Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ser det skal være et foredrag om meditasjon og buddhisme på Litteraturhuset 19. november. Noen som kjenner til denner fyren? Ajahn Brahm heter han.

http://www.skogskloster.no/

Synes dette virker interessant og tenker å få med meg dette.

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er interesert i meditasjon, Budhisme etc ville jeg absolutt dratt og hørt på om jeg var deg, men jeg vil advare deg mot å ta det Ajahn Brahm sier for god fisk på noe som helst punkt. Han er ekstremt dogmatisk og totalt ute av kontakt med virkeligheten på en god del områder. Hvis du leser en av hans bøker og så sammenligner det med intervjuene med diverse meditasjonsmestere i boken the experience of Samadhi vil du se at det Ajahn Brahm sier at du MÅ gjør og er den ENESTE veien i meditasjon absolutt ikke er den eneste muligheten. Selv hans egen lærer Ajahn Chan underviste på en helt annen måte og fikk langt bedre resultater med sine elever enn ajahn BRahm gjør. Det gjør også en rekke andre lærere. Når da Ajahn Rbam hardnakket hevder at nøyaktig slik han mener man skal meditere er den eneste farbare vei og begrunner det med sin tolking av gamle budhistiske tekster så tyder det på en kraftig mangel på kontakt med virkeligheten. Han prøver å skvise ut en presisjon i tolkningen av disse tekstene omtrent som det skulle vært sharia tekster. I tillegg har han etter min mening totalt mistforstått elementære ting som forskjellen på non-attatchment og detatchment/indifference. Hvis du sammenligner hva Ajahn Brahm sier om detatchement med hva andre lærere som Jack Kornfield og Shinzen young, endog Dalai Lama, så vil du se at hans syn på dette er feilaktig og livsfjernt. Denne misforståelsen er imidelrtidig ikke uvanlig blant budhistiske lærere, spesielt de som stort sett holder til i kloster. Men, den leder til livsfjernhet og ødelagte liv.

Samtidig som dette er tilfelle kan det godt tenkes at han samtidig har mye insiktsfult å si, og det kan godt tenkes at han samtidig på mange måter er et fantastisk menneske. Uansett vil han kunne gi en introduksjon til budhismen som kan være interesant for deg. Du må bare balansere dette med annen kunnskap.

Jeg annbefaller deg å lese a path with heart av Jack Kornfield. Den er virkelig en klassiker og den kanskje viktigste boken for folk å lese som er interesert i alt som har med spiritualitet å gjøre. Mastering the Core teachings of the Buddha av Daniel Ingram er et mesterverk og den boken flest gjør mest fremskritt i meditasjon av å lese. Ingrams forum dharmaoverground er også et svært godt sted å spørre om råd i forhold til meditasjon og budhisme. Der møter du folk som har ekstremt lang erfaring og virkelig har oppnådd mye med meditasjon. På hjemmesiden til Shinzen Young finner du de klareste artiklene om Budhistisk meditasjon jeg noensinne har lest. Jeg har enda ikke lest noen av bøkene hans, men det skal jeg for han er rett og slett helt brilliant. Dalai Lamas bøker er også veldig gode introduksjoner til tibetansk Buddhisme. Men, det er mye i Tibetansk Buddhisme som ikke deles av andra former for budhisme og det er langt til veldig mye ekstra siden Buddhas tid. Jeg synes også at Dalai Lama legger listen fryktelig høyt for hva man skal kreve av seg selv og det er et stooort problem i vestlige buddhistiske sirkler at folk fornekter egne behov på en usunn måte på grunn av høye idealer. Kornfield gir et langt mere realistisk bilde av ting. Kornfields bok a wise heart gir også en veldig god oversikt over budhistisk psykologi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...