Meaty Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 (endret) I dag var jeg vitne til en interessant episode i butikken der jeg jobber. En dame tuslet rundt og kikket, og tok seg god tid. I andre enden av butikken driver en gutt på 7-8 år og leker med rulleskoene sine. Han har stor fart, og kjører frem og tilbake mellom hyllene. Jeg og en kollega sitter på pauserommet i 2. etasje og ser dette. (Vi har vindu ut mot butikken, og gutten var rett nedenfor oss.) Kollegaen min roper til gutten: "Stopp! Du kan ikke leke her, dette er ikke en lekeplass, vet du!" Han hadde en litt streng, men ikke sint stemme. Gutten forsvinner bort til damen, som tydeligvis er hans mor. Rett etterpå står damen under vinduet vårt, og roper etter "den personen som snakket til sønnen min". Kollegaen min stikker hodet ut, og damen ber om en forklaring for at han hadde snakket til guttungen. Kollegaen min sier at gutten kjørte på rullesko inne i butikken, og at han hadde bedt ham om å ikke gjøre det. Damen sier at gutten har fått lov i alle andre butikker, og at min kollega ikke har noe med å snakket til hennes sønn. Hun sier at han heller burde ha snakket med henne. Kollegaen min sier at han ikke kunne vite at damen var hans mor, siden de var i forskjellig ende av butikken, og at han ikke kunne risikere at gutten skadet noen. Damen spurte om noen hadde blitt skadet, og kollegaen min sa at nei, ingen ble skadet. Etter dette var det mye frem og tilbake, kollegaen min ble sur fordi damen fortsatte og mase, og damen ble surere fordi kollegaen min ikke ville komme ned i butikken. Da kom damen opp på spiserommet vårt, men da sprakk det for kollegaen min så han ba henne om å pelle seg ut derfra. Det var sikkert ikke lurt at kollegaen min ble sint, men hvorfor ble damen så sur bare fordi guttungen ble bedt om å slutte å kjøre rullesko i butikken?? Endret 1. oktober 2009 av Meaty
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 herregud!!nevrotiske kjerring!jobber i butikk selv,og kan irritere meg GRØNN over unger som ikke får noe tilsnakk av foreldre.de bare suser rundt og klår på alle ting,og det er ikke skjeldent at ting går i gulvet og knuser. Ofte må vi antyde forsiktig til ungene at de må roe seg ned,siden ikke FORELDRENE gjør noe med det.ARG. Synes kollegaen din gjorde HELT rett!!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 Det finnes visst forreldre som tror at barna aldri gjør noe. Selv så stod en mor å så at min datter ble slått og sparket av en annen gutt (de var 5 år da det skjedde). Da jeg grep inn så ble hun fly forbandet og mente at at datteren min kunne ta i gjen om hun ikke likte det og at gutten hennes ikke mente noe vondt med
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 Det er ikke rart at det vosker opp mange barn som blir håpløse som voksne når de har slike foreldre til å oppdra seg. Synes kollegaen din taklet dette ganske bra Meaty (bortsett fra slutten kanskje) og jeg synes det er håpløst av moren å trekke dette ut i langdrag (slik det virker som hun gjorde). Når man kommer trekkende med argumentet "han har fått lov alle andre steder" synes jeg man har tapt. Det pleier da ofte å stå skilt på kjøpesenter i hvert fall at sykler, skateboard, sparkesykkel og rulleskøyter er forbudt. Da bør det også gjelde rullesko.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #5 Skrevet 2. oktober 2009 Gudhjelpe... han skulle faen meg eksplodert med det samme...For ei infam hælvetes kjerring!! Gi ham high five fra meg. (har barn selv ja!)
Gjest kvinnerkvinner Skrevet 2. oktober 2009 #6 Skrevet 2. oktober 2009 Det er tragisk med foreldre som ikke tåler at andre snakker til ungene deres, veldig ofte så er det de samme foreldrene som selv ikke snakker til ungene sine. Jeg bryr meg døyten om hvem sine unger det er og snakker de til ungene som trengs å snakkes til i situasjoner.
Gjest megvel Skrevet 2. oktober 2009 #7 Skrevet 2. oktober 2009 Jobber i butikk jeg også. Er ei mor med datter (5 ca) som handler der gjevnlig. Mor har ingen kontroll over jenta, hun løper rundt og rundt i butikken med mor etter seg. Mor hyler og løper, datter gjemmer seg og ler seg skakk. Herregud.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #8 Skrevet 2. oktober 2009 Ja det er desverre noen foreldre som ikke tåler at barna deres blir snakket til. Selv ble jeg kjeftet opp og i mente fordi jeg grep inn da en gutt begynte å pælme stein på et annet barn.
Gjest Gjest_Kosejenta_* Skrevet 2. oktober 2009 #9 Skrevet 2. oktober 2009 Det er vel de som har fri barneoppdragelse dette her.... Herregud!! Gjør barna mine noe er jeg eller pappaen de første som sier noe, men skulle vi ikke være der eller se, hver så god å snakk til barnet mitt!!! Skulle bare mangle.... Hadde forressten ungen min holdt på slik hadde h*n ikke fått være med i butikken...(har selv omlevd å snu i døra og gå hjem fordi ungene ikke oppførte seg, og ikke pokker om jeg drar de med i butikken da...)
MissCoverdale Skrevet 2. oktober 2009 #10 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg jobber på et treningsstudio hvor vi har barnepass. Og dag etter dag blir jeg sjokkert over hvor mye enkelte foreldre tillater barna å gjøre. De lar dem løpe rundt i studioet, slå andre, grise overalt med mat, hyle krakilsk, osv. Vi hadde en episode med en dame som konstant får tilsnakk av oss ansatte fordi hun drar med seg barna rundt i studio etter barnepassen er stengt. For hun MÅ jo bare ta siste settet før hun er ferdig. En dag gikk jenten på tre år bort til et apparat og fikk klemstret fingrene ganske hardt i en sprekk. Og så fikk JEG kjeft for at det var farlig for barn, og at ikke vi hadde tenkt over det. Jeg ble så forfjamset at jeg ikke fikk frem et ord! I tillegg til at vi har påpekt det en million ganger, så henger det store plakater med "Forbudt med barn i studio" overalt.
Gjest salma Skrevet 2. oktober 2009 #11 Skrevet 2. oktober 2009 Nå er det vel noe med måten folk snakker til ungene på også. Det å si noe med normal eller streng stemme er greit nok, men jeg har opplevd at noen skremte vettet av barna i nabolaget her - for oppførsel både jeg og alle andre foreldre i nabolaget er enige om at vi syns er helt ok. Mannen var også helt fremmed for barna, og da har jeg en lavere terskel enn om det er en person de kjenner som snakker til dem. Jeg må innrømme at om den mannen snakker til barna i nabolaget igjen få han enten 1)en bøtte iskaldt vann i hodet fra meg eller 2) en anmeldelse fra meg for truende og hensynsløs oppførsel, og trakassering av barn. Det er noe med å bruke sunn fornuft begge veier.
Gjest Kakefrøken Skrevet 2. oktober 2009 #12 Skrevet 2. oktober 2009 Når jeg fikk refs av andre voksne da jeg var barn, smilte bare mor til meg og antydet at det var fortjent. Var jo også mye flinkere til å oppføre meg enn de andre barna, så det er jo tydlig at det funker. Å drive å beskytte rampungene fører bare til at de tror de kan gjøre som de vil. Håpløst med slike foreldre
Gjest Gjest_Harald_* Skrevet 2. oktober 2009 #13 Skrevet 2. oktober 2009 Nå er det vel noe med måten folk snakker til ungene på også. Det å si noe med normal eller streng stemme er greit nok, men jeg har opplevd at noen skremte vettet av barna i nabolaget her - for oppførsel både jeg og alle andre foreldre i nabolaget er enige om at vi syns er helt ok. Mannen var også helt fremmed for barna, og da har jeg en lavere terskel enn om det er en person de kjenner som snakker til dem. Jeg må innrømme at om den mannen snakker til barna i nabolaget igjen få han enten 1)en bøtte iskaldt vann i hodet fra meg eller 2) en anmeldelse fra meg for truende og hensynsløs oppførsel, og trakassering av barn. Det er noe med å bruke sunn fornuft begge veier. Nei nå får du gi deg. Barn trenger å få kjenne på ekte kjeft i blant også, og jeg tviler på at en kvinne er i stand til å skremme en mann på noen måte, så kutt ut "macho" greiene dine. Er ikke noe mer pinlig enn kvinner som er tøffe i tryne.
Gjest salma Skrevet 2. oktober 2009 #14 Skrevet 2. oktober 2009 Nei nå får du gi deg. Barn trenger å få kjenne på ekte kjeft i blant også, og jeg tviler på at en kvinne er i stand til å skremme en mann på noen måte, så kutt ut "macho" greiene dine. Er ikke noe mer pinlig enn kvinner som er tøffe i tryne. Jeg er ikke tøff i trynet. Jeg har balkong jeg har tenkt å tømme vann i hodet på ham fra
Gjest Gjest_Harald_* Skrevet 2. oktober 2009 #15 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg er ikke tøff i trynet. Jeg har balkong jeg har tenkt å tømme vann i hodet på ham fra Nei det skal du ikke. Jeg husker mine barn fikk kjeft av en småsint vaktmester som jobbet på eldresenteret like ved der vi bodde. Han kjeftet jo opp ungene mine stadig vekk, og jeg tror dette var veldig sunt for dem, pluss at man fikk noen morsome historier. Folk tar ungene sine så høytidlige. Unger har bare veldig godt av å få kjeft, særlig fra eldre mennesker, og uansett er ingen unger englebarn. Det er jo langt flere uoppdragne unger i dag, og det samtidig som unger er mye mer beskyttet. Tror nettopp overbeskyttende foreldre er årsaken til frekke unger.
Gjest salma Skrevet 2. oktober 2009 #16 Skrevet 2. oktober 2009 Nei det skal du ikke. Jeg husker mine barn fikk kjeft av en småsint vaktmester som jobbet på eldresenteret like ved der vi bodde. Han kjeftet jo opp ungene mine stadig vekk, og jeg tror dette var veldig sunt for dem, pluss at man fikk noen morsome historier. Det bestemmer jeg jo helt selv om jeg skal Folk tar ungene sine så høytidlige. Unger har bare veldig godt av å få kjeft, særlig fra eldre mennesker, og uansett er ingen unger englebarn. Barn har ikke godt av å bli skremt av fremmede mennesker, selv om de har godt av veiledning og grensesetting både fra kjente og ukjente. Det er jo langt flere uoppdragne unger i dag, og det samtidig som unger er mye mer beskyttet. Tror nettopp overbeskyttende foreldre er årsaken til frekke unger. Flere uoppdragne unger? Jeg jobber tett sammen med flere som jobber i skoler, barnehager og i politiet, og de sier at barn og ungdommer aldri har vært så veloppdragne og skikkelige som nå. Og med historiene de forteller fra "før i tida", så skjønner jeg det godt. Selv om de da aldri registrerte episoder eller hadde noe system for rapportering og oppfølgning (og heller ikke kalte noe mobbing, for eksempel), så har vi heldigvis en eldre garde med hukommelse.
Gjest Gjest_Harald_* Skrevet 2. oktober 2009 #17 Skrevet 2. oktober 2009 Det bestemmer jeg jo helt selv om jeg skal Barn har ikke godt av å bli skremt av fremmede mennesker, selv om de har godt av veiledning og grensesetting både fra kjente og ukjente. Flere uoppdragne unger? Jeg jobber tett sammen med flere som jobber i skoler, barnehager og i politiet, og de sier at barn og ungdommer aldri har vært så veloppdragne og skikkelige som nå. Og med historiene de forteller fra "før i tida", så skjønner jeg det godt. Selv om de da aldri registrerte episoder eller hadde noe system for rapportering og oppfølgning (og heller ikke kalte noe mobbing, for eksempel), så har vi heldigvis en eldre garde med hukommelse. Tull og tøys. Barn har det best når de får litt kjeft. Tror du også kunne trengt deg en liten oppstrammer, man kaster ikke vann på folk:)
Aftensol Skrevet 2. oktober 2009 #18 Skrevet 2. oktober 2009 Om ungene mine hadde gjort noe de ikke hadde lov til og jeg ikke så det, så kunne gjerne andre voksne ha sagt klart i fra at det ikke er lov.. Som feks å løpe rundt i butikken.. Jobber også i butikk der vi kar kamera og pcèr utstilt.. Og der får noen unger løpe fritt rundt å klå på alt de vil uten at foreldrene løfter et øyebryn! Sånne folk får jeg lyst til å pælme ut av butikken! Så jeg syntes at kollegaen din gjorde helt rett ved å snakke til den ungen!
Gjesten Skrevet 2. oktober 2009 #19 Skrevet 2. oktober 2009 "Mamma, kan jeg fåå??" "Nei." "Bare eeen?" "Nei." "Vær så sniiiill" "Nei." "MEN MAMMA JEG VIL HA!!" "Slutt å mase, ellers får du ikke være med i butikken neste gang" "Men mammaaaa *snufs, snufs*" "Ja, vel, men bare én" Jeg jobbet i butikk en stund, og så mye interessant på den tiden. Slike ting som over kan man jo bare himle med øynene av, men når barn løper rundt, krasjer i andre kunder, ødelegger varer osv., så må man jo ha lov til å si fra.
Gjest salma Skrevet 2. oktober 2009 #20 Skrevet 2. oktober 2009 Tull og tøys. Barn har det best når de får litt kjeft. Tror du også kunne trengt deg en liten oppstrammer, man kaster ikke vann på folk:) Man skremmer ikke vettet av andres barn heller. De har krav på å bli behandlet som mennesker, de også. Si fra er en ting, skremme er noe helt annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå