Nelly Pelly Skrevet 4. november 2009 #141 Skrevet 4. november 2009 Jeg bruker denne oppskriften som utgangspunkt. Oppskriften er desverre på svensk, men skal gå helt greit å bruke. Buljongen kan byttes ut med fisk, grønnsak eller kjøttbuljong. Som sopp kan du bruke bare sjampinjong f. eks. Du kan røre inn det du vil etter at den er ferdig(f.eks sprøstekt bacon, asparges ol) Høstrisotto(ca 4 pers). 1,2 l vann 1-2 st hönsbuljongtärning(jeg bruker fond, doserer litt mer enn det står på flasken) 4 st schalottenlökar 2 st vitlöksklyftor 3 dl kantareller, eller karljohanssvamp, färsk 4 msk smör 4 dl arborioris 2 dl torrt vitt vin 2 dl parmesanost, färsk, riven 1 tsk flingsalt 2 krm svartpeppar Servering: 200 g färsk svamp som smörfräses, (legges oppå risottoen) 1. Koka upp vatten + buljongtärning/fond, hold dette varmt(på kokepkt). Finhacka schalottenlök och vitlök. Putsa(rengjør) svampen och skär den i mindre bitar. 2. Svetta löken och svampen i 3 msk smör, i helst tjockbottnad kastrull, utan att det tar färg. 3. Rör ner riset. Tillsätt vinet och rör tills all vätska kokat in. 4. Tillsätt het buljong, en kopp i taget, varefter den kokar in i riset. Koka sakta och rör hela tiden lugnt mot botten. När all buljong är tillsatt och risotton kokat drygt 20 min bör riset vara kokt ”al dente” och är precis lagom krämigt.(Smak når det begynner å nærme seg 20min. Det er ikke sikkert du bruker opp all buljongen, men er greit å ha litt for mye enn litt for lite. Risottoen skal være litt utflytende og kremet). 5. Rör då ner 1 msk smör och den rivna parmesanosten. Smaka av med salt, vrid över peppar. Servera risotton direkt ur grytan och lägg upp portioner som toppas med extra smörfräst svamp.
Billebill Skrevet 5. november 2009 #142 Skrevet 5. november 2009 Jeg bruker denne oppskriften som utgangspunkt. Oppskriften er desverre på svensk, men skal gå helt greit å bruke. Buljongen kan byttes ut med fisk, grønnsak eller kjøttbuljong. Som sopp kan du bruke bare sjampinjong f. eks. Du kan røre inn det du vil etter at den er ferdig(f.eks sprøstekt bacon, asparges ol) Høstrisotto(ca 4 pers). 1,2 l vann 1-2 st hönsbuljongtärning(jeg bruker fond, doserer litt mer enn det står på flasken) 4 st schalottenlökar 2 st vitlöksklyftor 3 dl kantareller, eller karljohanssvamp, färsk 4 msk smör 4 dl arborioris 2 dl torrt vitt vin 2 dl parmesanost, färsk, riven 1 tsk flingsalt 2 krm svartpeppar Servering: 200 g färsk svamp som smörfräses, (legges oppå risottoen) 1. Koka upp vatten + buljongtärning/fond, hold dette varmt(på kokepkt). Finhacka schalottenlök och vitlök. Putsa(rengjør) svampen och skär den i mindre bitar. 2. Svetta löken och svampen i 3 msk smör, i helst tjockbottnad kastrull, utan att det tar färg. 3. Rör ner riset. Tillsätt vinet och rör tills all vätska kokat in. 4. Tillsätt het buljong, en kopp i taget, varefter den kokar in i riset. Koka sakta och rör hela tiden lugnt mot botten. När all buljong är tillsatt och risotton kokat drygt 20 min bör riset vara kokt ”al dente” och är precis lagom krämigt.(Smak når det begynner å nærme seg 20min. Det er ikke sikkert du bruker opp all buljongen, men er greit å ha litt for mye enn litt for lite. Risottoen skal være litt utflytende og kremet). 5. Rör då ner 1 msk smör och den rivna parmesanosten. Smaka av med salt, vrid över peppar. Servera risotton direkt ur grytan och lägg upp portioner som toppas med extra smörfräst svamp. Høres helt fantastisk ut! Takk takk - ser ut som om jeg må ta meg sammen og faktisk lage ordentlig middag i helgen! Selv om det tar litt tid, ser det i hvert fall ut som noe jeg kan få til
Nelly Pelly Skrevet 5. november 2009 #143 Skrevet 5. november 2009 Den smaker kjempegodt, og er enkel å lage Jeg brukte lang tid før jeg prøvde pga skremselpropaganda fra andre om hvor vanskelig det er, men det var kjempelett
Gjest Coarvi Skrevet 5. november 2009 #144 Skrevet 5. november 2009 Noen som har en god oppskrift på peppersaus? Jeg eeelsker Fjordland sin (!!), Toro sine er ikke i nærheten av gode sammenlignet med den, men vil jo gjerne kunne lage sausen selv. Spesielt hvis jeg en gang skal invitere folk på mat, da blir fjordland-saus litt dumt... Men liker den altså litt lys og tykk, ikke suppete og mørk. Her er en god oppskrift på en sterk karrisaus som jeg fant på nettet i sommer (husker ikke hvor, dessverre), som jeg virkelig har fått sansen for: 3 ss smør, 1/2 hakket løk, 1 fedd hakket hvitløk, 1ss karri, 1ss paprikapulver og 1ss buljongpulver has i en gryte. Fres løken i dette. Ha så i 1ss chillisaus (evt. ketchup) og 3ss hvetemel, spe med 2-3 dl melk mens du rører og småkok til passende konsistens. Smak gjerne til med mer chillisaus og pepper. I originaloppskrifta er det dessuten 6-7 sjampinjonger, men siden kjæresten min ikke tåler sopp har vi droppet dette. Sausen er nydelig uansett:)
fjellryp Skrevet 6. november 2009 #145 Skrevet 6. november 2009 Må takke for kjempefin tråd!! Har sittet her sikkert et par timer nå å skrevet ned oppskrifter jeg vil prøve=o) Her er en jeg fant som jeg klarte å lage kjempegod første gangen! Pølsegrateng (lingner litt en ovenfor med skinke i) En pakke middagspølser 200-300 g pastaskruer 1 liten purre 1 tube smøreost (salami, pepperoni e.l) En halv ts salt En halv ts pepper Revet ost Smør en ildfast form. Kok pastaen. Skjær purreløken i små ringer Skjær pølsene i skiver i ønsket størrelse. Du bruker antall pølser etter hvor mye du vil ha, og hvor mye du får plass til. Det samme gjelder pastaen! Til meg holdt det med 200g pasta og 3-4 pølser! Bland pasta, purre, pølser og ost i forma. Tilsett salt og pepper. (eller annen kryddder du vil ha) hiv så revet ost på toppen! Ikke så veldig mye. Ovnen skal være varmet til 230 grader og retten står inn midt i, i bare ti minutt=) Lag gjerne en salat til! kjempegodt og passer til 2-3 personer.
Tabris Skrevet 6. november 2009 #146 Skrevet 6. november 2009 Dette er kanskje såpass grunnleggende at "alle" vet om det fra før, men man får en egen smak på chilisausen om man kutter opp 2-3 ferske chilli i store biter, fjerner frøene og lar de koke i sausen noen minutter.
lille katt Skrevet 6. november 2009 #147 Skrevet 6. november 2009 Dette er kanskje såpass grunnleggende at "alle" vet om det fra før, men man får en egen smak på chilisausen om man kutter opp 2-3 ferske chilli i store biter, fjerner frøene og lar de koke i sausen noen minutter. De er INGENTING i denne tråden som er så grunnleggende at alle vet om det fra før . Poenget med tråden er å lære bort grunnleggende kokekunst til dem som ikke kan det mest elementære. Da må man forklare oppskriftene grundig og nøye og spesielt forklare de tingene som "alle" vet, men som de som trenger tråden definitivt ikke vet. Må bare minne om det slik at det ikke bare blir en dele-oppskrifter-tråd, for da blir vi skremt bort, vi som ikke kan lage mat.
Belima Skrevet 6. november 2009 #148 Skrevet 6. november 2009 Å lage mat fra bunnen av er det som kalls grunnleggende. Da skal ALT skrives ned i detaljer. Noen ganger kan det faktisk være problematisk for de som kan det. Så sant, så sant lille katt. Det må inn med mokkaskjeer. Det kreves god hukommelse, i hvert fall av meg, når jeg sitter ved dataen og skal skrive det ned her. Det kan IKKE bli detaljert nok!
Lumsk Skrevet 7. november 2009 #149 Skrevet 7. november 2009 (endret) Her er en kjapp og enkel middagsrett som jeg syns er ganske god til hverdags:) Minimalt med oppvask også... Basert på denne oppskriften på meksikansk ris fra matprat.no: Ingredienser * 2 dl basmatiris eller langkornet ris * 1 stk løk * 1 båt hvitløk * 1 boks hermetiske tomater * 4 dl grønnsakbuljong (utblandet) eller kraft * ½ ts salt Slik gjør du: 1. Ha litt olje i en panne og fres finhakket løk og hvitløk til det er gyllent. 2. Tilsett risen og la det frese i et par minutter. Ha i tomater, kraft og salt. 3. Kok opp og la risen småkoke i ca. 20 minutter. For at det skal bli en skikkelig middag tilsetter jeg en kjøttpølse, en stripe bacon og en halv paprika sammen med løken i trinn 1 (jeg spiser alene når jeg har dette, øk mengdene etter behov). Skinke passer også fint, og eventuelle andre grønnsaker etter eget ønske. Jeg bruker langkornet ris og kjøttbuljong. Det er ferdig når det har kokt inn og blitt ganske tørt, ligger bilde på matprat.no. Endret 7. november 2009 av Lumsk
Belima Skrevet 11. november 2009 #150 Skrevet 11. november 2009 Den som leter finner. Har funnet et nettsted som jeg er sikker på at manger her vil ha glede av. Legger ved en link til den. http://www.matsiden.no/default.asp
lille katt Skrevet 16. november 2009 #151 Skrevet 16. november 2009 Vi bruker mye frosne laksefileter som vi steker i panna etter lett tining i vannbad. Vi bruker også en del frosne grønnsaker (ikke fordi det er bedre, men fordi det er praktisk). Er det noen måte man kan tilberede hele fileter sammen med de frosne grønnsakene i en form? Slik at maten lager seg selv og man slipper litt oppvask og stekeos .
Gjest tyttebær Skrevet 16. november 2009 #152 Skrevet 16. november 2009 Sleng grønnsakene i en ildfast form / langpanne e.l. (alt etter hvor mye du lager), legg laksefiletene oppå! Lag gjerne en saus som du heller oppå det hele. Vet at det er kommet noen nye "sauser" nå. Noe pulver som du rører ut med creme fraiche eller noe i den dur! Dette er beregnet på fisk. Hvor lenge det skal stå i ovnen vet jeg ikke, men det ser du. Bare til å ta ut en filet og skjære litt i den og smake. Da merker du om den er ferdig! Jeg setter ovnen på 200 grader, og det er i ovnen i ca 30-45 minutter vil jeg tippe. Har aldri sett på klokken egentlig! Bare smakt på fisken. Dersom du tar fisken opp fra frysen kvelden før, og legger den i kjøleskapet, tror jeg du korter ned steketiden en del.
lille katt Skrevet 16. november 2009 #153 Skrevet 16. november 2009 Mannen eksperimenterte med dette tidligere i dag - han gjorde som beskrevet ovenfor, la de frosne grønnsakene ut i en form og la filetene oppå. Han tok av skinnet på filetene, det hadde nok ikke jeg tenkt på , men når jeg så resultatet skjønte jeg at det var nødvendig. Det ble jo fiskebiter i stedet for hele fileter. Han tok noen klatter med rømme oppå og litt melk. Og så ost på toppen . Det stod i ovnen på drøye 200 grader i 40-45 minutter. Det smakte veldig godt selv uten krydder, men det ble mye væske i bunnen. Det med melken var bare et innfall han fikk, så det kan kanskje droppes . Jeg elsker saus på maten, noen som har tips til hvordan man kan lage en saus til å ha i en slik form?
Fortunatus Skrevet 20. november 2009 #154 Skrevet 20. november 2009 Jeg har et spørsmål til alle godtfolk her inne ! Mange ganger når jeg lager saus, typisk soppstuing/saus, carbonara og bernaise så blir de så voldsomt fete? Er det mulig å droppe noe av smøret/fløten, evt bytte det ut med vann? Er ikke så glad i smør/fett-smaken. Jeg vil helst ha sauser som smaker mye, men som nødvendigvis ikke metter så mye, liker ikke så godt mektige sauser. Men de oppskrifter med bernaise jeg har sett er det jo 250 gram smør, og den soppsausen var det 3 dl matfløte...
venus_ Skrevet 20. november 2009 #155 Skrevet 20. november 2009 Jeg har et spørsmål til alle godtfolk her inne ! Mange ganger når jeg lager saus, typisk soppstuing/saus, carbonara og bernaise så blir de så voldsomt fete? Er det mulig å droppe noe av smøret/fløten, evt bytte det ut med vann? Er ikke så glad i smør/fett-smaken. Jeg vil helst ha sauser som smaker mye, men som nødvendigvis ikke metter så mye, liker ikke så godt mektige sauser. Men de oppskrifter med bernaise jeg har sett er det jo 250 gram smør, og den soppsausen var det 3 dl matfløte... Hvis du skal lage ordentlig bearnes fra bunnen av, må du nok bruke så mye smør. Er det posesaus du snakker om så kan du nok bytte ut litt av smøret med melk. Evt kjøpe lettvarianten. I soppsausen kan du nok bytte ut litt av fløten med melk. Selv kjøper jeg alltid kaffefløte og bruker i mat istedet for matfløte.
Kvist Skrevet 20. november 2009 #156 Skrevet 20. november 2009 I mange sauser er smør og fløte ikke bare der for å gi smak, men også for å tykne sausen. Hvis du erstatter fløte med melk kan det være lurt å ha i litt maizena for å tykne sausen litt. Jeg gjør det ofte sånn, tåler ikke så godt melkefett. Bearnaise er vel per definisjon en smørsaus, og da er det ikke lengre bearnaise om du kutter ut mesteparten av smøret
Fortunatus Skrevet 20. november 2009 #157 Skrevet 20. november 2009 Nei, har gitt opp å prøve å lage en hjemmelagd bernaise, kjøper jeg heller den på pose et par ganger i året Ja, kanskje jeg skal prøve det, hvor mye burde man begynne med? Halvparten fløte/melk.?
Belima Skrevet 20. desember 2009 #158 Skrevet 20. desember 2009 Selv om det har vært på TV om ribbe, så tenkte jeg at jeg kunne skrive ned hvordan jeg gjør det og samtidig holde liv i tråden. Vi blir 5 voksne og et barn på 2 år til middag julaften. Du trenger 3-4 kg ribbe. Godt med kald ribbe også! Det skal regnes ca 500 gr pr. pers. Tar opp ribba fra fryseren 3 dager før jeg skal steke den. Tar ca 1 dag i kjøleskapet å tine den. Pass på å rute svoren mens den er litt frossen. Da er det så mye lettere. Bruk en skarp kniv eller en tapetkniv. Ca 1 cm store ruter. Er den ikke tinet på ettermiddagen dagen etter, ta den ut å la den tine i romtemeratur. Tørk av den og strø godt med salt ca 2 ss og 1 snau ss grovmalt pepper. Gni dette godt inn på alle sidene. La den ligge kaldt til dag 3. Ta den fram fra kjøleskapet og la den bli temperet før du skal steke den. Sett ovnen på 175 gr. Ta fram langpanna og legg ribba med svorsiden ned. Fyll på vann til det dekker ca 2 cm opp i ribba. Sett ribba inn i ovnen og la den stå 1 time å "dampe" seg med svorsiden ned. Ta så ribba ut av ovnen og legg ribba på rist over lanpanna. Sett ribba inn i ovnen igjen og la den stå ca 1 time. (Da får du sky til sausen i langpanna under mens den steker. Blir det lite vann, fyll på mer.) Etter den andre timen, skrur du ovnen opp til 225 gr og lar ribba stå (Følg godt med) til svoren har blåst seg opp. Maks 30 min. Har ikke svoren blåst seg opp da, sett den under grillen i noen minutter. Følg godt med så ikke den blir brent.
Tabris Skrevet 20. desember 2009 #159 Skrevet 20. desember 2009 Det skal regnes ca 500 gr pr. pers. Jeg kjøpte selv inn ribbe i dag og pratet med min bror som er diplomkokk og kjøkkensjef for å høre hvor mye jeg skulle kjøpe - og han sa at det var vanlig å beregne 350 gr. pr person. Kanskje det varierer etter hvilken type ribbe man kjøper? Eller hvor mye man vil ha til overs etterpå, evt. hvor mye tilbehør man har?
venus_ Skrevet 20. desember 2009 #160 Skrevet 20. desember 2009 Jeg kjøpte selv inn ribbe i dag og pratet med min bror som er diplomkokk og kjøkkensjef for å høre hvor mye jeg skulle kjøpe - og han sa at det var vanlig å beregne 350 gr. pr person. Kanskje det varierer etter hvilken type ribbe man kjøper? Eller hvor mye man vil ha til overs etterpå, evt. hvor mye tilbehør man har? Tror jeg hadde beregnet 500g per person. Kjedelig å gå tomt for mat på julaften I en restaurant vil man nok beregne litt mindre, siden det der sikkert serveres på tallerken. Men kommer nok an på hvor mye tilbehør man har også da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå