Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på snart 4,5 sluttet med dagbleie for ca 6 måneder siden. Dette har gått veldig bra. Men, om natten har han fortsatt hatt på nattbleie. Vi har latt han sove uten ganske mange netter, men det skjer mye uhell. Han tisser i sengen ihvertfall hver 3. natt. Burde vi vente med å slutte med nattbleien til bleien er helt tørr om morgenen, eller burde vi bare fortsette med å la han tisse i sengen nå og da?Har dere noen tips?

Skrevet

Jeg ville nok ha ventet til han har vært tørr om morgenen over tid. Tror ikke han er klar ennå.

Skrevet

Jeg ville gjort det han ville selv.

Skrevet

Tror jeg har skjønt greia nå. Det er nemlig slik at når han tisser i sengen så kommer han inn til oss om natten og får ligge i vår seng. Og, det er jo veldig koselig...Vi orker liksom ikke bytte på sengen hans midt på natten for å la han bli liggende der.

Skrevet

he he...utspekulerte de små ja.....

Vi ventet til bleia var tørr på morgenen på begge våre. Eldstemann brukte 3-4mnd, mens yngstemann forlangte etter 2 uker å sove uten.... Men lurt å prate med ham og høre litt hva han føler og tenker om det...

Lykke til :tommelsmil:

Skrevet
Tror jeg har skjønt greia nå. Det er nemlig slik at når han tisser i sengen så kommer han inn til oss om natten og får ligge i vår seng. Og, det er jo veldig koselig...Vi orker liksom ikke bytte på sengen hans midt på natten for å la han bli liggende der.

Høres ut som om dere må ta kampen med å skifte på senga med en gang, så han kan ligge der. Er vel ikke bra om han tisser i senga med vilje.

(Du skal ikke se bort ifra at han klarer å ta av seg bleie og tisse også...)

Skrevet

Hei.

Jeg har også en små en som prøvde på dette.

Bare at hun ikke våkna av å være våt.

Men det jeg gjorde i en uke var.

Dersom hun la seg kl 8.

Så når jeg skulle sove, gikk jeg inn på rommet hennes, tok av henne pysjen og satte henne på potte så hun skulle tisse.

Da tisset hun vær gang, og våkna ikke engang når hun satt på potta.

Etter dette så tisser hun ikke i sengen.

Har sluttet etter ca en uke, å sette henne på potta slik.

Og hittil har det fungert glimrende...

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet

Fortsett med bleie på han om natten en stund til dere.

Gjest Gjest_Rådvill_*
Skrevet

Er det noen som har tips til å få en på 4 år og 3 måneder til å slutte med bleie, i allefall på dagtid? Det virker som om han ikke forstår noen ting. Spørsmål om at vi skal "trene" ved å ta av bleien da vi kommer hjem, blir møtt med nesten rent hysterisk nektelse. En anmodning om han kan si ifra når han bæsjer eller må tisse, slik at vi kan prøve å sitte på do, blir bare besvart med et nikk, men det skjer jo ikke. Han går og gjemmer seg da han skal bæsje? Vi har prøvd mye, men får det ikke til. Jeg kjøpte klistremerker for belønningssystem, men da sa han "jeg trenger ikke de klistremerkene nå mamma" Skal vi fortsatt gå å vente på at han selv skal bli "klar"?

Og det samme med nattsmukken, han blir helt hysterisk da vi sier at den nå begynner å bli så gammel og slitt at det er farlig. Vi har klippet opp alle sånn etterhvert som de ble gamle, og det har han godtatt og sett at ble gjort, men han tviholder på den siste smukken.

Vi er rådville vi.

Skrevet

Jeg syns det er forkastelig at man lar barn på over fire år gå med bleie!! dere skulle derevet avending lenge før, barn bør være fri for dagbleie i alle fall når de er tre.

• Liker 1
Skrevet
Er det noen som har tips til å få en på 4 år og 3 måneder til å slutte med bleie, i allefall på dagtid? Det virker som om han ikke forstår noen ting. Spørsmål om at vi skal "trene" ved å ta av bleien da vi kommer hjem, blir møtt med nesten rent hysterisk nektelse. En anmodning om han kan si ifra når han bæsjer eller må tisse, slik at vi kan prøve å sitte på do, blir bare besvart med et nikk, men det skjer jo ikke. Han går og gjemmer seg da han skal bæsje? Vi har prøvd mye, men får det ikke til. Jeg kjøpte klistremerker for belønningssystem, men da sa han "jeg trenger ikke de klistremerkene nå mamma" Skal vi fortsatt gå å vente på at han selv skal bli "klar"?

Jeg regner med at han har gått noe uten bleie - hvordan reagerer han når han har uhell?

Har hørt at det kan være lurt å klippe et lite hull i smokken (uten at han ser det) - da blir den ikke så god å suge på. Kampen om smokken er dessverre vanskeligere jo større de blir. Lykke til!

Gjest Gjest_Rådvill_*
Skrevet
Jeg regner med at han har gått noe uten bleie - hvordan reagerer han når han har uhell?

Ja, vi har prøvd å la han gå uten bleie nå til og fra i et år, og det er det samme som skjer, han sier ingenting før det er for sent, og da sier han bare "mamma, nå renner det på bena mine..". Sist gang vi prøvde for et par uker siden oppdaget vi det ikke før vi kom inn på rommet hans, da var det en stooor våt flekk på teppet, og våt bukse. Da sto han i hjørnet og ikke ville leke på teppet for der var det vått, og han var tydelig flau selv, og det er etter den gang han ikke lenger vil trene mer på å gå uten bleie.

Har hørt at det kan være lurt å klippe et lite hull i smokken (uten at han ser det) - da blir den ikke så god å suge på. Kampen om smokken er dessverre vanskeligere jo større de blir. Lykke til!

Han var så flink til å "hjelpe" med å klippe i stykker de andre 10 slitte smokkene sine tur etter tur etterhvert som de ble slitte, og nå nekter han for at den siste smokken er "dårlig", men vi kommer nok dit snart, slik at jeg tror den kampen blir egentlig lettere en bleieavvenning. Tusen takk:-)

Gjest Gjest_Rådvill_*
Skrevet
Han var så flink til å "hjelpe" med å klippe i stykker de andre 10 slitte smokkene sine tur etter tur etterhvert som de ble slitte, og nå nekter han for at den siste smokken er "dårlig", men vi kommer nok dit snart, slik at jeg tror den kampen blir egentlig lettere en bleieavvenning. Tusen takk:-)

Jeg glemte å nevne at han er den eneste over 2 år på sin avdeling i barnehagen som bruker bleie, men det ser ut til at det gjør han ingenting. Han bryr seg ikke om det.

Skrevet

Dere med så store bleiebarn - er det først nå, når barna er over 4 år at dere har begynt med pottetrening, eller har dere holdt på lenge? Jeg synes det høres ganske horribelt ut med unger på 4-5 år som gjør alt i bleia, døgnet rundt. Sengevæting er noe annet, og noen uhell i blandt må man selvfølgelig regne med, men begynner folk virkelig ikke å synes det er på tide at ungene slutter med bleie (og smokk for den saks skyld) før de er 4-5 år? Må si meg enig med gjesten over her som mente at unger over 3 bør være tørre på dagtid. Tror de aller fleste greier det, hvis de legger litt innsats i det... Jeg grøsser i alle fall ved tanken på en snart 5 år gammel bleieunge, og starter pottetrening med halvannetåringen min så fort som råd er ;)

Gjest Gjest_Rådvill_*
Skrevet
Dere med så store bleiebarn - er det først nå, når barna er over 4 år at dere har begynt med pottetrening, eller har dere holdt på lenge? Jeg synes det høres ganske horribelt ut med unger på 4-5 år som gjør alt i bleia, døgnet rundt. Sengevæting er noe annet, og noen uhell i blandt må man selvfølgelig regne med, men begynner folk virkelig ikke å synes det er på tide at ungene slutter med bleie (og smokk for den saks skyld) før de er 4-5 år? Må si meg enig med gjesten over her som mente at unger over 3 bør være tørre på dagtid. Tror de aller fleste greier det, hvis de legger litt innsats i det... Jeg grøsser i alle fall ved tanken på en snart 5 år gammel bleieunge, og starter pottetrening med halvannetåringen min så fort som råd er ;)

Vi begynte å snakke om det allerede da han var 3, fordi storebror var klar da han var 3,5 (sluttet samme dag han kom hjem fra barnehagen og sa han ville slutte med bleie) og da trodde vi at det ville vår minste også være. Vi har nok sittet litt å ventet på at han skal bli det. Rådene vi fikk i barnehagen var at "er han ikke klar så ikke mas så mye på det, det er mange 3-4 åringer som ikke er klare". Ja vi hørte på barnehagen, og ventet. I vinter da han var 3,5 begynte vi for alvor å snakke om bleie slutt, og vi øvde en lørdag, som resulterte i 4 klesskift og to foreldre som fløy rundt med vaskebøtte, og til slutt på med bleie igjen. Og da ventet vi et par måneder til, prøvde så igjen et ettermiddag, og det samme skjedde. Han sier ikke i fra hvis han skal eller når han har gjort det, så han tråkker rundt med våt bukse, og våte sokker. Og vi flyr etter på jakt etter hvor han har gjort fra seg. Nå sier barnehagen det samme, at "han er jo tydeligvis ikke moden for å slutte ennå".

Sist helg snakket jeg og han sammen for det virket som han skulle bæsje, jeg spør han om han ønsker å prøve å bæsje på do, og da blir han lei seg og sier at han ikke tør. Derfor er vi ganske rådville nå.

Annonse
Skrevet

Synes det høres rart ut at barnehagen sier at en unge på 4 år ikke er "klar" for å slutte med bleie! Det er da ikke normalt at så store unger går med bleie døgnet rundt? Og i alle fall ikke at de ikke bryr seg om at de går rundt med skitne bleier, eller våte klær. Har dere hatt med ungen til lege? Kan jo være det er et medisinsk problem...

Skrevet (endret)

Jenta vår sluttet med bleie for noen måneder siden. Vi valgte å slutte om natten med en gang selvom det resulterer i noen uhell. Noen ganger kan det gå en uke mellom hvert uhell, andre ganger skjer det nesten annenhver natt.

Men over til poenget. Skulle egentlig bare si at vi legger på dobbelt eller trippelt med "tisselaken" på sengen hennes, så når hun har uhell om natten, trenger vi ikke legge på nytt laken. Tar bare av det gamle, og da er det jo et nytt under som er rent. Og stort sett er det ingenting på dynen, så den trenger vi ikke gjøre noe med. Slik går det ihvertfall veldig kjapt å skifte på sengen om natten.

Endret av Siona
Skrevet
Vi begynte å snakke om det allerede da han var 3, fordi storebror var klar da han var 3,5 (sluttet samme dag han kom hjem fra barnehagen og sa han ville slutte med bleie) og da trodde vi at det ville vår minste også være. Vi har nok sittet litt å ventet på at han skal bli det. Rådene vi fikk i barnehagen var at "er han ikke klar så ikke mas så mye på det, det er mange 3-4 åringer som ikke er klare". Ja vi hørte på barnehagen, og ventet. I vinter da han var 3,5 begynte vi for alvor å snakke om bleie slutt, og vi øvde en lørdag, som resulterte i 4 klesskift og to foreldre som fløy rundt med vaskebøtte, og til slutt på med bleie igjen. Og da ventet vi et par måneder til, prøvde så igjen et ettermiddag, og det samme skjedde. Han sier ikke i fra hvis han skal eller når han har gjort det, så han tråkker rundt med våt bukse, og våte sokker. Og vi flyr etter på jakt etter hvor han har gjort fra seg. Nå sier barnehagen det samme, at "han er jo tydeligvis ikke moden for å slutte ennå".

Sist helg snakket jeg og han sammen for det virket som han skulle bæsje, jeg spør han om han ønsker å prøve å bæsje på do, og da blir han lei seg og sier at han ikke tør. Derfor er vi ganske rådville nå.

Et tips er vel å ikke prøve EN lørdag, men flere dager på rad. Og, ja, det kommer til å bli uhell!

Kjøp kule truser, kanskje sånne som pappa bruker, eller med favorittfiguren på.

Hos oss var det veldig viktig å ikke tisse på favorittfiguren.

Jeg ville også gått over til billigbleier på dagtid, slik at han føler seg våt når han tisser. (Eventuelt avvenningstruser som fanger opp en del av tisset, så det ikke blir vått over alt når uhellet først skjer.)

Noen barn er ikke klare for å slutte med bleie før de blir 4 år. Det er et faktum. Men det er også opp til oss foreldre å tilrettelegge.

Om han er redd for å gå på do, kan det kanskje hjelpe med doring/potte eller bare det at en av dere er med og holder han fast på doen?

Skrevet
Synes det høres rart ut at barnehagen sier at en unge på 4 år ikke er "klar" for å slutte med bleie! Det er da ikke normalt at så store unger går med bleie døgnet rundt? Og i alle fall ikke at de ikke bryr seg om at de går rundt med skitne bleier, eller våte klær. Har dere hatt med ungen til lege? Kan jo være det er et medisinsk problem...

Imli. Hvor gamle er barna dine?

Skrevet
Imli. Hvor gamle er barna dine?

Det står jo nederst i innlegget hennes når de er født.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...