Gjest Nybakt mor Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Hei. Som nybakt mor har jeg lyst til å begynne så smått med scrapping. Har i flere år laget kort, så jeg har endel utstyr og kan endel teknikker... Føler det kreves mer i scrapping enn kort, da man kun har en flate og denne ikke skal bli for rotete... Med kort kan man jo leke seg på flere flater, så hvis man har flere ideer og forsiden blir rotete kan man overføre ideen til neste side, og dermed redde seg selv på denne måten uten å føle at man må gi slipp på en god ide. Har dere erfarne noen nybegynnertips til meg? - Hvilket format trives dere best med? Bør jeg holde meg til et format for å skape helhet i albumet, eller har ikke dette noe å si? - Har dere et maks antall bilder på hver side? - Bør kanskje prioritere å kjøpe noen nye alfabeter nå, fremfor stempler? - Limer dere hele sider inn i album, eller putter dere de i plastlommer? Har dere isåfall en favorittalbumtype? Håper noen vil hjelpe meg, og kan gi meg noen gode tips
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 jeg vil anbefale deg å registrere deg som medlem i et scrappeforum - og stille disse spørsmålene der! Der har de også bilder av albumsider (LO'er) i galleriene sine - og ikke minst skisser. www.scrapping.no www.scrapbookexpress.no kan anbefales Lykke til! hilsen scrapper som gjerne svarer på spørsmålene dine -men jeg sitter på jobb, så det får bli senere i dag.
Montezuma Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Hei. Som nybakt mor har jeg lyst til å begynne så smått med scrapping. Har i flere år laget kort, så jeg har endel utstyr og kan endel teknikker... Føler det kreves mer i scrapping enn kort, da man kun har en flate og denne ikke skal bli for rotete... Med kort kan man jo leke seg på flere flater, så hvis man har flere ideer og forsiden blir rotete kan man overføre ideen til neste side, og dermed redde seg selv på denne måten uten å føle at man må gi slipp på en god ide. Har dere erfarne noen nybegynnertips til meg? - Hvilket format trives dere best med? Bør jeg holde meg til et format for å skape helhet i albumet, eller har ikke dette noe å si? - Har dere et maks antall bilder på hver side? - Bør kanskje prioritere å kjøpe noen nye alfabeter nå, fremfor stempler? - Limer dere hele sider inn i album, eller putter dere de i plastlommer? Har dere isåfall en favorittalbumtype? Håper noen vil hjelpe meg, og kan gi meg noen gode tips - Jeg bruker kun 12x12 album fra Nille 69,-. Med de albumene kan jeg sette inn xtra plastlommer. Jeg liker å ha LO'ene kronologisk, men med plastlommer kan jeg flytte de rundt, så jeg trenger ikke scrappe de kronologisk. Venninnene mine som limer på albumsider "må" scrappe mai før juni osv for å få det kronologisk, og kan derfor ikke plukke bilder etter hva de føler for. - hvordan du lager hver LO har ikke noe å si. Men jeg syns vel at de som står mot hverandre og doble LO'er bør være i samme format, eller hvertfall matche. - Jeg har lært meg ettehvert at less is more; det er IKKE om å gjøre å få flest mulig bilder på hver LO! som jeg gjorde før..... ;-) Nå bruker jeg ofte 1-2 bilder, maks 3-4, men da er ett el flere små. Det er veldig smart å bruke bilder i forskjelige størrelser, det blir mere spennende enn å fylle alle sider m 10x15. - Alfabeter er gøy! Og det må du ha for å scrappe! kan selvsagt bruke stempler oxo, men mye av moroa er jo å bruke skriften som en stor del av dekoren. Forskjellige farger, fonter, størrelser, uthevet, med skygger etc. skaper liv i LO'en! - Ikke noe skummelt å scrappe større sider! begynn enkelt, du vil utvikle deg etterhvert. Få inspirasjon av andre, gå på messe. registrer deg på dinhobby.no , der er det forum med masse inspirasjon og spørsmål og svar om ALT. Du kan jo begynne med å gå inn i mappene der , hvor alle legger ut bilder av egne LO'er til inspirasjon for andre. Lykke til!
vingle Skrevet 10. oktober 2009 #5 Skrevet 10. oktober 2009 LO??? LayOut (siden du lager kalles layout) Til TS: Hvis du har drevet litt med kortlaging er ikke skrittet langt Jeg pleier å ta utgangspunkt i fargene i hovedbildet jeg scrapper (evt velger jeg ut noen få) når jeg skal velge papir. Det finnes noen veldig gode britiske blader ("ScrapBook inspirations" og "Scrapbook magazine") som selges hos enkelte Narvesen (de har forresten 25% på utenlandske blader for tiden også) Jeg får masse ut av å kikke i disse, så mitt tips er løp og kjøp et sånt! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå