Gå til innhold

Noen spørsmål om rotter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har for noen dager siden fått en gutterotte som har flyttet inn i buret til jenterotta mi. (Var helt umulig å få tak i en jente.) Etter jeg fikk han så har det begynnt å lukte veldig vondt av buret. Vil dette forbedre seg etter kastreringen? Hvor mye koster det å kastrere en hannrotte? (Har tenkt å kastrere han uansett altså!)

Han jeg fikk jenta av sa at hun ikke kunne få barn, men ser jo nå at hun har vært gravid siden jeg fikk henne... Går det greit å ha gutten og jenta sammen, eller kommer han til å drepe ungene? De gjør vel ikke det til vanlig, men kan han forså at de ikke er hans?

Virker som de går veldig greit sammen, men innimellom kan jeg høre at en av de piper ganske høyt, har lurt litt på om det er jenta. Er dette normalt? Hva bør jeg gjøre med dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mathilde_*
Skrevet
Har for noen dager siden fått en gutterotte som har flyttet inn i buret til jenterotta mi. (Var helt umulig å få tak i en jente.) Etter jeg fikk han så har det begynnt å lukte veldig vondt av buret. Vil dette forbedre seg etter kastreringen? Hvor mye koster det å kastrere en hannrotte? (Har tenkt å kastrere han uansett altså!)

Han jeg fikk jenta av sa at hun ikke kunne få barn, men ser jo nå at hun har vært gravid siden jeg fikk henne... Går det greit å ha gutten og jenta sammen, eller kommer han til å drepe ungene? De gjør vel ikke det til vanlig, men kan han forså at de ikke er hans?

Grunnen til lukt er i forhold til brunstighet og de gjør seg til for hverandre ved å bruke kropslukt. Ja det vil forbrede seg etter kastrere. Jeg er usikker på hvor mye det koster, forhør deg litt rundt med ulike vetrinærerer og ikke bare gå til første og billigste er ikke alle som er like gode på smådyr.

Jeg ville ikke hatt de sammen når hun får unger. Moren kan bli stresset og finne på å spise ungene.

Husk å ikke bruke sagflis, www.tamrotter.com har mye bra info med folk som kan mye

Gjest Gjest_Pusemamma_*
Skrevet

Du må ikke ha de to rottene sammen!!

Han og hunn rotter skal være separat. Er det ingen som setter seg inn i dyrehold før de kjøper??

Hunn rotta de er nok drektig allerede. De kan få 9-10 unger i ett kull så forbered deg på dette. Tror ikke det er vanlig og sterilisere rotter. du kan ha to hann eller to hunn rotter sammen. Du kommer snart til og sitte med et lass med unger, for de rottene parrer seg fort etter fødselen. Hvis din hunn rotte er gravid må du fjerne hannrotta og ha han i eget bur.

Er så overrraska at ingen skjønner dette snart....

Skrevet

Det koster ca 1000kr å kastrere en rotte. Man må holde de adskilt i 3 uker etter krastrering. Man kan la rotter være i samme bur når de får unger, de andre rottene vil ikke gjøre noe mot ungene. Men vil anbefale å skille de, for at moren skal få ekstra ro. Er også noen rottemødre som ikke tolererer å ha andre i nærheten, og da kan det bli en del slosskamper. Man kan gjenforene rottefamilien når ungene er ca 2 uker gamle. Rotter piper ofte hvis noen gjør noe mot de som de ikke vil. Dette ordner de opp i på egen hånd.

Skrevet
Det koster ca 1000kr å kastrere en rotte.

Distriktsveterinæren her tar ca 250,- for å kastrere hannrotter. Husk bare på at narkose på smågnagere er en risiko. De tåler ikke alltid narkosen like bra som større dyr.

Skrevet (endret)

Jeg har selv hatt to rotter, men av prinsipp er jeg helt imot kastrering av noesomhelst slags dyr :tristbla: er jo bare å ha den i ett annet bur. latskap ass..

dere dame-mennesker skjønner dere ikke på sånt..

Endret av tortilla
Skrevet
Jeg har selv hatt to rotter, men av prinsipp er jeg helt imot kastrering av noesomhelst slags dyr :tristbla: er jo bare å ha den i ett annet bur. latskap ass..

dere dame-mennesker skjønner dere ikke på sånt..

Da har du tydeligvis for liten kunnskap om hvilke fordeler kastrering har for et dyr. Dyr har sex kun for å forplante seg. Mennesker ut av lyst. Så ikke legg menneselige følelser opp i dette!

Rotter SKAL være to sammen. Og velger man da to av forskjellige kjønn, må den ene kastreres.

Skrevet (endret)
Da har du tydeligvis for liten kunnskap om hvilke fordeler kastrering har for et dyr. Dyr har sex kun for å forplante seg. Mennesker ut av lyst. Så ikke legg menneselige følelser opp i dette!

Rotter SKAL være to sammen. Og velger man da to av forskjellige kjønn, må den ene kastreres.

så ta å røsk ut eggstokkene eller sy igjen vaginaen til hunnrotta i stedet da?

høres digg ut? hva vet du om hva den rotta kjenner etter at bedøvelsen har gått ut, og hvor lenge det varer?

jeg ville ikke knekt av armene mine, ergo vil jeg ikke knekke av bakbeina til en hund... jeg ville ikke klippet i sund masse faenskap i ballene mine, ergo jeg vill ikke klipt i sunn masse faenskap i ballene til en rotte. hvis du ikke klarer å la være å ha ett dyr uten å torturere det for at det bedre skal kunne tilfredstille dine "fordelaktige" og egoistiske underholdnings- og ensomhetsbehov, syns jeg du skal la være å ha ett dyr i det hele tatt. jeg driter i om det har massevis av fine fordeler for deg og alle andre som gjeller dyra sine, spesiellt under kniven slik man gjør med rotter.

end of story.

Innlegget er endret iht KGs regler.

Phaedra, mod

Endret av Phaedra
Skrevet (endret)
så ta å røsk ut eggstokkene eller sy igjen vaginaen til hunnrotta i stedet da?

høres digg ut? hva vet du om hva den rotta kjenner etter at bedøvelsen har gått ut, og hvor lenge det varer?

jeg ville ikke knekt av armene mine, ergo vil jeg ikke knekke av bakbeina til en hund... jeg ville ikke klippet i sund masse faenskap i ballene mine, ergo jeg vill ikke klipt i sunn masse faenskap i ballene til en rotte. hvis du ikke klarer å la være å ha ett dyr uten å torturere det for at det bedre skal kunne tilfredstille dine "fordelaktige" og egoistiske underholdnings- og ensomhetsbehov, syns jeg du skal la være å ha ett dyr i det hele tatt. jeg driter i om det har massevis av fine fordeler for deg og alle andre som gjeller dyra sine, spesiellt under kniven slik man gjør med rotter.

end of story.

Phaedra, mod

Hahaha...du er rar og uvitende ass! Visste du at det er ganske vanlig at mennesker også kasrerer seg når de ikke vil ha flere unger?? Det er et veldig enkelt inngrep, de bare kutter over sædlederne. De merker ingen forskjell etterpå! Er også noen damer som velger å sterilisere seg, dvs kutte over eggstokkene. Merker ingen negativ forskjell etterpå de heller!

Endret av Phaedra
Skrevet (endret)
Visste du at det er ganske vanlig at mennesker også kasrerer seg når de ikke vil ha flere unger??

det er en forskjell på frivillig og tvang. "mange mennesker tar selvmord (helt frivillig!), derfor er det OK å drepe dyr." helt logisk!

Det er et veldig enkelt inngrep, de bare kutter over sædlederne. De merker ingen forskjell etterpå!

høres veldig fristende ut du, men jeg tror jeg står over. er det ett tilbud eller???

Er også noen damer som velger å sterilisere seg, dvs kutte over eggstokkene. Merker ingen negativ forskjell etterpå de heller!

da får du sette igang da! (sett at du er dame.. du hørtes ut til å synes dette var en god ide ikkesant?) lag en tråd med dokumentasjon når du er ferdig a'! :jepp:

hadde du forresten gjort dette med ungene dine når de var små? "det er jo mange som gjør det, og de merker "ingen" forskjell!"

Og vent litt, tror du skal sjekke en gang til:

Health and behavioral effects

[edit] Disadvantages

* As with any surgical procedure, immediate complications of neutering include the usual anesthetic and surgical complications, such as bleeding and infection. These risks are relatively low in routine spaying and neutering; however, they may be increased for some animals due to other pre-existing health factors. In one study the risk of anesthetic-related death (not limited to neutering procedures) was estimated at 0.05% for healthy dogs and 0.11% for healthy cats. The risk for sick dogs and cats were 1.33% and 1.40% respectively.[4]

* Neutered dogs and cats of both genders have an increased risk of obesity. Theories for this include reduced metabolism, reduced activity, and eating more due to altered feeding behavior. Innlegget er kortet ned. Phaedra,mod

http://en.wikipedia.org/wiki/Spaying_and_n...avioral_effects

så mye får de få bivirkningene. ett voksent menneske er istand til å ta slike avgjørelser og beregne sin egen risiko og ta konsekvensene for det, det er ikke barn eller dyr.

Phaedra, mod

Endret av Phaedra
Skrevet

Når man ikke bør ha flere barn, syns jeg det er helt greit å kastrere/sterilisere. Både hos mennesker og dyr. Du kan få alvorlige bivirkner av alt, til og med en paracet. Men du tar jo sjansen på det alikevel. Men hvis man vil ha barn så er det en annen sak. MEN tror ikke en rotte bryr seg så veldig mye om den får hundrevis av barn eller ikke. Der handler det bare om intinkter. Har de ikke instiktene til å parre seg lenger så tenker de nok ikke over det i det hele tatt. Tviler på de går rundt å savner instinket om å parre seg. Og for en rotte som ikke har sett en rottunge før, så vet de nok ikke engang at de eksisterer, og om de vet det så driver de nok ikke å ønsker seg egene unger uansett.

Skrevet
Når man ikke bør ha flere barn, syns jeg det er helt greit å kastrere/sterilisere. Både hos mennesker og dyr. Du kan få alvorlige bivirkner av alt, til og med en paracet. Men du tar jo sjansen på det alikevel. Men hvis man vil ha barn så er det en annen sak. MEN tror ikke en rotte bryr seg så veldig mye om den får hundrevis av barn eller ikke. Der handler det bare om intinkter. Har de ikke instiktene til å parre seg lenger så tenker de nok ikke over det i det hele tatt. Tviler på de går rundt å savner instinket om å parre seg. Og for en rotte som ikke har sett en rottunge før, så vet de nok ikke engang at de eksisterer, og om de vet det så driver de nok ikke å ønsker seg egene unger uansett.

det er ikke vanskelig å unngå d problemet. du lar være å sette de i samme bur = problem løst, ingen underlivsplager, livsvarige smerter, urinveiskreft, mental tilbakestand(ståendehet?) og hva faen.

Skrevet (endret)
Jeg må bare spørre deg, er du imot prevanjon også? Å kastrere/sterilisere dyr i fangenskap er utrolig viktig for å hindre at det blir født tusenvis av dyr som vi ikke er istand til å ta oss av.

jeg er ikke en kristenfundis. jeg beklager virkelig hvis jeg har gitt det intrykket ;)

nei, men jeg er imot å påføre dyr unødvendig smerte, på ting som kunne vært løst på en meget enkel måte, eller som i det hele tatt kunne blitt ungått hvis man lot være å ta på seg ansvaret til ett dyr man ikke kan ta seg av.

Endret av tortilla
Skrevet
det er ikke vanskelig å unngå d problemet. du lar være å sette de i samme bur = problem løst, ingen underlivsplager, livsvarige smerter, urinveiskreft, mental tilbakestand(ståendehet?) og hva faen.

Ja det er en fin prevansjonsmåte, MEN en hannrotte vil være MYYYYE lykkeligere som kastrert og leve i felleskap med andre rotter av begge kjønn, framfor å leve et liv sammen med en annen ukastrert hannrotte, noe som er veldig unaturlig for de. De må uansett være to! Det anngående bivirkninger, er noe som foregår svært sjeldent og er verdt å ta risken for. Heller lykkelig i noen dager, enn ulykkelig et helt liv!!

Skrevet (endret)
Ja det er en fin prevansjonsmåte, MEN en hannrotte vil være MYYYYE lykkeligere som kastrert og leve i felleskap med andre rotter av begge kjønn, framfor å leve et liv sammen med en annen ukastrert hannrotte, noe som er veldig unaturlig for de. De må uansett være to! Det anngående bivirkninger, er noe som foregår svært sjeldent og er verdt å ta risken for. Heller lykkelig i noen dager, enn ulykkelig et helt liv!!

hmm... det kan jeg mulig forstå, men det finnes fortsatt midlertidige prevantive midler. de trenger ikke være der 24 timer i døgnet, skal man absolutt ha dyr kan man ta seg tid til dem.

man tukler ikke med nutsa til ett levende vesen med skarpe objekter, hvis det ikke har sagt ja, og eventuell avlivelse og eierskapsfradrag bør vurderes i stedet. hvis du er nødt til å skjærerav testikler på dyr, for å kunne ha dyr, bør du ikke ha dyr.

Endret av tortilla
Skrevet

Enten må man kontrollere antall dyr som blir født i fangenskap, ved å sterilisere, eller man må la vær å ha dyr i fangenskap. F.eks kaniner, de er veldig ulykkelige hvis de må være alene. Det er de aldrig i naturen. Men man kan ikke ha to hannkaniner sammen, det må løses ved at man har en hunn og en kastrert hann. Grunnen til at man velger å kasrere hannen framfor hunnen forresten, er at det er et mye enklere inngrep.

Skrevet

Du har virkelig et forvrengt syn på baller. Uansett, de lager et lite snitt rett over penis og kutter over sædlederne. Ingen big deal. Noen kunne gjort det på deg mens du sov, uten at du noen gang ville funnet det ut. Du kunne bare ikke ha formert deg lenger.

Skrevet (endret)
Enten må man kontrollere antall dyr som blir født i fangenskap, ved å sterilisere, eller man må la vær å ha dyr i fangenskap. F.eks kaniner, de er veldig ulykkelige hvis de må være alene. Det er de aldrig i naturen. Men man kan ikke ha to hannkaniner sammen, det må løses ved at man har en hunn og en kastrert hann. Grunnen til at man velger å kasrere hannen framfor hunnen forresten, er at det er et mye enklere inngrep.

artig at du drar inn kaniner for jeg har en veninne på en gård som har akkurat det. de har ganske mange også. de ligger vegg i vegg, de for lov til å boltre seg litt når det er sjekketid, ELLERS så får de injeksjoner, som alt i alt er mye bedre uansett. dette er ikke 1600-tallet folkens.

du sa forresten noe bra helt øverst der.. la meg kopiere:

eller man må la vær å ha dyr i fangenskap.

Endret av tortilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...