Gå til innhold

Arv og miljø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arver barna mye av humøret og lynnet etter foreldrene? Hvis foreldrene var rolige så blir ungene rolig og omvendt? Eller har det med oppdragelsen å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Arver barna mye av humøret og lynnet etter foreldrene? Hvis foreldrene var rolige så blir ungene rolig og omvendt? Eller har det med oppdragelsen å gjøre?

Det er nok ein kombinasjon tenkjer eg. :kjefte::fnise:

Skrevet

Definitivt en kombinasjon, tror jeg....

Hvordan forklarer man ellers søsken som kan være så vidt forskjellige!?

Skrevet
Definitivt en kombinasjon, tror jeg....

Hvordan forklarer man ellers søsken som kan være så vidt forskjellige!?

Det kan da forklares med at moren kanskje var rolig og faren var aktiv, og dette ble fordelt "skjevt" på barna :) (Bare en antakelse, jeg har ikke noe dokumentasjon på det)

Skrevet

Det er selvsagt nyanser, men jeg tror ytterpunktene er ganske klare. Hvis man vokser opp i et hjem der begge foreldre krangler og det er mye humørsvingninger ser barna at det er normalt, og gir uttrykk for følelsene sine på samme måte. Vokser man opp i et zenyogaspiritueltsuperrolig og balansert hjem er det ikke rom for humørsvingninger hos barna.

Skrevet

Personlighetstrekk går både på arv og miljø. Selv om en sporty dame og en sporty mann får barn, og det arver sporty gener, er det ikke sikkert at disse kommer til uttrykk. Individet selv og de miljømessige faktorene har mye å si på hvordan et individ utvikler seg.

Det er mye forskning som pågår i forhold til genetikk og personlighet, og veldig mye vi ikke vet. Veldig spennende i forhold til de firmaene i USA hvor du nå kan bestille din egen gen-profil. Selv med konkrete ting som fargeblindhet og om man er keivhendt, er det bare en prosentvis sjanse for at man faktisk har dette selv om man har det aktuelle genet i kroppen.

Skrevet

Forskning som er gjort på eneggede tvillinger som har vokst opp i hver sine hjem viser vel at det har med begge deler å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...