Gjest Oppgitt Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Hei alle dere på kvinneguiden! Jeg har ett lite dilemma: Min mor har allerede begynt å mase på meg og typen om den oppkommende julen, og at vi må komme å feire den hos dem. Personlig har jeg aldri syntes mye om den tradisjonelle norske julefeiringen og har ikke noe ønske om å delta. Selvfølgelig er det koselig å gi og mota gaver, og jeg er den første til å møte opp på samtlige bursdager i familien. Julen derimot syns jeg er en oppskrytt, matsentrert høytid som kun dreier rundt fråttsing og dårlige holdninger. Jeg er heller ikke kristen som dere sikkert har skjønt og jeg spiser ikke maten. Nå syns sikkert de fleste av dere at jeg bare er ekstremt vanskelig, og tenker "hvorfor kan hun ikke bare møte opp å offre denne dagen for å gjøre sin mor fornøyd?". - Og det kunne jeg jo. Men tingen er at når jeg får barn om ett par år er jeg fast bestemt på at jeg ikke ønsker å dra til sørlandet for den "gode gamle" tradisjonelle feiringen, og hvis jeg fortsatt drar nå, da blir det i alle fal umulig å si nei senere. Hvis du tror hun mor og han far har lyst på alle samlet til jul nå så bare tenk når det kommer barnebarn inn i bildet. Hjelp! Så jeg er med andre ord redd for å igjen, denne gangen i mitt voksne liv, måtte delta på en feiring jeg føler stider mot mitt verdisyn, OG i tilegg måtte inkludere mine fremtidige barn i det... Hva burde jeg gjøre, jeg vil så gjerne være en god datter samtidig.
Gjest Gjest_juni_* Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Kan du ikke snakke med moren din om det? Og når du får barn, kan du jo invitere mor og far til deg kanskje, og gjøre det på din måte? Hvordan vil du ha julefeiringen forresten?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 Reis bort og si at du dessverre ikke er hjemme for julefeiring.
Gjest Oppgitt(TS) Skrevet 1. oktober 2009 #4 Skrevet 1. oktober 2009 Kan du ikke snakke med moren din om det? Og når du får barn, kan du jo invitere mor og far til deg kanskje, og gjøre det på din måte? Hvordan vil du ha julefeiringen forresten? Greia er jo at det er en stor type "samle familien"-feiring og jeg kommer nok verken til å ha plass til å invitere alle eller ønske om å prøve og omgjøre de andres julefeiring. I bunn og grunn føler jeg ikke noe behov for å feire jul, men med tanke på fremtiden og barn og sånn blir det nok som en vanlig ferie hvor man kan kose seg sammen. Noe enkel gaveutveksling vil det nok også bli (uten å ta helt av), rett og slett fordi jeg ikke vil nekte mine barn noen gaver når "alle" andre feirer jul.
Gjest Oppgitt(TS) Skrevet 1. oktober 2009 #5 Skrevet 1. oktober 2009 Reis bort og si at du dessverre ikke er hjemme for julefeiring. Det kunne jeg jo gjort, men da ville jeg jo bare fått dårlig samvittighet + at jeg vil ha samme problemet igjen til neste år =/
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 1. oktober 2009 #6 Skrevet 1. oktober 2009 Det kunne jeg jo gjort, men da ville jeg jo bare fått dårlig samvittighet + at jeg vil ha samme problemet igjen til neste år =/ Nå synes jeg du ikke ser skogen for bare trær. Har du lyst til å feire julaften alene uten storfamilien - så fortell det og gjør det. Og ha en fin jul som du vil trives med. Ikke ta julen 2010 som ett problem - for det er den ikke.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #7 Skrevet 1. oktober 2009 Men siden dere er to (du og mannen/kjæresten) så kan dere jo ikke feire sammen med din storfamilie hvert år. Hva med å lage deres feiring med hans familie når dere en gang får barn? Ellers går det fint an å reise bort til neste år også.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #8 Skrevet 1. oktober 2009 Selvfølgelig er det koselig å gi og mota gaver, og jeg er den første til å møte opp på samtlige bursdager i familien. Julen derimot syns jeg er en oppskrytt, matsentrert høytid som kun dreier rundt fråttsing og dårlige holdninger. Jeg er heller ikke kristen som dere sikkert har skjønt og jeg spiser ikke maten. Vegeterianer? Julen hos oss er nokså matsentrert, i hvertfall middagssentrert. Kaker og godterier er det ingen som har så veldig smaken på her, men det blir litt for syns skyld. Vi overspiser kanskje litt til julemiddagen, men det gjør vi virkelig ikke i hverdagene, er det så farlig da? Burde vi heller asketisk mottatt vår tilmålte porsjon, med nøye beregnet kaloriinnhold, for å være verdige borgere? En julefeiring er ikke så forskjellig fra bursdagene, annet enn at det ikke er en hovedperson, og det er flere dager på rad. Det er lov å ville feire i tosomhet og i kjernefamilien, men da synes jeg du skal si at det er det du vil, fremfor å rakke ned på familien din og anklage dem for fråtsing og dårlige holdninger. Synes ikke julen du skal gi barna dine skal handle om at resten av familien ikke er gode nok til å ha et fellesskap med i julen.
Gjest Oppgitt(TS) Skrevet 1. oktober 2009 #9 Skrevet 1. oktober 2009 Vegeterianer? Julen hos oss er nokså matsentrert, i hvertfall middagssentrert. Kaker og godterier er det ingen som har så veldig smaken på her, men det blir litt for syns skyld. Vi overspiser kanskje litt til julemiddagen, men det gjør vi virkelig ikke i hverdagene, er det så farlig da? Burde vi heller asketisk mottatt vår tilmålte porsjon, med nøye beregnet kaloriinnhold, for å være verdige borgere? En julefeiring er ikke så forskjellig fra bursdagene, annet enn at det ikke er en hovedperson, og det er flere dager på rad. Det er lov å ville feire i tosomhet og i kjernefamilien, men da synes jeg du skal si at det er det du vil, fremfor å rakke ned på familien din og anklage dem for fråtsing og dårlige holdninger. Synes ikke julen du skal gi barna dine skal handle om at resten av familien ikke er gode nok til å ha et fellesskap med i julen. Ja, jeg er en drøvtygger hehe. Selvfølgelig ville jeg aldri rakket ned på dem personlig og anklaget dem for fråtsing, jeg prøvde bare å forklare hva jeg ser i den norske juleferingen. Hvorfor jeg syns den ikke gjør annet enn å representere dårlige holdninger.Jeg ser rett og slett ikke poenget eller hyggen i en tradisjonell jul.
Gjest Oppgitt(TS) Skrevet 1. oktober 2009 #10 Skrevet 1. oktober 2009 Men siden dere er to (du og mannen/kjæresten) så kan dere jo ikke feire sammen med din storfamilie hvert år. Hva med å lage deres feiring med hans familie når dere en gang får barn? Ellers går det fint an å reise bort til neste år også. Det eneste som kunne blitt oppfattet værre enn at vi ikke vil ferie med dem er vel at vi nedprioriterer dem hvert år til fordel for noen andre skulle jeg tro. Men foreldrene hans er uansett mer som oss. De er skilt og bryr seg egentlig ikke om hvor, når eller hvordan feiringen er sålenge de får se han i løpet av ferien.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Det eneste som kunne blitt oppfattet værre enn at vi ikke vil ferie med dem er vel at vi nedprioriterer dem hvert år til fordel for noen andre skulle jeg tro. Men foreldrene hans er uansett mer som oss. De er skilt og bryr seg egentlig ikke om hvor, når eller hvordan feiringen er sålenge de får se han i løpet av ferien. Det er jo ikke mer enn rett og rimlig at dere er sammen med hans familie minst annethvert år i hvert fall. Såpass må de tolerere. Det er jo slik de fleste par gjør det. Så da er du nede til annenhvert år du eventuelt må lide deg gjennom deres type feiring. Jeg skal ikke gi deg så mye rett eller feil i din tankegang, men jeg tror du kanskje må være forberedt på å endre innstilling den gangen du får barn. Et barn vil selvfølgelig påvirkes av dine holdninger og kanskje ikke ha den store forventningen til julen, men samtidig vil det påvirkes utenfra (barnehage og skole) og dermed kanskje få andre holdninger enn deg. Julen er etter min mening nesten mest til for barna og da er det "ondskapsfullt" å avvike for mye fra normalen. Jeg skriver ondskapsfullt i gåsetegn for det er et sterkt ord, sterkere enn hva jeg mener, men jeg håper du forstår meg.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 Det eneste som kunne blitt oppfattet værre enn at vi ikke vil ferie med dem er vel at vi nedprioriterer dem hvert år til fordel for noen andre skulle jeg tro. Men foreldrene hans er uansett mer som oss. De er skilt og bryr seg egentlig ikke om hvor, når eller hvordan feiringen er sålenge de får se han i løpet av ferien. Hallo.......hvor vil du hen? Skal vi si stakkars deg? Kan du ikke bare si fra at dere har lyst til å være hjemme og ha en rolig jul og glem jul om ett år? Nå ble du litt damaqueen her, synes jeg
Gjest Oppgitt(TS) Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 Det er jo ikke mer enn rett og rimlig at dere er sammen med hans familie minst annethvert år i hvert fall. Såpass må de tolerere. Det er jo slik de fleste par gjør det. Så da er du nede til annenhvert år du eventuelt må lide deg gjennom deres type feiring. Jeg skal ikke gi deg så mye rett eller feil i din tankegang, men jeg tror du kanskje må være forberedt på å endre innstilling den gangen du får barn. Et barn vil selvfølgelig påvirkes av dine holdninger og kanskje ikke ha den store forventningen til julen, men samtidig vil det påvirkes utenfra (barnehage og skole) og dermed kanskje få andre holdninger enn deg. Julen er etter min mening nesten mest til for barna og da er det "ondskapsfullt" å avvike for mye fra normalen. Jeg skriver ondskapsfullt i gåsetegn for det er et sterkt ord, sterkere enn hva jeg mener, men jeg håper du forstår meg. Joda, det er jo egentlig sant at såpass må de tollerere! :)Så får jeg vel heller bare bite i det sure epple ellers, men når vi får barn tror jeg ikke jeg klarer det. Jeg skjønner absolutt hva du mener, var også det jeg mente med at jeg vi blir nok å utveklse litt gaver selvom tradisjonene rundt det ikke er til stede. Det er en utroolig stor påvirkning når det kommmer til juletradisjoner fra spesielt skolen, syns synd på de som føler en sterk tilknyttning til en annen religion.
Gjest Oppgitt(TS) Skrevet 1. oktober 2009 #14 Skrevet 1. oktober 2009 Hallo.......hvor vil du hen? Skal vi si stakkars deg? Kan du ikke bare si fra at dere har lyst til å være hjemme og ha en rolig jul og glem jul om ett år? Nå ble du litt damaqueen her, synes jeg Ja, jeg kunne sagt det hvis jeg ville være kald og ufølsom. Men nå har det seg sånn at det egentlig ligger til min natur å prøve å gjøre alle hundre prosent fornøyd og da oppfattes blant annet dette som et problem for meg. Fint hvis ikke du har samme problemet, og nei du trenger ikke si stakkars meg
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 1. oktober 2009 #15 Skrevet 1. oktober 2009 Ja, jeg kunne sagt det hvis jeg ville være kald og ufølsom. Men nå har det seg sånn at det egentlig ligger til min natur å prøve å gjøre alle hundre prosent fornøyd og da oppfattes blant annet dette som et problem for meg. Fint hvis ikke du har samme problemet, og nei du trenger ikke si stakkars meg Problemet ditt er jo deres feiring av julaften som du ikke vil være med på. Da må du jo la dem vite det. Og sitte og lage alle slags scenarier om hva som kan/vil måtte komme til å skje fordi du ønsker en rolig julaften er bare destruktivt. Det er en ærlig sak og ikke ha lyst på den type jul - men skal du være ærlig så må du tørre det - eller la være. Å spinne rundt i sirkel som du gjør nå - det utmatter deg til ingen nytte - waste of energy. Man kan ikke gå gjennom livet og tilfredsstille alle rundt seg - du sier jo selv at det går på tvers av deg selv. Da er det bare du som kan gjøre noe med det. Og det du gjør her hjelper deg ingen vei - du kjaser deg selv ut istedetfor å bare ta grep om din egen situasjon.
Gjest Oppgitt(TS) Skrevet 2. oktober 2009 #16 Skrevet 2. oktober 2009 Problemet ditt er jo deres feiring av julaften som du ikke vil være med på. Da må du jo la dem vite det. Og sitte og lage alle slags scenarier om hva som kan/vil måtte komme til å skje fordi du ønsker en rolig julaften er bare destruktivt. Det er en ærlig sak og ikke ha lyst på den type jul - men skal du være ærlig så må du tørre det - eller la være. Å spinne rundt i sirkel som du gjør nå - det utmatter deg til ingen nytte - waste of energy. Man kan ikke gå gjennom livet og tilfredsstille alle rundt seg - du sier jo selv at det går på tvers av deg selv. Da er det bare du som kan gjøre noe med det. Og det du gjør her hjelper deg ingen vei - du kjaser deg selv ut istedetfor å bare ta grep om din egen situasjon. Takk for et fint svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå