Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2003 #1 Del Skrevet 13. august 2003 heihei! har startet på fulltidsstudier på universitetet, bor ikke hjemme hos foreldrene mine og vil ha stipend, jeg vet at jeg må ringe lånekassen imorgen men tenkte kansje noen visste noe... jeg vil ha stipend men ikke noe som helst lån! er det mulig? som jeg har skjønt kan du få lån dersom du bor hjemme, eller om du bor borte kan du få lån og stipend samtidig, det er ikke mulighet for å få stipend alene! men så hører jeg folk si at det skulle være mulgi å få kun stipend! noen som vet? jeg vil ikke ta på meg noe som helst lån! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Achmed Skrevet 13. august 2003 #2 Del Skrevet 13. august 2003 heihei! har startet på fulltidsstudier på universitetet, bor ikke hjemme hos foreldrene mine og vil ha stipend, jeg vet at jeg må ringe lånekassen imorgen men tenkte kansje noen visste noe... jeg vil ha stipend men ikke noe som helst lån! er det mulig? som jeg har skjønt kan du få lån dersom du bor hjemme, eller om du bor borte kan du få lån og stipend samtidig, det er ikke mulighet for å få stipend alene! men så hører jeg folk si at det skulle være mulgi å få kun stipend! noen som vet? jeg vil ikke ta på meg noe som helst lån! Ja det er fullt mulig. Du krysser bare for at du kun vil ha stipend. Men tenk over muligheten på å ta opp fullt lån, sette lånet på høyrentekonto i en vanlig bank mens du studerer, og leve vanlig av stipendet. Dette forutsetter jo at du tjener mindre enn 100000 i løpet av året inkludert feriepenger, men gjør du det, tjener du jo faktisk litt på rentene. Studielån er jo rentefritt mens du studerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 13. august 2003 #3 Del Skrevet 13. august 2003 www.lanekassen.no finner masse info der. Nå er det slik at du får x antall kroner i stipend og x antall kroner i lån når du starter på et studie. Etter at eksamen er bestått får du omgjort noe av lånet til stipend, derfor må en nå søke både og. Du kan jo gjøre som Achmed sier, ta lånet og sette det på konto. Ingen renter så lenge du studerer, pengene kan du betale tilbake den dagen du er ferdig med skolen. Men det krever jo en viss beherskelse og kontroll fra din side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2003 #4 Del Skrevet 13. august 2003 jepp så det var slik jeg sa... en må ha både og.,.. nei vil uansett ikke ha lån når jeg skal ta opp lån snart for å skaffe meg leilighet.. omd et bare hadde vært mulighet å kun ha stipend! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 #5 Del Skrevet 14. august 2003 jepp så det var slik jeg sa... en må ha både og. Nei! Du kan søke kun stipend. Som sagt, du krysser av på kun stipend. Les hva hva som står i innleggene! Ja det er fullt mulig. Du krysser bare for at du kun vil ha stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Achmed Skrevet 14. august 2003 #6 Del Skrevet 14. august 2003 ...hilsen Achmeden. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 #7 Del Skrevet 14. august 2003 Husk at det er fult av legater rundt omkring i Norges land man søke på. Få tak i legathåndboka :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elinia Skrevet 14. august 2003 #8 Del Skrevet 14. august 2003 For et helt år vil du få 20 000 i stipend. Du burde imidlertid ta opp fullt lån og, sette det inn på høyrentekonto og ta rentene uten å bruke lånet. Hvis du da står på eksamen vil deler av lånet bli omgjort til stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegehi Skrevet 14. august 2003 #9 Del Skrevet 14. august 2003 Tok opp fullt lån og stipend under studiene, og brukte lånet som egenkapital når vi kjøpte hus :D Bedre rentebetingelser og forsikringer på studielånet enn på ordinære lån (f. eks. ved arbeidsledighet, uførhet osv.) gjorde at vi valgte denne løsningen. Har fungert helt fint for oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 #10 Del Skrevet 14. august 2003 men inne på lånekassen.no finner jg ingen av kryssninger for kun stipend detsverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elinia Skrevet 14. august 2003 #11 Del Skrevet 14. august 2003 Gå på http://www.lanekassen.no/ og trykk på nettsøknad. Etterhvert vil det komme opp et valg som sier: Fullt stipend, i tillegg et begrenset lån for hele søknadsperioden på kroner Skriv da 0 kr i lån. Det skulle løse problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 14. august 2003 #12 Del Skrevet 14. august 2003 Kun stipend innebærer en stipend del og en lånedel, der lånedelen blir omgjort til stipend dersom du består eksamen. Krysser du av for lån er dette en egen lånedel, som gis uavhengig av om du bor borte eller hjemme. Denne blir lån for evig og alltid (med mindre du får det omgjort til stipend pga sykdom eller fødsel). Full støtte innebærer derfor stipend, lånedel som kan bli omgjort til stipend senere, og til slutt lånedelen. Det kan ikke søkes om bare stipend uten lånedelen som kan bli omgjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 #13 Del Skrevet 14. august 2003 men inne på lånekassen.no finner jg ingen av kryssninger for kun stipend detsverre Hører du hva folk sier her inne, eller er du bare litt treig? ta opp både lån og stipend, lånet er rentefritt under hele studietiden din, sett det inn på en høyrentekonto og spar pengene, kan bli noen kroner ekstra når du er ferdig med studiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 #14 Del Skrevet 14. august 2003 hei igjen. jeg ringte lånekassen da..og til alle dere det er ikke muli gå få kun stipend uten lån! det er med lån og lånet blir gjort om til stipend dersom en består eksamen,stryker man blir det mer lån! men det vil alltid være litt lån.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 14. august 2003 #15 Del Skrevet 14. august 2003 Desto større grunn til å lese istedenfor å gå på byn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Achmed Skrevet 14. august 2003 #16 Del Skrevet 14. august 2003 Desto større grunn til å lese istedenfor å gå på byn. Eventuelt gjøre begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå