Gå til innhold

Skoler i sørstatene i USA - slår de barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har en datter som skal være utvekslingselev i en stat sør i USA.

Jeg mener å huske at jeg har lest at det fremdeles foregår kroppslig straff i stor utstrekning i disse områdene. Er det noen som vet noe mer om det? Blir utvekslingselevene automatisk unntatt denne ordningen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Ja, er helt vanlig med fysisk avstraffelse i sørstatene i USA.

Enten at en for.eks blir satt i kalde dusjer som straff, av og til med klær. Eller regelrett slag, med spanskrør og annet.

Utvekslingsstudenter er ikke unntatt slike regler, dette er jo en del av det å oppleve en annen kultur. Om en ikke ønsker å oppleve straffen så trenger jo en faktisk ikke gjøre noe særlig mye annet enn å oppføre seg skikkelig, men det er vel for mye å be om?

Skrevet

Pia er helt på tryne. Har bodd i USA i mange år, inkludert tre år i tjukkeste sørstatene. Ja, det kreves mer respekt av elevene ift deres holdning til lærere og skolearbeid, men NEI de får ikke ris, kalde dusjer el.lign. Detention (gjensitting) er brukt mye over hele landet (gjerne kombinert med at man må utføre ekstra skolearbeid). Tror du amerikanske foreldre hadde godtatt kropslig avstraffelse av barna sine i skolen? Neppe. (Det foregår nok mer slikt der borte enn her i Norge, men hjemme innenfor husets fire vegger fordi det anses som en rett til å fostre opp barna som man ønsker.) Det skal legges til at jeg nå svarer for offentlige skoler. Evt. privatskoler med særinteresser (kristne, militære, forbedringsskoler) kan/vil jeg ikke uttale meg om.

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Kroppslig avstraffelse er like ulovlig på amerikanske skoler som det er her i Norge. Det er kanskje en mer akseptert kultur om at dette skjer i hjemmet, men ikke på skolen.

Skrevet
Kroppslig avstraffelse er like ulovlig på amerikanske skoler som det er her i Norge. Det er kanskje en mer akseptert kultur om at dette skjer i hjemmet, men ikke på skolen.

Dette stemmer ikke.Det er de respektive statene som selv bestemmer om kroppslig avstraffelse skal være lovlig på skolene, og det finnes fremdeles 20 stater (primært i sør) der dette er lovlig. Men det betyr jo likevel ikke at det er så utbredt, bare at det ikke er ulovlig. Tror de fleste skolene som praktiserer dette har en ordning der de foresatte må signere på at det er greit med "spanking", og hvis man ikke skriver under på det vil de velge en annen avstraffelsesmetode.

Her er en wikipedia-link, hvis man ikke stoler på den eller vil vite mer kan man raskt finne informasjon ved å google:

http://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_puni...s#United_States

Skrevet

Vel, har en venninne som har flyttet fra Texas til Norge for 1,5 år siden. Hun måtte underskrive om hvorvidt de tillot at barnet fikk fysisk avstraffelse eller ei. (de skrev NEI) Senere spurte lærer/rektor om de kunne omgjøre det fordi skolen hadde problem med å dispiplinere barnet hennes, skolen ønsket å få bruke fysisk straff, som regel var dette smekk over fingrene med linjal eller lignende. Min venninne sa fremdeles nei.

Her i Norge ved hjelp av BUP og intensiv oppfølging har barnet blitt mye bedre, det blir ikke mobbet lengere, har fått venner og slikt.

Skrevet

Det stemmer faktisk. På enkelte steder får de til og med ris når de går på high school (ca tilsvarende videregående).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...