Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Hva gjør barna deres om ettermiddagen? Og hva gjør dere? Må dere leke med de og aktivisere dem, eller kan dere gjøre unna husarbeid og drive med litt egne ting mens barna driver med sitt?
~white lady~ Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Begge deler egentlig. Han er to år og leker fint alene, men han setter også stor pris på når jeg setter meg ned på gulvet sammen med han. Likevel blir det mest til at han leker på egenhånd i nærheten av meg mens jeg gjør husarbeid. Innimellom hjelper han til også
Gjest imli Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Er hjemmeværende med to barn, og halvannetåringen leker veldig fint selv, mens babyen stort sett sover Får faktisk gjort en del husarbeid, da barna ikke krever "underholdning" hele tida. Men leker med eldstemann innimellom da, det er koselig.
Rime Skrevet 2. oktober 2009 #5 Skrevet 2. oktober 2009 Tiden med min lillegutt er ekstra verdifull nå etter han har begynt i barnehage. På ettermiddagen og kvelden så prøver vi å kose oss mest mulig, vi leker, leser bok, går på tur, bader eller finner på et eller annet. Han kan fint leke alene også, men husarbeid tar jeg etter at han er lagt:)
Chiquita Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Her aktiviserer barna seg selv for det meste. Om det "går trått" så kan vi som voksne hjelpe dem igang med noe, men det er ikke ofte det må gjøres. Fantasien til barna er det ingenting i veien med (men nå er de 4, 3 og 2 år også da) så de leker veldig selvstendig både ute og inne. Vi har god tid til å få gjort nødvendige ting på ettermiddagene mens barna styrer med sitt.
Lassie Skrevet 3. oktober 2009 #7 Skrevet 3. oktober 2009 Tiden med min lillegutt er ekstra verdifull nå etter han har begynt i barnehage. På ettermiddagen og kvelden så prøver vi å kose oss mest mulig, Samme her. Vi har ikke så mye tid sammen på ettermiddagen før det er natta for ham nå etter han begynte i barnehage. Og enda mindre tid når jeg lager middagen (liker best å ha forberedt middagen kvelden i forveien sånn at vi bare kan varme den opp, så vi slipper å stå og bruke masse tid på å lage den når vi kommer hjem). Så selv om han nok kunne lekt ganske bra alene så er jeg mye sammen med ham etter barnehagetid. Fordi jeg synes jeg ser han altfor lite nå... Merker også at han har mer behov for å ha meg i nærheten på ettermiddagen nå, enn før han begynte i barnehage. (Han har gått der bare 2 uker da, hehe)
Umuriel Skrevet 3. oktober 2009 #8 Skrevet 3. oktober 2009 Vi lager middag og rydder mens sønnen vår leker eller ser litt på tv. Etter middag går vi stort sett alltid ut og leker før vi går inn og spiser kveldsmat, tar kveldsstell og har en kosestund før leggetid.
Bernardette Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Om morgenen koser vi mye mere sammen, hun sitter mer på fanget, vi leker sammen og spiser frokost sammen osv. (Før jobb og barnehage) På ettermiddagene kan hun leke en del alene mens vi voksne styrer med andre ting. Prøver likevel å få mest mulig ut av tiden vi har sammen før leggetid.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #10 Skrevet 4. oktober 2009 Her på gården trenger vi ikke aktivisere de noe særlig, de finner på all muligt å gjøre på egenhånd. Vi bor da riktignok på en stor gård, og det er masse unger på nabogårdene. De samles og leker ute, nesten uansett vær, da er det deilig å kunne få gjordt husarbeid mens mannen driver garden. Den minste på 3 hos oss løper alltid etter de større brødrene, og synes det er stort å få leke med de større barna. Han vokser nok mye bare på det. Men når kvelden kommer spiller vi gjerne kortspill eller andre egnete spill. Vi har også en lek som er lært av bestemor, de skriver navn, det er ganske så morsomt, vi bestemmer oss for ett ord, feks "speil", og så bruker vi 5min på hver bokstav og skriver opp alle jente og guttenavn på S så på P så på E....osv... Da er det om å gjøre å skrive flest mulig reelle navn og den som har flest vinner. Ganske kreativt da de enkelte ganger dikter opp navn og vi får en god latter. Ellers så er minstemann gjerne med pappa i fjøset, han elsker også traktorer og leker mye med disse inne på rommet sitt, han har jo en enorm mengde av traktorer og utstyr. Noe av tiden går med til hunden vår, den er alltid 2skritt bak han og passer på når han rusler rund på tunet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå