Gå til innhold

Sko inne på ungdomsskolen, men ikke på barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det lov å gå med sko inne i klasserommene på ungdomsskolen og vidregående (i hvertfall de jeg har gått på), men ikke barneskolen?

Kanskje forståelig for de minste da de sikkert går opp i alt mulig, men hva med de større klassene? Husker da jeg gikk i 7-ende så var det fler som begynte å ha skoene på, men så lærerene det så ble han sur og ba de ta det abv seg, enda ikke var noe mer skitten enn da de gikk på ungdomsskolen. Vi fikk heller aldri noen annen grunn enn at det ikke var lov. Selv innesko var ikke lov å ha på seg på barneskolen. Men på på ungdomsskolen så var det jo en selvfølge at man gikk med det. Alle gjorde det, ingen sa noe.

Hva er grunnen til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at det ikke er lov med skoene på på barneskoler. Så det er muligens din barneskole som har en merkelig regel?

Skrevet

Vi fikk aldri lov til å bruke sko inne på barneskolen. Men tror vi fikk bruke innesko/tøfler.

Gjest Spinell
Skrevet

Årsaken til at mange barneskoler praktiserer bruk av innesko, er av inneklima- og renholdshensyn. Man slipper at det trekkes mye skitt og støv inn i klasserommene på denne måten.

På ungdomsskoler og videregående er det, i de skolene jeg kjenner til, slik at en i mange tilfeller er i forskjellige rom fra time til time. Da blir bruk av innesko en mer upraktisk ordning fordi elevene i så tilfelle ville måttet drasse rundt på ekstra skopar ganske ofte.

Skrevet
Nei, alle barneskoler er like. :ironi:

Mente ikke å fremstille det på den måten, men har gått på tre rundt om kring i landet og de hadde den regelen. Er vel 7 forskjellige barneskoler jeg og mine søsken har gått på tilsammen og de alle har hatt den regelen så det virker jo sånn at det er ganske så vanlig.

Årsaken til at mange barneskoler praktiserer bruk av innesko, er av inneklima- og renholdshensyn. Man slipper at det trekkes mye skitt og støv inn i klasserommene på denne måten.

På ungdomsskoler og videregående er det, i de skolene jeg kjenner til, slik at en i mange tilfeller er i forskjellige rom fra time til time. Da blir bruk av innesko en mer upraktisk ordning fordi elevene i så tilfelle ville måttet drasse rundt på ekstra skopar ganske ofte.

De barneskolene jeg gikk på fikk vi ikke en gang ha innesko. Hvorfor fikk vio aldri noe svar på, bortsatt fra at "det bare er sånn".

Men det høres jo ganske logisk ut det på uskolen. Tror jeg kunne ha time i sikkert 3-4 forskjellige klasserom på en dag. Barneskolen var det kun et (i tilegg til gymsalen)

Skrevet

Min barneskole hadde tepper på gulvene, derfor regelen.

Skrevet

Høres veldig rart ut at man ikke skulle få ha på innesko, da. Hva gjør man i tilfelle evakuering? Skal alle barna løpe ut i bare sokkelesten? Ser for meg morsomme brannøvelser hvis man er uheldig med været da, gitt.

Har barn både på barne og -ungdomsskole, de bruker innesko på begge skolene.

Skrevet

På ungdomsskolen her, må elevene bruke innesko.

Skrevet (endret)

Vi fikk ikke bruke utesko på hverken barne- eller ungdomsskolen. På barneskolen brukte de fleste innesko, men på ungdomsskolen var man visst blitt for kul for det. ;)

Videregående derimot brukte vi sko hele dagen uansett om vi hadde fast klasserom som vi hadde førsteåret, eller byttet rom hver time slik vi gjorde tredjeåret.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Uteområdene på barneskoler er annerledes enn ungdoms- og videregående skoler. Derfor vil det koomme mer sand og møkk under skoene til barneskoleelever, selv om de ikke leker midt i sandkassa. Derfor skal barneskoleelevene bruke innesko inne der jeg bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...