Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Hei. Vi har et hus vi leier ut. Der er det to hybler og en leilighet. I dag flyttet plutselig den ene leieboeren, da han kunne fortelle at den andre hybelboeren ruser seg med sprøyter osv. og han turde ikke bo der mer, forståelig nok. De som bor i leiligheten har en liten gutt på to år, og vil heller ikke bo der lenger, så fremt vi ikke får ut han som ruser seg med en gang. Jeg lurer på om noen vet hvilke rettigheter vi har her, må vi bare si han opp på vanlig måte, og ha vanlig oppsigelsestid, eller kan vi heve kontrakten og kreve at han flytter øyeblikkelig? Noen som vet? (skal ta kontakt med noen som har peiling på jus i morgen, men hadde vært fint å fått noen tanker i kveld også) takk!
Gjest Marlo Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Hmm, dette blir nok vanskelig for dere om han slår seg vrang. Det du aller först burde gjöre er å ta en tur og prate rolig, men bestemt med personen. Fortelle han at dette ikke er akseptabelt for dere og at dere önsker at han skal flytte ut. Er du heldig så flytter han. Er du uheldig så nekter han, blander inn sosialvesnet, og dere blir "stuck" med han til han gidder å flytte.
Gjest salma Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Du sa du skulle snakke med en jurist i dag - hva svarte vedkommende? Litt spent, husker en sak for noen år siden. Da leide en småbarnsfamilie ut sokkelleiligheten til en mann mens de selv bodde i hovedleiligheten. Etter en stund oppdaget de at mannen var pedofil og dømt for seksuelle overgrep mot barn. Mannen nektet å flytte ut, og paret hadde ingen muligheter til å bli kvitt ham med loven i hånd.
~MataHari~ Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Det er dessverre både vanskelig og komplisert å kaste ut folk, det er en tidkrevende prosess. Det beste er selvfølgelig at dere selv kontakter leieboer og sier opp kontrakten ut ifra hva som står i denne, og er tydelige på at dere ikke aksepterer denne oppførselen. Videre kan dere legge press på at det er svært ønskelig at leieboer selv flytter så fort som mulig, og gjøre oppmerksom på at leieboer ikke lenger er ønsket, og at dere vil ta de nødvendige skritt for å få vedkommende ut. Det vil antakelig fungere på noen, og andre gir bare blaffen i om det blir dårlig stemning, og blir boende til de finner det for godt å dra sin vei.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Dere har ikke rett til å kaste ut en leieboer som ruser seg, men som ellers oppfører seg normalt. Om han betaler regningene sine i tide og ellers oppfører seg greit har han full rett til å bli boende om han ønsker det, om han så er pære full og dopa hver eneste dag.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Om han betaler leia så kan dere ikke kaste han ut
Tulipanpiken Skrevet 3. oktober 2009 #7 Skrevet 3. oktober 2009 Etter en stund oppdaget de at mannen var pedofil og dømt for seksuelle overgrep mot barn. Mannen nektet å flytte ut, og paret hadde ingen muligheter til å bli kvitt ham med loven i hånd. Men denne mannen har jo blitt dømt og per definisjon gjort opp for sine handlinger. Det blir annerledes enn å ha en leieboer som gjør noe galt mens han bor i leiligheten.
kristian82 Skrevet 3. oktober 2009 #8 Skrevet 3. oktober 2009 Hei. Vi har et hus vi leier ut. Der er det to hybler og en leilighet. I dag flyttet plutselig den ene leieboeren, da han kunne fortelle at den andre hybelboeren ruser seg med sprøyter osv. og han turde ikke bo der mer, forståelig nok. De som bor i leiligheten har en liten gutt på to år, og vil heller ikke bo der lenger, så fremt vi ikke får ut han som ruser seg med en gang. Jeg lurer på om noen vet hvilke rettigheter vi har her, må vi bare si han opp på vanlig måte, og ha vanlig oppsigelsestid, eller kan vi heve kontrakten og kreve at han flytter øyeblikkelig? Noen som vet? (skal ta kontakt med noen som har peiling på jus i morgen, men hadde vært fint å fått noen tanker i kveld også) takk! I utgangspunktet er det dessverre slik at leietakere har altfor gode rettigheter - så sant de betaler husleien sin. Eneste hevingsretten som jeg her kan se at er aktuell er - Husleieloven: § 9-9. Utleierens hevingsrett Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom: b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere, En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis. At en narkoman som ved sin livsatferd - helserisiko med sprøyter osv. liggendende rundt, og som fører til at andre beboere flytter i frykt for egen sikkherhet, anses som at leietaker har opptrådt på en måte som er til "alvorlig skade eller sjenanse for utleier..øvrige brukere" er åpenbart oppfylt. Gi han en skriftilig advarsel om at andre brukere har klaget, sprøytespisser osv. og at dette må rettes innen en viss frist/vise at disse forholdene har endret seg - f.eks. 2 uker. Skjer det ikke noe innen de 2 ukene - noe det sikkert ikke gjør da han er narkoman, så gir du han en skriftlig erklæring om heving av leieavtalen og ber han flytte umiddelbart. Om han nekter dette, får du eventuelt ta kontakt med namsmann/fylkesmann å fysisk få kastet han ut. Hør med han som har peiling på jus imorgen, men tror det ovenfornevnte er den beste og kjappeste måten - eventuelt at du bare sier han opp og oppsigelsestiden løper ut. Lykke til, kinkig situasjon du har havnet i!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #9 Skrevet 3. oktober 2009 At en narkoman som ved sin livsatferd - helserisiko med sprøyter osv. liggendende rundt, og som fører til at andre beboere flytter i frykt for egen sikkherhet, anses som at leietaker har opptrådt på en måte som er til "alvorlig skade eller sjenanse for utleier..øvrige brukere" er åpenbart oppfylt. TS har aldri sagt at leietakeren strør om seg med sprøyter i fellesområdene, så dette er ikke nødvendigvis et argument. Og at det andre leietakerne flytter, er ikke oppsigelsesgrunn i seg selv. Man kan ikke kaste ut noen kun fordi de er narkomane og fordi man er redd for hva som kanskje kan skje i fremtiden.
kristian82 Skrevet 3. oktober 2009 #10 Skrevet 3. oktober 2009 TS har aldri sagt at leietakeren strør om seg med sprøyter i fellesområdene, så dette er ikke nødvendigvis et argument. Og at det andre leietakerne flytter, er ikke oppsigelsesgrunn i seg selv. Man kan ikke kaste ut noen kun fordi de er narkomane og fordi man er redd for hva som kanskje kan skje i fremtiden. Jussen er klar på det området, og den har jeg redegjort for i innlegget ovenfor. At en sprøytenarkoman - risiko sprøytespisser, i søppel, ruset og glemmer de igjen ute, i leilighet osv. OG er såpass til sjenanse at andre beboere flytter i frykt for hva som kan skje = helt klart oppfylelse av hevningsvilkårene som redegjort for ovenfor.
Gjest strykebrett Skrevet 3. oktober 2009 #11 Skrevet 3. oktober 2009 Besittelse at narkotika er ulovlig. Vil derfor tro at dette skal kvalifisere til utkasting i og med at han begår lovbrudd i din leilighet. Men snakk med en jurist for sikkerhets skyld er sikkert lurt ja.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #12 Skrevet 3. oktober 2009 Jussen er klar på det området, og den har jeg redegjort for i innlegget ovenfor. At en sprøytenarkoman - risiko sprøytespisser, i søppel, ruset og glemmer de igjen ute, i leilighet osv. OG er såpass til sjenanse at andre beboere flytter i frykt for hva som kan skje = helt klart oppfylelse av hevningsvilkårene som redegjort for ovenfor. Jussen er klar på det området om betingelsene er oppfylt, ja. Strør han om seg med sprøytespisser i hagen? Det har nemlig ikke TS sagt noe om, så det blir ren gjetning fra din side. Hva den narkpmane oppbevarer og bedriver i sin egen bolig, har ikke TS noe med. Og for loven er det likegyldig hva naboene synes; du kan ikke kaste ut noen før de faktisk har gjort noe galt. Om han har trafikk til alle døgnets tider, bråker og skriker om natta, kaster sprøytespisser ut gjennom vinduet osv kan han nok kastes ut, men dette sier ikke TS noe om. Det eneste TS sier er at leietakeren er narkoman, og dette er ikke oppsigelsesgrunn.
kristian82 Skrevet 3. oktober 2009 #13 Skrevet 3. oktober 2009 Jussen er klar på det området om betingelsene er oppfylt, ja. Strør han om seg med sprøytespisser i hagen? Det har nemlig ikke TS sagt noe om, så det blir ren gjetning fra din side. Hva den narkpmane oppbevarer og bedriver i sin egen bolig, har ikke TS noe med. Og for loven er det likegyldig hva naboene synes; du kan ikke kaste ut noen før de faktisk har gjort noe galt. Om han har trafikk til alle døgnets tider, bråker og skriker om natta, kaster sprøytespisser ut gjennom vinduet osv kan han nok kastes ut, men dette sier ikke TS noe om. Det eneste TS sier er at leietakeren er narkoman, og dette er ikke oppsigelsesgrunn. Ts sier også at andre leieboere flytter og tør ikke bo der lenger. Hva tror du grunnen til dette er? Leieboerne nevner også sprøytespisser etc. TS bør gjøre som jeg skisserte ovenfor - 1.advarsel, 2. heve om han ikke retter dette. Bedriver i sin egen bolig? Han leier faktisk en bolig, da er det faktisk ingen selvfølge at man skal mekke og skyte heroin og gjemme sprøyter rundt omkring, det er IKKE hans eiendom. At det er brudd på normalt forutsatt leiepremisser - at atferden til leietaker er innenfor lovens rammer, er også åpenbart.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #14 Skrevet 3. oktober 2009 Les heller denne siden. http://www.huseierne.no/upload/Hus%20og%20...usmisbruker.pdf Hva de andre leietakerne måtte synes og mene er knekkende likegyldig. Og såvidt jeg kan se, har ikke de andre leietakerne heller sagt at den narkomane strør om seg med sprøytespisser. Det eneste de har sagt, er at han ruser seg med sprøyter. Noen flere enn disse omstendighetene kjenner verken du eller jeg til. – Dersom man for eksempel leier ut en sokkelleilighet og føler seg utrygg fordi folk kommer og går til alle døgnets tider, er ikke dette oppsigelsesgrunn hvis personene oppfører seg pent og stille. Heller ikke frykt for innbrudd i egen bolig, bod eller garasje, er i utgangspunktet tilstrekkelig som begrunnelse for en oppsigelse. Og når en leietaker leier en bolig, har ikke utleier rett til å komme og gå som h*n vil. Utleier har ikke rett til å kontrollere hva som skjer i leiligheten; dette er politiets oppgave.
kristian82 Skrevet 3. oktober 2009 #15 Skrevet 3. oktober 2009 Les heller denne siden. http://www.huseierne.no/upload/Hus%20og%20...usmisbruker.pdf Hva de andre leietakerne måtte synes og mene er knekkende likegyldig. Og såvidt jeg kan se, har ikke de andre leietakerne heller sagt at den narkomane strør om seg med sprøytespisser. Det eneste de har sagt, er at han ruser seg med sprøyter. Noen flere enn disse omstendighetene kjenner verken du eller jeg til. Og når en leietaker leier en bolig, har ikke utleier rett til å komme og gå som h*n vil. Utleier har ikke rett til å kontrollere hva som skjer i leiligheten; dette er politiets oppgave. Kanskje Ts kan utdype mer om situsjonen da? Om ikke Ts bare forsvant? Men hevingsretten er i alle fall som jeg skrev ovenfor, lovreguleringen altså. Å jeg mener man har en god sak når det er såpass til sjenanse at folk flytter - skal 2 leiligheter stå tomme pga en narkoman bor i midten da eller? Da sier det seg egentlig selv at denne narkomane gjør mer ut av seg en å bare sitte inne stille og rolig og ruse seg - da hadde vel de andre leieboerne ikke merket dette engang. Men spesifiser gjerne omstendighetetene TS? Hva leieboeren gjør? naboene har erfart og sett? osv. osv: Så er det litt lettere å vurdere med sikkerhet om det oppfyller hevingsretten - selv om jeg fortsatt bare ut i fra slik jeg forsto startinnlegget ditt mener den er oppfylt.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #16 Skrevet 3. oktober 2009 Leieboerne nevner også sprøytespisser etc. Hvor gjør de det?
kristian82 Skrevet 3. oktober 2009 #17 Skrevet 3. oktober 2009 Hei. Vi har et hus vi leier ut. Der er det to hybler og en leilighet. I dag flyttet plutselig den ene leieboeren, da han kunne fortelle at den andre hybelboeren ruser seg med sprøyter osv. og han turde ikke bo der mer, forståelig nok. De som bor i leiligheten har en liten gutt på to år, og vil heller ikke bo der lenger, så fremt vi ikke får ut han som ruser seg med en gang. Jeg lurer på om noen vet hvilke rettigheter vi har her, må vi bare si han opp på vanlig måte, og ha vanlig oppsigelsestid, eller kan vi heve kontrakten og kreve at han flytter øyeblikkelig? Noen som vet? (skal ta kontakt med noen som har peiling på jus i morgen, men hadde vært fint å fått noen tanker i kveld også) takk! Hvor gjør de det? Sprøyter da, men går ut fra du ikke trenger det så inn med teskje at du ikke forstår at sprøyter også gjerne inkluderer sprøytespisser. Siden naboen vet han ruser seg med sprøyter har han vel sett dette/snakket med leieboer osv. og at han da frykster sprøytespisser er naturlig nok normalt. Sprøytespissen er jo det vesentlige, den som kan gi deg sjukdommene.
Gjest SmallTalk Skrevet 3. oktober 2009 #18 Skrevet 3. oktober 2009 TS: Jeg tror du skal slite med å bli kvitt leieboeren dersom han ikke flytter frivillig. Jeg har familiemedlemmer som har slitt med de samme problemene, og det tok evigheter og førte med seg mye trøbbel for å bli kvitt personen. Da snakker vi i tillegg om personer som ikke gjorde opp leie, at politiet kom jevnlig på razzia og at personen var utilregnelig og til sjikane for alt av naboer. Lykke til, og vær forberedt på at det kan bli vrient!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #19 Skrevet 3. oktober 2009 Du brukte smittefarlige sprøytespisser som blir liggende igjen ute som et vektig argument for å kaste ut leietakeren. Fortell meg hvor TS har sagt at leietakeren gjør det. Du gjetter, synser og mener veldig mye. Misforstå meg ikke; jeg har forståelse for at naboene synes det er ubehagelig. Men ut fra de sparsommelige opplysningene som er gitt i åpningsonnlegget har ikke TS rett til å kaste ut leietakeren. Du bør ikke prøve å leke advokat før du kjenner alle omstendighetene i saken. Og det at du tror den narkomane gjør mye galt bare fordi naboene flytter, er ikke akkurat et vektig argument. I svært alvorlige situasjoner vil en utkastelse kunne skje i løpet av få timer, men det er ikke noe som tyder på at det er grunnlag for dette i åpningsinnlegget. Om leietakeren f.eks hadde truet med å drepe naboene, hadde ramponert leiligheten, truet med å stikke nabobarne med brukte sprøytespisser etc, vil nok TS ha en langt bedre sak og flere rettigheter mht utkastelse. Men for alt du vet, kan leietakeren være en rolig sjel som setter et skudd hjemme i sin egen stue og aldri gjør en katt fortred. Vent med å hyle utkastelse før du kjenner til de faktiske omstendighetene.
kristian82 Skrevet 3. oktober 2009 #20 Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Du brukte smittefarlige sprøytespisser som blir liggende igjen ute som et vektig argument for å kaste ut leietakeren. Fortell meg hvor TS har sagt at leietakeren gjør det. Du gjetter, synser og mener veldig mye. Misforstå meg ikke; jeg har forståelse for at naboene synes det er ubehagelig. Men ut fra de sparsommelige opplysningene som er gitt i åpningsonnlegget har ikke TS rett til å kaste ut leietakeren. Du bør ikke prøve å leke advokat før du kjenner alle omstendighetene i saken. Og det at du tror den narkomane gjør mye galt bare fordi naboene flytter, er ikke akkurat et vektig argument. I svært alvorlige situasjoner vil en utkastelse kunne skje i løpet av få timer, men det er ikke noe som tyder på at det er grunnlag for dette i åpningsinnlegget. Om leietakeren f.eks hadde truet med å drepe naboene, hadde ramponert leiligheten, truet med å stikke nabobarne med brukte sprøytespisser etc, vil nok TS ha en langt bedre sak og flere rettigheter mht utkastelse. Men for alt du vet, kan leietakeren være en rolig sjel som setter et skudd hjemme i sin egen stue og aldri gjør en katt fortred. Vent med å hyle utkastelse før du kjenner til de faktiske omstendighetene. Har ikke hylt noe som helst. Leke advokat? Å hva vet du om hva jeg er og ikke er? Blir naturlig nok ikke mulig å skrive like nøye som i en stevning eller i en teoretisk utleggning, når man svarer kort på et 8 linjers innlegg fra Ts, som såklart mangler nødvendig informasjon for å være - 100 % sikker. Som jeg i noen innlegg lenger opp gjorde rede for så sa jeg at leietaker - så sant de betaler leie - dessverre har svært gode rettighter. Jeg viste imidlertid til husleieloven sin hevingsrett, og skrev kort hvorfor jeg mente at denne kunne være oppfylt. TS ga imidlertid kort informasjon, så for å svare på innlegget finner jeg det naturlig å forutsette "at siden naboen sier han er sprøytenarkoman og ikke tør å bo der lenger" så har han opplevd eller vært vitne til visse hendelelser. Å om du ikke skjønner at det naboen og de med små barn frykter, er sprøytespisser liggende rundt og slenge, så sier det egentlig mer om deg. Det er heller ikke sånn at man kun kan hyle til når 2 åringen stikker seg på en sprøytespiss, da det holder i bøtter og spann at dette er et risiko element som umuliggjør en normal og trygg hverdagsfunksjon for de andre leietakerene, da de har en sprøytenarkoman så på kloss hold. I tillegg er det brudd på normale forutsetninger for en leieavtale, strid mot andre ordensregler i husleieloven er også trolig. Endret 3. oktober 2009 av kristian82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå