Gå til innhold

Er kvinner likestilte?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

er vi likestilt?

kvinner

* utgjør halvparten av verdens befolkning

* utfører 2/3 av alt arbeid

* tjener 10%av verdens inntekt

* eier 1%av verdens eiendom

i tillegg til at:

* lærere bruker 2/3 av tia si på gutter

* menn bruker 86% av taletia i samfunnsred. i NRK

* 98% av alle avbrytelser i forsamlinger med begge kjønn blir gjort av menn

og det er mer:

* gutter er mer høylysdt enn kvinner. de får mer oppmerksomhetog både menn og kvinner tillegger hankjønnets meninger større vekt enn kvinners.

* hvis ei jente blir slått og mobbet av en gutt og hun sier fra til læreren vil læreren sannsynlig vis si: ja han liker deg sikkert, det er gutters måte å få kontakt på...

hva lærer det jenter? jo at gutter er voldelige og at hvis de slår så er det sånn gutter er...

feminisme handler om at kvinner ikke blir respektert og tatt seriøst, kvinners kropp blir brukt i reklame, dette skaper et helt feil syn på kvinner...de fleste kvinner er ikke 1.75 og veier ikke 47 kilo...slik de blir fremstilt...

så jeg bare spør...

er vi likestilt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen er vel i tvil om at kvinner, sett i verdens-perspektiv, ikke er likestilt.

Her i Norge synes jeg derimot det ikke er noe å snakke om. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er likestilleing??

Vi kvinner må bli tøffere og mer frampå, det nytter ikke sitte på baken og tro at alt skal ordne seg bare fordi likestilling er et så viktig tema i dagens samfunn. Det er ikke rart at det r flest menn i leder stillinger. Det er fordi vi kvinner ikke er tøffe nok og frampå nok. Det er ikke nødvendigvis en dårlig egenskap men om en ikke er tøff nok og frampå nok da bør en heller ikke være i en leder stilling.

Om en mann søker på en stilling og klart er bedre kvalifisert på jobben, bør han få jobben og ikke kvinne som er dårligere kvalifisert bare fordi "vi må fylle opp" kvinne kvoten.

Er menn likestilt i typiske "kvinne" yrker (sykepleier, renholdsbetjent mm.). Neppe...

Ikke missforstå meg! Jeg er i mot undertrykkelse av kvinner, men jeg synes det er nedverdigene å gi en kvinne en jobb bare fordi hun er kvinne og ikke fordi hun er kvalifisert.

_________________

~Hege~1212[ Dette Innlegg er endret av: hegelille den 2002-04-24 11:24 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gurimalla,

jeg vil kalle meg selv likestilt med menn.

Det er slik jeg opplever det.

Det er mange som har et voldsomt fokus på at "vi for all del ikke er likestilt her i Norge heller", og jeg synes det aller meste av det bare er syt.

Jeg er klar over dette med "gutteklubben Grei", men generelt sett så ser jeg hverken på meg selv eller på andre norske kvinner som undertrykt.

Jeg kan godt kalle meg feminist, men det betyr ikke at jeg er enig i de aller fleste feministers syn på saker og ting.

Ja til like rettigheter, plikter og muligheter.

Nei til tilnærming av kjønn til de grader enkelte ønsker det.

For å ta disse statistikkene 1. anonym skriver om: det går mest på at menn snakker mer, de er mer høylydt og tar ordet oftest.

Vel, skal vi sitte på r### og vente på å få ordet?

Sitte i hjørnet vårt, holde kjeft til vi blir spurt, og så gå ut etterpå og rope om likestilling?

Nei, selvsagt ikke, FÅR vi ikke ordet, så får vi ta det, da.

Blir ikke det gjort, kan vi ikke klage heller, mener jeg.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Det er ingen i denne tråden som har sagt at en kvinne skal få en jobb hun ikke er kvalifisert for. Endel kvinner får ikke den jobben eller den utnevnelsen de er kvalifisert for fordi de er kvinner.

I februar/mars ble det presentert en undersøkelse i Aftenposten Aften om hvor mye menn og kvinner i Oslo tjente. Jeg husker ikke tallene helt, men menn tjente gjennomsnittlig mer enn kr. 100 000 mer enn kvinner i året. Jeg synes ikke de tallene vitner om mye likestilling.

Jeg ønsker ikke at vi skal ha større rettigheter og muligheter enn menn, men de samme. Jeg er også enig i at noen kvinner må bli tøffere, men det er vel ikke helt riktig at alt skal sje på menns premisser.

Det er fint at du anser deg selv likestilt Amanda. Det er kjempeflott at du faktisk får den samme lønn og de samme muligheter som menn. Det er desverre ikke alle norske kvinner som får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke kun om denne tråden, men om likestilling generelt. Hva som menes, og hva som sies.

Det er disse som overdriver jeg ikke vil sammenligne meg med.

Selvsagt er jeg for at alle skal ha like rettigheter, både menn og kvinner.

Men det er da alle, så det er igrunnen lite interessant.

Men dette at menn tjener gjennomsnittlig mere enn kvinner - hva tror du er årsaken?

Jevnt over?

Jeg tror det er innstillingen.

Kommer det inn en mann i en bedrift med kun kvinner, hvem klatrer fort og oppnår lederstilling? Mannen.

Men er det hans feil? Nei, jeg tror dette har en del å si på statistikkene som viser hvor undertrykte kvinner i Norge er.

Ingen kan tvinge oss til å ta toppjobbene, det må jobbes for det.

Hvilke kvinner er det du sikter til som ikke får de samme mulighetene som menn, gurimalla?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det har vel kommet frem i media i løpet av vinteren at kvinner ikke blir spurt om å delta i styrene i børsnoterte bedrifter i Norge. Dette er det vel ingen tvil om. I denne sammenheng var det mange kvinner som sto frem og sa at de var kvalifiserte (det var de også) og interesserte, men aldri ble spurt. Dette er ikke kvinner som sitter stille i en krok og venter på tur. Rekruttering av styremedlemmer skjer ofte innenfor en viss krets og denne kretsen består ofte av menn. Alt dette er grundig dokumentert.

Jeg tror ikke det er innstillingen som er årsak til at menn jevnt over tjener bedre enn kvinner. Det er menn som har styrt samfunnet i årevis og de har derfor hatt all makt når det gjelder å verdsette arbeid. Yrker hvor det har vært overvekt av kvinner har fort fått lavstatusyrker. Hvem tror du det er som har gitt disse yrkene lav status? Kvinnene selv?

Jeg ser av profilen din at du er student Amanda. Jeg mener ikke å være arrogant, men de fleste som har kommet ut i yrkeslivet etter flere års studier har faktisk fått seg en overraskelse med tanke på likestilling. Jeg trodde også at vi var likestilt når jeg var student, men har oppdaget at verden utenfor universitetet desverre ikke har kommet så langt som man tror. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt gurimalla, og det er interessant.

Jeg har også forståelse for at jeg har liten peiling her, og kan snakke om en idealtilstand. Det er ikke arrogant å påpeke det.

Jeg er selvsagt enig i at noe må gjøres med de små "gubbekretsene". Nei, jeg har ikke svaret på hva.

Men, det jeg mener når jeg sier det ikke er stort å klage over i Norge, er at det er vanvittig mange jenter som har "rødstrømpe" skrevet i panna, og kaller alt undertrykking av kvinner.

Jeg synes det er viktig å fokusere på hva jenter/kvinner kan gjøre selv, og ikke bare rette fokus mot "arrogante, sjefete, undertrykkende..." menn, som "holder oss nede". Jeg forstår dette skjer innen enklete bransjer (ikke innen "min" vei, derfor er jeg kanskje litt farget av dette), og det er forkastelig.

Men en likevekt av fokus på begge sider tror jeg er fornuftig, for alle parter.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg mener ikke at alle menn er "slemme", tror også noen diskriminerer ubevisst.

Det virker som om vi egentlig ikke er så veldig uenige Amanda. Jeg mener ikke at man skal rope om likestilling på alle områder. Synes ikke at man skal tvinge gutter til å leke med dukker og jenter til å leke med biler. Synes også at jenter godt kan ta vare på sine feminine sider uten at det skal skade våre rettigheter og muligheter.

Har lagt merke til at flere par innen min vennekrets nå deler fødselspermisjonen mer enn det som er minstekravet. Dette har ført til en del reaksjoner hos mannens arbeidsgiver, så her er det ikke likestilling for menn. Jeg tror imidlertid at guttas stahet også vil komme jentene til gode, fordi arbeidsgiver har all grunn til å være like "redd" for lange fødselspermisjoner både for gutter og jenter. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt filosofering rundt det likestilte Norge:

- Som en skrev i en annen tråd: hvorfor er det slik at en utenlandsk kvinne som blir skilt fra en voldelig norsk mann utvises, men en utenlandsk voldelig mann får oppholds tillatelse? Er det likestilling?

- Kvinner må være mer frampå for å få leder-jobber, bedre lønn etc. Med andre ord: det er hver enkelt kvinnes individuelle ansvar at kvinner er underrepresentert som ledere, det har ingenting med samfunnstrukturen å gjøre.

- Men - menn som ønsker å ta større del i sine barns oppvekst, hindres i dette pga. samfunnstrukturen. Tror aldri jeg har sett at "jamen, menn må da bare være mer frampå i sånne saker, det er deres egen skyld at ikke flere menn tar større del av pappapermisjonen." Vanligvis heter det jo at det er kvinnens skyld - "hun slipper han ikke til." hmmmm - er det flere enn meg som syns dette skurrer? Hvorfor er det ikke menns ansvar da, å kjempe for "rettigheter" i forhold til barna, når det er kvinners ansvar å kjempe for likestillin`? Eller er det i bunn og grunn bare kvinners ansvar å kjempe for likestilling?

Jeg bare spør.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Angående horfor menn tjener mer.

I korte trekk.

Menn er i større grad kapitalister = tjener mer penger

Menn anser penger som status i høyere grad enn kvinner.

Men er i større grad materialistiske = mer motiverte for å ta jobber med hølyere lønn

Menn tør mer og tar flere sjangser = etablerer flere bedrifter.

Menn er mer lekne og eksperimentelle = finner opp ting og tang, som lyset, datamaskinen, bilen, dataprogrammer, medisiner + millioner av andre produkter osv osv

Menn er opptatt av status og lederskap i større grad enn kvinner = mer villige og motiverte for å ta ledelsen=mer penger.

Tør oftere å krangle med sjefen for å få det han vil ha og får lønnsøkning.

Dette er egenskaper som er forskjellige hos menn og kvinner. Ikke narr deg selv med å tro at menn og kvinner er helt like.

Begge kjønn og deres egenskaper er livsviktige for samfunnet. Den ene klarer seg ikke uten den andre. Menns egenskaper betales i større grad i ren cash og lederskap.

For de som er religiøse:

De aller fleste religioners guder er menn, Gud er mann (skapte adam i sitt bilde), jesus var mann, alle disiplene var menn, de fleste statuer i byene er menn, komponistene, forskerene, generalene, soldatene, statsministrene, presidentene, styremedlemmene, astronautene, idrettsstjernene, forskerene etc etc ..............

Kvinners gjøren og laden er ikke like profilert, men minst like viktig. Det er de som har født og tatt vare på alle disse store mennene til de ble voksne, stått i kulissene når de ble voksne, og tatt hånd om dem når de har fått problemer. De får ikke statue av seg for det arbeidet.

Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Visste dere at størsteparten av antall kroner forskningsmidler innen helse benyttes på å forske på mannsrelaterte sykdommer/lidelser? Det sier også noe om likestillingen her til lands.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forskning... kan det være på grunn av at nesten alle forskere er menn? og at disse kanskje forsker på egne plager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest sexysadie

Det er en snedig vrangforestilling at hvis en kvinnelige kandidat foretrekkes fremfor en mannlig kandidat til en lederstilling, blir hun det uavhengig av sine kvalifikasjoner. Kjønnskvotering innebærer at hun får stillingen fordi hun er kvalifisert og fordi hun er kvinne, i den rekkefølgen. Misforståelsen om at kjønnskvotering er ensbetydende med annensortering, tåkelegger debatten rundt bruken av kvotering som virkemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...