Gå til innhold

Nybegynnerkurs for matelskere

Fremhevede innlegg

Skrevet

I min manns familie beregner de ca. 1 kg per person, og alt blir borte :ler:. Man må vel se an gjestene sine, antar jeg :).

Belima - vi har alltid lagt ribba på en dyp tallerken i stedet for rist. Fungerer fint det også :).

Hva med pinnekjøttet da? Jeg er ikke så god på å lage mat, men pinnekjøtt kan jeg :). For å få håret til å reise seg i nakken til gourmetkokkene, kan jeg si at jeg KOKER pinnekjøttet i stedet for å dampe det. Heller på vann og koker i vei. Naturlig nok står vannet ganske lavt i gryta etter en stund, så det øverste kjøttet blir forsåvidt dampet, men koking fungerer helt fint. Har prøvd både damping på bjørkepinner og koking, og har ikke smakt forskjell. Det som utgjør den store forskjellen er uansett å grille pinnekjøttet noen minutter i langpanne før servering :). Nam, gleder meg!

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, jeg må ha denne flotte tråden på mine innlegg! :jepp: Kunne trengt litt mer erfaring på kjøkkenet, ja...

Skrevet
En annen ting jeg aldri får ordentlig til er wok. Jeg elsker wok, men den er liksom bare god de to første minuttene. Mens woken står på bordet blir den våt og vassen. Hvordan får man woken til å holde seg crispy?

Og hvordan kan man bake brød som ikke smuldrer opp?

Jeg tror du må slutte å ha woken stående på bordet... Wok skal egentlig lages på høy varme og lite om gangen, typisk én porsjon. Når man pøser oppi masse ingredienser til en familie på fire vil det bli gryterett i wokpanne. Prøve å steke kjøttet først, legg det så til side. Fres deretter grønnsakene, gjerne i flere omganger dersom de har forskjellig steketid. Bland alt sammen til slutt og server straks!

Jeg pleier forresten å bruke vanlig stekepanne (sautepanne med høye kanter) siden jeg har en ganske vanlig komfyr. Da blir grønnsakene stekt jevnt. Hvis man ikke har en skikkelig jernwok som holder litt på varmen eller gasskomfyr forsvinner varmen fra pannen med en gang maten tilsettes.

Skrevet

*sikler*

Lest igjennom tråden nå, og notert ned mange oppskrifter sm skal prøves ut! Er ikke særlig flink til å lage mat, så det passer bra med detaljerte oppskrifter

Er det noen som har gode forslag til forskjellige ting man kan lage med laks? Det er den eneste fisken jeg liker, og greit å kunne variere med forskjellig tilbehør..

Og er det noen som har en god oppskrift på soppstuing?

Skrevet

Kan forresten nevne at jeg har lest litt i "Ketsjup er ålreit"-boka til Kari Jaquesson, og har faktisk fått både inspirasjon og lyst til å prøve ting fra den boka. Det er kanskje en av de ytterst få kokebøkene jeg har lest som har hatt den effekten på meg :).

Gjest Gjest_Embla_*
Skrevet

Min favoritt rett med laks: er ovnsbakt laks med grønnsaker. Det absolutt letteste er å bruke frosne grønnsaker. Det er kommet veldig mange spreke varrianter de siste årene. Synes findus har ett godt utvalg: bla. "Bladspinat, paprika & sukkererter", "Potet, blomkål & kikerter", "Grillede Middelhavsgrønnsaker" og "Grillede Norske Grønnsaker".

Legg grønnsakene i en ildfast form med litt olje i og legg laksen på toppen. Så steker de seg selv i ovnen :)

Tips: det finnes et utrolig godt lakse/fiske krydder som selges i småposer på bla. Safari og Meny. Bare å helle over før du ovnsbaker den. Kjempe godt!

Ellers er stekt ris kjempe enkelt å lage og veldig godt.

Base:

- kokt ris (typisk rester) -

- Soyasaus (

- Frosne grønnsaker – amerikansk blanding – mais, gulrot, erter

(Alternativt kan en bruke hermetisk gulerøtter og erter - men disse tåler ikke varmebehandling like godt - og en kan riskere at gulerøttene oppløses og du får orange blanding)

- egg

Variasjoner/tilegg:

- omtrent hvilket som helst protein - kylling, reker osv.

- vårløk

- hvitløk

- chilisaus

- omtrent alle ferske grønnsaker

Fremgangsmåte:

- Stek/wok svinefilet/reker/kylling - men kan sløyfes - ikke nødvendig med ett ekstra protein.

- stek kokt ris i den samme stekepannen/wokpannen

- har i frosne grønnsaker (om du bruker hermetiserte spar til sist"

- smak til med passe mengde soyasaus

- knekk egg i bolle, pisk sammen med gaffel

- hell egget i pannen.

- rør rundt til alt egget er stekt

- ferdig :)

En "ny" vri på grønnsaker til middag;

- lag firkanter av aliminiumsfolie som du lager til små poser

- legg en klatt smør evt. olivenolje på hver pose

- finhakk hvitløk og legg i

- skjær grønnsaker i passende biter;

jo mindre biter jo kortere steketid. Gulerot bør skjæres smått, mens squash og sopp kan skjæres i større biter.

Tips til tynn pizza deig :

- lag deigen som vanlig

- kjevl ut

- prikk den gaffel

- forstek uten fyll

- legg på fyll som vanlig

- stek igjen

- = pizza med tynn bunn

Gjest Problematique
Skrevet

Etter å ha lest gjennom og plukket opp mange gode råd (og gjett om jeg skal sette meg ned en annen dag og skrive ned alt som ser interessant ut) vil jeg dele et par oppskrifter selv...

Hurtigbrød med ost og gressløk

Ingredienser:

4dl hvetemel eller speltmel (jeg bruker spelt)

2 ts bakepulver

1/2 ts salt

1/2 ts pepper

3 ss smør

125 gram revet ost, jeg bruker cheddar

En liten bunt gressløk

1 egg

1 ts Dijon-sennep

1 1/2 dl melk

Forvarm ovnen til 200 grader

Ha mel, bakepulver, salt og pepper i en bolle

Skjær smøret i biter og ha det i bollen, smuldre det med fingrene til det ser ut som små smuler

Grovriv osten og klipp gressløken i små biter med en saks. Tilsett osten og ca 4 ss gressløk (2-3 ss om du bruker tørket) og bland det sammen

Visp egget for seg og ha det oppi bollen, spar littegranne til pensling

Tilsett sennepen og rør inn melken litt etter litt til du har en myk, litt klissete deig

Elt deigen glatt på benken og og klapp den til en flat sirkel, ca 18 cm i diameter (ellerså).

Skjær sirkelen i seks eller åtte snipper og legg dem på stekebrettet med litt avstand mellom

Pensle med resten av egget

Stek dem midt i ovnen i ca 15 minutter, til de har hevet seg fint og er gylne.

Kan forenkles med Norvegia og tørket gressløk, om man ikke har fersk gressløk og cheddar, eller vil være litt mer økonomisk. Med Norwegia e.l. tar jeg gjerne mer sennep, for å gjøre brødet litt saftigere. Kjempegodt ved siden av supper!

Tomat-fiskesuppe med futt i!

Denne oppskriften har jeg fått av Lekehusmor her på forumet, og den er blitt en stor favoritt her i huset!

500 g fisk (laks eller sei bruker vi mest)

1 chili

1/2 kinesisk hvitløk eller 3 fedd

5-6 champignon (eller en halv boks hermetiske)

1/2 paprika paprika

ca 1l fiskekraft/vann med fiskebuljong

3-4 ss tomatpuré

salt

pepper

karri

- hakk hvitløk, chili, champignon, paprika og evt andre grønnsaker du ønsker å ha med, på middels varme.

- varm litt smør/olje i bunnen av en kjele, og fres så grønnsakene oppi der.

- når det har frest 5 mins tid, så putt oppi 2 spiseskjeer tomatpuré.

- ta oppi 7 dl fiskekraft (evt. vann og så fiskebuljong) og rør alt sammen

- la koke opp, og ta oppi salt, pepper og masse karri. hvor mye avgjør du selv, jeg liker å ha i masse for å gjøre den litt spicy

bare ta oppi litt, smak, ta oppi litt mer osv, til det smaker som du vil! blir det for sterkt, ta oppi mer fiskekraft/vann (derfor skal du spare noen dl når du heller oppi til å begynne med)

- når det smaker som du vil, skru ned varmen litt og putt oppi fisk som er skåret i terninger.

- la trekke i 4-5 minutter, ta av platen og server

alternativ tilbredning:

stek fisken på forhånd og legg oppi suppen etter du har fordelt den i skåler.

Her kan du også ha oppi reker/scampi/blåskjell, slipp det oppi rett før suppa skal serveres.

-----

Også er jeg personlig alltid på evig jakt etter enkle saus-oppskrifter som ikke krever vin eller andre dyre ingredienser... Hverdags-sauser som man kan ha til kyllingfilét og ris f.eks. Spises ikke posesaus her i huset.

Skrevet

Hurtigbørdet ditt ser knallgodt ut, Problematique! :spise:

Angående vin i sauser: Velassorterte dagligvarebutikker (Ultra, Meny el.l.) har noe som kalles matvin (står sammen med eddiken). Finnes i rød og hvit utgave, og er uten alkoholavgift siden de er tilsatt litt salt og pepper. Kommer på plastflaske med skrukork, og holder et par måneder i kjøleskapet. Ikke like god som vanlig vin i mat, men absolutt et godt subsitutt i hverdagsmaten når man skal holde kostnaden nede, og bare trenger en slump vin. Mener det koster ca 35 kr for en halv litersflaske.

En kjapp og grei saus om man steker f.eks svinekoteletter el.l:

Samle stekesjy i en liten kjele, og kok ut evt rester fra pannen med litt vann, 1 dl kanskje. (Koke ut = ha i vann i panna, la det koke ett minutts tid mens du skraper litt med stekespaden for å løsne det som er "stekt fast".) Sil over i dette i kjelen hvor stekesjyen er. La koke noen minutter om nødvendig (for å få en mer konsentrert smak), tilsett soyassaus, kok opp. Hvor mye soyasaus man trenger avhenger av hvor mye stekekreft/sjy man har og hvor mye soyasmak man vil ha på sausen. Jeg bruker omtrent et par ss når jeg har stekt kjøtt til to personer. Tilsett så litt smør for å runde av smaken (en liten ss kanskje?), smak til med salt og pepper og evt. en liten sprut sitron. Om du har noen friske urter kan man ha det i på slutten også.

Gjest Problematique
Skrevet

Å, jeg visste ikke at matlagingsvinen var så billig, må komme meg på en Meny snart og kjøpe da!

Skrevet

Må ha på mine innlegg.

Gjest O'hara
Skrevet (endret)

Jeg har noen rundstykker som er helt supre, heves over natten (min 8-10 timer).

Har ikke kokeboken foran meg, men mener jeg husker den skikkelig :)

0,9 liter mel (540 gram)

1 dl sammalt hvete

5 dl vann

1 ts salt

25 g fersk gjær

Alt blandes sammen, has i kjøleskapet til dagen etter og has på bakeplate og midt i ovnen, varmluft, på 225 grader i ca 20 minutter.

For å lage grovere rundstykker så har jeg i sammalt hvete/havregryn/kruskakli, eller hva nå enn jeg har liggende, men har ca halvparten av vanlig hvetemel. Kan også tilsette solsikkefrø om man ønsker det.

Rundstykkene trenger ingen etterheving, og jeg bruker skje for å sette de på brettet da de er litt klissete.

Veldig enkel oppskrift synes jeg, og jeg husker ikke helt hvor jeg fant denne oppskriften, mener det kanskje var i et matblad. Og så er det så deilig å kunne få ferske rundstykker om morgenen uten å måtte vente i eeeeevigheter på etterhevingen :)

Når det gjelder baking, så bruker jeg alltid fersk gjær, gjærsoppene er bedre og jeg bruker som regel mindre enn hva det står oppgitt. Men lang, lang heving for å la glutenen få jobbe seg ferdig.

Gjærbakst er avhengig av å ikke ha for tørr deig, da den, etter min erfaring, da blir smuldrete. Enkelte mener at man bør elte deigen i minst en halvtime for å få den til, men det har jeg ulike erfaringer med. Ikke alltid jeg orker så lenge... :ler:

Kommer inn med endringer om jeg ser at jeg har glemt noe i oppskriften min forresten.

Edit: Steketid og varmen :)

Endret av O'hara
Skrevet (endret)

O'hara: Så praktisk med en slik oppskrift! Elter du ikke deigen i det hele tatt? Og hvor mange rundstykker blir det sånn omtrent?

Endret av -Englefjes-
Gjest O'hara
Skrevet (endret)
O'hara: Så praktisk med en slik oppskrift! Elter du ikke deigen i det hele tatt? Og hvor mange rundstykker blir det sånn omtrent?

Bare rører alt sammen til en jevn blanding, that's it! Derfor jeg synes den er så innmari genial. Men rundstykkene blir gode de, (dog ikke de peneste sånn utseendemessig, men det er jo ikke det det kommer an på?? :fnise: ) de hever jo i evigheter mens man sover!

Mener det står 14 rundstykker i oppskriften, men jeg lager 12, for da får jeg 3 rader med 4 på hver :)

Endret av O'hara
Gjest Belima ikke innlogget
Skrevet

Til Problematique:

Her på side 2 og 6 så er det lagt inn grunnoppskrifter på brun og hvit saus.

Du kan jo varire en brun saus mye, alt etter som hvilken smakstilsetting du velger. Det være seg kraft fra feks stekt kylling, (koker ut panna etter steking)Det samme kan du gjøre med alt slags kjøtt og deiger du steker. Det er vel bare fantasien som kan stoppe deg.

Kanskje andre har tips om sauser også.

Skrevet
Legg grønnsakene i en ildfast form med litt olje i og legg laksen på toppen. Så steker de seg selv i ovnen :)

Må bare (igjen) minne om at dette skal være et nybegynnerkurs! Da må man skrive alt, også selvfølgeligheter, i detalj, slik at de (vi) som ikke kan lage mat, også kan få det til.

Hvor lenge skal dette steke, på hvilken temperatur?

Hvordan skal man servere det, noen forslag til tilbehør? Saus? I tilfelle, hvordan lage den?

Skrevet

Jeg ser belima etterlyser oppskrift på ratatuoille uten å få respons. Det er litt vanskelig å vite hva du er ute etter, noen bruker bare ferske tomater, andre hakkede osv. Jeg lager min basert på det jeg har i kjøleskapet. Vanligvis litt sånn som denne:

1 squash

1 aubergine

1 gul paprika

1 rød paprika

1 grønn paprika

1/2 rød chili

1 løk

2 gulrøtter

3 hvitløksfedd

2 ss olivenolje

2 bokser hermetiske tomater

1 ss sitronsaft (presset sitron)

Salt og nykvernet pepper

(evt kan man også tilsette 1-2 ss tomatpuré og litt sukker)

Rens og finhakk chili og hvitløk, rens og del grønnsakene og skjær dem i terninger.

Fres grønnsakenen i oljen, hell over de hermetiske tomatene, la dette koke til grønnsakene er møre (og vel så det, hvis du vil)

Smak til med salt, pepper og nypresset sitronsaft.

Dette er jo bare en variant av utallige. Noen bruker f.eks flådde, friske tomater fremfor hermetiske (men hermetiske er jo litt enklere).

Skrevet (endret)

Tusen takk Fresi! Da får jeg endelig det ved siden av maten i morgen.

Tenkte på noe annet jeg.

Når en skal riste jevning til sauser eller supper, så ha alltid det våte i først.

Gjør du omvendt så er det så lett å få klumper.

Bruk aldri varm væske, da eksploderer det!

Endret av Belima
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om det er nevnt før i tråden, men et tips til litt ekstra godt og svært enkelt tilbehør til de fleste retter er å kutte en tomat i to, krydre med salt og mye pepper og steke dem med "flatsiden ned" i stekepanne eller ovnen noen få minutter. Veldig enkelt, og setter en ekstra god spiss på maten, synes jeg.

Endret av Tabris
Skrevet

Det med stekte tomater var fint du kom med. Bruker det selv, særlig når de begynner å bli bløte eller at de er på tilbud.

Greit å bruke en del andre grønnsaker også. F.eks paprika, squash og løk. Kjekk måte å bruke opp reter på.

For de som ikke liker hvitvin i mat så kan en med hell bytte ut hvitvin med eplemost. Bruk samme mengde!

Noen som har forslag til hva en kan bruke i stedet for rødvin?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...