippet som lå bak var i så fall: Vis hensyn til hverandre

Nei,det står det ikke. Det står hva de kristne i fremtiden skulle avholde seg fra. Men du som er hedning Skoreim. Drikk og spis blod så mye du vil. Det står deg fritt. Ses på lønningsdag!

Skrevet
Peter mener vi det er rett å avstå fra å føre andre menneskers kroppsdeler inn i vår kropp.

Har dere ikke sex? Mannens kroppsdel blir jo ført inn i kvinnens? :fnise:

Skrevet
Nei,det står det ikke. Det står hva de kristne i fremtiden skulle avholde seg fra. Men du som er hedning Skoreim. Drikk og spis blod så mye du vil. Det står deg fritt. Ses på lønningsdag!

Bare ikke bli skuffet om det ikke blir noe lønn denne gangen heller :)

Du trenger heller ikke bekymre deg for andre, de greier seg fint. Selv de som "drikker" blod også. Nå er det mange gjester her inne, men om du er den samme som sier hun ikke har helsefaglig bakgrunn så er det UNDERSTATEMENT OF THE YEAR

Skrevet
Har dere ikke sex? Mannens kroppsdel blir jo ført inn i kvinnens? :fnise:

Helt korrekt! DET har Jehova skapt og tillatt. Innenfor ekteskapets rammer. Det er han som bestemmer for kristne vet du. Du er Satans datter og følger Satans lover. Fortsett gjerne med det!

Skrevet

Nei,det står det ikke. Det står hva de kristne i fremtiden skulle avholde seg fra.

1) Hvor står det at de kristne i fremtiden skulle avholde seg fra dette, og at det ikke bare var en praktisk leveregel i en konkret situasjon for de bestemte menighetene som fikk dette brevet?

Unnskyld, for jeg vet ikke om det er lov å spørre om slikt. Men det jeg finner i Apg 15, er at det ble sendt et brev til noen bestemte menigheter. Foranledningen var, slik det også står i det brevet, vers 24: "Vi har fått høre at noen fra oss har forvirret dere med sine ord og gjort dere urolige. Men vi har ikke gitt dem noe oppdrag."

2) Hva var det budskapet eller de ordene som hadde forvirret disse menighetene som nå måtte få dette brevet? Står det et annet sted i dette kapittelet?

Men du som er hedning Skoreim. Drikk og spis blod så mye du vil. Det står deg fritt. Ses på lønningsdag!

Jeg beklager så meget hvis jeg har uttrykt meg på en måte som såret deg. Det var ikke meningen. Jeg vil bare spørre, men hvis jeg spurte om noe som du synes er uhøflig av meg å spørre om, så ber jeg om unnskyldning.

Skrevet
1) Hvor står det at de kristne i fremtiden skulle avholde seg fra dette, og at det ikke bare var en praktisk leveregel i en konkret situasjon for de bestemte menighetene som fikk dette brevet?

Hvor står det at dette ikke skulle gjelde de kristne i fremtiden? Må nok knytte lissene dine nå Skoreim, ellers snubler du vet du.

Skrevet
Jeg beklager så meget hvis jeg har uttrykt meg på en måte som såret deg. Det var ikke meningen. Jeg vil bare spørre, men hvis jeg spurte om noe som du synes er uhøflig av meg å spørre om, så ber jeg om unnskyldning.

Du sårer ikke meg og heller ikke Gud. Men du gir deg selv et banesår. Heldigvis skal minnene om alle opprørerne være borte. Som om de ikke noensinne har levd.

Skrevet

"ALT som før er skrevet er skrevet til oss,til hvem de siste tider er kommet!" "Hele Skriften er inspirert og nyttig til å gi opplæring".

Skrevet
"Vi har fått høre at noen fra oss har forvirret dere med sine ord og gjort dere urolige. Men vi har ikke gitt dem noe oppdrag."

Det er helt rett. Derfor er det Bibelen som er fasiten. Det står for eksempel klinkende klart at kvinner skal TIE når menighetene samles. Med fem forskjellige uttrykk og med en klar advarsel om at "den som ikke godtar dette skal selv ikke bli godtatt". Vakttårnet har også med dette gjort seg til endel av Babylon den store, ved at deres kvinner taler i menigheten, forklarer Bibelen under demonstrasjoner osv. Spørsmålet koker ned til om du tror mest på Bibelen. Gjør du ikke det,så spiller det ingen rolle hva du gjør. Utfallet blir det samme. "Forbannet er den som setter sin lit til mennesker,menneskebarn i hvem det ikke finnes frelse."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...