Gjest Heid Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 1/3 gutter dropper ut av den videregående skolen. Veldig mange gutter blir sittende hjemme og loke, uten å ha hverken skole eller arbeid å gå til. Mange unge gutter bedriver tiden med hærverk og andre småkriminelle handlinger. Hvorfor er det slik? Jeg leste nylig en teori av en svensk forsker at unge menn mangler mening i livet, som for eksempel krig. Før i tiden ble jo unge gutter soldater allerede ved 13-årsalderen, og mange unge menn forteller at de mangler noe å gjøre. Tror dere dette stemmer? At dagens samfunn blir for rolig og slapt for mange unge gutter?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Kjenner jeg blir irritert av slike utsagn. Buhu, stakkars meg, jeg kjeder meg liksom. De er bare tiltaksløse og gidder ikke å gjøre noe. Jeg og kunne ha valgt det, men har istedet tenkt grundig gjennom hva jeg vil med livet, og er i gang med en spennende utdannelse, om enn noe senere enn andre fordi jeg har surret bort tid på å bestemme meg. Vi har det for got i Norge, en del folk kunne hatt godt av å få tatt litt ansvar for eget liv, istedenfor å bare skylde på alle andre rundt seg når ting går galt.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 For noen år tilbake droppet de ikke ut av videregående, fordi de ikke søkte videregående i utgangspunktet. Før kunne tenåringer som ikke ville ha mer skolegang på det tidspunktet begnne i arbeid. De var derfor ikke drop outs, men begynte en meningsfull tilværelse som arbeidstakere i stedet.
Gjest TS Skrevet 1. oktober 2009 #4 Skrevet 1. oktober 2009 Ja det er det jeg mener. Gutter trenger noe å holde på med hele tiden. Vi kvinner har jo gjennom generasjoner sittet i ro med barn og strikking og matlaging, og klarer oss fint i et samfunn som krever at vi sitter i ro på en kontorstol og arbeider. Gutter derimot trenger noe mer enn dette, og jeg tror skoler bør legge mer til rette for gutter og fysisk aktivitet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå