Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker du å si kødda i stedenfor tulla?

Hvem er det som bruker det ordet, er det stort sett ungdommer?

Og er det vanlig nå i 2009? Selv så har jeg ikke hørt det ordet siden jeg gikk ut av vidregående i 2003 tror jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet
Bruker du å si kødda i stedenfor tulla?

Hvem er det som bruker det ordet, er det stort sett ungdommer?

Og er det vanlig nå i 2009? Selv så har jeg ikke hørt det ordet siden jeg gikk ut av vidregående i 2003 tror jeg.

Jeg bruker aldri det ordet, synes det er et forferdelig, vulgært ord. Jeg tviler sterkt på om de som sier dette, vet hva det opphavlig betyr.

Skrevet
Jeg bruker aldri det ordet, synes det er et forferdelig, vulgært ord. Jeg tviler sterkt på om de som sier dette, vet hva det opphavlig betyr.

Eller kanskje vi bare ikke er så fine på det?

Er ikke det uttrykket jeg bruker mest, men det hender.

Skrevet

Jeg bruker det ofte, men det kan jo være fordi jeg er fra nord :P

Skrevet

Hva betyr det da?

Skrevet

Sier det av og til, men da med tydelig tullestemme, stort sett i forbindelse med internhumor

Skrevet

Betyr å tukle med andre kjønnsorganer eller noe sånt, men hvis man skulle tenkte på betydningen av alle ordene man sier, så er det mye man ikke ville sagt.

I en nyere ordbok står det faktisk at å kødde betyr å tulle osv, så det er ikke så farlig :)

Ikke alle som er så fisefine i språket

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Betyr å tukle med andre kjønnsorganer eller noe sånt, men hvis man skulle tenkte på betydningen av alle ordene man sier, så er det mye man ikke ville sagt.

Strengt tatt betyr det vel bare "testikler" eller "pungen"... Jamfør med svensk "kudda" (pute, myk ball), gammelengelsk "cod" for "pungen" og engelsk cod piece (skamkapsel, en slags penisfremhever som var populær i renessansen, sjekk engelsk Wikipedia). Ble opprinnelig brukt negativt, type "din kødd" (å bli sammenliknet med underlivet har sjelden vært et kompliment).

Men uttrykket er blitt sammenblandet med engelsk "kidding" (spøk, barnslig moro). I dag er det knapt noen som er klar over ordets opprinnelse, fordi det har tatt en ny betydning. Det er jo det som er fantastisk med språk!

Gjest milkyway
Skrevet

Jeg trodde det betydde pikk... kødd kjør iallfall det her jeg bor!

Men jeg har sett astrid anker-hansen si "Kødda" på hotel cæsar, da lo tilogmed min veldig penspråklige og konservative mamma som ikke engang liker å høre ordet "Dritt!" :ler:

Skrevet

jeg tror jeg sier det ganske ofte

• 2 uker senere...
Gjest Nattvette
Skrevet

Bruker det ja, meir enn andre ord som betyr det samme.

Skrevet

Betyr ikke ködda heste- eller oksepenis/pung?

Jeg har alltid sagt det, en uvante jeg ikke klarer å legge fra meg.

Akkurat som at jeg skriker SATAN hver gang jeg slår meg eller blir forbanna eller noe hehe.

Har hört mange andre bruke ordet Ködda også.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Betyr ikke ködda heste- eller oksepenis/pung?

Som jeg skrev ovenfor, betyr det testikler/pung generelt - det er ikke spesifikt for dyr.

Skrevet

Jeg bruker det litt, men bare hvis jeg er sur... :P

Det er ikke spesielt pent, nei, og jeg ville ikke brukt det i nærheten av pappa akkurat. Og det uavhengig av betydning.

Skrevet

Jeg er 88-modell og jeg sier ikke kødda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...