Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg har en sønn på snart 16 som dessverre har blitt mobbet i veldig mange år. I dag så gikk det så langt at en av de verste, ei jente kom løpende halvnaken ut fra en bakgård i skolegården der det omtrent aldri er noen. Hun hadde vist sagt til min sønn at de måtte snakke sammen, sikkert for å lokke han dit. En annen mobber støtter jenta og sier at han så det og da hadde visst jenta løpt når han "tilfeldigvis" kom. Har blitt kontaktet av skolen og de støtter jenta og tror ingenting på det sønnen min sier, at han ikke har gjort noe og at han ble lurt. Har enda ikke pratet med politiet, men hva vil nå skje? Orker ikke å gå rundt å lure. Er det mulig å finne ut at det ikke har skjedd når de eneste vitnene er hovedmobberene og de står på sitt? Vil sønnen min bli kunne straffet? Jeg vil, som sikkert de fleste foreldre, si at jeg kjenner min sønn. Jeg vet at han blir mobbet og vi har gjort det meste for å stoppe det, til ingen nytte. Skolen løfter ikke en finger. Jeg vet hvordan de mobberene er og de har gjort mye ille i flere år så jeg velger å tro på min sønn. Har prøvd å snakket med foreldrene dems tidligere, men de nekter for at barna mobber. Regner vel med at jeg må kanskje i prat med politiet, men er det noen som vet hva de spør om? Hva jeg burde si om jeg må avgi noen forklraring eller vitne eller noe (er ikke helt sikker på hvordan det fungerer)? Tenkte å si at jeg tror det er mobberene som har lurt min sønn som en del av mobbingen og at sønnen min er uskyldig, men eneste bevisene vi har mot mobbingen er jo ord mot ord også. Er så utrolig redd for at politi og skolen skal se på det som hevnmotiv. Hva kan jeg gjøre som forelder?
Spiralis Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg har en sønn på snart 16 som dessverre har blitt mobbet i veldig mange år. I dag så gikk det så langt at en av de verste, ei jente kom løpende halvnaken ut fra en bakgård i skolegården der det omtrent aldri er noen. Hun hadde vist sagt til min sønn at de måtte snakke sammen, sikkert for å lokke han dit. En annen mobber støtter jenta og sier at han så det og da hadde visst jenta løpt når han "tilfeldigvis" kom. Har blitt kontaktet av skolen og de støtter jenta og tror ingenting på det sønnen min sier, at han ikke har gjort noe og at han ble lurt. Har enda ikke pratet med politiet, men hva vil nå skje? Orker ikke å gå rundt å lure. Er det mulig å finne ut at det ikke har skjedd når de eneste vitnene er hovedmobberene og de står på sitt? Vil sønnen min bli kunne straffet? Jeg vil, som sikkert de fleste foreldre, si at jeg kjenner min sønn. Jeg vet at han blir mobbet og vi har gjort det meste for å stoppe det, til ingen nytte. Skolen løfter ikke en finger. Jeg vet hvordan de mobberene er og de har gjort mye ille i flere år så jeg velger å tro på min sønn. Har prøvd å snakket med foreldrene dems tidligere, men de nekter for at barna mobber. Regner vel med at jeg må kanskje i prat med politiet, men er det noen som vet hva de spør om? Hva jeg burde si om jeg må avgi noen forklraring eller vitne eller noe (er ikke helt sikker på hvordan det fungerer)? Tenkte å si at jeg tror det er mobberene som har lurt min sønn som en del av mobbingen og at sønnen min er uskyldig, men eneste bevisene vi har mot mobbingen er jo ord mot ord også. Er så utrolig redd for at politi og skolen skal se på det som hevnmotiv. Hva kan jeg gjøre som forelder? Det beste rådet jeg kan gi deg er at dette ikke er noe tema du bør søke hjelp for på et forum. Her må du søke hjelp fra noen som er profesjonel og som vet hva de snakker om. Dette er vanskelig og komplekst. Ut fra det du skriver vil jeg anta at det er naturlig med en bistandsadvokat slik at dere kan være sikkre på at saken blir håndtert riktig være seg om han har eller ikke har gjort det.
tingeling Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 Hei Jeg aner ikke hva dere bør gjøre ift denne situasjonen, men ift mobbingen kan dette være greit å vite: Jeg skrev til barneombudet for å forhøre meg om i hvilken grad foreldre til mobbere kan stilles ansvarlige. Her er svaret: Det er i dag reaksjonsformer som indirekte kan stille foreldre til ansvar. Dersom foreldre ikke følger opp barn som mobber andre, kan det gi grunn til bekymring rundt omsorgssituasjonen og igjen gi grunnlag for en bekymringsmelding til barnevernet. Det at et barn mobber er etter vår vurdering også i seg selv grunnlag for en bekymringsmelding til barnevernet. Det følger av barnevernloven § 4-24. Lovgiver har i første rekke valgt å plassere et ansvar på de voksne som har tilsynet med barnet mens det er på skolen. Etter opplæringsloven kapittel 9a kan ansatte ved skolen stilles til ansvar for ikke å gripe inn eller stanse mobbing. De kan idømmes bøter og/eller fengsel inntil 3 måneder. Vi kjenner derimot ikke til saker hvor ansatte ved skolen eller dens ledelse er blitt idømt straff etter bestemmelsen. Derimot kjenner vi til et stort antall henleggelser. Vi er derfor bekymret for at loven ikke innebærer noen reell rettighet for elever som mobbes, dersom skolen selv ikke ønsker å beskytte barnet. Vi har tatt dette opp med Kunnskaps-minister Bård Vegard Solhjell og bedt departementet vurdere behovet for andre virkemidler som gjør det presserende for skoler og skoleeiere å stanse mobbing. Vi vil følge opp denne problemstillingen videre. Å stille foreldre til ansvar dersom de kjenner til, men ikke samarbeider om å stanse mobbingen, er en interessant problemstilling. Av de mange henvendelser vi får, synes det likevel som om det er skolen som svikter, mer enn foreldre til mobberen. Ofte nekter skolen å ta kontakt med hjemmet overhode. Foreldrene får enten ikke vite det som skjer, eller de får opplysningen fra foreldrene til mobbeofferet. Når skolen velger å stå på samme side som mobberen, blir det etter vårt skjønn riktig å stille skolen til ansvar. Håper at dette kan være til hjelp, TS. Og lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #4 Skrevet 1. oktober 2009 Hva skal man svare. Ring en advokat og spør. Dette er en så graverende påstand at verken du og heller ikke din sønn kan stå alene i saken. Hvis synderne ikke kryper til korset - nå velger jeg å tro deg og din sønn - da har dere i alle fall forsøkt. Som mor ville jeg hatt lyst til å be skolen ordne et møte med foreldre og barna. Der ville jeg fortalt ungdommene at dette var en for alvorlig påstand og at dere går til motanmeldelse for injurier. Ta med advokaten på møtet. Din sønn trenger ikke være med på møte nr. en. Foreldre, rektor og par lærere. Blir det noe møte nr to, bør elevene stille opp og fortelle. Du kan ikke være sikker. Men du kan jo spørre jenta hvorfor hun ikke gikk og anmeldte det, men i stedet gikk til sine venner. Du kan jo ringe dixi, de har andre telefon-nr du kan ringe, som har med overgrep mot menn/gutter å gjøre. For dette er et overgrep.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #5 Skrevet 11. november 2009 Jeg har en sønn på snart 16 som dessverre har blitt mobbet i veldig mange år. I dag så gikk det så langt at en av de verste, ei jente kom løpende halvnaken ut fra en bakgård i skolegården der det omtrent aldri er noen. Hun hadde vist sagt til min sønn at de måtte snakke sammen, sikkert for å lokke han dit. En annen mobber støtter jenta og sier at han så det og da hadde visst jenta løpt når han "tilfeldigvis" kom. Har blitt kontaktet av skolen og de støtter jenta og tror ingenting på det sønnen min sier, at han ikke har gjort noe og at han ble lurt. Har enda ikke pratet med politiet, men hva vil nå skje? Orker ikke å gå rundt å lure. Er det mulig å finne ut at det ikke har skjedd når de eneste vitnene er hovedmobberene og de står på sitt? Vil sønnen min bli kunne straffet? Jeg vil, som sikkert de fleste foreldre, si at jeg kjenner min sønn. Jeg vet at han blir mobbet og vi har gjort det meste for å stoppe det, til ingen nytte. Skolen løfter ikke en finger. Jeg vet hvordan de mobberene er og de har gjort mye ille i flere år så jeg velger å tro på min sønn. Har prøvd å snakket med foreldrene dems tidligere, men de nekter for at barna mobber. Regner vel med at jeg må kanskje i prat med politiet, men er det noen som vet hva de spør om? Hva jeg burde si om jeg må avgi noen forklraring eller vitne eller noe (er ikke helt sikker på hvordan det fungerer)? Tenkte å si at jeg tror det er mobberene som har lurt min sønn som en del av mobbingen og at sønnen min er uskyldig, men eneste bevisene vi har mot mobbingen er jo ord mot ord også. Er så utrolig redd for at politi og skolen skal se på det som hevnmotiv. Hva kan jeg gjøre som forelder? Dixi har adv.vakt hver torsdag og det er gratis. Tlf: 22 44 40 50 Lykke til
Gjest fisk Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Hvis det er slik du sier, og vi håper jo selvfølgelig på at sønnen din ikke har begått voldtekt, selv om det dermed kommer frem hvor langt mobbere kan gå for å skade andre.. men heller det, enn at sønnen din skal være overgriperen her. Om det ikke har funnet sted noen voldtekt, vil jo dette lett bevises når jenta undersøkes av lege? Jeg vil tro hun måtte gjennom en slags sjekk, og da vil jo saken løse seg selv om det ikke finnes spor etter sønnen din der! Håper på dette! Det er jo som kjent sørgelig vanskelig å få domfelt de som faktisk har begått voldtekt, så det er jo helt utrolig om gutten din skulle få straff uten noe bevis! Håper det løser seg
Gjest Gjest_fish_* Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 Jeg har en sønn på snart 16 som dessverre har blitt mobbet i veldig mange år. I dag så gikk det så langt at en av de verste, ei jente kom løpende halvnaken ut fra en bakgård i skolegården der det omtrent aldri er noen. Hun hadde vist sagt til min sønn at de måtte snakke sammen, sikkert for å lokke han dit. En annen mobber støtter jenta og sier at han så det og da hadde visst jenta løpt når han "tilfeldigvis" kom. Har blitt kontaktet av skolen og de støtter jenta og tror ingenting på det sønnen min sier, at han ikke har gjort noe og at han ble lurt. Har enda ikke pratet med politiet, men hva vil nå skje? Orker ikke å gå rundt å lure. Er det mulig å finne ut at det ikke har skjedd når de eneste vitnene er hovedmobberene og de står på sitt? Vil sønnen min bli kunne straffet? Jeg vil, som sikkert de fleste foreldre, si at jeg kjenner min sønn. Jeg vet at han blir mobbet og vi har gjort det meste for å stoppe det, til ingen nytte. Skolen løfter ikke en finger.Jeg vet hvordan de mobberene er og de har gjort mye ille i flere år så jeg velger å tro på min sønn. Har prøvd å snakket med foreldrene dems tidligere, men de nekter for at barna mobber. Regner vel med at jeg må kanskje i prat med politiet, men er det noen som vet hva de spør om? Hva jeg burde si om jeg må avgi noen forklraring eller vitne eller noe (er ikke helt sikker på hvordan det fungerer)? Tenkte å si at jeg tror det er mobberene som har lurt min sønn som en del av mobbingen og at sønnen min er uskyldig, men eneste bevisene vi har mot mobbingen er jo ord mot ord også. Er så utrolig redd for at politi og skolen skal se på det som hevnmotiv. Hva kan jeg gjøre som forelder? Om mobbingen har pågått i flere år, og dere har gjort det meste for å stoppe det, må vel skolen være informert om problemet? Siden du sier at "skolen ikke løfter en finger", må dere jo ha vært i kontakt med dem angående mobbingen, så da er det jo ikke lenger "ord mot ord" i forhold til om mobbingen har funnet sted, det må jo skolen allerede være klar over, om situasjonen har vært slik som du beskriver her?
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #8 Skrevet 11. november 2009 Burdte hatt sterke tiltak mot mobbing. Burdte stått i vitnemålet at mobber faktisk var mobbere. Jeg ble mobbet endel. Endte med at jeg skulket mye og fikk nedsatt ordens og oppførselskarakter....Mobberner derimot, som hadde det helt greit på skolen, beholdte orden og oppførselskarakteren. Ganske kvalmt å tenke på.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #9 Skrevet 11. november 2009 Dersom dette er planlagt fra mobberes side, så vil minst en av dem garantert rakne i møte med politiet. Onkel er ikke til å kødde med. Han er heller ikke så dum som enkelte skal ha det til.
Gjest lypsyl Skrevet 11. november 2009 #10 Skrevet 11. november 2009 Kontakt advokat med det samme. Det er det aller aller smarteste å gjøre i denne situasjonen !!!!!!!!!!!!!
Zealuu Skrevet 11. november 2009 #11 Skrevet 11. november 2009 Wow, jeg har problemer bare med å fatte at folk kan være så gjennomsyret ondskapsfulle som mobberne her må være. Jeg tror likevel ikke du eller sønnen din har noe å være redde for i juridisk sammenheng. For det første beror hele saken på påstander og vitneutsagn fra folk som beviselig ikke vil din sønn noe godt, og ikke et fnugg av fysisk bevis. For det andre holder det at ett av leddene i mobberlenken bryter når politiet eventuelt kommer inn i bildet. Man kan si hva man vil om onkel blå, men jeg tror de ser det absurde i at noen skulle bestemme seg for å voldta en medelev ved høylys dag, midt i skolegården.
Gjest Gjest_linne_* Skrevet 11. november 2009 #12 Skrevet 11. november 2009 Jeg fatter ikke hvorfor du ikke tar, og har tatt sønnen din ut av skolen når han har blitt mobbet igjennom flere år.....?? Jeg hadde flyttet til en annen kommune om jeg var deg, kanskje greit å gi barnet sitt en ny sjangse? Har selv ei jente som ble mobbet, både hun og jeg var frustrert. Vi tok jenta ut av skolen etter at noen elever hadde truet henne med kniv. Dette betydde en ny start for jenta mi. Hun ble godtatt i klassen, og fikk seg mange nye venner. Det beste valget jeg har gjort for min jente iallefall
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #14 Skrevet 13. november 2009 Det beste rådet jeg kan gi deg er at dette ikke er noe tema du bør søke hjelp for på et forum. Her må du søke hjelp fra noen som er profesjonel og som vet hva de snakker om. Dette er vanskelig og komplekst. Ut fra det du skriver vil jeg anta at det er naturlig med en bistandsadvokat slik at dere kan være sikkre på at saken blir håndtert riktig være seg om han har eller ikke har gjort det. Enig med denne brukeren. Hvis det her er snakk om fullbyrdet voldtekt så vil politiet finne bevis for eller i mot voldtekten hvis jenta ble undersøkt etterpå. Ved voldtektsforsøk er det nok vanskeligere å finne helt sikre bevis, dessverre.
robotkalle Skrevet 13. november 2009 #15 Skrevet 13. november 2009 1. Du må omgående kontakte advokat. Politiet må med en eneste gang beslaglegge klærne til jenta, for å teste de for spor av sæd, og det samme hos gutten din. Det er veldig lite sannsynlig at du har voldtektsforsøk uten erigert penis, og da har du et veldig godt argument inne. 2. Det går an å be om en gynekologisk undersøkelse av jenta, men om det lar seg gjøre rettslig aner jeg ikke. 3. Dersom dette bare er tull, så fortjener du honnør allikevel. De fleste i middel og overklassen har det for godt til å bry seg om slike scenarier, og samfunnet er utelukkende rigget inn på å forsvare kvinners utspekulerte måter å skade mennesker på. Dersom du nå gikk inn for å banke dritten ut av denne jenta, til hun ble blodig og jævlig, så ville dere straffes hardt i retten, det samme om en leier inn noen somaliere til å voldta henne 4 real. Allikevel fins det deler av samfunnet som ville skjenket dere masse forståelse om dere gjorde dette. Det fins nemlig ingen annen god mulighet for et mobbeoffer å få tilbake sin selvrespekt på, selv ikke om du vinner i retten er du garantert en god løsning, så uansett hva du gjør har du tapt. Dette har kommet for langt. Sønnen din er sannsynligvis en svak og engstelig person, og han måtte ha fått trening for dette tidligere, og i tillegg utøvd skikkelig vold mot de jentene det gjelder for å stoppe kjeften på dem.
robotkalle Skrevet 13. november 2009 #16 Skrevet 13. november 2009 Wow, jeg har problemer bare med å fatte at folk kan være så gjennomsyret ondskapsfulle som mobberne her må være. Det er fordi du lever i en liten boble, og ikke evner å skjønne hvordan hodet til konspiratoriske jenter er skrudd sammen.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #17 Skrevet 13. november 2009 Her ville jeg nok drøftet mottiltak med sønnen og muligens anmeldt jenta til politiet for falske anklager/æreskrenkelse eller tatt kontakt med barnevernet og meldt min bekymring.
Far til 2 Skrevet 13. november 2009 #18 Skrevet 13. november 2009 Jeg har en sønn på snart 16 som dessverre har blitt mobbet i veldig mange år. I dag så gikk det så langt at en av de verste, ei jente kom løpende halvnaken ut fra en bakgård i skolegården der det omtrent aldri er noen. Hun hadde vist sagt til min sønn at de måtte snakke sammen, sikkert for å lokke han dit. En annen mobber støtter jenta og sier at han så det og da hadde visst jenta løpt når han "tilfeldigvis" kom. ... ... Jeg antar politiet blir involvert i denne saken. Skolen kan ikke la en slik sak ikke bli politianmeldt. Hvis jenta velger å ikke anmelde et "voldtekstforsøk" så vil politiet begynne å lure og evt ta ut sak selv. Jenta vil da naturligvis bli avhørt av både psykolog og politi. Om hun står på sine versjon og det viser seg at det er falske påstander (psykologer/politi er flinke til å avsløre ungdom/voksne som ikke er drevne løgnere) kan jenta og den andre personen bli tiltalt for falsk forklaring og evt falsk anmeldelse. Dette kan utvilsomt få alvorlige følger for jenta senere. Kjør full pakke. Hvis ikke kan jenta bli fristet til å benytte samme taktikk "for morro skyld" eller fordi hun angrer på sine handlinger, ved en senere anledning også.
Zealuu Skrevet 13. november 2009 #19 Skrevet 13. november 2009 Det er fordi du lever i en liten boble, og ikke evner å skjønne hvordan hodet til konspiratoriske jenter er skrudd sammen. Aha. Greit å vite.
Gjest anmeld henne Skrevet 13. november 2009 #20 Skrevet 13. november 2009 Hvis ikke mobberne har kontaktet politiet, vil ryktene gå og kanskje følge din sønn i mange år. Anmeld henne og vitnet for injurier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå