Gå til innhold

Hundeeier søker råd..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Har en hund på 2,5 år, som tror han er tøffeste hunden i gata.

Han markerer på alt som finns, og sparker jord/sand /gress etc etter seg etter å ha markert...dette forstår jeg er normalt hos hanner.Han er snill og lydig, hengiven og sosial.

Jeg har trent mye på både lydighet og det solsiale,og belønnet med gobit..men ikke for mye gobit..

Han kan være litt av en villbass når han skjønner han skal på tur, så jeg toner ned hele den utegreia til at han ikke skjønner at han får være med før jeg står i gangen ferdig påkledd, da er han myyye roligere.

Ivrig etter å gå tur,trekker han mye i båndet de første minuttene, men jeg må være tålmodig og stoppe å be han gå pent, så spretter han på plass, for å så glemme hele kommandoen når jeg har tatt første steg..Heldigvis har vi kort vei til skogen, å der får han løpe fritt å kose seg.

Problemet er når møter andre hannhunder, da forvandler "lykkepilla" mi seg til et udyr som knurrer og trekker mot den andre hunden.

Hunden min er stor og sterk, og jeg har til tider vanskeligheter med og holde ordentlig igjen.

Jeg har den siste uken pådratt meg senebetennelse i armen pga trekking, å i går ble jeg dratt over ende å endte langflat midt i veien, etter at han skulle ta ei katt :-S (jeg hadde da på magebelte som båndet var festet i)

Jeg bestemte meg for å gå til anskaffelse av et snutebånd, og har prøvd det på tur idag, og det virker som at det er en effektiv måte å få bukt med knurringen og trekking mot andre hunder på...men jeg syns det ser så brutalt ut å gå med dette, så jeg håper dette går seg til.

Noen som har lignende erfaringer? Hva har dere gjort og hva har hjulpet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som hjelper er å trene, og for å få trent mest mulig effektivt er det lurt å gå kurs eller ta enkelttimer hos instruktør.

Skrevet

Tren kontakt, masse av det. Start uten forstyrrelser, kontakt - godbit / ros -gå videre. Tren når dere er ute, når du ser en buss, når dere ser ett barn, etterhvert finn ett sted det er mange hunder, stå i utkanten og tren. Avtal med en hund dere kjenner så du kan trene kontakt før de får hilse.

Å ha en kommando som sier 'nå skal du se på meg' er omtrent uuverdelig når du trener hund.

Jeg ville tatt kontakt med en instruktør og hatt noen privattimer, så eventuelt meldt han på ett felleskurs, men uten kontakt vil du ikke ha mye nytte av felleskurset.

I begynnelsen er litt kontakt bra, så kan du utvide lengre og lengre til foreksempel dere kan gå pent med kontakt hele veien til skogen. Husk frikommando og ros, så det ikke sklir ut.

Det han gjør nå, med å sprette tilbake på plass for så å dra igjen tyder litt på at du ikke har lært han hva som skal skje etter kommandoen. Tren inn å gå på plass, ett skritt av gangen. Når det sitter, husk å ha en frikommando, så han bare må gå på plass fra kommandoen sies, til du sier, flink hund! fri!

Hvis du sier på plass, og går i en time, så kommer det til å skli ut.

På mine hunder har jeg trent inn på plass og rolig i båndgåing, rolig er daffe rundt, snuse på stæsj, så lenge ikke båndet strammes.

Selv om han er en hannhund i sin beste alder så må han ikke markere på alt. Går dere på plass så stopper dere ikke for tissepauser.

Nå er hunden din sannsynligvis i sin siste pubertet også, så noen ganger vil treningen føles som ett skritt frem og tre tilbake, men det er viktig at knurring og 'tøffe seg' for andre hunder ikke får utvikle seg, derfor er det veldig greit å ha en kommando som kontakt som sitter, fordi du da kan avbryte tøffingen med 'hei, se på meg' og da vil han jo slutte å knurre, fordi han ser på eieren sin :)

Skrevet

Har du trent lydighet med andre hundeeiere? Er det noen hundeklubb der du bor? Mange hundeklubber har enkel lydighet- og kontakttrening i grupper, og det høres ut som hunden din ville hatt utbytte av å bli vant med å trene med andre hunder rundt seg.

Skrevet
Har du trent lydighet med andre hundeeiere? Er det noen hundeklubb der du bor? Mange hundeklubber har enkel lydighet- og kontakttrening i grupper, og det høres ut som hunden din ville hatt utbytte av å bli vant med å trene med andre hunder rundt seg.

Det høres bra ut, men hva med de som ikke har nettverk og derfor ingen å trene sammen med? Jeg skal tenke meg om ti ganger før jeg får en ny hund (er ikke dyremishandler, men det var lettere å forholde seg til bikkje da jeg hadde hele familien rundt meg).

Til ts. Du må ikke vise hunden at du blir usikker når dere møter andre hanner. Hvis du lærer hunden høyre og venstre og helomvending, kan du gi bikkja en kommando og så går dere til venstre f.eks. Da viser du at du er lederen.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Hei!

Tusen takk for gode svar :)

Jeg ser vi har mye trening foran oss.

Vi har noen av kommandoene inne, men også flere vi skal trene mer på :jepp: ...

Skrevet

Hei TS!

Jeg vil råde deg til å bruke en metode som jeg har fått forklart selv at jeg bør bruke. Den heter kinderegg metoden.

Er ikke så flink på å forklare det så nøye, men på www.canis.no kan du få mange tips og råd fra andre som opplever nøyaktig det samme som deg! :)

• 1 måned senere...
Gjest Inger Og Ida
Skrevet

Hvis han markerer i nabolagr så er det bare å være streng mot han, når du ser at han skal markere så er det bare å dra han unda. du må være bestemt mot hunden din, selv om han er lydig.

Skrevet (endret)
Hvis han markerer i nabolagr så er det bare å være streng mot han, når du ser at han skal markere så er det bare å dra han unda. du må være bestemt mot hunden din, selv om han er lydig.

Hvorfor skal ikke hunden få lov til å markere da?

Herlighet, jeg ville aldri tatt fra mine 3, ukastrerte, hannhunder den gleden av å snuse seg fram til noe godt og markere. Skjønner ikke hvorfor folk skal ha hunden til å gå på plass hele turen.. For meg handler det om at hundene skal utforske, lukte, bruke huet, og få morsjon. Jeg har 2 store hannhunder og en litt mindre hannhund valp, og alle av sterke raser, og klarer fint å gå tur med alle 3 selv om 2 av de markerer når vi går tur.

Endret av Shock

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...