Gjest redstar Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg er ikke religiøs, jeg er mer imot religion får å si det sånn. Men det jeg er veldig intressert i det er ting som indre kraft, spirit, Chakrasystemet, aura, nummerlogi, astrologi osv... Jeg leser en del i magasiner om dette og på nettet osv.. men det er en del forskjellig informasjon og jeg skulle gjerne likt å funnet bøker feks som handler om "å finne seg selv", selvhjelp, min aura osv.. Jeg vil finne min egen ro... Sjønner? Blir litt vanskelig å forklare da jeg synes det er litt vanskelig å forklare med ord, men i bunn og grunn mener jeg at jeg er nysjerrig og ønsker å lære mer om meg selv, i astrologi å ting som dette.. Jeg trenger å rense min aura, finne mer ro i meg selv og trenger en selvguide slik at jeg kan komme på rett vei i livet å få til det jeg ønsker meg utenat jeg selv skal stå i veien... Er det noen bøker(helst på norsk) som dere anbefaler for en nybegynner som er intressert i å lære mer om dette. Jeg er også veldig intressert i å begynne med tarot eller noe i den duren, hvilken kortstokk er greiest og begynne med? Vil ikke ha noe "notabene - lær tarot på 1, 2, 3", men noe dypere enn det... Regner med at kortstokken og boka som følger med blir på engelsk men det er ingen problem.. Jeg vil gjerne bare starte med dette og lære mer... Håper noen kan hjelpe På forhånd takk:) *ei leken gudinne*
Marrlene Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Hvordan skape mirakler i eget liv - Wayne Dyer Verdens beste bok, den er ganske heftig, så les litt etter litt. Handler om oss mennesker, vårt ubegrenselige potensiale, hvordan vi skal lære oss å skape "mirakler" i vårt eget liv bare ved hjelp av en litt annen tanke gang, og hvordan du ska finne din livs oppgave. Man får et litt større syn på sin egen tilstedeværelse etter å ha lest denne
Musicman Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 "indre kraft, spirit, Chakrasystemet, aura, nummerlogi, astrologi osv" er bare en erstatning for mer tradisjonelle religioner som kristendom og islam. Det er ikke noe mer sannhet i dem selv om de er erstatninger.
Marrlene Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 "indre kraft, spirit, Chakrasystemet, aura, nummerlogi, astrologi osv" er bare en erstatning for mer tradisjonelle religioner som kristendom og islam. Det er ikke noe mer sannhet i dem selv om de er erstatninger. Det var vell en søken for selv hjelp, eller å "finne seg selv" hos personen som startet innlegget. Ikke sannhet. Må bare nevne at dette ikke er noen ertsattning for ander religioner som kristendom og islam. Troen på indre kraft, ånder, aura, stjernenes betydning, måne syklusens innvirkning på mennesket osv, er noe som "ur-folket" her på jorda startet med lenge før de første religionene oppstod, altså så har dette lite sammenheng med religion, vist du ikke var klar over det : )
TipsyTopsy Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 (endret) "indre kraft, spirit, Chakrasystemet, aura, nummerlogi, astrologi osv" er bare en erstatning for mer tradisjonelle religioner som kristendom og islam. Det er ikke noe mer sannhet i dem selv om de er erstatninger. Hvorfor må slike som deg alltid komme inn å trashe sånne tråder? Til TS: Anbefaler Lær at se og læse auraen av Ted Andrews, himmelske samtaler 1, 2, og 3 (og de andre bøkene hans), thetahealing av vianna stibal (heftig), Wayne Dyers bøker, ellers har jeg en annen aurabok her, som er nedpakket for øyeblikket. En kjekk og enkel innføring om aura-rens og slikt (skal finne den frem og skrive ned navnet asap). Du kan jo søke på nett og da. finnes mange sider med "oppskrifter" på aurarens, auravann, meditasjoner, etc. Dessuten så har ninashop.no mange gode bøker om flere av temaene. Hun har og en god bok om chakraene (Chakra-håndbogen). Endret 3. oktober 2009 av TipsyTopsy
Gjest redstar Skrevet 5. oktober 2009 #6 Skrevet 5. oktober 2009 Tusen takk for svar:) Skal sjekke opp dine anbefalinger TipsyTopsy, så skal jeg lett lese den boka av Dawyen Dyer:) Jeg har aldri sakt jeg leter etter sannheten, men jeg vil si at ja, noen mener det er like troenes som religioner o.l. men jeg velger å heller tro på dette da jeg synes det er helt idiotisk å sløs av tid å krefter å tro på religion da jeg ikke ser noe i dette.... Vi mennesker velger å tro hva man vil, å jeg vil tro på det som er verdt å tro på, nemlig: Meg selv, mennesket som det er, tegn osv:) Gleder meg til å komme i gang
tortilla Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) har noen fine jeg hagakure sun tzu - art of war derren brown - tricks of the mind lao tzu - tao teh ching tao of detox the art of peace miyamoto musashi - book of five rings terence mckenna - DMT: the spirit molecule consciousness: an introduction Innlegget er endret iht KGs regler. Bond, mod Endret 7. oktober 2009 av Bond
tortilla Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Jeg er ikke religiøs, jeg er mer imot religion får å si det sånn. Men det jeg er veldig intressert i det er ting som indre kraft, spirit, Chakrasystemet, aura, nummerlogi, astrologi osv... *kremt* der kom jeg plutselig på noen fler emerald tablets egyptian book of the dead i ching den jødiske tora gamle testamentet: josva, jesaja, daniel & ezekiel gnostic gospels (les denne før du hiver deg utpå det store bibeleventyret) koranen book of shadows analects of confucius gandharan texts suttanipata chariots of the gods the book of one thousand and one nights Endret 8. oktober 2009 av tortilla
tortilla Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 Hvorfor må slike som deg alltid komme inn å trashe sånne tråder? sannheten svir.
Musicman Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Troen på indre kraft, ånder, aura, stjernenes betydning, måne syklusens innvirkning på mennesket osv, er noe som "ur-folket" her på jorda startet med lenge før de første religionene oppstod, De første religionene oppstod nettopp som spirituelle ritualer.
Gjest redstar Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 Tusen takk Marrlene:) Oi,ja nå var det en del boktips her, var på biblioteket i går å fant mn bøker men fant ud at jeg må dit igjen:p Hehe! Fant også en bra bok som het: Gi sjelen din vinger, få frem ressurser du ikke hadde. Tusen takk for masse tips! *sitter å koser meg med ei bok*
Marrlene Skrevet 8. oktober 2009 #13 Skrevet 8. oktober 2009 De første religionene oppstod nettopp som spirituelle ritualer. Der tar du nok feil, det finnes mange ur gamle spirituelle ritualer som fortsatt brukes idag som har ingen tilknytning til noen religion. Da kan vell du svare meg på hvilken hoved religion f.eks Indianernes kultur hører til ? Et folke slag som begynte tidlig med spirituelle ritualer,og som fortsatt bruker det idag.
TipsyTopsy Skrevet 8. oktober 2009 #14 Skrevet 8. oktober 2009 sannheten svir. Start med å granske deg selv spirituelt sett, så kan til tider sannheten svi, ja.
tortilla Skrevet 8. oktober 2009 #15 Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Start med å granske deg selv spirituelt sett, så kan til tider sannheten svi, ja. hva skulle det bety?? du prøver å påstå at åndelig spiritualisme uten noen spesifikke binnende regler, som forresten også virker mistenkelig likt laveyisk satanisme (do what thou wilt!), wicca, nesten samtlige new-age religioner, tradisjonell heksekunst og (neo)sjamanisme...? ikke er en religiøs bevegelse? kort sagt religion er ikke bare gamle tanter som går til kirka på søndag og islamistiske terrorister. ehm.. no offense, jeg prøvde ikke å være frekk, men jeg reagerte litt på den kommentaren. du høres veldig overbevist ut (ikke så forskjellig fra fundamentalistiske kristne).... all folkereligion, new age, neopaganisme/sjamanisme og astrologiske tradisjoner, der det du beskriver er hentet fra ER religiøse.( om NY-religiøse kanskje, men fortsatt religiøse. det eneste som er er at du er religiøs, men det virker som du er mer av den typen som er religiøs men egentlig ikke orker å sette deg noe serlig inn i det du driver med, eller lese noe særlig om det... kan hende jeg tar feil... men jeg synes det er litt rart med new-agere som sitter å fikler med tarot kort og astrologi, og tankeoverføring og whatnot, og avfeier all tusener av år gammel religiøs skrift og visdom, uten å vite att nummerologi og tarot er jødisk, charka er hinduistisk, indre kraft (chi) er fra taoisme, og mener de selv har funnet svaret og samtidig standhaftig avfier at de er "religiøse". litt søtt, men det som er veldig skummelt med dette er at du kan havne på aveie veldig fort hvis du ikke vet hva du driver med... men jeg sier ikke at kristne ikke er på avveie. dere er faktisk de eneste "hyper-religiøse" vil jeg faktisk si... religiøs 2.0 om du vil... astrologi finnes forresten også i samtlige verdensreligioner, med noen forskjellige synspunkter og teknikker A religion is a system of human thought which usually includes a set of narratives, symbols, beliefs and practices that give meaning to the practitioner's experiences of life through reference to a higher power, deity or deities, or ultimate truth.[1] Religion is commonly identified by the practitioner's prayer, ritual, meditation, music and art, among other things, but more generally is interwoven with society and politics. It may focus on specific supernatural, metaphysical, and moral claims about reality (the cosmos and human nature) which may yield a set of religious laws, ethics, and a particular lifestyle. Religion also encompasses ancestral or cultural traditions, writings, history, and mythology, as well as personal faith and religious experience. http://en.wikipedia.org/wiki/Religion igjen; no-offense, men kall det hva du vil "finne deg sjæl", "tro på det åndelige" "ett høyere kall fra universet" whatever det er religion, og hvis du planlegger å igjen "finne deg 'sjæl'" uten å bli religiøs kan jeg heller annbefale deg (på det sterkeste) å sjekke innom visse emner innen psykologi og filosofi og bevissthet kan annbefale deg østlig filosofi som tao teh ching (2000 år gammel kinesisk visdom d her, ikke kødd med det!), og lese deg opp om menneskelig bevissthet og sinn (consciousness på engelsk) f.eks NLP eller noen nybegynnerbøker, finnes mange av dem på bokkilden. de har en jævli fin søkemotor... (trodde du at det å finne selveste meninga med livet skulle bli lett eller?? hehe, neida.. :gjeiper: ) forresten kan du lese mye innteresant på wikipedia og laste ned gratis bøker på piratebay også hvis du er typen som ikke gidder å bruke penger på informasjon.. ett eksempel på hva trådstarter her kunne sagt: Jeg er ikke religiøs, jeg er mer imot religion får å si det sånn. Men det jeg er veldig intressert i det er ting som indre kraft, spirit, Chakrasystemet, aura, nummerlogi, GUD OG JESUS, astrologi osv... hvis du skjønner? jeg synes det er litt frustrerende å påsta at man er imot religion og i neste setning beskrive akkurat det. man er ikke mindre religiøs selv om man ikke én spesifikk religion.. man KAN derimot si man er imot organiserte autoritære religiøse organisasjoner, som prøver å stoppe spirituell utvikling, men det du beskriver er omtrent like imot spirituell utvikling som katolismen.. i ett forsøk på å ikke høres ut som en bedreviter, noe jeg sjelden klarer.. lykke til på reisen! discourse with the fool, as well as the wise. when someone comes to thee full of knowledge, listen and heed for wisdom is all - hermes thoth trismegistus[/u Endret 8. oktober 2009 av tortilla
Musicman Skrevet 8. oktober 2009 #16 Skrevet 8. oktober 2009 Der tar du nok feil, det finnes mange ur gamle spirituelle ritualer som fortsatt brukes idag som har ingen tilknytning til noen religion. Da kan vell du svare meg på hvilken hoved religion f.eks Indianernes kultur hører til ? Et folke slag som begynte tidlig med spirituelle ritualer,og som fortsatt bruker det idag. Det er naturligvis "spirituelle ritualer" i en vid betydning av uttrykket jeg snakker om. Dessuten er ikke begrunnelsen din noe bevis mot at religion startet som former av spirituelle ritualer. Indianernes spirituelle ritualer tilhører ingen spesiell religion. Ritualene ER deres religion. Det finnes mange forskjellige mellomting mellom spirituelle ritualer og det vi i vesten regner som tradisjonell religion (kristendommen og islam først og fremst): buddhisme/hinduisme i Asia, satanisme.
tortilla Skrevet 8. oktober 2009 #17 Skrevet 8. oktober 2009 Det finnes mange forskjellige mellomting mellom spirituelle ritualer og det vi i vesten regner som tradisjonell religion hva er den mellomtingen, og hva regner du ikke som tradisjonell religion?
Madmartigan Skrevet 8. oktober 2009 #18 Skrevet 8. oktober 2009 hva skulle det bety?? du prøver å påstå at åndelig spiritualisme uten noen spesifikke binnende regler, som forresten også virker mistenkelig likt laveyisk satanisme (do what thou wilt!), wicca, nesten samtlige new-age religioner, tradisjonell heksekunst og (neo)sjamanisme...? ikke er en religiøs bevegelse? kort sagt religion er ikke bare gamle tanter som går til kirka på søndag og islamistiske terrorister. ehm.. no offense, jeg prøvde ikke å være frekk, men jeg reagerte litt på den kommentaren. du høres veldig overbevist ut (ikke så forskjellig fra fundamentalistiske kristne).... all folkereligion, new age, neopaganisme/sjamanisme og astrologiske tradisjoner, der det du beskriver er hentet fra ER religiøse.( om NY-religiøse kanskje, men fortsatt religiøse. det eneste som er er at du er religiøs, men det virker som du er mer av den typen som er religiøs men egentlig ikke orker å sette deg noe serlig inn i det du driver med, eller lese noe særlig om det... kan hende jeg tar feil... men jeg synes det er litt rart med new-agere som sitter å fikler med tarot kort og astrologi, og tankeoverføring og whatnot, og avfeier all tusener av år gammel religiøs skrift og visdom, uten å vite att nummerologi og tarot er jødisk, charka er hinduistisk, indre kraft (chi) er fra taoisme, og mener de selv har funnet svaret og samtidig standhaftig avfier at de er "religiøse". litt søtt, men det som er veldig skummelt med dette er at du kan havne på aveie veldig fort hvis du ikke vet hva du driver med... men jeg sier ikke at kristne ikke er på avveie. dere er faktisk de eneste "hyper-religiøse" vil jeg faktisk si... religiøs 2.0 om du vil... astrologi finnes forresten også i samtlige verdensreligioner, med noen forskjellige synspunkter og teknikker http://en.wikipedia.org/wiki/Religion igjen; no-offense, men kall det hva du vil "finne deg sjæl", "tro på det åndelige" "ett høyere kall fra universet" whatever det er religion, og hvis du planlegger å igjen "finne deg 'sjæl'" uten å bli religiøs kan jeg heller annbefale deg (på det sterkeste) å sjekke innom visse emner innen psykologi og filosofi og bevissthet kan annbefale deg østlig filosofi som tao teh ching (2000 år gammel kinesisk visdom d her, ikke kødd med det!), og lese deg opp om menneskelig bevissthet og sinn (consciousness på engelsk) f.eks NLP eller noen nybegynnerbøker, finnes mange av dem på bokkilden. de har en jævli fin søkemotor... (trodde du at det å finne selveste meninga med livet skulle bli lett eller?? hehe, neida.. :gjeiper: ) forresten kan du lese mye innteresant på wikipedia og laste ned gratis bøker på piratebay også hvis du er typen som ikke gidder å bruke penger på informasjon.. ett eksempel på hva trådstarter her kunne sagt: hvis du skjønner? jeg synes det er litt frustrerende å påsta at man er imot religion og i neste setning beskrive akkurat det. man er ikke mindre religiøs selv om man ikke én spesifikk religion.. man KAN derimot si man er imot organiserte autoritære religiøse organisasjoner, som prøver å stoppe spirituell utvikling, men det du beskriver er omtrent like imot spirituell utvikling som katolismen.. i ett forsøk på å ikke høres ut som en bedreviter, noe jeg sjelden klarer.. lykke til på reisen! discourse with the fool, as well as the wise. when someone comes to thee full of knowledge, listen and heed for wisdom is all - hermes thoth trismegistus[/u Thumbs up! Konge innlegg - det skal du ha...
TipsyTopsy Skrevet 9. oktober 2009 #19 Skrevet 9. oktober 2009 (endret) tortilla. Jeg vil ikke søple til en tråd som er tiltenkt tips o.l, fra ts's side, så vær litt voksen og litt grei og opprett heller en tråd ang. dine temaer oppi det hele. Eller har det seg slik at du vet du ikke vil få særlig til svar mtp ditt tema, sånn at du bare må inn, for å komme helt OT inn i en tråd? Jeg driter i hva du tror på. Syns det er "slike som deg", som virker mest desperate på å få "oss alternative" til å tro det du eventuelt tror på/ikke tror på. Hva med å respektere andres meninger og tro? Må være innmari kjedelig å bli så provosert som du trolig blir.. En ting om wikipedia. Har ikke lest linken, men jeg har selv redigert ting på wikipedia som har fått stå. Det kan jo si sitt, mtp faktaene på wikipedia. For meg er wikipedia bare BS! *venter på ny tråd om tortillas topic* Endret 9. oktober 2009 av TipsyTopsy
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #20 Skrevet 9. oktober 2009 Chakraer finnes i jødisk mystikk, i nord og sør amerikansk meditasjon, i afrikanske meditasjonsteknikker, i Egyptisk mystikk, i alle shamanistiske tradisjoner over alt i verden stort sett, i taoistisk qigong, i grønlandske inuiters meditasjoner, i budhismen, i sufi islam og til og med innen kristen mystikk i noen grad, theresa de avila omtaler dem for eksempel og ørkenfedrene som opererte ikke lenge etter jesu tid brukte en form for chakra arbeid. Videre benyttes chakra arbeid i eurpeisk alchemy og trolldom og mysterietradisjoner. Så at chakraer er noe somer knyttet til hindusimen er bare tull. Ruiktig nok er navnet chakra knyttet til yogatradisjonen, som uansett er uavhengig av hinudismen, men det er bare at deres navn er det mest kjente. Så chakraer eksisterer ikke? Har du et endokrint system? Da har du cakraer. Chakraene korresponderer fysisk meget presist med kjertler i kroppen slik som thyroid, thymus, pituary og pineal kjertlene og de koresponderer også meget presist med svært nervebunter. Når man mediterer på chakraene direkte så mediterer man med fokus, lyder og visualiseringer i disse områdene og når man kommer dypt nok har det en enorm effekt på disse sentrene. Hvis du leser litteraturen om dette, både fra for flere tusen år siden og folks erfaringer fra i dag, vil du se at meditasjon på chakraene også lett leder til store og raske fysiske forandringer som korresponderer med funksjonene til disse kjertlene slik de er kjent fra vestlig vitenskap. Yogier vil selvfølgelig si at chakraene også eksisterer i en dypere dimensjon i tillegg til det fysiske planet, men for alle praktiske formål kan man forholde seg til dem som at de er disse kjertlene og nervebundtene. Slik sett kan man fristille det komplett fra enhver religiøs forestilling, selv om det skal godt gjøres å forbli helt uspirituell om du aktiverer kronechakraen kraftig (livsfarlig uten skikkelig forberedelse, les Gopi Krishas skrekkopplevelse med dette) og opplever den påfølgelnde følelsen av enhet med universet og alle mennesker og ting som kommer som en følge av en slik aktivering. Anyway, jeg vil sterkt råde trådstarter til å styre unna det meste som har med new age og moderne nyvininger å gjøre innenfor dette feltet. Mesteparten av hva som er gjort av slike folk er et ensete stort rot, lite effektivt og fult av forskrudde forestillinger som er total logisk inkonsistente. Mye er også uansvarlig bortlært siden mye av dette er farlig og bør bare gjøres etter at en hagu med forarbeid er gjort. Hvis du mediterer på kronechakraen mye uten å gjøre noe annet kan jeg garantere deg at du vil ende opp i halvpsykotiske tilstander, med grusomme følelser av å brenne opp innvendig, uutholdelige smerter etc. etc. Til man faktisk har lært seg å mestre en del av disse tingene godt selv og til man også har en god teoretisk oversikt bør man hverken eksperimentere med sin egen blandede suppe ei heller høre på hva en eller annen dude på alternativen messen sier om chakrameditasjon. Det er å spille rulett med sin egen psyke. Lytt heller til erfarne fjellfolk og gjør klassiske og effektive og trygge ting først. Budhistisk vipassana er noe av det beste du kan starte med. et er delt i konsentrasjonsmeditasjon og innsiktsmeditasjon. Konsentrasjonsdelen tar deg så dypt som det er mulig å komme (etter den åttende jhanaen så kan man ikke bli mere konsentrert), innsiktsmeditasjonen er det som leder deg mot og til slutt helt til nirvana. Innen vipassana finnes det ekstremt detaljerte beskrivelser av nøyaktig hva de forskjellige konsentrasjonstilstandene er og hva du må gjøre for å oppnå dem effektivt. Det finnes også presise beskrivelser av den nøyaktige utviklingsgangen folk gjennomgår når de gjør innsiktsmeditasjon helt frem til nirvana. Dette er nesten unikt. Så godt som ingen andre tradisjoner har slike kart og de færreste kan forklare deg akkurat hva det er som leder til nirvana. Vipassana har også detlajerte beskrivelser av de forskjellige nivåene av nirvana og hva man gjør for å komme videre når man har nådd nivå en. http://web.mac.com/danielmingram/iWeb/Dani...he%20Blook.html Denne boken er et mesterverk som bedre enn noe annet jeg har sett lærer deg vipassana. Gjør du vipassana etter hans model minimum en time om dagen i 3-5 år pluss ett par retreater så bør du nå stream entry som er første nivå av nirvana. Da snakker vi indre fred. Veien frem er også fylt med fantastisk mye bra personlig utvikling og helt ufattelige tilstander spesielt jhana tilstandene (de dypeste konsentrasjontilstandene) som er mye kulere enn extacy, LSD og kjempeorgasmer tilsammen. Søk på mindfulness på nettet og les deg opp på det. http://www.shinzen.org/ Shinzen young har sinnsykt mange bra og oppklarende artikler på siden sinn. og gode cder og bøker. Hans science of enlightenement bok tror jeg hadde vært veldig nyttig for deg å lese. Ved siden av vipassana så er det en rekke andre gode systemer. Zen, advaita vedanta, taoistisk alchemy, visse yogiske meditasjonssystmer. kabalah i noen varianter etc. Disse er stødgie og får gjort jobben. For noen er zen og advaita mye mere appelerende nettopp fordi de misliker kartene i vipassana. Men, å lese ingrams bok er uansett viktig for å skjønne essensen i hva som skjer i alle disse meditasjonene så kan man heller glemme detaljene etterpå. Det finnes gode nye systemer laget av vestlige folk som har modifisert det de har lært i østen for å forbedre dem. Et par av disse er eksepsjonelt gode og jeg skal skrive litt om det en annen dag. På aypsite.org finner du et meget godt slikt system. Jeg annbefaller deg imidlertid å holde deg unna slike systemer inntill du har god resaerch som forteller deg at systemet er trygt, at lærerne ikke er helt psycho (mer normen enn unntaket), at det er effektivt, at det passer deg, at det har en langsiktig plan etc. Jack kornfileds a path with heart er en stor klassiker for alle som er interesert i det du er interesert og den beste guiden jeg kan tenke meg for å komme i gang på en god måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå