Gå til innhold

En uke på Santorini og en på Naxos, eller Ios, eller Paros...?

Gjest Gjest_Lise_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lise_*

Noen som har vært på sånn to-delt tur?

Vil gjerne til Santorini igjen, ha en uke der, og så ta en uke til på enten Naxos, Paros eller Ios. Noen som har gjort det? Hvilket sted vil dere anbefale i tillegg til Santorini?

Vi er et voksent par og vil ha både sol og bad og litt by (ikke storby.

Hvilke resieselskap er det som har slike turer hvor man kan kominere? Eller - hvem reiste dere med? Og var dere fornøyd?

Vi er vant til å reise på egenhånd (ikke charter) så vi kan godt legge opp turen selv. Noen som kan anbefale hotell? Trenger ikke være med basseng og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på både Satorini, Paros, Naxos og Ios mange ganger, og synes alle øyene er helt supre!

Når det gjelder hvilken øy dere skal velge utenom Santorini, kommer det litt an på hva dere er ute etter.

Ios er litt "party"-øy. Mye mer sjarmerende, og ikke på langt nær så gale som Kos, Hersonissos på Kreta, etc. Vet om flere voksne mennesker som har dratt ditt, for øya er kjempefin! Nå er jeg bare 25 år, så jeg kunne sikkert funnet på å dratt innom noen dager igjen, men tviler på om jeg hadde orket en hel uke! Da jeg var på jentetur for syv år siden, var øyen derimot fantastisk =)

Både Paros og Naxos er populære, familievennlige og ganske store øyer - mine to absolutte favoritter i Hellas! På Paros bor de fleste enten i hovedbyen Parikia, eller i den litt mindre byen Naoussa. Selv liker jeg meg godt begge plasser, men Parikia er min favoritt. Kjempekoslig å gå rundt og kikke i gamlebyen, og hvis man går ned til havnen på morgenen/formiddagen, kan man ta badebåter ut på små kjempefine strender (bystranden her er ikke noe særlig fin).

Naxos er desidert den øyen jeg trives best på! Gir mest "byfølelse", og har i tillegg kjempefine strender! De siste årene har det blitt mer populært å bo (og flere hoteller er blitt bygd) ut mot Agia Anna og Agios Prokopios, som ligger 10 min med buss utenfor selve Naxos by. Selv liker jeg best å bo inne i byen, og heller ta bussen (eller leie firhjuling) ut til stranden på dagene (bystranden på Naxos er helt ok, men veldig langgrunn og det er gjerne mye folk der).

Har aldri reist charter selv, og har vært veldig fornøyd med rutefly. Har pleid å fly til Athen, for så å ta bussen ned til Pireus (havnen) og finne en båt der. Går båter/ferger hele tiden, spesielt til store øyer som Santorini, Paros og Naxos, og du kan velge mellom mindre båter som går ganske fort eller større ferger som er litt treigere (alt etter hva du vil betale). Dette er de samme båtene det er vanlig å bruke mellom øyene. Om du ønsker kortere reisevei med båt, går det vel også flere fly direkte til Santorini!?

Når det gjelder hotell, har vi faktisk aldri bestilt noe på forhånd. Verken da jeg var yngre og reiste med foreldre og søsken, eller når jeg har reist selv senere. Når du kommer av båtene på disse øyene står det haugevis med folk fra hotellene/motellene rundt om på øya og venter på turistene på kaia. Da er det bare å presisere hva man er ute etter, og til hvilken pris. Her er det lov til å prute litt også, så tipper at man får bedre pris her enn om man bestiller rom på forhåd over f.eks. nettet. Før man takker ja er det lurt å si at man ønsker å se rommet først. Er man ikke fornøyd forsøker de ofte å anbefale deg noe annet, eller så kjører de dere gjerne tilbake til kaien. Veldig greit, og de siste 10 årene har også standarden på disse småhotellene blitt mye bedre!! :)

Ble litt langt dette, men håper iallefall du fikk noe fornuftig ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk snill du er Hermine som tok deg tid til å skrive så mye. Dette er til stor hjelp for å velge. Og valget går nok mot Naxos. Har hørt om den øya før men ikke om Ios og Paros.

Igjen, tusen takk! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naxos og Paros ligger jo ganske nær hverandre så dere kan rekke noen dager på alle tre øyene hvis dere skal være der i 2 uker.

Jeg ville også bodd i Parikia på Paros. På Noxos ville jeg bodd i Naxos by og tatt buss til strendene. På Santorini ville jeg bodd i Thira eller Oia - disse stedene ligger heller ikke ved stranden, men det er vakkert der. Santorini har de dårligste strendene av disse 3 øyene.

Ios ville jeg droppet - hvis dere ikke har tenkt å feste hver natt.

Jeg har også pleid å ta fly eller tog til Athen og øyhoppet derfra. Men for dere er det nok mest praktisk å ta fly til Santorini.

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santorini, Paros og Antiparos ville jeg valgt!

Hvis dere liker å være mye på stranda, bør dere bo i Perissa eller Kamari. Der er det strand så langt øyet kan se! Det er vakkert i Fira og Oia, men å bo der ville blitt litt kjedlig spør du meg! Å nyte utsikten får man nok tid til ved å ta bussen dit en dag. Men anbefaler billeie. Bussen tar lang tid og går ikke like ofte til alle steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden var jeg på øyhopping i Hellas. Santorini-Naxos-Paros-Ios-Santorini. Og jeg likte meg aller best på Naxos. Der er det liksom noe for alle. Vi brukte tiden på stranda, litt shopping, leigde firhjuling, var på utekino på kveldene, spiste nydelig gresk mat i sentrum og bare koste oss. Vi reiste på egenhånd, og det var null problem for er turistkontor overalt som kan hjelpe deg med ferge billetter osv. Jeg lengter tilbake. Ang hotell så kan du velge og vrake når du kommer på kaia for der står det folk og tilbyr overnatting i alle prisklasser, men for all del. PRUT!!! Hvertfall hvis man drar før 1 juli for da er det kamp om turistene. Juli og August er det selvfølgelig mest pågang og mange har booket på forhånd. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marianne_*

Naxos!!!

Bo gjerne i byen, da har dere alt av restauranter og koselige steder om kvelden.

På dagen er det kjempefint å ta bussen ut til Plaka stranden. Det går buss hver halvtime. Herlig strand med koselige strandbarer :Anbefaler Cedar og Picasso på Plaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest luremegpå

Hei

Vi bestilte tur i går til Sntorini en uke. Vi er et par i 30-årene. Har dere fått bestilt noe eller? Er jo superbillig å bestille på solfaktor.no nå:)

Vi fikk et supernais hotell også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...