Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har paranoia...

Og for et par år siden sa xn min at man kunne hacke webcam, og at om man ikke hadde et lite lys på web-cammet som viser at det er på, så vet man ikke om folk kan ha hacket cammet.

Så hver gang jeg skal ha musikk i dusjen, teiper jeg do-papir på cammet :P (bare et eks)

Men har dere også hørt noe slikt? Eller er det bare en vandre-historie?

Videoannonse
Annonse
Gjest Informert
Skrevet

svar: Ja

Var på et foredrag her forleden der en it-fyr forklarte oss fordelen og ulemper med internett. Det er mulig for en god hacker å hacke seg inn på både web cammen din og dokumentene/bildene dine. Alt du har skevet på pcn din blir lagret en plass for evig og alltid så vær obs på hva du gjør.

Ps; programmer som msn og skype har fri tilgang til web cammen din. Det står forresten på den listen med villkår du krysser av på for å få lastet det ned.

iblant lønner det seg å være paranoid:P

Gjest Reproductivist
Skrevet

Hvis det er en ekstern så burde du baren dra ut kontakten eller rette den en vei den ikke ser noe interessant og koble ut mikrofon. I bærbare kan man skru av kamera og mikrofon av i BIOSen tror jeg så det ikke kan brukes. (Da kan den ikke slås på etter at man har bootet og man kan ikke gjøre endringer i BIOSen over netter.)

Og det er vel trojanere som det er en aktuell trussel for slikt. Man må skanne jevnlig med et bra og oppdatert anti-malware programm som MBAM (malwarebyte's anti-malware) for å finne og fjerne sånt. Temmelig elendig beskyttelse mot nytt sånt i gratis anti-virusprogrammer iallefall.

Skrevet
I bærbare kan man skru av kamera og mikrofon av i BIOSen tror jeg så det ikke kan brukes.

Eller som en svært blond og påstått paranoid nabo gjør: setter en utklippet post-it på linsebeskytteren. 100 % effektivt mot snikfilming, men når hun samtidig har skrevet epostpassordet sitt på lappen er kanskje ikke netto sikkerhetsgevinst så stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...