Gå til innhold

Nybegynnerkurs for matelskere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke om det har vært noen oppskrift tidligere, men noe jeg synes er veldig enkelt å lage, og lett å variere, er ovnsstekte kyllinglår. Det beste er å kjøpe økologiske kyllinglår, men jeg bruker også sånne First Price-to-kilospakker (tilgang, økonomi etc...). Det holder å ta lårene opp fra frysern samme dag hvis du ikke har ferskvare da. Beregner ofte ett lår pr person jeg, men det er kanskje bedre å regne 1 1/2-2. Uansett:

Kyllinglår

Marinade:

Olje (raps eller oliven)

Salt

Pepper

Sitron/sitronsaft/lime (ikke nødvendig)

Gjerne krydderurter som estragon, salvie, timian eller rosmarin. Heller ikke nødvendig, men veldig godt. Hakkes

Evt Dijonsennep, hvitløk

Bland sånn passe guffe av marinadeingrediensene og pensle. Helt enkelt hender det jeg bare heller litt olje over lårene og strør på/gnir inn salt, pepper og urter. Dette kan godt ligge og trekke inn en stund, men jeg er ikke så nøye på det heller...

Grønnsaker - forslag, du trenger absolutt ikke ha oppi alle, litt av poenget er å ta hva man har:

Gulrøtter

Løk (jeg elsker ovnsstekt løk!)

Purre

Erter (selskapserter, frosne)

Blomkål

Broccoli

Potet i skiver eller båter

Tomat

Hvitløk

Grønnsakene hakkes opp etter preferanse, jeg liker staver av gulrøtter, men det spiller jo ingen rolle. Haes i bunnen av en ildfast form, hell på littegrann olje eller putt oppi en smørbit. Ha på litt salt og pepper. Legg kyllingen oppi/over grønnsakene.

Ovnen skal vel stå på ca 200 grader. Stekes til kyllingen er gjennomstekt (sjekk med en strikkepinne e.l, det skal komme klar saft ut) og skinnet gyllent. Jeg tror jeg pleier å steke den 30-45 minutter litt avhengig av ovn og varme. Dersom du ikke steker poteter sammen med kyllingen kan du servere f eks ris eller potet ved siden av, eller noe annet du måtte ønske. Det er f eks godt med quinoa- eller bulgursalat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..ser at oppskriften ser lang ut, men det tar seriøst ikke mer enn ti minutter å stelle i stand ovnsstekte kyllinglår med grønnsaker når man får inn rutinen :) I ovnen lager den jo seg selv. NB - lårene bør være tint før du steker dem, ellers blir steketiden helt annerledes og du risikerer enten tørr eller ikke gjennomstekt kylling.

Skrevet (endret)

Noen oppskrifter se lange ut, men som du sier, det gå fort. Alt virker langt her, for det skal være så detaljerte oppskrifter.

Er det noen som har en godt utprøvd oppskrift på ratatouile?

Synes det er så godt, men har ikke funnet den ordentlig gode oppskriften enda.

Endret av Belima
Skrevet

Oppskrift på brun saus.

0,5 stk løk (Kan sløyfes)

2 ss mel

2 ss smør

5 dl kraft

salt og pepper

FREMGANGSMÅTE:

(Finhakk løken. Stek den blank i smøret på middels varme.)

Ha smøret i en kjele. Sett platen på middels varme og la smøret bli brunt.La det få en nøttebrun farge, kommer etter det har sluttet å "frese"

Ha i litt og litt av melet og rør rundt med en visp. Pass på det ikke blir noen klumper. La det steke seg nøttebrunt.

Ha i litt og litt av kraften. La det koke opp mellom hver gang og rør hele tiden med vispen.

Når du har i litt og litt er det lett å ha kontroll på konsistensen.

Dersom du bruker buljongterninger: Ha i en til to terninger og en halv liter vann.

Ha eventuelt i stekesjy, gir ekstra god smak. Stekesjy får du ved å koke ut panna etter steking med litt vann. Bruker du sky, ta litt mindre vann og buljongblanding.

Smak til med salt og pepper.

Det blir ca en halv liter saus.

Skrevet

Tenkte at jeg kunne bidra med noen enkle oppskrifter :)

Fisk i form (ca 2personer)

1. Finn frem en ildfast form

2. Finn frem di grønnsakene du har (f.eks 3-4stk potet, 2stk gulrot, 1stk gul løk, 2stk tomat og 1stk paprika)

3. Skrell poteten og bruk en osthøvel til å lage tynne skiver - legg i formen.

4. Gjøre det samme med gulroten.

5. Skjør løken i ringer - legg i formen

6. Del paprikaen i to, rens og skjær i skiver - legg i formen

7. Skjær tomaten i skiver - legg i fomen

8. Hell ca 2ss olivenolje over grønnsakene

9. Legg fileter av fisk oppå grønnsakene (torsk f. eks).

10. Klem ca 1 stk lime eller 1stk sitron over fisk og grønnsaker.

11. Salt og pepper på fisken

12. Sett i ovnen, 225grader i ca 25-30min.

Server med f.eks en hvitløksmajones, eller pesto eller sweet chillisaus. Eller hollandaise eller bernaise :)

For å gjøre dette litt mer spennende. Bruk 1-2dl hvitvin og saften av 1/2 lime i stede for olje og lime/sitron (pkt 8 og 10).

Dryss persille eller dill over fisk/grønnsaker. Tilsett litt chilli(etter smak, kanskje 1/2?) eller litt hvitløk(ca 2 fedd).

Man kan bruke det man har av grønnsaker i denne retten. Evt kutt ut potet og server med ris, couscous eller quinoa.

Enkel hvitløksmajones(Passer til alt)

1. 1 del majones

2. 1 del rømme eller matyoghurt eller kesam eller creme fraise (f.eks 1/2boks)

3. Salt og pepper (må smakes til, men ca 4 omdreininger på pepperbørsa og 1 flat ts maldonsalt/4 omdreininger på saltbøssa)

4. 1/2-1 kinesisk hvitløk eller kanskje ca 4 fedd vanlig hvitløk - presset eller hakket.

5. ca 1ss sitronsaft.

6. Bland alt sammen

Her er det viktig å smake til med pkt 3, 4 og 5. Det jeg oppgir er ca bra for mine smaksløker.

Gjest tyttebær
Skrevet

Skinkegrateng - veldig populært her i huset.

- Sett ovnen på ca 200 grader!

- Kok pastaskruer, pastahjul, makaroni eller den varianten du har i hus. Beregn til ca 4 personer. Sett til side.

- Lag hvit saus: ca 3 ss smør, 3 ss mel, ca 5-7dl melk. (du smaker deg frem etter hvert hvor mye melk du trenger) Sett til side.

- Del opp en boks med f.eks. bogskinke. (Kan bruke annen type skinke òg, evt middagspølser om du heller vil ha det)

Putt skinke og pasta oppi sausen og rør godt, slik at det blir blandet! :)

Hell alt over i en ildfast form. (Er en fordel å smørre denne på forhånd ;) )

Strø over litt ost på toppen, gjerne litt krydder, alt etter hva du liker og vil ha!

Inn i ovnen, og når osten er smeltet er det bare å servere! :)

Server gjerne med hvitløksbaguetter, salat eller noe annet du liker :)

Gratengen holder seg lenge i fryseren, men vil ikke anbefale å ha den i kjøleskap mer en 1-2 dager :)

Håper det faller i smak :)

Skrevet (endret)

Dette er ingen oppskrift, men et tips: Det er langt mer økonomisk å kjøpe hele kyllinger fremfor kun fileter. Det fordrer imidlertid at man må partere kyllingen om man ikke skal steke den hel, og det kan virke litt avskrekkende og plundrete til å begynne med. Her er en veldig god instruksjonsvideo for hvordan man parterer/bener ut en kylling. Som Fresi nevnte tidligere i denne tråden, så har www.bbcgoodfood.com mange gode instruksjonsvideoer. :)

Dessuten kan man lage god kraft av det som er igjen av kyllingen etter parteringen, og det er virkelig ingen heksekunst. God kraft er super å ha i fryseren til supper etc. Her fra samme side:

Carcasses, wing tips, etc can be used to make fresh chicken stock. Put the chicken bones in a deep pan and cover with 2 litres of water. Bring to the boil, ladle off any white froth, then add 2 chopped celery sticks, 1 chopped leek, 1 chopped onion, 1 chopped large carrot, a few garlic cloves and a sprig of thyme. Bring back to the boil, then reduce the heat and gently simmer for 2 hrs. Strain the stock through a fine sieve and use as directed, or leave to cool and then freeze.
Endret av -Englefjes-
Skrevet

Koking av kraft til brun saus.

1 kg kraftbein

1 ss smør

1 stk gulrot

1 skive knollselleri (sellerirot)

½ stk purre- bruk det grønne

½ stk løk

1 ts hel pepper

2 l vann

Slik gjør du:

1. Bena brunes godt i en stekepanne eller i stekeovn på 250 °C i ca. 20 minutter.

2. Ta bena over i en stor kjele, fyll på kaldt vann å la det koke opp. Det er viktig å bruke kaldt vann. Fjern skummet med en hullsleiv eller øse. Viktig å gjøre det, for i skummet ligger alle avfallsstoffene. Får du med for mye skum blir ikke kraften klar.

3. Tilsett grønnsaker og krydder og la det hele småkoke i 4-5 timer. Kraften siles og settes til avkjøling uten lokk. Rask avkjøling er lurt. Fyll kaldt vann i kummen, bytt vann ca. hvert kvarter til å begynne med, eller sett kjelen ut en kald høst eller vinterdag. Når kraften er kald fjernes fettlokket. Kraft kan fryses i f.eks melkekartonger, poser eller hva du må ha, i passe størrelser for din familie. Holdbarhet 3-4 mnd.

Tips:

Har du en stor kjele, så kan du gange oppskriften x antall ganger. Det eneste som tar litt lengre tid er selve oppkokingen før grønnsakene legges i.

Vil du lage lys kraft, så lar du bare være å steke bena først og følger oppskriften videre.

Dette behøver du ikke stå å passe på når platen er skrudd ned og den skal stå å småkoke.

Skrevet

Noen som kan lære meg å lage omelett :) ? Altså - jeg vet hvordan man lager omelett, men det blir aldri helt vellykket. Kan man lage omelett i stekeovn/form? Vil gjerne lage tykk omelett med f.eks. skinke og litt grønnsaker i.

En annen ting jeg aldri får ordentlig til er wok. Jeg elsker wok, men den er liksom bare god de to første minuttene. Mens woken står på bordet blir den våt og vassen. Hvordan får man woken til å holde seg crispy?

Og hvordan kan man bake brød som ikke smuldrer opp?

Skrevet

Omelett er ikke det jeg er flinkest til, men jeg tar et lokk over panna når jeg steker den og da blir den alltid "høy" og luftig. Du kan også tilsette litt bakepulver i eggeblandingen, 1/2 strøken ts til 2 egg. Da får du også en høy fin omelett.

Så til brød. Det store der er nemlig å elte deigen minst 5 min før heving og minst 5 minutter før du baker ut brødene. Da blir brødene så å si smulefrie.

Wok vil jeg gjerne ha svar på også.

Gjest Frøken Kraft
Skrevet

Jeg lurer litt på det der med kraft. Må man alltid ha en form for kraft for å lage OK suppe? Og hvor mye kraft skal en ha i eksempelvis en liter suppe?

Skrevet

Nei du må ikke ha kraft. Du kan bruke buljongterning oppløst i vann. Hvor mye du trenger er jeg ikke sikker på, da det vil avhenge av hva slags ingredienser du skal bruke i suppa. Det pleier å stå i oppskriften.

Tomatsuppe 4 pers

2 løk

2 fedd hvitløk (Kan bruke mere)

3 ss olje (oliven eller rapsolje)

2 bokser hakkede tomater

Ca 7 dl vann

1 grønnsaksbuljongterning

Salt og pepper

1-2 ts tørket oregano eller basilikum

Tok denne oppskriften som står på disse sidene fra før som et

eksempel.

Skulle jeg brukt kraft her, så hadde jeg brukt 7 dl og droppet bulongterningen. Altså byttet ut vannet med kraften.

Ble du noe klokere?

Gjest Frøken Kraft
Skrevet
Skulle jeg brukt kraft her, så hadde jeg brukt 7 dl og droppet bulongterningen. Altså byttet ut vannet med kraften.

Ble du noe klokere?

Takk for svar! Dersom man ønsker å bruke kraft trenger man altså ganske mye? Jeg har sett noen tips der man skal fryse hjemmelaget kraft i isterningposer og bruke etter behov, men noen få sånne biter virker jo da ganske lite? Det kommer kanskje an på hvor konsentrert kraften er?

Er det generelt stor forskjell i smak på suppe lagd på kraft, og suppe lagd på buljong?

Gjest SmallTalk
Skrevet
Takk for svar! Dersom man ønsker å bruke kraft trenger man altså ganske mye? Jeg har sett noen tips der man skal fryse hjemmelaget kraft i isterningposer og bruke etter behov, men noen få sånne biter virker jo da ganske lite? Det kommer kanskje an på hvor konsentrert kraften er?

Er det generelt stor forskjell i smak på suppe lagd på kraft, og suppe lagd på buljong?

Hvor mye kraft man trenger kommer jo litt an på hva man skal lage. Skal man lage saus, så rekker det ofte lenge med litt kraft, men skal man lage suppe så trenger man jo mye kraft.

Jeg for min del vi si at buljong ofte har en tendens til å smake litt sterkere enn vanlig kraft, men det er jo smak og behag.

Skrevet

Kraft som fryses i isterninger er ofte kraft som er konsentrert ("demi-glace"), altså kraft som er kokt inn. Den fungerer omtrent på samme måte som buljongterninger eller fond; man tilsetter ofte demi-glac'en sammen med vann, evt. bare bruker den som en smakstilsetning.

Når det er sagt, så har det absolutt sin misjon å ha vanlig kraft nedfryst i isterninger. Det er ikke alltid man trenger så mye kraft, og da er det veldig praktisk med isterningsstørrelsen.

Skrevet

Kan bidra litt i denne tråden, jeg også. Her er oppskrift på en enkel, hjemmelaget meksikansk gryterett som jeg pleier å lage (jeg sliter også litt med oppskrift, siden jeg ikke bruker nøyaktig mål):

1 boks brune bønner

1 løk

1 fedd hvitløk

1/2 fersk chili

1/3 boks mais

1/2-1 paprika

1/2 squash (kommer an på størrelsen)

ris

tomatpurè

krydder

Jeg starter med å kutte opp løk, hvitløk og chili (tar ca. en halv eller 1/3 fersk chili, avhenger av hvor stor den er og hvor sterk du vil ha gryten). Dette freser jeg med olje i en gryte mens jeg kutter opp resten. Jeg heller oppi resten av grønnsakene samt bønnene og rører ut tomatpurè i vann og har oppi. For å gjøre gryten tykkere og mer mektig så har jeg også i en del ris og passer på at det er nok kraft til at risen får koke seg ferdig.

Av krydder bruker jeg her: salt, pepper, oregano, basilikum, cayennepepper, paprikakrydder og chilikrydder.

Denne retten lager seg nesten selv, siden det bare er å røre litt i blandt og la retten koke til risen er ferdig. Synes denne er smakfull og god og passer både til middag og til oppvarmet lunsj dagen etter. :)

Skrevet

Er det noen som har oppskrift på god ratatouile?

Har prøvd et par jeg har funnet på nettet, men de smaker ikke sånn som den jeg fikk servert på en restaurant en gang for lenge siden.

Skrevet

Nå har det vært litt stille her, så nå legger jeg inn en oppskrift som passer best i helga.

Bayonneskinke i form. 4 pers.

1 bayonneskinke (vekt ca 1,2 kg) skjæres i skiver og legges i en ildfast form.

Saus:

3 dl kremfløte piskes nesten stiv med en barneskje sukker.

Pisk forsiktig inn en pakke majones i kremen. Smak til med chilisaus.

Jeg bruker 2-3 ss chilisaus og resten med ketcup for å få sausen lys rosa.

Husk at det blir sterkere når det stekes.

Bre sausen over bayonneskinka. Strø ca 100 gr revet ost over.

Sett den inn i forvarmet ovn på 200 gr og stek den 20-25 min.

Ingen som har oppskrift på ratatouile?

Skrevet

Risotto!

Har noen en god og enkel oppskrift på dette? Jeg ser for meg en variant kanskje med asparges, sopp, bacon.... Ja, hva som helst egentlig.

Er risotto vanskelig å få til forresten?

Skrevet

Jeg spør igjen. Er det ingen som har oppskrift på ratatouile?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...