Gjest milkyway Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Ja først nå har jeg begynt å synes det er koselig med stearinlys, men fy såskummelt! Liker ikke tanken på brann! Så jeg har en flytelysbolle med vann med ca 25-30 cm opp til "taket" på reolen.. skapet heter det vel, jeg kan vel gå ut og ta meg en sigg uten at det blir helt inferno her?
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Sett dem heller på et glassbord eller steinbord, det er sikrere. Liten sannsynlighet at det er farlig på skapet heller, men det er kjedlig å tenke på når huset har brent ned.
Sola^ Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Oi...eg synes det var nærme. Ville ha testa temperaturen ved "taket" med handa etter ei stund...kanskje det er varmere enn du hadde trudd.
Kamikatze Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Huff! Ikke ut å sigg. Det bør være mer enn meteren opp i taket. Flytelys er litt sikrere enn andre lys, fordi vannet kjøler litt. Krøll på veken kan lage et "minibål". Og da er det skummelt å være tak. Flammeutviklingen når veken krøller eller fliser, kan være kraftig nok til at varmen antenner stearinet. Særlig telys er utsatt, og kan bli de reneste flammekastere - med tometersflamme. Flytelys er det minst sannsynlig at dette skjer med. Men, inntil stearinet smelter sånn at veken trekker vann, eller stearinet flyter ut, og kjøles av vannet kan dette også hende med flytelys. Normalt skal flytelys etter hvert selvslukke, men da kan allerede taket stå i flammer, og veggen. Pyrring som hobby? En god tommelfingerregel er: Forlat aldri brennende lys. Blås heller ut, og nyt magadraget med god samvittighet. Du har jo lighteren i lomma, så du vil helt sikkert greie å få dem i fyr og flamme igjen. Dsb sier: - plassering av lys på stabilt ikke brennbart underlag - ikke plasser levende lys i trekk eller i nærheten av brennbart materiale - ikke blås ut telys, men kvel flammen - fjern eventuelle lysmansjetter før tenning av lys - forlat aldri et rom med levende lys Ha gjerne en tom kopp eller hermetikkboks klar til å tre over, for å kvele flammen, om det verste skulle skje. For husk at ved brann kommer svartkledde folk med messingknapper, som kan være veldig interessert i tobaksblandingen din. Endret 25. oktober 2009 av Kamikatze
Gjest milkyway Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 der finner de jo bare rød 3så they aint got shit on me ;D Men har kuttet ut min koseligehobby.Kanskje jeg kan sette de på stuebordet hvis jeg tør å begynne igjen.
Kamikatze Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 Stuebord, stereobenk, stearinlysbord av ei hjemløs lekablokk... Ikke gi opp. Stearinlyspyrring er kos, bare de ikke får drive på på egenhånd. Det er mange som tenner på stearinlys. Var ikke meningen å skremme deg, bare å få deg til å vare litt lenger...
lilleGrethe Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 Regelen for telys er vel at du skal ha minst en meter opp. 30 cm hørtes nærme ut selv for flytelys. Og da ikke bare for brannrisiko. Har du tenkt på hvordan det blir seende ut etter noen ganger - vil regne med sot i reolen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå