Gå til innhold

trøstespiser sjokolade, hvordan stoppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hver dag finner jeg så mange "gode"grunner til at jeg fortjener en sjokolade, å dette kan ikke fortsette! jeg vil ned i vekt. har riktignok kjøpt en spinningsykkel, men kan ikke spise sjokolade hver dag av den grunn. spiser stort sett 1 klementin til frokost, lunce. middagen er ikke så bra, går mye i pasta, poteter, pannekaker...karbohydrater jeg vet, ikke bra, men dette er da vanlig norsk kost? men jeg vet ikke hva jeg kan spise i steden for dette?

men,har det litt tungt for tiden(har mistet faren min, å var ikke helt glad fra før av heller) så jeg bare MÅ ha noe å trøste meg med, jeg vil ikke ha det sånn. frukt hjelper ikke særlig, klementiner er godt, men jeg kan ikke spise en klementin på kvelden, det blir 1,2,3,så plutselig 5 klementiner...å mer vil jeg ha, spiser jeg sjokolade er alt sammen bare velstann, om jeg "spinner" en halvtime etter å ha spist den, pluss at jeg går en tur med hunden, er alt...bra, helt til neste dag,men da gleder jeg meg til kvelden hvor jeg spiser sjokolade, for en grunn til å spise finner jeg alltid. det jeg egentlig lurer på nå, er...vet du / dere om noe jeg kan "trøste" meg med isteden for sjokolade? selvom trøstespising ikke burde være et alternativ så må det bare bli sånn, hadde en liten periode hvor jeg ikke spiste noen ting, så er også sjeleglad for å endelig kunne spise mat igjen,det er mamma også glad for at jeg gjør, så det er liksom helt topp for henne når jeg spør om hun kan ta med en sjokolade når hun er i butikken, hun er glad for at jeg spiser igjen, å det ble pappa også(jeg hadde begynt å spise mat igen rett før han døde) men det som er så dumt nå, er at jeg MÅ ha sjokolade, er avhengi, ååh, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det, om ikke jeg spør om sjokolade, er det mamma som spørr om jeg ikke vil ha, å klarer jeg å si nei da? neeh... men vet ikke jeg, ble litt rart dett,e rart skrivd osv, men det får så være X)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis MER og bedre frokost. Og så ville jeg istedenfor å kutte helt ut sjokolade byttet den ut med en mørk sjokolade (70 / 85%) og tatt en bit med god samvittighet.

Jeg synes mørk sjokolade hjelper hvis man er litt avhengig, fordi du da får en mye større 'dose' med en gang, så du føler ikke for å spise så mye. Dessuten inneholder den mye mindre usunnheter enn den lyse.

Prøv å spise med god samvittighet, spis mer om morgenen og til lunsj, og heller litt mindre til middag. Spis noe søtt en stund etter middag, så du blir kvitt det verste søtsuget. En kopp te med en bit mørk sjokolade for eksempel. Eller frukt i vaniljesaus, en skje lettis. En tennisballskål dessert hver dag.

Jeg er ikke noe flink på kosthold / trening egentlig, du får nok masse mer hjelp av andre her, men dette hjalp meg.

Husk, god samvittighet, og trening. Lykke til <3

Skrevet

Min metode for å slutte med hva som helst er: Denne gangen sjokolade.

- kjøp inn masse sjokolade.

- spis og spis og spis sjokolade til du blir så lei at tanken på sjokolade gjør deg kvalm.

Mulig du må spise slik flere dager på rad (ikke kun sjokolade selvsagt, men en god porsjon hver dag)

Ved og overdrive inntaket til det maksimale, vil kroppen til slutt få nok av dette og få en vemmelig følelse bare ved tanken.

Først er det kjempegodt, så blir det greit, deretter ok, så begynner man å bli lei, så til slutt så er det totalt stopp.

Så cluet er å overdrive, så vil kroppen din få slutt på denne overdosingen og skape avsky mot sjokoladen.

Det funker på meg ihvertfall.

Gjest Reproductivist
Skrevet

Kjøp sjeldnere mat og spis deg mett rett før du går til butikken f eks for å kjøpe inn mindre usunn mat. Hvis du "må" ha sjokolade, kjøp heller kakaopulver og spis/drikk det uten å tilsette sukker/melk. Det er mye billigere, sunnere enn sjokolade og har flere ganger så mye av de stoffene man blir høy/psykologisk avhengig av. 'Drakk' tretten spisesjeer kakaopulver en gang tror jeg, da ble jeg veldig dårlig.

Skrevet

Tilskudd av krom?

Tror det skulle hjelpe mot søtsug.

Skrevet

For meg høres det ut som om problemet ikke ligger i selve maten ( du spiser ikke bra, men problemet ligger vel dypere) Om du ikke har prøvd det, prat med en psykolog og oppsøk evt kostholdshjelp hos lege eller ernæringsfysiolog. Du må først få "orden" på andre problemer som sorg, depresjon osv... det at du trøstespiser og ikke klarer å spise riktig er din måte å takle dette på. Fagpersonell vil hjelpe deg til å sette ord på ting og finne metoder du kan bruke til hjelp.

:klemmer:

Skrevet

Fint at du har funnet noe som stopper deg når du skal slutte med noe, men (uten å virke frekk) så tror jeg at det å ikke kjøpe inn sjokolade samt å spise regelmessige næringsrike måltider, da som nevnt over, en god frokost som metter er bedre tips enn det å spise seg kvalm ..

Skrevet

Enig med en som skrev litt lenger oppe at du bør få orden på det som er grunnen til at du trøstespiser. Men da jeg vet det kan ta litt tid er det greit å bytte en dårlig vane med en god en til ting er i orden igjen.

Har du prøvd virkelig søt frukt? Slik som mango og melon f.eks? Eller lage deg en god feit smoothie med div. frukter? Tar du litt fruktyoughurt i så smaker det kjempegodt! og demper søtsuget litt.

Og selvfølgelig spise mer til de vanlige måltidene, for da vil du ikke orke så mye sjokolade etterpå. Det virker som du bor hjemme hos foreldre, og da er det litt vanskelig å styre innkjøpene, men du kan jo prøve å ta deg en prat med din mor. Lag gode middager og frokoster som du liker og pluss på med kokte grønnsaker eller frisk salat.

Siden du spiser såpass lite, så kan du søke litt på nett og finne ut mer om næringsrik mat, slik at du får i deg nok av næringsstoffene kroppen trenger, dette kan også dempe det suget som oppstår.

Skrevet

Takle følelsene dine først, før du takler matvanene dine.

I mellomtiden finn ut hva som inneholder proteiner og kjøp inn dette. Er varene i hus er det lettere å lage mat med ingrediensene, enn om ingrediensene ligger igjen i butikken.

Gjest trådstarter.
Skrevet

takk for svar:)

ja, jo jeg kunne kanskje snakka med noen så kalte "proffer" men jeg hadde ikke klart å "opnet" meg tror jeg.hmm, det med kakao pulver må jeg teste:)

ja, bor hjemme hos mamma enda(er 16 så). det med middagen er egentlig ikke noe problem, jeg elsker å lage mat(mamma hater å lage mat)så jeg lager den ofte, så hvis dere har noen fine og gode oppskrifter og forslag på noe jeg kan lage så hadde det hvert toppers^^

jeg vet jo forsåvit grunnen til at jeg depper ogsånn, er det med faren min, at han døde, men det er jo lite jeg kan få gjort med det, kan liksom ikke trylle ham tilbake X) men er liksom da sjokoladen kommer inn i bildet, uff. prøver å være snill, hah alltid så tar jeg et pr ruter ellns, så gir jeg resten til enten mamma eller søstra mi,gir den helst til søstra mi siden mamma "ikke har hjerte til å spise opp alt" hehe, men det blr vel lettere etter hvert ;P

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

kjære deg!

utrolig trist med pappen din.... :klemmer:

dette med trøstespising er ganske vanlig, og det er noe de fleste av oss gjør i større eller mindre grad avogtil.

jeg tenkte jeg skulle gi deg noen kostholdsråd på veien siden det først og fremst egentlig er dette du spør om:

det du kan gjøre siden du er glad i å lage mat er å kjøpe f.eks kari jaquessons nye kokebok. moren din setter helt sikkert veldig stor pris på at du lager middag, det er helt sikkert til stor hjelp for familien.

i denne boken kan du lære hvordan du kan lage enkle og sunne måltider. og så blir du jo veldig god på å lage mat også.

i tillegg så tror jeg det kan være ekstra viktig for dere nå å treffes samlet som familie, og middag er en veldig fin anledning for ette.

siden du er såpass ung så er det kjempeviktig at du tar vare på kroppen din - for det henger så mye på plass med psyken.

trening er noe som kan hjelpe deg mentalt, og til å få ut litt frustrasjon i den sorgprosessen du nå er i.

når du føler for å spise sjokolade - kanskje du kan ta med deg din mor eller søster ut på en gåtur? du kan også gå alene, det klarner ofte hodet mye......

skogen i mitt nabolag har nok hjulpet flere enn meg til å få ut litt sorg, sinne eller frustrasjon.

hvis du har sykkel kan du bruke den, eller dersom dere har hund kan du ta den med på tur.

det er veldig viktig at du ikke bruker mat eller andre ting for å døyve følelser, men at du tar vare på deg selv både fysisk og psykisk nå.

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet
Min metode for å slutte med hva som helst er: Denne gangen sjokolade.

- kjøp inn masse sjokolade.

- spis og spis og spis sjokolade til du blir så lei at tanken på sjokolade gjør deg kvalm.

Mulig du må spise slik flere dager på rad (ikke kun sjokolade selvsagt, men en god porsjon hver dag)

Ved og overdrive inntaket til det maksimale, vil kroppen til slutt få nok av dette og få en vemmelig følelse bare ved tanken.

Først er det kjempegodt, så blir det greit, deretter ok, så begynner man å bli lei, så til slutt så er det totalt stopp.

Så cluet er å overdrive, så vil kroppen din få slutt på denne overdosingen og skape avsky mot sjokoladen.

dette var forøvrig et veldig dårlig råd synes jeg. dette likner mer på det man gjør når man har spiseforstyrrelser(overspising) enn en sunn måte å takle emosjonell trøstespising på.

dessuten skaper det et dårlig forhold til mat og kropp - og hele poenget er jo at man skal snu dette synet man har på alle eller enkelte matvarer.

Skrevet (endret)

TS: Kan jeg få spørre hvor gammel du er?

Endret av Lotte27
Skrevet
TS: Kan jeg få spørre hvor gammel du er?

...er 16 så...

:fnise:

Skrevet

Det eneste som fungerer for meg hvis jeg skal slutte å spise/drikke noe, det er å ikke kjøpe det inn.

Skrevet

jeg har trøstespist sjokolade. det som hjelper meg å ikke begyne igjen når jeg synes at jeg "fortjener" sjokolade av ulike grunner, er :

- tilskudd av krom. Virkningen kommer gradvis, det tok ca. 1- 1,5 mnd. til jeg begynte å merke at kroppen min ikke "roper" etter sjokolade.

-trening. etter jeg begynte å trene merket jeg at både det fysiske (småsulten) og det psykiske (trøst, kjeder meg) behovet for sjokolade avtok. isteden for sjokolade spiser jeg frukt når jeg er småsulten etter trening.

-bearbeider følelser. det kan være å snakke med en venn, kjæreste, gå en tur, skrive dagbok osv. "få det ut" istedenfor å stenge følelser inne og "søke ly" hos sjokolade.

-tillate seg små mengder sjokolade. jeg har sjokolade til lørdagsgodt og prøver å holde meg til det. jeg spiser is e.l. noen ganger i ukedager.

- si til noen at du trøstespiser sjokolade men skal prøve å slutte. det gjør at du presser deg selv mer siden du har "lovet" en annen person å forandre deg. jeg sa det til kjæresten min og han har støttet meg veldig.

håper at jeg kunne være til hjelp og at noe av det kan virke for deg og. :)

lykke til!

Skrevet (endret)
:fnise:

Må lære meg å åpne øynene å lese jeg, vil anbefale TS å oppsøke en lege evt. siden du er så ung..

Endret av Lotte27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...